• Kaga

Julklappar på julafton eller då man ses?

Om ni inte firar julafton med släkt som brukar ge barnen julklappar, firar ni då mer jul på juldagen eller annandagen och byter julklappar. Eller lämnas paketen i förväg så barnen får öppna dem alla på julafton.

Nu pratat jag såklart om när detta är möjligt. Inte när släkten bor 50 mil bort så det inte går. Men även i dessa fall kanske endel skickar?

Tycker ni det är viktigt att barnen får majoriteten av julklapparna på själva julafton och att det liksom tar udden av julafton om det mesta kommer några dagar senare på en släktträff?
    Är det viktigt att givaren är med då mottagaren öppnar sina paket om det är möjligt? Eller är det viktigare att då dem på rätta dagen?

• Svar på tråden Julklappar på julafton eller då man ses?
  • Anonym (Elin79)

Vi ger dem när vi ses, vilket känns självklart.
    Mina föräldrar är skilda med nya familjer medan makens fortfarande lever tillsammans. Vi har alltså tre "firanden" som sker från 23-31 december beroende på hur folk jobbar, hur våra syskon gör osv.
    Varför ska mina barn få paket den 24e om vi ska hem till min mamma och hennes make dagen därpå?

För oss är det inte bara jul den 24e utan vi är vana vid att det blir lite utspritt. Vilket också är tacksamt att det funkar, det är inga hard feelings mellan familjerna om vi träffar tex makens släkt på själva julaftonen och mina föräldrar i mellandagarna. Julaftonen är inte "mer värd".

• Anonym (O)

Är i samma sits som signaturen ?moster? och tycker det är självklart att julklapparna ges när givare och mottagare ses.

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Li) skrev 2023-12-17 00:01:37 följande:

Tar det inte udden av julafton att det då ibland kanske blir mer klappar i mellandagarna än själva julafton, tar man inte ifrån barnen glädjen med julafton ( ja när man är barn kretsar det ju mycket runt spänningen med julklappar)

Julafton är alltid Julafton och barn lär sig fort skillnaden.  Vissa saker gör man ju bara på specifikt Julafton och andra dagar får andra inslag och andra traditioner.  
    Själv tycker jag det är skönt att det inte blir hysteri kring själva Julafton utan att julen förlängs och blir mer sansad. 
  • Spucks

När man ses, om det är någorlunda nära julen (skulle säga ungefär +/- 3 veckor).

• Anonym (Blandat)
    Anonym (Li) skrev 2023-12-17 00:01:37 följande:

Tar det inte udden av julafton att det då ibland kanske blir mer klappar i mellandagarna än själva julafton, tar man inte ifrån barnen glädjen med julafton ( ja när man är barn kretsar det ju mycket runt spänningen med julklappar)

Julafton är ju så mycket mer än en hög julklappar. 
  • Anonym (Li)
    Anonym (Patricia) skrev 2023-12-17 09:39:14 följande:
    Julafton är alltid Julafton och barn lär sig fort skillnaden.  Vissa saker gör man ju bara på specifikt Julafton och andra dagar får andra inslag och andra traditioner.  
    Själv tycker jag det är skönt att det inte blir hysteri kring själva Julafton utan att julen förlängs och blir mer sansad. 
    Fast vad gör man enbart på julafton som särskiljer den.

I vårt fall blir det ingen skillnad, man äter julmat och delar ut julklappar på julafton och blir ju samma sak juldagen eller annandagen eller när man nu träffar de man ej träffade julafton. 
  • Tom Araya

Vi har bara firat julafton med klappar på just julafton, med de som är med. Inget dubbelfirande. 

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2023-12-17 15:34:42 följande:

Vi har bara firat julafton med klappar på just julafton, med de som är med. Inget dubbelfirande. 

Jag tycker det ger firandet och högtiden ett högre värde. Att fira det flera gånger devalverar högtidens värde enligt min mening och bör därför undvikas.
  • Tom Araya
    Anonym (Li) skrev 2023-12-17 15:25:34 följande:

I vårt fall blir det ingen skillnad, man äter julmat och delar ut julklappar på julafton och blir ju samma sak juldagen eller annandagen eller när man nu träffar de man ej träffade julafton. 
    Hos oss har juldagen alltid varit lugnare, inga klappar, ingen Kalle, inga gäster, bara familjen. Ofta har vi ätit kalkon på juldagen.
  • Anonym (Patricia)

I vårt fall och som jag själv är uppvuxen med så är det all in på julafton med kostym och klänning,  julbord, Kalle anka,  tomte och klappar, julnattsgudstjänst , sällskapsspel etc...

Juldagen blir mer stilla med lång frukost.  Lunch på julbordets rester. Kaffe och julklappar på eftermiddagen.  Lite enklare klädsel. Nån promenad ut. 

Annandag jul blir grötlunch eller fikabord med smörgås med julskinka. Klappar öppnas samtidigt som fikat. Oftast pulkaåkning. Mjukbyxor och raggisar på. 
  • Jemp

Kalle, tomte, annan förväntan, sista dagen på julkalendern, osv? Mer traditioner och starten på julbordet. 

Mina barn har aldrig varit förvirrade över vilken som är den egentliga julafton. 

• Anonym (O)
    Tom Araya skrev 2023-12-17 15:36:27 följande:
    Jag tycker det ger firandet och högtiden ett högre värde. Att fira det flera gånger devalverar högtidens värde enligt min mening och bör därför undvikas.
    Fattar inte riktigt hur man lyckas med det. Vi har vänner och släktingar som vi träffar andra dagar än julafton och ger till vissa då någon julklapp, ibland till vuxna och då också till barnen, men det hade ni som föräldrar då inte tillåtit?
  • Anonym (mamma2)

Både julklappar och födelsedagspresenter överlämnas när vi ses. Vi firar alltid jul med antingen far eller mor föräldrar, så det blir alltid några paket på julafton. Födelsedag blir det oftast bara dom från mig.

• Anonym (Li)

Beror ju lite hur paketen i efterhand överlämnas.

Om det är vid ett avslappnad tillfälle utan att göra det högtidligt är en sak. 

Eller att man träffas flera stycken och gör en högtidlig utdelning en extra julafton.

Eller ett extra kalas med tårta för att några ska lämna paket sedan osv

Svar på tråden Julklappar på julafton eller då man ses?