Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-29 00:34:23 följande:
Men solrosen. Tvångsvård är tvångsvård av en anledning. Då har inte patienten rätt att välja. I allra möjligaste mån försöker man motivera till frivillig vård enligt HSL. Tvångsvård styrs av lag med strikta regler. Självklart även de metoder man behöver ta till under en LPT, ex vis bältning, övervakning, tvångsmedicinering. ÖPT anser jag vara vanligast att komma efter en inneliggande period inom slutenvården. Övergår till ÖPT där ett SPOT team får uppdraget att hålla kontakt och/eller behandling. Medicindelning mm. Självklart kontakt med ÖVM.
TS har mer koll på läget än vad du tror. Önskar att TS får kontakt och tillgång till den behandling hen vill ha.
Anonym (8) skrev 2023-12-29 14:05:32 följande:
ÖPT är inte alls 100 % frivilligt. Det heter öppenpsykiatrisk TVÅNGSvård av en anledning.
Ja, jag vet att med ÖPT får tvångsåtgärder inte förekomma, men det betyder inte att det är 100% frivilligt.
Om det är nu så frivilligt som du påstår, varför heter det öppenpsykiatrisk TVÅNGSvård? Det borde ju heta i sådana fall öppenpsykiatrisk vård, istället då.
Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-29 19:19:10 följande:
Solrosen. Det var vid LPT som jag gav exemplet om medicinering, bältning mm. Inte vid ÖPT.
Däremot har du inte många valmöjligheter vid ÖPT. Klipper in under vilka villkor ÖPT bedrivs. Solklart juridiskt
Öppen psykiatrisk tvångsvård
26 § Den som ges öppen psykiatrisk tvångsvård får vistas utanför sjukvårdsinrättningen.
Vid beslut om öppen psykiatrisk tvångsvård ska rätten föreskriva de särskilda villkor enligt 3 § första stycket 2 som ska gälla för vården. Rätten får överlämna åt chefsöverläkaren att besluta om dessa villkor. När det finns skäl för det, får rätten återta denna beslutanderätt.
De särskilda villkoren får avse
- skyldighet att underkasta sig medicinering eller annan vård eller behandling,
- skyldighet att hålla kontakt med en viss person,
- skyldighet att vistas på ett hem eller annan institution för vård eller behandling eller att besöka en vårdcentral eller anlita socialtjänsten,
- vistelseort, bostad, utbildning eller arbete,
- förbud mot att använda berusningsmedel,
- förbud mot att vistas på en viss plats eller att ta kontakt med en viss person, eller
- annat som är nödvändigt eller följer av vårdplanen. Lag (2008:415).
Alltså, jag förstår er vilja att försöka få Solrosen att förstå, men om ni läser igenom tråden (inklusive hens svar på era inlägg) ser ni att det inte är lönt. Nåja, hen har iaf bjudit på ett och annat gott skratt, vilket ju är positivt iaf 🙂