• Anonym (I)

Får sjuksköterskan göra såhär? Byta?

Min make ryggproblem sedan flera år utan att någon hittar felet, ibland kan han inte gå och blir som en grönsak. Ingen kunde hjälpa honom, men sedan fick vi kontakt med en behandlande sjuksköterska som arbetar i närheten. Då min make inte orkar ta sig till hennes kontor erbjöd hon sig att åka hem till oss. Min make är lite speciell och kan framstå som otrevlig. Han sa att han inte hörde henne och talade om henne i tredje person på ett nedlåtande sätt osv. Hon framstod som trevlig först men tappade till sist tålamodet och höjde rösten till en mycket hög nivå när hon pratade. Min make blev chockad och vi konfronterade hennes chef sedan, då hon bad om ursäkt och sa att hon trodde att han hörde dåligt. Vi ville inte ha henne längre, men trots detta kom hon hem till oss dagen därpå och knackade på och började behandla honom med alternativa metoder tillsammans med medicin. Detta har hjälpt honom. Problemet är att hon har en väldigt märklig attityd mot honom och tjatar på honom att han ska träna och säger att han får skylla sig själv om han inte följer hennes planer och rekommendationer. Hon suckar åt honom och tappar tålamodet ofta och tvingar upp honom med hjälpmedel. Vi bytte sjuksköterska och det kom två olika andra men tyvärr har bara den första sjuksköterskans behandling gett mycket goda resultat. Hon var även den enda som var mycket engagerad och noggrann med att följa upp honom och ringde ofta hem till oss och hade långa samtal kring behandlingen och skrev tydliga scheman han skulle fylla i. Han kunde faktiskt gå när hon var klar med honom och vi två har fått igång ett kärleksliv igen. Hon använde sig av en speciell massage, någon olja han tyckte luktade för starkt, en tensapparat och akupunktur. Hon envisades med att ha på musik i bakgrunden han inte gillade. Hon är väldigt ung och han har generellt inte så stort förtroende för unga. Jag frågade mottagningen hon jobbade på om de brukar använda dessa metoder och de sa att de inte brukade det, men att hon gått flera utbildningar i detta och tog emot vissa personer med svåra smärttillstånd när hon hade tid och att alla varit nöjda. Hon menade att mycket av hans besvär satt psykiskt. Nu har han en tillfällig svacka igen med smärtor, kan inte gå och vi har inget fungerande liv. Ska vi ringa tillbaka till denna behandlande sjuksköterska eller ska man försöka någon annanstans? Någon med samma problem? Tack på förhand

• Svar på tråden Får sjuksköterskan göra såhär? Byta?
  • Anonym (Fysio)
    Anonym (OTis) skrev 2023-12-19 10:07:27 följande:
    Vi vet iofs inte hur ung hon är. Säg att TS man är 70 år. Då kan han ju tycka att en välutbildad 35-åring är ung. Har hon både hunnit med sjuksköterskeutbildning (3 år på högskolenivå) plus tilläggsutbildningar och jobbat så länge att hon tilldelas de svårbehandlade patienterna så lär det ju inte vara någon liten 18-åring. Dessutom blev maken hjälpt av hennes metoder (som jag som sagt känner igen från mina kompisars vård av psykosomatiska besvär). 
    Vad tänker du då på för tilläggsutbildmingar?
    Nej han blev ju inte hjälpt av behandlingen. Det är lite det som är problemet. 
  • Anonym (OTis)
    EpicF skrev 2023-12-19 10:58:59 följande:

OTis: Jo, jag har läst alla dina inlägg. 

Ang homeopatiska medicin tänker inte gå in i någon diskussion med dig men jag säga som så att det innehåller långt ifrån "bara vatten". Och även där finns beprövade metoder. 

Men ja, det används inte inom den traditionella sjukvården. 

Då har du helt och hållet missförstått vad jag skrev. 
  • Anonym (OTis)
    Anonym (Fysio) skrev 2023-12-19 11:35:02 följande:
    Vad tänker du då på för tilläggsutbildmingar?
    Nej han blev ju inte hjälpt av behandlingen. Det är lite det som är problemet. 

Men har du skrivit så här mkt i tråden utan att ens ha läst TS inlägg? 

TS skriver: Det blev bättre och bättre. Han var bra under ett ganska bra tag och lugnare i sinnet och han kändes mer närvarande än nånsin.  

..men att hon gått flera utbildningar i detta och tog emot vissa personer med svåra smärttillstånd 

• Anonym (Fysio)
    Anonym (OTis) skrev 2023-12-19 11:43:06 följande:

Men har du skrivit så här mkt i tråden utan att ens ha läst TS inlägg? 

TS skriver: Det blev bättre och bättre. Han var bra under ett ganska bra tag och lugnare i sinnet och han kändes mer närvarande än nånsin.  

..men att hon gått flera utbildningar i detta och tog emot vissa personer med svåra smärttillstånd 

Han har ju fortfarande ont och mår psykiskt dåligt. Den behandling han fått har ju bara hjälpt tillfälligt! Varför ska han utsätta sig för detta som han tycker är så psykiskt påfrestande, som inte gjorde honom bättre och av en person han inte gillar. Bara för att vården inte erbjudit något annat. Alla som jobbar med rehabilitering vet att man måste få med sig patienten, ge egna redskap att hantera smärta osv, inte bli beroende av en terapeut som styr ens liv. Nu när jag läst mer av vad ts skrivit sedan mina tidigare svar är jag ganska säker på att han behöver en psykolog. Och kbt. Finns mycket evidens för det och smärta. I kombination med fysioterapi. Hjälper mer än "olja och själsliga samtal", jag lovar.
  • EpicF
    Anonym (Fysio) skrev 2023-12-19 11:52:22 följande:
    Nej, vaddå? Du har inte läst ts? Sjuksköterskans behandling har inte hjälpt? 

Om du menar att dennes behandling inte har hjälpt så har ts ljugit. Och du var sjäklart med under behandling och såg med egna ögon att sen inte hjälpte... eller? 

De allra flesta syntom- och smärtlindrande behandlingar är tillfälliga. 

Att han har ont nu och mår psykisk dårligt kan vara en reaktion på att deras dotter nyligen varit sjuk. 

Ingen säger emot att han inte behöver psykolog hjälp och kanske även KBT. 

Huruvida han behöver fysioterpi beror hur de kan hjälpa. Just nu så ha en sjuksköterska som kan hjälpa och som har hjälpt tidigare. Då är det egentligen inte alls bra att börja blanda in en helt ny fysioterapeut. 

Sedan verkar du fått för dig endast fysioterapeuter jobbar med rehabilitering, vilket är totalt fel. 
  • EpicF

Fysio: Nej, jag skrev att som sjuksköterska kan man mycket väl kan ha en kbt-utbildning. KBT-utbildningar är inget som enbart är för fysioterapeut eller sjukgymnaster (för ja, även idag så finns det verksamma sjukgymnaster som gått den gamla sjukgymnastutbildningen).

Hon just hon har det eller inte är det ingen av oss som vet. Enda vi vet är det ts har skrivit "...men att hon gått flera utbildningar i detta och tog emot vissa personer med svåra smärttilstånd", vilket tyder på att hon har stor kompetans inom det specifika området. 

Men det är klart, fysioterapeut är absolut mycket bättre inom det specifika områder 😂

• Anonym (Fysio)
    EpicF skrev 2023-12-19 21:50:10 följande:
    Nej, vaddå? Du har inte läst ts? Sjuksköterskans behandling har inte hjälpt? 

Om du menar att dennes behandling inte har hjälpt så har ts ljugit. Och du var sjäklart med under behandling och såg med egna ögon att sen inte hjälpte... eller? 

De allra flesta syntom- och smärtlindrande behandlingar är tillfälliga. 

Att han har ont nu och mår psykisk dårligt kan vara en reaktion på att deras dotter nyligen varit sjuk. 

Ingen säger emot att han inte behöver psykolog hjälp och kanske även KBT. 

Huruvida han behöver fysioterpi beror hur de kan hjälpa. Just nu så ha en sjuksköterska som kan hjälpa och som har hjälpt tidigare. Då är det egentligen inte alls bra att börja blanda in en helt ny fysioterapeut. 

Sedan verkar du fått för dig endast fysioterapeuter jobbar med rehabilitering, vilket är totalt fel. 
    Du tolkar in så oerhört mycket fel i alla dina inlägg. Det är ju uppenbarligen inte bara jag som tycker. Nej behandlingen har inte hjälpt. Ska han vara beroende av denna ssk livet ut. Hon har ju lagt oerhört mycket tid på diverse "behandlingar" som inte hjälpt. Nej säger jag, det är tvärtom mycket bra att testa annan behandling. Som är hållbar och hjälper honom på sikt. Inte binda upp sig på en terapeut som inte verkar ha några gränser och inte har lyckats få några hållbara resultat. Den enda anledningen till att de valde henne var ju att hon erbjöd sg att komma hem och fortsatte komma dit fast han inte ville. Jag har inte sagt att det bara är fysioterapeuter som håller på med rehab men det är verkligen inte bara ssk som gör det heller.
  • Anonym (Fysio)
    EpicF skrev 2023-12-19 21:57:13 följande:

Fysio: Nej, jag skrev att som sjuksköterska kan man mycket väl kan ha en kbt-utbildning. KBT-utbildningar är inget som enbart är för fysioterapeut eller sjukgymnaster (för ja, även idag så finns det verksamma sjukgymnaster som gått den gamla sjukgymnastutbildningen).

Hon just hon har det eller inte är det ingen av oss som vet. Enda vi vet är det ts har skrivit "...men att hon gått flera utbildningar i detta och tog emot vissa personer med svåra smärttilstånd", vilket tyder på att hon har stor kompetans inom det specifika området. 

Men det är klart, fysioterapeut är absolut mycket bättre inom det specifika områder 😂

Fysioterapeuter är bättre på fysioterapi ja. Absolut, det stämmer. Vilket är det pat behöver. Men förmodligen ännu mer kbt, av Psykolog. Mer än omnipotenta ssk. 
  • EpicF
    Anonym (Fysio) skrev 2023-12-19 22:05:18 följande:
    Fysioterapeuter är bättre på fysioterapi ja. Absolut, det stämmer. Vilket är det pat behöver. Men förmodligen ännu mer kbt, av Psykolog. Mer än omnipotenta ssk. 
    Jag har aldrig sagt att de inte är det heller.... 

Nu har ju inte ts och hennes man haft någon  ominoptenta sjuksköterska. Den sjuksköterska det hade var kompetent inom det specifika område och utförde en behandnling som faktisk hjälpte

Smärtbehandling är något som hjälper för studenter, speciellt i tillfällen med funktionella symtom. 

Sedan är det aldrig fel att testa annat, men nackdelen är att man får börja från början igen och man inte ens vet om det hjälper. 

Och KBT och psykolog, absolut det borde han också ha.

Och vem som har KBTn är irrelevant. Det kan vara en sjuksköterska, fysioterapeut, psykolog eller en person utan annan utbildning, eftersom man kan bli diplomerad KBT terapeut. Eller så väljer man en som är legitimerad KBT terapeut. Men som sagt, vem som har det är irrelevant. 

Så ts ljuger när hon skriver att behandlingen har hjälpt? 
  • Anonym (Carinata)

Men sluta nu med pajkastning om vem som har mest rätt och minst fel. 

TS har en man som beter dig som ett anus mot dem som försöker ge honom behandling. Frågan är om han själv vill. Stark misstanke om psykosomatisk sjukdom och inte bara naturlig svacka vid sämre mående. Det fanns inget fysiskt hinder för honom att gå men han kunde inte ändå. 

Han får ta tjuren vid hornen, be om ursäkt och slörpa till dig när han ringer den som gav honom lindring. Det ska inte TS göra. Sluta dalta med honom. Huruvida det är legal eller utanför ramarna den sk vård och behandling som ges är en helt annan fråga. Inget blir sämre iaf. 

• Anonym (Fysio)
    EpicF skrev 2023-12-19 23:07:26 följande:
    Jag har aldrig sagt att de inte är det heller.... 

Nu har ju inte ts och hennes man haft någon  ominoptenta sjuksköterska. Den sjuksköterska det hade var kompetent inom det specifika område och utförde en behandnling som faktisk hjälpte. 

Smärtbehandling är något som hjälper för studenter, speciellt i tillfällen med funktionella symtom. 

Sedan är det aldrig fel att testa annat, men nackdelen är att man får börja från början igen och man inte ens vet om det hjälper. 

Och KBT och psykolog, absolut det borde han också ha.

Och vem som har KBTn är irrelevant. Det kan vara en sjuksköterska, fysioterapeut, psykolog eller en person utan annan utbildning, eftersom man kan bli diplomerad KBT terapeut. Eller så väljer man en som är legitimerad KBT terapeut. Men som sagt, vem som har det är irrelevant. 

Så ts ljuger när hon skriver att behandlingen har hjälpt? 
    Nej det har inte hjälpt och pat tycker ju att det är så psykiskt påfrestande. Vilket inte är konstigt om ssk kommer dit och ska ha träning, själsliga samtal, olja, kostschema, rutiner, schemalägga hela dagar, han upplever henne otrevlig, osv. Han behöver träna ja, han behöver smärtlindring ja, han behöver kbt ja. Han behöver dock inte någon som gör honom beroende av henne och styr upp hela hans dagar. Han klarar ju inte heller vidmakthålla det. Det blir alldeles för mycket och psykiskt påfrestande. Behöver han kbt och fysioterapi så är det det han ska lägga sin kraft och ork på. Det är detta jag menar, man måste prioritera vad som är viktigt, vad pat vill och är mottaglig för och som kan hjälpa honom att klara din egen vardag, själv, på sikt. Det är absolut rätt att prova annan behandling nu.Ts har de verkligen ingen fysioterapeut och psykolog på den där Vc?
  • EpicF
    Anonym (Fysio) skrev 2023-12-20 08:18:45 följande:
    Nej det har inte hjälpt och pat tycker ju att det är så psykiskt påfrestande. Vilket inte är konstigt om ssk kommer dit och ska ha träning, själsliga samtal, olja, kostschema, rutiner, schemalägga hela dagar, han upplever henne otrevlig, osv. Han behöver träna ja, han behöver smärtlindring ja, han behöver kbt ja. Han behöver dock inte någon som gör honom beroende av henne och styr upp hela hans dagar. Han klarar ju inte heller vidmakthålla det. Det blir alldeles för mycket och psykiskt påfrestande. Behöver han kbt och fysioterapi så är det det han ska lägga sin kraft och ork på. Det är detta jag menar, man måste prioritera vad som är viktigt, vad pat vill och är mottaglig för och som kan hjälpa honom att klara din egen vardag, själv, på sikt. Det är absolut rätt att prova annan behandling nu.Ts har de verkligen ingen fysioterapeut och psykolog på den där Vc?
    Har du inte läst vad ts har skrivit? Eller menar dj fortfarande att ts ljuger? Och isåfall, hur ver du det? 

"...har bara den första sjuksköterskans behandling gett mycket goda resultat." 

"Han kunde faktiskt gå när hon var klar med honom och vi två har fått igång ett kärleksliv igen."

"
    Hon använde sig av en speciell massage, någon olja han tyckte luktade för starkt, en tensapparat och akupunktur. "

Ingen av det är dock ovanliga behandlingar eftersom de är vetenskap beprövade. Men du kanske fortare anser att det är hokuspokus. 

Då kan fundera varför du har blivit eller ska bli fysioterapi eftersom detta är också behandlingar man får av många fysioterapeut. 

Nej, tror du att du är svartsjuk av någon anledning. Och då försöker hitta fel och trycka ner.

Sedan är det absolut bra att ta hjälp av kbt, eftersom mycket är psykiskt med ts mans mående. 
  • EpicF

"Alltifrån massage, tens, akupunktur, s k medveten närvaro, något band med avslappningsövning han ska ha på kvällen, någon olja, själsliga samtal, scheman, någon övning hon kallade motorvägen och någon hon kallade hela havet stormar och menade att det handlade om stress, kostschema, rutinschema."

Också helt normala behandlingar som mam även kan få av en fysioterapeut. 

• Anonym (Fysio)
    EpicF skrev 2023-12-20 10:37:20 följande:
    Har du inte läst vad ts har skrivit? Eller menar dj fortfarande att ts ljuger? Och isåfall, hur ver du det? 

"...har bara den första sjuksköterskans behandling gett mycket goda resultat." 

"Han kunde faktiskt gå när hon var klar med honom och vi två har fått igång ett kärleksliv igen."

"Hon använde sig av en speciell massage, någon olja han tyckte luktade för starkt, en tensapparat och akupunktur. "

Ingen av det är dock ovanliga behandlingar eftersom de är vetenskap beprövade. Men du kanske fortare anser att det är hokuspokus. 

Då kan fundera varför du har blivit eller ska bli fysioterapi eftersom detta är också behandlingar man får av många fysioterapeut. 

Nej, tror du att du är svartsjuk av någon anledning. Och då försöker hitta fel och trycka ner.

Sedan är det absolut bra att ta hjälp av kbt, eftersom mycket är psykiskt med ts mans mående. 
    Ja ja vi har helt olika uppfattning. Att du tycker allt låter superbra med den här behandlingen får stå för dig. Mannen är ju inte bra, det var tillfällig bättring. Nu är han sämre. Ska han vara beroende av den hör ssk resten av livet när det finns annan adekvat behandling som löser hans problem på sikt. Han får själv välja. Jag har sagt vad jag tycker. Sök psykolog och fysioterapeut om du vill bli frisk.
  • EpicF
    Anonym (Fysio) skrev 2023-12-20 10:44:47 följande:
    Ja ja vi har helt olika uppfattning. Att du tycker allt låter superbra med den här behandlingen får stå för dig. Mannen är ju inte bra, det var tillfällig bättring. Nu är han sämre. Ska han vara beroende av den hör ssk resten av livet när det finns annan adekvat behandling som löser hans problem på sikt. Han får själv välja. Jag har sagt vad jag tycker. Sök psykolog och fysioterapeut om du vill bli frisk.
    Eftersom man aldrig har funnit grundorsaken trots mass ajndersökningar och utredningarna, har han sk funktionella symtom/sjukdom och då är det symtomen man kan och ska behandla. I hans fall bla smärtproblematiken. Vilket han har fått behandming för med goda resultat. Dvs den har hjälpt.

Sedan var deras dotter sjuk och han fick tillfällig svakca med smärtor och intr klarar att gå. Vilket faktiskt är en helt natrulig psykologisk reaktion på det han har varit med om. 

Denna sjuksköterskan har en metod som hjälper, varför då byta och börja från början? 

Ang kbt så är det absolut något han bör pröva,  om han vill. 

Var jobbar du egentligen? Är du ens färdigutbildad fysioterapeut? 

Hade han inte fått en psykolog reaktion på det de har varit igenom hade han förmodligen inte fått en svacka. 

Du har hakar upp dig på att man aldrig funnit grundorsaken till tillståndet. Varför? 

Det är tyvärr inte alltid man kommer fram till grundorsaken, därav funktionell sjukdom/symtom. Funktionella sjukdom/symtom är när man, trots noggranna utredningar och undersökningar, inte kan finna något fysiskt fel. Oftast är det då psykiskr som ger fysiska symtom. Dessa kan bli bra med behandling, ex denne sjuksköterskans behandling som också kan och utförs av fysioterspeuter, och man kan som med allt annat få återfall av olika orsaker. Just i funktionella sjukdomar/symtom är återkallelse oftast en psykisk reaktion på något man varit med om. Ex att ens barn har blivit sjuk. Eller en partner, nära familjemedlem, upplevelser på jobbet etc.

Är detta väldigt svårt för dig att förstår? Normalt sätt så  borde en fysioterapeut förstå detta. 
  • Anonym (Fysio)
    EpicF skrev 2023-12-20 11:15:29 följande:
    Eftersom man aldrig har funnit grundorsaken trots mass ajndersökningar och utredningarna, har han sk funktionella symtom/sjukdom och då är det symtomen man kan och ska behandla. I hans fall bla smärtproblematiken. Vilket han har fått behandming för med goda resultat. Dvs den har hjälpt.

Sedan var deras dotter sjuk och han fick tillfällig svakca med smärtor och intr klarar att gå. Vilket faktiskt är en helt natrulig psykologisk reaktion på det han har varit med om. 

Denna sjuksköterskan har en metod som hjälper, varför då byta och börja från början? 

Ang kbt så är det absolut något han bör pröva,  om han vill. 

Var jobbar du egentligen? Är du ens färdigutbildad fysioterapeut? 

Hade han inte fått en psykolog reaktion på det de har varit igenom hade han förmodligen inte fått en svacka. 

Du har hakar upp dig på att man aldrig funnit grundorsaken till tillståndet. Varför? 

Det är tyvärr inte alltid man kommer fram till grundorsaken, därav funktionell sjukdom/symtom. Funktionella sjukdom/symtom är när man, trots noggranna utredningar och undersökningar, inte kan finna något fysiskt fel. Oftast är det då psykiskr som ger fysiska symtom. Dessa kan bli bra med behandling, ex denne sjuksköterskans behandling som också kan och utförs av fysioterspeuter, och man kan som med allt annat få återfall av olika orsaker. Just i funktionella sjukdomar/symtom är återkallelse oftast en psykisk reaktion på något man varit med om. Ex att ens barn har blivit sjuk. Eller en partner, nära familjemedlem, upplevelser på jobbet etc.

Är detta väldigt svårt för dig att förstår? Normalt sätt så  borde en fysioterapeut förstå detta. 
    Du behöver inte skriva hela romaner till mig. Ts skrev inte att de bedömt det som funktionella besvär förrän senare, utan att ingen visste vad det var. Nu vet vi det och att behandlingen inte gjorde honom bra. Man behöver inte en ssk som gör allt det där som helt verkar dränera pat utan han behöver psykolog och fysioterapeut. Det är det han ska fokusera på och lägga sin energi på om han vill bra på sikt. Det är fortfarande min åsikt hur långa inlägg du än skriver. 
  • EpicF
    Anonym (Fysio) skrev 2023-12-20 11:20:56 följande:
    Du behöver inte skriva hela romaner till mig. Ts skrev inte att de bedömt det som funktionella besvär förrän senare, utan att ingen visste vad det var. Nu vet vi det och att behandlingen inte gjorde honom bra. Man behöver inte en ssk som gör allt det där som helt verkar dränera pat utan han behöver psykolog och fysioterapeut. Det är det han ska fokusera på och lägga sin energi på om han vill bra på sikt. Det är fortfarande min åsikt hur långa inlägg du än skriver. 
    Uppenbarligen behövs det. 

När man inte hittar något fel eller grundorsaken så bedöms det som funktionella sjukdomar/symtom eller besvär. Dessa utlöses ofta av psykologiska relaterade sake som ex att att ens barn blir sjuk.

Behandling har inte gjort honom bra? Säg mig, har du fortfarande inte läst det ts har skrivit? 

Hennes behandling är den enda som har gett resultat och hjälpt. Gjort att han har fått.bukt med smärtorna, klarar att gå, fått tillbaka livet och har fått tillbaka sitt kärleksliv.

Ja, man kan abslout ta en fysioterapeut som ger samma behandling. 

Att han blir "drenerat på energi" är vanligt av behandlingar som påverkar hela kroppen, både fysiskt och psykiskt. 

Han ska absolut ta hjälp av KBT eller psykolog om han själv vill. 

Men eftersom behandlingen fungerar så är det den som de ska ta. Oavsett vem som utför behandlingen. 

Ja, jag har förstått att din åsikt att det bara är fysioterapeut som kan hjälpa patienter med svår smärtproblemarik och rehabilitering. Därav ställer jag mig väldigt frågade till om du verkligen ÄR fysioterapeut. För om du är det så är du antigen nyexad och inte jobbar så länge eller så hänger du inte med i utvecklingen, och jobbar inte kliniskt (att jobba kliniskt innebär att man jobbar med patienter). 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2023-12-20 17:47:01 följande:
    Uppenbarligen behövs det. 

När man inte hittar något fel eller grundorsaken så bedöms det som funktionella sjukdomar/symtom eller besvär. Dessa utlöses ofta av psykologiska relaterade sake som ex att att ens barn blir sjuk.

Behandling har inte gjort honom bra? Säg mig, har du fortfarande inte läst det ts har skrivit? 

Hennes behandling är den enda som har gett resultat och hjälpt. Gjort att han har fått.bukt med smärtorna, klarar att gå, fått tillbaka livet och har fått tillbaka sitt kärleksliv.

Ja, man kan abslout ta en fysioterapeut som ger samma behandling. 

Att han blir "drenerat på energi" är vanligt av behandlingar som påverkar hela kroppen, både fysiskt och psykiskt. 

Han ska absolut ta hjälp av KBT eller psykolog om han själv vill. 

Men eftersom behandlingen fungerar så är det den som de ska ta. Oavsett vem som utför behandlingen. 

Ja, jag har förstått att din åsikt att det bara är fysioterapeut som kan hjälpa patienter med svår smärtproblemarik och rehabilitering. Därav ställer jag mig väldigt frågade till om du verkligen ÄR fysioterapeut. För om du är det så är du antigen nyexad och inte jobbar så länge eller så hänger du inte med i utvecklingen, och jobbar inte kliniskt (att jobba kliniskt innebär att man jobbar med patienter). 
    tack till alla som tagit sig tid att svara i min tråd! Det är sant det du säger. Min make har både gått till sjukgymnast och andra vårdgivare utan resultat. Vi har bokat in en tid till henne och hon har en tid nästa vecka för träning, men började redan i telefonsamtalet lägga upp förslag på hur han kan börja på egen hand. Vad hon nu gjort bra vet vi inte, men det har ändå hjälpt oss. Håll tummarna för oss att vi får samma resultat igen!
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2023-12-20 18:04:33 följande:
    tack till alla som tagit sig tid att svara i min tråd! Det är sant det du säger. Min make har både gått till sjukgymnast och andra vårdgivare utan resultat. Vi har bokat in en tid till henne och hon har en tid nästa vecka för träning, men började redan i telefonsamtalet lägga upp förslag på hur han kan börja på egen hand. Vad hon nu gjort bra vet vi inte, men det har ändå hjälpt oss. Håll tummarna för oss att vi får samma resultat igen!
    Ordna en psykolog eller KBT terapeut i tillägg. 
Svar på tråden Får sjuksköterskan göra såhär? Byta?