• Anonym (Fyrverkerier)

    Dela på fyrverkerierna eller inte?

    Vi firar alltid nyår med en annan familj och flera år i rad har min sambo stått för fyrverkerierna, för han älskar smällare och vill inte vara utan...

    När vi snackade ihop oss före nyår och frågade om fyrverkerier så blev svaret "att köp ni fyrverkerier så swishar vi dig sedan"... Så sambon köpte för 500...

    På nyår visade det sig att de köpt massa egna fyrverkerier också...

    De har ut 20.000 mer än oss i månaden, men har alltid pengabrist i slutet av månaden ändå...

    Jag kan inte bestämma mig, om vi är snåla eller inte, men min sambo bad dem swisha 250:-, de sa att de skulle, men har inte gjort det.

    Ska man påminna igen, eller släppa det?

  • Svar på tråden Dela på fyrverkerierna eller inte?
  • Anonym (Lia)

    Släpp det och se det som en lärdom. Nästa år ber ni dem swisha innan inköpet eller köper de fyrverkerier ni har råd med och vill skjuta upp själva.

  • Anonym (Lia)

    Och vad de tjänar och har kvar är inte relevant. Den som vill ha fyrverkerier köper det. 


    Hade jag firat med en familj och de ville att jag skulle betala hade jag sagt nej. Jag gillar inte fyrverkerier särskilt mycket och tycker inte det är värt pengarna. Så om din sambo VILL ha och tycker det är värt pengarna, köp de han/ni har råd med helt enkelt.

  • Anonym (A)
    Anonym (Fyrverkerier) skrev 2024-01-02 11:31:54 följande:
    Dela på fyrverkerierna eller inte?

    Vi firar alltid nyår med en annan familj och flera år i rad har min sambo stått för fyrverkerierna, för han älskar smällare och vill inte vara utan...

    När vi snackade ihop oss före nyår och frågade om fyrverkerier så blev svaret "att köp ni fyrverkerier så swishar vi dig sedan"... Så sambon köpte för 500...

    På nyår visade det sig att de köpt massa egna fyrverkerier också...

    De har ut 20.000 mer än oss i månaden, men har alltid pengabrist i slutet av månaden ändå...

    Jag kan inte bestämma mig, om vi är snåla eller inte, men min sambo bad dem swisha 250:-, de sa att de skulle, men har inte gjort det.

    Ska man påminna igen, eller släppa det?


    Om ni kom överens om att dela på kostnaden så ska ni swisha dom också. 
    Deras löner är inte relevanta. Ta ansvar för er ekonomi, har ni inte råd med fyrverkerier så köp inte.
  • Anonym (Fyrverkerier)
    Anonym (A) skrev 2024-01-02 11:43:17 följande:
    Om ni kom överens om att dela på kostnaden så ska ni swisha dom också. 
    Deras löner är inte relevanta. Ta ansvar för er ekonomi, har ni inte råd med fyrverkerier så köp inte.
    Fast vi kom överens om att VI skulle köpa fyrverkerierna, och de skulle swisha... detta var 2 dagar innan nyår, så de kan inte ha glömt av det direkt...

    Men japp... Ska släppa det... Solig

    Med att ta upp ekonomin menar jag att vi har väldigt små marginaler, jag är sjukpensionerad,  250 kr känns för oss, för dem  är det bara en extra liten utgift...
  • Anonym (A)
    Anonym (Fyrverkerier) skrev 2024-01-02 11:57:31 följande:
    Fast vi kom överens om att VI skulle köpa fyrverkerierna, och de skulle swisha... detta var 2 dagar innan nyår, så de kan inte ha glömt av det direkt...

    Men japp... Ska släppa det...  // Solig

    Med att ta upp ekonomin menar jag att vi har väldigt små marginaler, jag är sjukpensionerad,  250 kr känns för oss, för dem  är det bara en extra liten utgift...
    Då vet ni till nästa år. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Fyrverkerier) skrev 2024-01-02 11:57:31 följande:
    Fast vi kom överens om att VI skulle köpa fyrverkerierna, och de skulle swisha... detta var 2 dagar innan nyår, så de kan inte ha glömt av det direkt...

    Men japp... Ska släppa det...  /h/ Solig

    Med att ta upp ekonomin menar jag att vi har väldigt små marginaler, jag är sjukpensionerad,  250 kr känns för oss, för dem  är det bara en extra liten utgift...
    Köp bara era egna fyrverkerier nästa gång. Även om det är märkligt att din partner prioriterar fyrverkerier om er ekonomi så dålig. 

    Givetvis har era vänner gjort fel.
    Antingen säger man i förhand att man inte vill köpa fyrverkerier tillsammans med er eller swishar man.

    Det är inte okej att säga att man skickar halva summan sen strunta i det. 
  • Anonym (Ekonom)

    Rådet att släppa är dumt. Ni kom överens, ni hade ett muntligt avtal. Se till att det efterlevs, avtal är till för att hållas. Skriv att ni är ledsna att behöva påminna men att ni gärna får 250 swishade.

  • Anonym (Lia)

    Om ni har så ont om pengar, varför ens köpa fyrverkerier oavsett? Det finns ju alltid andra personer som skjuter så ni ändå kan njuta av fyrverkerier om ni tycker om det.

    Att bestämma ni köper vi swishar är en sak men det är lätt att komma ihåg fel eller glömma bort vad som bestämts, så i dessa fall bör man ju ta kontakt då så fort man inhandlat fyrverkerierna och be om swishen. Och även bestämma summan innan inköpet och okeja allt en gång till.

Svar på tråden Dela på fyrverkerierna eller inte?