• Anonym (Vad gör man)

Ska man göra slut när känslorna inte finns kvar?

Senaste året har varit kämpigt för mig och min pojkvän. Vi har glidit isär varandra och ingen verkar ta tag i det. I somras försökte jag kommunicera för honom att vi måste göra förändringar och att jag inte känner mig kär. Han kände detsamma men trodde att det kommer gå över så snart vi har en bättre vardag för det. Nu har jag gått och bearbetat detta själv och känner mig färdig. 

Tycker ni då att det är dags för mig att separera? Eller ska man försöka? Jag känner att jag inte har det i mig. 

• Svar på tråden Ska man göra slut när känslorna inte finns kvar?
  • Anonym (Ab)

Du kanske ska lyfta det igen då på allvar. Fråga honom rakt ut om detta och hör med honom om han förstått eller inte? Fråga varför han inte gjort något. Fyll inte i svaren åt honom sen. Lyssna till det han säger. Förklara att du inte kan samspela med någon som inte är delaktig och att det kommer ta slut om det fortsätter så här eller om intresse till att jobba inte finns. Var tydlig med dina känslor och tankar och se till att fråga/få de svar du behöver. Utifrån det som sägs så vet du nästa steg.

• Fiona M
    Anonym (Vad gör man) skrev 2024-01-01 11:56:15 följande:
    Förstår vad du menar men om allt visar sig bara vara missförstånd och misskommunikation eller att han inte förstått. Varför är det då så illa att ge honom en andra chans? 

Allt det du säger stämmer bara om han har förstått det. Sedan kan man kanske ha synpunkter på att han borde ha förstått men då utgår man bara från sig själv.

Jag hade troligtvis inte vara färdig med honom om han tagit tag i problemen. 

Ingen av oss är perfekta och tycker bara att vi är skyldiga varandra att fullt ut förstå våra behov. Tycker inte att det gör mig till en dörrmatta. 
    Har ni inte pratat om det här alls sen i somras? Vad har ni gjort för att förbättra relationen under tiden?
    Om ni inte kan kommunicera kommer inte ultimatum få er att bli bättre på det, och era känslor kommer inte tillbaka av sig självt, däremot känmer ni säkert en rädsla för att släppa det bekväma om ni gör slut.

Hur vill du att ditt liv ser ut om 10 år? Ser du honom i din framtid?
  • EpicF

Om du inte är kär och har tappat alla känslorna, varför ska du då vara tillsammans med honom? Varför ska du ge honom en andra chans? 

Dina känslor är lika mycket värda som hans känslor. Är man inte kär och har tappat känslorna så gör man slut, oavsett vad den andra tycker och tänker.

• Anonym (Vad gör man)
    EpicF skrev 2024-01-01 13:02:04 följande:

Om du inte är kär och har tappat alla känslorna, varför ska du då vara tillsammans med honom? Varför ska du ge honom en andra chans? 

Dina känslor är lika mycket värda som hans känslor. Är man inte kär och har tappat känslorna så gör man slut, oavsett vad den andra tycker och tänker.

Jag förstår det men vill också tro att relationer har sina toppar och dalar och att förälskelsen kan slockna, inte för att den inte potentiellt finns där, utan för att vi inte arbetat på den.

Kanske är en hopplös romantiker men tycker att allt som är något att ha är värt att kämpa för. Jag har kämpat i ett halvår men han har inte det. Jag tror inte att han förstår och om detta vore den väckarklockan som krävs, varför inte då ge honom den chansen? 

Det är väl det minsta man kan förvänta sig av sin partner, eller?

Det kanske finns tusentals anledningar från hans perspektiv.

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Vad gör man) skrev 2024-01-01 13:15:11 följande:

Jag förstår det men vill också tro att relationer har sina toppar och dalar och att förälskelsen kan slockna, inte för att den inte potentiellt finns där, utan för att vi inte arbetat på den.

Kanske är en hopplös romantiker men tycker att allt som är något att ha är värt att kämpa för. Jag har kämpat i ett halvår men han har inte det. Jag tror inte att han förstår och om detta vore den väckarklockan som krävs, varför inte då ge honom den chansen? 

Fast för DIG är ju detta en väckarklocka.  
    DU har jobbat på detta 
    DIN insikt har gjort att du tappat känslor 
    DU har sett att han inte ansträngt sig fast han vet hur det är mellan er 

Varför räcker inte det som bevis för DIG? 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Vad gör man) skrev 2024-01-01 13:15:11 följande:

På vilket sätt har du kämpat det senaste halvåret?

Du skriver i TS att du kommunicerat med honom i somras, har du inte kommunicerat mer sen dess?

Att jobba med en relation är ju jättesvårt, hade det funnits lätta lösningar hade man ju tagit dem. Ofta känner man att något skaver, inte är bra, men man har svårt att veta VAD man ska göra. Alltså krävs en kontinuerlig kommunikation om hur man ska gå vidare, vilka behov man har, hur man känner, vad  man ska testa, prata om hur det man testat känns etc etc,

Och det är självklart även hans ansvar att jobba med er relation och försöka möta dina behov, men en del har ju mycket svårare för det och antagligen ser han inte att problemen är lika stora som du gör. Så kanske måste du ändå vara den som drar lite mer. 

Sen som andra skriver, är ni inte gifta och inte har barn, kanske det är bättre att lämna om kärleken inte finns. Bara du kan avgöra hur långt det är värt att kämpa!
  • Anonym (Vad gör man)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-01 13:29:56 följande:
    På vilket sätt har du kämpat det senaste halvåret?

Du skriver i TS att du kommunicerat med honom i somras, har du inte kommunicerat mer sen dess?

Att jobba med en relation är ju jättesvårt, hade det funnits lätta lösningar hade man ju tagit dem. Ofta känner man att något skaver, inte är bra, men man har svårt att veta VAD man ska göra. Alltså krävs en kontinuerlig kommunikation om hur man ska gå vidare, vilka behov man har, hur man känner, vad  man ska testa, prata om hur det man testat känns etc etc,

Och det är självklart även hans ansvar att jobba med er relation och försöka möta dina behov, men en del har ju mycket svårare för det och antagligen ser han inte att problemen är lika stora som du gör. Så kanske måste du ändå vara den som drar lite mer. 

Sen som andra skriver, är ni inte gifta och inte har barn, kanske det är bättre att lämna om kärleken inte finns. Bara du kan avgöra hur långt det är värt att kämpa!
    Vi har inget av det. Men det finns väl annat som kan vara värt att hitta tillbaka till?

Jag tror att han har försökt men hans ansträngningar har tyvärr inte varit det som mina behöv har krävt.
  • Anonym (Vad gör man)
    Anonym (Patricia) skrev 2023-12-31 22:49:52 följande:
    Ska man göra slut när känslorna inte finns kvar?
    Varför är hans känslor viktigare än dina? Om du tappat kärleken och inte känner att det är någon idé att fortsätta så är det ju så det känns. Du blir ju inte hux flux jättekär igen om han vill fortsätta, eller hur? 
    Jag har försökt men vi har inte arbetar på relationen. Det krävs två för det. Tror många relationer annars. 

Ingen känner för någon man precis lärt känna, utan man arbetar på det och anstränger man sig så kan känslor komma.

På motsvarande sätt bör väl han och jag kunna hitta tillbaka till varandra? Jag är less på det men han kanske är beredd att göra de ansträngningar som krävs.
  • Anonym (X)
    Anonym (Vad gör man) skrev 2024-01-01 13:42:44 följande:
    Vi har inget av det. Men det finns väl annat som kan vara värt att hitta tillbaka till?

Jag tror att han har försökt men hans ansträngningar har tyvärr inte varit det som mina behöv har krävt.
    Du har försökt, men det är inte vad han behöver, han har försökt men det är inte vad du behöver = 0 kommunikation.
    Varför skulle ni plötsligt bli bra på det?
  • Anonym (Vad gör man)
    Anonym (X) skrev 2024-01-01 14:21:07 följande:
    Du har försökt, men det är inte vad han behöver, han har försökt men det är inte vad du behöver = 0 kommunikation.
    Varför skulle ni plötsligt bli bra på det?
    Fast den enda som vet om han försökt är väl han själv? Jag kan bara uppfatta saken från mitt perspektiv.
  • Anonym (X)
    Anonym (Vad gör man) skrev 2024-01-01 14:32:58 följande:
    Fast den enda som vet om han försökt är väl han själv? Jag kan bara uppfatta saken från mitt perspektiv.
    Du vet inte ens om han försökt, ännu värre.
    Och varför har du inte tagit reda på vad han behöver innan du försökt?
    Helt galet att vuxna människor inte pratar med varandra!
  • Anonym (X)

Om dina (bådas!) känslor är slut sen ett år, varför försöka blåsa livi de?

• Räkan77

Om du tvekar, ta ett rejält snack och var helt öppen med hur du känner det. Så får du se hur han reagerar och vad han är villig att jobba på. Ge det en månad eller två, men då måste det ske konkret förändring, alltså inte att ni blir som nykära och sopar alla problem under mattan.

• Anonym (Jag)

Om du betraktar dina egna känslor, tror du att det endast är kommunikationsbrist över tid som fått dig att "fall out of love"? Isåfall kanske du kan återfå känslor om han faktiskt är villig att arbeta på det.

Men jag misstänker att det kanske går djupare än så? Man kan tappa känslor och attraktion utan särskilda anledningar också, man kanske med tiden insett att man inte har den känslomässiga connection som krävs. Och då är det nog svårt att framkalla det igen.

• Hippsanhoppsan

Av dina svar så är svaret ja, ge det en chans till. Men gör det TILLSAMMANS. Att ni var och en för sig försöker, men ni lyckas inte, någon utav er, fylla den andras behov beror på kommunikation. Det är något man kan träna på och bli bra på. Men man kan behöva hjälp och det kommer krävas engagemang och träning. 

känslor dör inte bara sådär. Dom kan minska pga att man inte vårdat sin relation. Kanske vet man inte ens själv vad man har för behov. 

det framgår tydligt av dina svar att du vill ge det en chans, om han också vill det. Så gör det. 

läs böckerna Kärlekens fem språk och Bullshit. Fundera över vad som står där och ta hjälp. 

Svar på tråden Ska man göra slut när känslorna inte finns kvar?