• Anonym (Ts)

Dubbelt i julklapp till hennes barn?

Min syster har ett barn, 12 år, och jag har två barn, 7 år och 9 år. Jag brukar ge hennes barn ungefär dubbla summan av vad min syster ger till vardera av mina barn. Alltså exempelvis om mina får 500 kr var så ger jag hennes barn 1000 kr. Jag har aldrig tyckt att det är konstigt. En vän till mig tycker det är jättemärkligt, och att jag också bara borde ge för 500 kr. Jag tänker att min syster ger ju 1000 kr totalt för mina barn, borde jag inte återgälda det (eftersom jag kan)? Hur resonerar ni? 

• Svar på tråden Dubbelt i julklapp till hennes barn?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Juno) skrev 2023-12-28 06:22:53 följande:

Jag förstår inte riktigt det resonemanget. Det är ju barnen man köper till, inte barnets föräldrar (de får ju också i vissa fall, men det har inte med frågan att göra). Jag köper julklappar till släktens barn för att jag tycker om dem. Hur många syskon de har är helt irrelevant. Det är ju min julklapp till det enskilda barnet, som jag ger för att det är mysigt och roligt, inte en affärsuppgörelse familjer emellan.

Vi var sist i släkten i vår generation med att få barn och har alltså gett massor med julklappar till barn utan att få ngt tillbaka öht (vuxna i vår släkt ger inte till kusiner, fastrar mm utan bara närmaste familjen). Jag ser inget konstigt med det. En gåva ger man ju för att man vill göra någon glad - inte för att få något tillbaka (mer än ett tack). 

Jag ser julklappar som gåvor, inte byteshandel. 

Helt enig med dig!!
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Elin) skrev 2023-12-27 21:22:55 följande:

Jag har tre syskon, vi är 30-40 år gamla. Vi har mellan 0-3 barn, en är barnfri.
    Vi räknar inte pengar överhuvudtaget så.
    Utan nån kanske önskar sig hårtofsar i julklapp och blir jätteglad för några små paket med såna för totalt 60kr. En annan önskar ett dyrare PlayStation-spel. Ibland går vi ihop just om något barn bara önskar sig en dyr sak.
    Men vi är helt övertygade om att på det stora hela så kommer det jämna ut sig. I pengar räknat får inte alla samma värde samma år men det är inte det som är rättvisa för oss.

Så här tänker jag också. Det blir olika summor olika år beroende på vad barnen önskar sig. Vi har dessutom betydligt bättre ekonomi än mitt syskon, så köper ofta dyrare prylar till dennes barn (och mitt syskon vet att de inte behöver köpa för lika mycket till våra barn). Vi har olika förutsättningar helt enkelt. Dessutom skriver vi från tomten på alla paket, så det blir inte så uppenbart vem som gett vad för vilka pengar (nu när de blivit lite äldre förstår de väl vem som köpt vad, men ingen tar liksom någon notis till värden, mer än att de blir tacksamma för det de får förstås).
  • Anonym (Ts)

Tack alla för era svar! Har tagit mig en rejäl funderare och inser att jag kanske överkompenserar på fler plan, jag är nog alltid den som betalar mest/bjuder mest annars också. Till nästa jul ska jag stämma av med min syster vad som är rimligt att vi ger barnen. Mina önskar sig fortfarande grejer medan 12-åringen bara vill ha presentkort, så summan blir väldigt tydlig där. 

• Anonym (U)
    Anonym (Juno) skrev 2023-12-28 06:22:53 följande:

Jag förstår inte riktigt det resonemanget. Det är ju barnen man köper till, inte barnets föräldrar (de får ju också i vissa fall, men det har inte med frågan att göra). Jag köper julklappar till släktens barn för att jag tycker om dem. Hur många syskon de har är helt irrelevant. Det är ju min julklapp till det enskilda barnet, som jag ger för att det är mysigt och roligt, inte en affärsuppgörelse familjer emellan.

Vi var sist i släkten i vår generation med att få barn och har alltså gett massor med julklappar till barn utan att få ngt tillbaka öht (vuxna i vår släkt ger inte till kusiner, fastrar mm utan bara närmaste familjen). Jag ser inget konstigt med det. En gåva ger man ju för att man vill göra någon glad - inte för att få något tillbaka (mer än ett tack). 

Jag ser julklappar som gåvor, inte byteshandel. 

Håller helt och hållet med! Jag har inga barn men mina syskon har - med resonemanget i ts borde jag alltså inte ge dem några julklappar alls.
  • Sunflora

Du ger vad du vill och vad du har råd med men det finns ingen logik i ditt resonerande. Varför ska ett barn få dubbelt så mycket för att det inte har något syskon? Det blir inte rättvist alls. 

• Anonym (Allan)
    Anonym (Ts) skrev 2023-12-27 18:21:51 följande:
    Dubbelt i julklapp till hennes barn?

Min syster har ett barn, 12 år, och jag har två barn, 7 år och 9 år. Jag brukar ge hennes barn ungefär dubbla summan av vad min syster ger till vardera av mina barn. Alltså exempelvis om mina får 500 kr var så ger jag hennes barn 1000 kr. Jag har aldrig tyckt att det är konstigt. En vän till mig tycker det är jättemärkligt, och att jag också bara borde ge för 500 kr. Jag tänker att min syster ger ju 1000 kr totalt för mina barn, borde jag inte återgälda det (eftersom jag kan)? Hur resonerar ni? 

Om du är nöjd så strunta i vad andra tycker. Dessutom är en bra relation värd mer än en extra femhundring per år.
  • Spucks

Jag tycker att man ger presenter till de man vill och då ger man det som man anser mottagaren blir glad över, föräldrarna är okej med och för ett belopp man själv anser som rimligt.
    Att jämföra värdet av presenter p
    å sättet du gör känns märkligt för mig.

• Anonym (S)

Tänker du att du ger din syster en present genom att ge hennes barn en present?

För det är ju så det blir utifrån ditt resonemang...
    Presenten ska väl ändå till barnet?
    Då är det rättvisaste att ge 500kr, precis som kusinerna får.

Får barnet även dubbla värdet vid födelsedagar?

• Anonym (snäll)

Hur man än gör blir det inte rättvist. Jag har 3 söner, yngsta 8. Min syster har 3 tjejer och en lite kille som är 4. Till äldsta tjejen som är mitt gudbarn brukar jag i födelsedagspresent köpa nåt riktigt fint. Kanske för 1000 kr. Beroende på vad det är kommer ju dom andra tjejerna ärva det sen. Speciellt kläder och leksaker. I julklapp får alla tjejerna ungefär samma. Kanske 300:- var. 
    Lillkillen har jag aldrig köpt nåt till. Han får ärva mängder av kläder och leksaker från oss och blir överlycklig för det. I ett hus proppfullt med rosa nallar (överdriver lite) kan du tänka dig hur det lyser om honom när han får ett garage, spidermanprylar och grävskopor som storkusinerna lekt med. 

• Anonym (SA)

Det är som sagt barnen som det ska vara så rättvist som det går för, så samma summa för varje individ känns bäst, tycker jag. Barn ska väl inte "förlora" på att ha syskon och det är ju inte ditt fel att ditt syskon bara har ett barn och du två? Jag har ett syskon medan min kusin är ensam och jag kan tänka mig att det hade skavt ganska bra om kusinen fått "finare" presenter än vad vi fick. Barn tänker ju liksom inte i kronor och ören på samma sätt. Är hon mera värd som individ för att hon är ensam medan jag och syrran hade fått nöja oss med hälften för att vi var två?? Vi är ju fortfarande två individer och inte en enhet. Knepigt resonerat.

• Anonym (Barnlös)
    Anonym (U) skrev 2023-12-29 00:14:54 följande:
    Håller helt och hållet med! Jag har inga barn men mina syskon har - med resonemanget i ts borde jag alltså inte ge dem några julklappar alls.
    Jag har sett en del personer argumentera för att den äldre generationen ska fördela julklappar på samma sätt som man fördelar arv, så att vi vuxna som inte har partner och barn ska få för lika mycket pengar som en hel barnfamilj. Som om våra svågrar, svägerskor och syskonbarn bara vore våra syskons bihang och inte enskilda personer.
  • Anonym (Emma)

Jag själv tycker absolut man kan ge dubbelt till ett barn som inte har syskon. Annars ge julklapp även till föräldern, om ni inte även gör det. 

• Anonym (M)
    Anonym (snäll) skrev 2024-01-13 11:01:17 följande:

Hur man än gör blir det inte rättvist. Jag har 3 söner, yngsta 8. Min syster har 3 tjejer och en lite kille som är 4. Till äldsta tjejen som är mitt gudbarn brukar jag i födelsedagspresent köpa nåt riktigt fint. Kanske för 1000 kr. Beroende på vad det är kommer ju dom andra tjejerna ärva det sen. Speciellt kläder och leksaker. I julklapp får alla tjejerna ungefär samma. Kanske 300:- var. 
    Lillkillen har jag aldrig köpt nåt till. Han får ärva mängder av kläder och leksaker från oss och blir överlycklig för det. I ett hus proppfullt med rosa nallar (överdriver lite) kan du tänka dig hur det lyser om honom när han får ett garage, spidermanprylar och grävskopor som storkusinerna lekt med. 

Känns lite märkligt att du aldrig köper något till ditt minsta syskonbarn... 
  • Anonym (D)

Misstänker att en 4-åring inte nödvändigtvis bryr sig mycket om leksaken i paketet kommer direkt från affären eller inte. Fina, välfungerande leksaker som återanvänds är en utmärkt present för den åldern. 

Min dotter fick en väska i nyskick från en second hand-butik i julklapp och förra året fick hon ett snyggt armband från en secondhand-butik. Det är inne med cirkulär användning...

Svar på tråden Dubbelt i julklapp till hennes barn?