• Anonym (Orolig)

Hur kollar man upp covidskador?

Jag har covid och har haft det i fem dagar. Fem dagar med feber uppåt 40 grader. Vägrar släppa. 

Är det något man bör anmäla till försäkringsbolaget?

Hur kollar man upp om man fått förändringar i blodkärlen och skador på lungor, hjärta, hjärna m.m.? Är det något vården bistår med?
    Hur fungerar det? Anmäler man och så skickar de remiss, eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Hur kollar man upp covidskador?
  • Anonym (Mx)

Jag gissar att man bokar tid för en läkarkontroll efter. Dock är det ju i praktiken omöjligt att veta exakt vilka skador man erhållit av just denna och andra sjukdomar. Om dom inte är uppenbara vill säga.

Man får helt enkelt leva med att man troligtvis fått skador av alla möjliga saker i livet. Men när dessa skador är uppenbara och tydliga, och dessutom påverkar personen negativt i livet, ja då behöver man såklart göra något åt detta genom sjukvården.

• Anonym (femdagar)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-12-21 09:17:14 följande:
    Hur kollar man upp covidskador?

Jag har covid och har haft det i fem dagar. Fem dagar med feber uppåt 40 grader. Vägrar släppa. 

Är det något man bör anmäla till försäkringsbolaget?

Hur kollar man upp om man fått förändringar i blodkärlen och skador på lungor, hjärta, hjärna m.m.? Är det något vården bistår med?
    Hur fungerar det? Anmäler man och så skickar de remiss, eller hur fungerar det?

Att ha en infektion med feber i fem dagar är ju inget ovanligt eller konstigt. Det kan ju bli vid vilken infektion som helst. Om du blir sämre, inte får ner febern med febernedsättande, inte kan äta och dricka på länge eller får andningspåverkan så kan det vara läge att söka vård. Annars klarar man sig oftast hemma. 

Sen att man är känslig, och kanske trött och påverkad av infektionen ett tag efteråt är också ganska vanligt och inget konstigt. Är väl först om det går flera veckor och månader utan att man mår bättre som man behöver söka vård för det. Då söker du på vårdcentralen, och så kan vården utreda och eventuellt behandla det.

Försäkringsbolag kan man blanda in om man får en allvarligt nedsatt förmåga efter en sjukdom, så att du tex inte kan jobba eller får missprydande ärr eller liknande. Men inte för en fem dagar lång sjukperiod i en akut infektion. 
  • cosinus

Tänk också att det finns gott om elände man kan bli sjuk i som kan sitta i riktigt länge utan att för den skull ge uppenbara bestående men på sikt.

Vi hade mykoplasma en gång, inte den som smittar sexuellt utan den som ger sig på lungorna. Barn ett hade feber 11 dagar, nästa barn 13 dagar och sen en vecka senare återfall i lunginflammation med inläggning i flera dygn. Vi övriga klarade oss nog med bara 6-7 dagar. Det är väl en 7 år sen nu.

Jag blev riktigt risig i lungorna och jag kände av det över att halvår senare när jag sprang. Knastrade och pep i bröstet, hostade mycket slem o s v.

Inget jag märker av längre när jag tränar eller anstränger mig (och det gör jag ofta, mycket och gärna). Däremot kan jag ibland få en känsla av att jag håller på att bli förkyld innan det bryter ut bara för att det känns i lungorna så kanske att det kom efter mykoplasman då?

Men det jag eg ville komma fram till var att hade man haft långtidscovid att oroa sig för så hade man säkert trott att man åkt på nåt sånt när det begav sig. Nu fanns inte den terminologin och jag bara antog att det skulle släppa med tiden, och det gjorde det. Så försök att inte överanalysera saker och ting.

• Anonym (dagar)

Du har haft feber i fem dagar. Det är ingenting att stressa över. Med covid kan febern komma och gå i ca 2-3 veckor. Så var det för mig i alla fall en av gångerna jag hade covid. Först släppte det och sen kom det tillbaka när man precis trodde att man började bli frisk.

Tror inte du behöver vara orolig för skador efter fem dagar. 

• Anonym (Cilla)

Jag har aldrig hört om någon som scannats för covidskador om de inte haft uppenbara besvär. Men blir man aldrig riktigt frisk bör man förstås söka vård.

• Anonym (Orolig)
    cosinus skrev 2023-12-21 10:29:44 följande:

Tänk också att det finns gott om elände man kan bli sjuk i som kan sitta i riktigt länge utan att för den skull ge uppenbara bestående men på sikt.

Vi hade mykoplasma en gång, inte den som smittar sexuellt utan den som ger sig på lungorna. Barn ett hade feber 11 dagar, nästa barn 13 dagar och sen en vecka senare återfall i lunginflammation med inläggning i flera dygn. Vi övriga klarade oss nog med bara 6-7 dagar. Det är väl en 7 år sen nu.

Jag blev riktigt risig i lungorna och jag kände av det över att halvår senare när jag sprang. Knastrade och pep i bröstet, hostade mycket slem o s v.

Inget jag märker av längre när jag tränar eller anstränger mig (och det gör jag ofta, mycket och gärna). Däremot kan jag ibland få en känsla av att jag håller på att bli förkyld innan det bryter ut bara för att det känns i lungorna så kanske att det kom efter mykoplasman då?

Men det jag eg ville komma fram till var att hade man haft långtidscovid att oroa sig för så hade man säkert trott att man åkt på nåt sånt när det begav sig. Nu fanns inte den terminologin och jag bara antog att det skulle släppa med tiden, och det gjorde det. Så försök att inte överanalysera saker och ting.

Har du blivit kompenserad på något vid från Försäkringskassan och ev privat sjukförsäkring? Är väl viktigt att få dokumenterat att man exponerats för SARS cov 2? Annars kan de ju säga att dina besvär beror på något annat. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (dagar) skrev 2023-12-21 10:44:18 följande:

Du har haft feber i fem dagar. Det är ingenting att stressa över. Med covid kan febern komma och gå i ca 2-3 veckor. Så var det för mig i alla fall en av gångerna jag hade covid. Först släppte det och sen kom det tillbaka när man precis trodde att man började bli frisk.

Tror inte du behöver vara orolig för skador efter fem dagar. 

Då måste man väl vända sig till något sjukhus och få diagnos fastställd och få ett sjukintyg?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Cilla) skrev 2023-12-21 10:58:40 följande:

Jag har aldrig hört om någon som scannats för covidskador om de inte haft uppenbara besvär. Men blir man aldrig riktigt frisk bör man förstås söka vård.

Du har nog rätt. Mörkertalet är nog skyhögt. 
  • Anonym (dagar)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-12-21 11:28:28 följande:
    Då måste man väl vända sig till något sjukhus och få diagnos fastställd och få ett sjukintyg?
    Jag bara spekulerar, men jag har svårt att tro att sjukhusen har tid att diagnosticera alla som har covid och ge sjukintyg för framtida eventuella skador och försäkringsärenden. 

Hoppas du kryar på dig snart. 
Svar på tråden Hur kollar man upp covidskador?