• Anonym (ÖPT)

Vad gäller vid ÖPT?

Jag undrar vad som gäller för flytt inom Sverige om man har ett ÖPT? Alltså, får man lov att flytta till en annan region, och flyttar ÖPT:et sas med en då? 

Supertacksam för all info jag kan få om detta - jag har försökt att googla, men lyckas inte hitta nåt direkt svar på just detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-27 11:24
    Förstår utifrån de svar jag fått att det inte bara är att flytta... men vad skulle hända om jag ändå gjorde det? Om jag flyttar, och sen bara upplyser mina nuvarande vårdgivare om att jag har flyttat? Skulle de skicka polisen till en helt annan region för att hämta mig?

• Svar på tråden Vad gäller vid ÖPT?
  • Anonym (8)
    Sunflora skrev 2023-12-29 00:28:13 följande:

Men herregud människa! Du har inte förstått ett ord av vad jag sagt och du tycker jag har svårt att hänga med?! ÖPT är 100% frivilligt LPT sker med tvång däri ligger skillnaden. Det är INTE min åsikt, vad jag tycker, något jag har hittat på mm det är så lagen ser ut. Tvångsåtgärder får INTE ske vid ÖPT. 

När jag sa att man inte uppfyller kriterierna för ÖPT menade jag självklart att man inte gör det för att kan bryter mot överenskommelsen dvs inte tar sin medicin, kommer på vårdbesök mm. Skillnaden mellan ett ÖPT och LPT är att vid ett ÖPT är vården frivillig det är den inte vid LPT. Vid ÖPT får inga tvångsåtgärder ske. 

Jag förstår precis vad du menar men du tar som sagt fel. ÖPT är 100% frivilligt. Att vården inte kan bedrivas polioklinitiskt för att patienten motsätter sig får inte vara underlag för LPT. 

Så är det inte enligt mig utan enligt LAGEN. Lagen säger att ÖPT är frivilligt, det är inte vad jag tycker, min åsikt eller något har hittat på utan som sagt vad lagen säger. 

ÖPT är inte alls 100 % frivilligt. Det heter öppenpsykiatrisk TVÅNGSvård av en anledning. 
    Ja, jag vet att med ÖPT får tvångsåtgärder inte förekomma, men det betyder inte att det är 100% frivilligt. 

Om det är nu så frivilligt som du påstår, varför heter det öppenpsykiatrisk TVÅNGSvård? Det borde ju heta i sådana fall öppenpsykiatrisk vård, istället då.
  • Sunflora
    Anonym (8) skrev 2023-12-29 14:05:32 följande:
    ÖPT är inte alls 100 % frivilligt. Det heter öppenpsykiatrisk TVÅNGSvård av en anledning. 
    Ja, jag vet att med ÖPT får tvångsåtgärder inte förekomma, men det betyder inte att det är 100% frivilligt. 

Om det är nu så frivilligt som du påstår, varför heter det öppenpsykiatrisk TVÅNGSvård? Det borde ju heta i sådana fall öppenpsykiatrisk vård, istället då.
    Du får fråga de som bestämt varför det heter så jag bestämmer varken namnet eller reglerna. Det får inga konsekvenser om man bryter mot villkoren eftersom villkoren för ÖPT inte håller juridiskt. 
  • Sunflora
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-29 00:34:23 följande:

Men solrosen. Tvångsvård är tvångsvård av en anledning. Då har inte patienten rätt att välja. I allra möjligaste mån försöker man motivera till frivillig vård enligt HSL. Tvångsvård styrs av lag med strikta regler. Självklart även de metoder man behöver ta till under en LPT, ex vis bältning, övervakning, tvångsmedicinering. ÖPT anser jag vara vanligast att komma efter en inneliggande period inom slutenvården. Övergår till ÖPT där ett SPOT team får uppdraget att hålla kontakt och/eller behandling. Medicindelning mm. Självklart kontakt med ÖVM. 

TS har mer koll på läget än vad du tror. Önskar att TS får kontakt och tillgång till den behandling hen vill ha. 

Vid ÖPT har man rätt att välja eftersom villkoren inte håller juridiskt. Jag tycker det är olyckligt och rättsosäkert men det är inte jag som bestämt varken namnet eller lagarna. 

Tvångsåtgärder som medicinering, bältning, övervakning  mm får inte ske vid ÖPT. Det är en åsikt utan så lagen ser ut. 

• Anonym (Cyllid)

Solrosen. Det var vid LPT som jag gav exemplet om medicinering, bältning mm. Inte vid ÖPT. 

Däremot har du inte många valmöjligheter vid ÖPT. Klipper in under vilka villkor ÖPT bedrivs. Solklart juridiskt  

Öppen psykiatrisk tvångsvård

26 §   Den som ges öppen psykiatrisk tvångsvård får vistas utanför sjukvårdsinrättningen.
    Vid beslut om öppen psykiatrisk tvångsvård ska rätten föreskriva de särskilda villkor enligt 3 § första stycket 2 som ska gälla för vården. Rätten får överlämna åt chefsöverläkaren att besluta om dessa villkor. När det finns skäl för det, får rätten återta denna beslutanderätt.

De särskilda villkoren får avse
       - skyldighet att underkasta sig medicinering eller annan vård eller behandling,
       - skyldighet att hålla kontakt med en viss person,
       - skyldighet att vistas på ett hem eller annan institution för vård eller behandling eller att besöka en vårdcentral eller anlita socialtjänsten,
       - vistelseort, bostad, utbildning eller arbete,
       - förbud mot att använda berusningsmedel,
       - förbud mot att vistas på en viss plats eller att ta kontakt med en viss person, eller
       - annat som är nödvändigt eller följer av vårdplanen. Lag (2008:415).

• Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-29 00:17:37 följande:

Vad tröttsamt att du använder exakt samma argument som mig, ord för ord. Har du inget eget att komma med? 

Nej, man bedöms inte vara i oundgärdigt behov av vård för att vården inte kan bedrivas polikliniskt. Nej, det spelar ingen roll om patienten inte medverkar till vården man har rätt att välja om man vill ha vård eller inte. 

Jag förstår precis vad du säger men du har fel som jag har förklarat för dig tusen gånger vid det här laget. 

Men herregud människa! Du har inte förstått ett ord av vad jag sagt och du tycker jag har svårt att hänga med?! ÖPT är 100% frivilligt LPT sker med tvång däri ligger skillnaden. Det är INTE min åsikt, vad jag tycker, något jag har hittat på mm det är så lagen ser ut. Tvångsåtgärder får INTE ske vid ÖPT. 

När jag sa att man inte uppfyller kriterierna för ÖPT menade jag självklart att man inte gör det för att kan bryter mot överenskommelsen dvs inte tar sin medicin, kommer på vårdbesök mm. Skillnaden mellan ett ÖPT och LPT är att vid ett ÖPT är vården frivillig det är den inte vid LPT. Vid ÖPT får inga tvångsåtgärder ske. 

Jag förstår precis vad du menar men du tar som sagt fel. ÖPT är 100% frivilligt. Att vården inte kan bedrivas polioklinitiskt för att patienten motsätter sig får inte vara underlag för LPT. 

Så är det inte enligt mig utan enligt LAGEN. Lagen säger att ÖPT är frivilligt, det är inte vad jag tycker, min åsikt eller något har hittat på utan som sagt vad lagen säger. 

Jaja, vi säger så Solig

• Anonym (ÖPT)

ÖPT är 100% frivilligt 

😆🤣😂
  • Anonym (ÖPT)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-29 00:34:23 följande:

Men solrosen. Tvångsvård är tvångsvård av en anledning. Då har inte patienten rätt att välja. I allra möjligaste mån försöker man motivera till frivillig vård enligt HSL. Tvångsvård styrs av lag med strikta regler. Självklart även de metoder man behöver ta till under en LPT, ex vis bältning, övervakning, tvångsmedicinering. ÖPT anser jag vara vanligast att komma efter en inneliggande period inom slutenvården. Övergår till ÖPT där ett SPOT team får uppdraget att hålla kontakt och/eller behandling. Medicindelning mm. Självklart kontakt med ÖVM. 

TS har mer koll på läget än vad du tror. Önskar att TS får kontakt och tillgång till den behandling hen vill ha. 

Anonym (8) skrev 2023-12-29 14:05:32 följande:

Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-29 19:19:10 följande:

Solrosen. Det var vid LPT som jag gav exemplet om medicinering, bältning mm. Inte vid ÖPT. 

Däremot har du inte många valmöjligheter vid ÖPT. Klipper in under vilka villkor ÖPT bedrivs. Solklart juridiskt  

Öppen psykiatrisk tvångsvård

26 §   Den som ges öppen psykiatrisk tvångsvård får vistas utanför sjukvårdsinrättningen.
    Vid beslut om öppen psykiatrisk tvångsvård ska rätten föreskriva de särskilda villkor enligt 3 § första stycket 2 som ska gälla för vården. Rätten får överlämna åt chefsöverläkaren att besluta om dessa villkor. När det finns skäl för det, får rätten återta denna beslutanderätt.

De särskilda villkoren får avse
       - skyldighet att underkasta sig medicinering eller annan vård eller behandling,
       - skyldighet att hålla kontakt med en viss person,
       - skyldighet att vistas på ett hem eller annan institution för vård eller behandling eller att besöka en vårdcentral eller anlita socialtjänsten,
       - vistelseort, bostad, utbildning eller arbete,
       - förbud mot att använda berusningsmedel,
       - förbud mot att vistas på en viss plats eller att ta kontakt med en viss person, eller
       - annat som är nödvändigt eller följer av vårdplanen. Lag (2008:415).

Alltså, jag förstår er vilja att försöka få Solrosen att förstå, men om ni läser igenom tråden (inklusive hens svar på era inlägg) ser ni att det inte är lönt. Nåja, hen har iaf bjudit på ett och annat gott skratt, vilket ju är positivt iaf 🙂

• Anonym (Cyllid)

Stackars TS som behöver läsa det här käbblet 😂 

Om man vänder på pannkakan så ser du ju vad du ska ha. Stödperson som övergår till kontaktperson. En klar och tydlig vårdplan som antingen finns på ÖVM eller kommunen. Där ska det klart och tydligt framgå vilken vård ska få. Finns ju regelverk för det. Med det sagt inte alltid det funkar så i praktiken. Men hur det än är så skall en evaluering göras av ditt psykiska mående som ligger till grund för ny ansökan hos förvaltningsrätten. (4 mån i taget). Om du ska tillbaka till slutenvård eller fasas ut till vård enligt HSL. 

Hur som helst så önskar jag dig ett nytt bättre år där du får den hjälp du behöver och får må bra. Komma upp på banan och återta livet. 

• Anonym (ÖPT)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-30 00:28:34 följande:

Stackars TS som behöver läsa det här käbblet 😂 

Om man vänder på pannkakan så ser du ju vad du ska ha. Stödperson som övergår till kontaktperson. En klar och tydlig vårdplan som antingen finns på ÖVM eller kommunen. Där ska det klart och tydligt framgå vilken vård ska få. Finns ju regelverk för det. Med det sagt inte alltid det funkar så i praktiken. Men hur det än är så skall en evaluering göras av ditt psykiska mående som ligger till grund för ny ansökan hos förvaltningsrätten. (4 mån i taget). Om du ska tillbaka till slutenvård eller fasas ut till vård enligt HSL. 

Hur som helst så önskar jag dig ett nytt bättre år där du får den hjälp du behöver och får må bra. Komma upp på banan och återta livet. 

Tack Hjärta Ja, jag hade verkligen välkomnat allt det du beskriver...

(Vad gäller käbblet har jag ju varit rätt tjabbig själv, så... men ja, lite skumt när det kommer nån och påstår en massa saker som bara är totalt nonsens haha)
  • Anonym (Cyllid)

Nej du käbblar inte. Du var ändå bra koll på läget nu. Du har säkert lärt dig en hel del. Visst ska man diskutera men när det missförstås med flit och när man killgissar. När man jobbar där man måste ha Koll på sina lagrum både gentemot patient och vårdgrannar. Ex vis när socialtjänsten begär olika saker med hjälp av lagrum. Samt när vi själva behöver polishandräckning. 

Ha ett fint nyår varän du är! 

• Anonym (ÖPT)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-30 20:17:53 följande:

Nej du käbblar inte. Du var ändå bra koll på läget nu. Du har säkert lärt dig en hel del. Visst ska man diskutera men när det missförstås med flit och när man killgissar. När man jobbar där man måste ha Koll på sina lagrum både gentemot patient och vårdgrannar. Ex vis när socialtjänsten begär olika saker med hjälp av lagrum. Samt när vi själva behöver polishandräckning. 

Ha ett fint nyår varän du är! 

Hjärta Hjärta Hjärta

Du med! Hjärta
Svar på tråden Vad gäller vid ÖPT?