Får sjuksköterskan göra såhär? Byta?
Min make ryggproblem sedan flera år utan att någon hittar felet, ibland kan han inte gå och blir som en grönsak. Ingen kunde hjälpa honom, men sedan fick vi kontakt med en behandlande sjuksköterska som arbetar i närheten. Då min make inte orkar ta sig till hennes kontor erbjöd hon sig att åka hem till oss. Min make är lite speciell och kan framstå som otrevlig. Han sa att han inte hörde henne och talade om henne i tredje person på ett nedlåtande sätt osv. Hon framstod som trevlig först men tappade till sist tålamodet och höjde rösten till en mycket hög nivå när hon pratade. Min make blev chockad och vi konfronterade hennes chef sedan, då hon bad om ursäkt och sa att hon trodde att han hörde dåligt. Vi ville inte ha henne längre, men trots detta kom hon hem till oss dagen därpå och knackade på och började behandla honom med alternativa metoder tillsammans med medicin. Detta har hjälpt honom. Problemet är att hon har en väldigt märklig attityd mot honom och tjatar på honom att han ska träna och säger att han får skylla sig själv om han inte följer hennes planer och rekommendationer. Hon suckar åt honom och tappar tålamodet ofta och tvingar upp honom med hjälpmedel. Vi bytte sjuksköterska och det kom två olika andra men tyvärr har bara den första sjuksköterskans behandling gett mycket goda resultat. Hon var även den enda som var mycket engagerad och noggrann med att följa upp honom och ringde ofta hem till oss och hade långa samtal kring behandlingen och skrev tydliga scheman han skulle fylla i. Han kunde faktiskt gå när hon var klar med honom och vi två har fått igång ett kärleksliv igen. Hon använde sig av en speciell massage, någon olja han tyckte luktade för starkt, en tensapparat och akupunktur. Hon envisades med att ha på musik i bakgrunden han inte gillade. Hon är väldigt ung och han har generellt inte så stort förtroende för unga. Jag frågade mottagningen hon jobbade på om de brukar använda dessa metoder och de sa att de inte brukade det, men att hon gått flera utbildningar i detta och tog emot vissa personer med svåra smärttillstånd när hon hade tid och att alla varit nöjda. Hon menade att mycket av hans besvär satt psykiskt. Nu har han en tillfällig svacka igen med smärtor, kan inte gå och vi har inget fungerande liv. Ska vi ringa tillbaka till denna behandlande sjuksköterska eller ska man försöka någon annanstans? Någon med samma problem? Tack på förhand