Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

Dubbelt i julklapp till hennes barn?

Anonym (Elin) skrev 2023-12-27 21:22:55 följande:

Jag har tre syskon, vi är 30-40 år gamla. Vi har mellan 0-3 barn, en är barnfri.
    Vi räknar inte pengar överhuvudtaget så.
    Utan nån kanske önskar sig hårtofsar i julklapp och blir jätteglad för några små paket med såna för totalt 60kr. En annan önskar ett dyrare PlayStation-spel. Ibland går vi ihop just om något barn bara önskar sig en dyr sak.
    Men vi är helt övertygade om att på det stora hela så kommer det jämna ut sig. I pengar räknat får inte alla samma värde samma år men det är inte det som är rättvisa för oss.

Så här tänker jag också. Det blir olika summor olika år beroende på vad barnen önskar sig. Vi har dessutom betydligt bättre ekonomi än mitt syskon, så köper ofta dyrare prylar till dennes barn (och mitt syskon vet att de inte behöver köpa för lika mycket till våra barn). Vi har olika förutsättningar helt enkelt. Dessutom skriver vi från tomten på alla paket, så det blir inte så uppenbart vem som gett vad för vilka pengar (nu när de blivit lite äldre förstår de väl vem som köpt vad, men ingen tar liksom någon notis till värden, mer än att de blir tacksamma för det de får förstås).
Svar på tråden Dubbelt i julklapp till hennes barn?