• Anonym (Orolig)

Hur kollar man upp covidskador?

Jag har covid och har haft det i fem dagar. Fem dagar med feber uppåt 40 grader. Vägrar släppa. 

Är det något man bör anmäla till försäkringsbolaget?

Hur kollar man upp om man fått förändringar i blodkärlen och skador på lungor, hjärta, hjärna m.m.? Är det något vården bistår med?
    Hur fungerar det? Anmäler man och så skickar de remiss, eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Hur kollar man upp covidskador?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (dagar) skrev 2023-12-21 11:39:38 följande:
    Jag bara spekulerar, men jag har svårt att tro att sjukhusen har tid att diagnosticera alla som har covid och ge sjukintyg för framtida eventuella skador och försäkringsärenden. 

Hoppas du kryar på dig snart. 
    Tack! Du har nog rätt. Det är mycket som inte fungerar i det här landet. 
  • Anonym (Orolig)

En annan fråga.

Jag har två barn och de skickade jag iväg till skolan idag. De har ju inga större symtom så det är väl enligt instruktion?

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-12-21 11:27:32 följande:
    Har du blivit kompenserad på något vid från Försäkringskassan och ev privat sjukförsäkring? Är väl viktigt att få dokumenterat att man exponerats för SARS cov 2? Annars kan de ju säga att dina besvär beror på något annat. 
    Vad är det för försäkringar som ger ersättning för skador orsakade av covid men inte för samma slags skador om de orsakats av något annat?
  • Anonym (dagar)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-12-21 11:53:27 följande:
    Tack! Du har nog rätt. Det är mycket som inte fungerar i det här landet. 
    Fast jag tycker att det låter ganska logiskt att de inte kan ta in en massa potentiellt covidsjuka på sjukhusets område för att testa dem och ge var och en av dem ett sjukintyg. Så mycket pengar har inte vården. Det handlar inte om att det inte funkar, jag tycker att det är precis så det ska funka. Du har varit sjuk i fem dagar, det är ingenting. 

Får man långtidscovid eller skador lär det visa sig med tiden och det är ingen idé att ta upp vårdens tid och resurser för något som bara kanske blir något. 

Det är som att ringa försäkringsbolaget och anmäla skada på en bil innan skadan har uppstått. 

Tänk på alla hundratusentals människor i Sverige som har haft covid 1, 2, 3 och fler gånger. Skulle de ha åkt till sjukhus varje gång för diagnos hade vi varit ruinerade vid det här laget. För att inte tala om att de hade smittat ner så många fler. 

Förlåt om jag låter hård, men jag tror du kommer må bra inom några dagar eller ett par veckor och så är det inget mer med det. 
  • Anonym (S)

Varför skulle du få skador? De flesta blir friska från covid och andra infektioner. 

Verkat som du har siktet inställt på att få ut ersättning. Det finns nog risk att man känner efter lite för mycket då.

Släpp detta, fokusera på att vila och bli friskt. Sedan går du vidare med ditt vanliga liv.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (S) skrev 2023-12-21 15:38:23 följande:

Varför skulle du få skador? De flesta blir friska från covid och andra infektioner. 

Verkat som du har siktet inställt på att få ut ersättning. Det finns nog risk att man känner efter lite för mycket då.

Släpp detta, fokusera på att vila och bli friskt. Sedan går du vidare med ditt vanliga liv.

1 av 10 beräknas ju få långtidscovid. Läste nyligen en färsk undersökning dessutom som gör gällande att ju fler gånger man blir infekterad, desto större  är risken. Låter kanske inte så konstigt, men det har ju tidigare påståtts att man får en motståndkraft efter infektion, men det verkar snarare vara tvärtom. Ju fler gånger man blir infekterad, desto sämre är det. 
  • Anonym (Orolig)

1 av 10 beräknas ju få långtidscovid. Läste nyligen en färsk undersökning dessutom som gör gällande att ju fler gånger man blir infekterad, desto större  är risken. Låter kanske inte så konstigt, men det har ju tidigare påståtts att man får en motståndkraft efter infektion, men det verkar snarare vara tvärtom. Ju fler gånger man blir infekterad, desto sämre är det.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Cilla) skrev 2023-12-21 14:51:39 följande:
    Vad är det för försäkringar som ger ersättning för skador orsakade av covid men inte för samma slags skador om de orsakats av något annat?
    Förstår inte vad du menar. Finns ju vissa skador som är tämligen specifika för just covid, så vad menar du med samma skador? 
  • Cereal Killer

Det är ingen som kommer att misstro dig senare om du skulle få någon skada/följdsjukdom och berättar att du varit sjuk och testat positivt på snabbtest för x antal veckor/månader sedan. Vill du hemskt gärna få det dokumenterat så skicka någon fråga via 1177 där du skriver att du har feber + testat dig (om du har det, vilket jag antar att du har), så hamnar det i din journal.

Angående 10% så var postcovid vanligare efter första vågen än vid senare vågor, av någon anledning. Det förekommer absolut fortfarande men inte i så mycket som 10% av fallen. 

• Anonym (Men hallå!)

För att tusentals personer faktiskt får det?

Min man har permanenta lungskador och ständig trötthet efter den första aggressiva covidvarianten. Om han tränar normalt numera så får han sjukdomskänsla i kroppen och är jättetrött dagen efter fast det är snart 4 år sen vi hade covid första gången.

Det tog 2 hela år innan han fick en ordentlig lungscan och där syns det inte ändå (vilket är typiskt för covid) utan det man ställer diagnosen på är att hans lungvolym minskat och att han blir bättre med astmamediciner.

Jag har en man till bara på mitt jobb med 50 pers som fått lungskador av covid.

Själv fick jag en autoimmun sjukdom och kunde knappt äta något på ett halvår, och svärfar dog tyvärr. Så det var det.

Det man undrar är mer hur du kan ha missat att så många faktiskt drabbas hårt av denna sjukdom även om de inte dör. 
  • Lånehajen

Det är väldigt svårt att få det utrett. Jag sökte vård flera gånger då jag fortsatte att ha ont i öronen och i halsen i månader efter covid, fick bara träffa sjuksköterska. Till sist blev jag så less att jag aldrig gick tillbaka då man inte fick träffa en läkare och nu cirka 10 månader senare har det äntligen försvunnit av sig själv. 

• Anonym (M.M.)

Min sambo fick covid när det var nytt. Han blev väldigt dålig. Alla gånger han fått det efter det har blivit mildare men ändå mer sjuk än oss andra i familjen. 

jag har t.ex. inte ens märkt av att jag haft det. samma med 15-åringen. Men hur som helst efter förra omgången  med omikron för ett år sen blev han aldrig av med hostan.  Han hostade i typ 8 månader men fick remiss både till magnetröntgen och alla möjliga undersökningar. 

hals, lungor. 

det visade sig vara nån ärrvävnad i halsen som läkaren sett hos flera patienter med covid. 

nu har det gått ett år och blev sjuk för några veckor sen. ej covid. Men hostan hade iaf upphört innan det. 

annars tror jag att det är svårt att få en diagnos. 

folk som vart utbrända t.ex. kan Lika väl tro att dom har postcovid men hjärndimma och trötthet. Hur bevisar man det liksom? 

• Anonym (M.M.)
    Cereal Killer skrev 2023-12-21 18:28:11 följande:

Det är ingen som kommer att misstro dig senare om du skulle få någon skada/följdsjukdom och berättar att du varit sjuk och testat positivt på snabbtest för x antal veckor/månader sedan. Vill du hemskt gärna få det dokumenterat så skicka någon fråga via 1177 där du skriver att du har feber + testat dig (om du har det, vilket jag antar att du har), så hamnar det i din journal.

Angående 10% så var postcovid vanligare efter första vågen än vid senare vågor, av någon anledning. Det förekommer absolut fortfarande men inte i så mycket som 10% av fallen. 

För att det var som mest aggressivt första året. virus blir mildare och mildare. Först alpha, sen delta, omikron, sen andra jag ej har koll på  

Dock  blev ju inte alla dåliga av alpha. Min annan med man är väldigt sköra och svaga. Dom blev lite lätt förkylda. Annars blir dom däckade av en vanlig förkylning. 

• Cereal Killer
    Anonym (M.M.) skrev 2023-12-22 10:51:31 följande:

För att det var som mest aggressivt första året. virus blir mildare och mildare. Först alpha, sen delta, omikron, sen andra jag ej har koll på  

Dock  blev ju inte alla dåliga av alpha. Min annan med man är väldigt sköra och svaga. Dom blev lite lätt förkylda. Annars blir dom däckade av en vanlig förkylning. 

Nja, det är absolut så det rapporterats i media men det är en missuppfattning. När man har en hög immunitet i befolkningen och en ny virusvariant ger genombrottsinfektioner så blir en lägre andel av de smittade normalt svårt sjuka, även om variantens inneboende virulens är densamma eller lite högre. När det gäller de coronavirus vi känner till så utvecklas svåra symptom ganska långt efter den smittsamma perioden, så ur ett evolutionärt perspektiv tjänar viruset ingenting på att bli mildare och mildare. Jämför med tex den farligaste varianten av fågelinfluensan där fåglarna ofta dör innan de hinner smitta andra fåglar - där skulle ett virus med en mutation som minskar dödligheten också kunna öka smittsamheten vilket ger viruset en överlevnadsfördel.

Detsamma gäller postcovid, viruset tjänar ingenting på att ge postcovid i lägre utsträckning. Anledningen till att färre drabbas nu beror alltså inte på att ?virus blir mildare och mildare? utan anledningen är okänd. 
Svar på tråden Hur kollar man upp covidskador?