• Anonym (H)

Är ni sjukare nuförtiden?

Efter pandemin upplever jag att både jag själv och många andra är sjuka eller iaf förkyldare betydligt mer än tidigare. Tycker jag har förkylningar konstant. Va aldrig så här innan. Hur är det för er ?

• Svar på tråden Är ni sjukare nuförtiden?
  • Anonym (Känner samma)
    Anonym (Ren) skrev 2024-01-04 22:53:54 följande:

Bortsett från att jag var sjukskriven ett par månader när jag bröt ryggen förra året så har jag inte har en sjukdag på jobbet senaste 5 åren. 

Däremot är folk runt omkring mig sjuka flera gånger per år.
    Dom vaccinerade sig. Det gjorde inte jag. 
    Har säkert inget med saken att göra. 

Jag hade covid tidigt en gång våren 2020 precis när det spred sig mer, var ordentligt sjuka både jag och min sambo. Men annars efter de har vi haft 1 magsjuka men inte ens förkyldningar osv.
    Vi tog inte vaccinet. Upplever dock att "alla" (många av våra bekanta) är sjuka heeeela tiden både barn och inte barn familjer och dessa tog vaccinet. 

Sen om det har med vaccinet att göra eller ej vet vi nog inte säkert föräns om några år.
  • Cathariiina

Nej, jag är friskare än någonsin! Men jag tror att det beror på att man kom in i vanorna att tvätta och sprita händerna, akta så att man inte stoppar fingrarna någonstans i näsan/munnen/ögat utan att ha gjort rent dem först, hålla avstånd till människor, inte träffa någon som är sjuk o.s.v.. Det funkar! Glad

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Känner samma) skrev 2024-01-04 23:37:05 följande:
    Jag hade covid tidigt en gång våren 2020 precis när det spred sig mer, var ordentligt sjuka både jag och min sambo. Men annars efter de har vi haft 1 magsjuka men inte ens förkyldningar osv.
    Vi tog inte vaccinet. Upplever dock att "alla" (många av våra bekanta) är sjuka heeeela tiden både barn och inte barn familjer och dessa tog vaccinet. 

Sen om det har med vaccinet att göra eller ej vet vi nog inte säkert föräns om några år.
    Hela får familj tog alla rekommenderade covidsprutor och vi är i princip aldrig sjukskrivna. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Cathariiina skrev 2024-01-05 00:36:28 följande:

Nej, jag är friskare än någonsin! Men jag tror att det beror på att man kom in i vanorna att tvätta och sprita händerna, akta så att man inte stoppar fingrarna någonstans i näsan/munnen/ögat utan att ha gjort rent dem först, hålla avstånd till människor, inte träffa någon som är sjuk o.s.v.. Det funkar! Glad

Ja, samma för mig och  så lade vi oss till med bättre kost. Mer frukt för mer vitamin C, fisk och skaldjur ochgrönsaker . Och tillskott av vitamin D.
    Jag köper vitamin D tabletter även  mina ungdomar som studerar på universitetet och de är sällan sjuka. 
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Inte vaxxad och ej isolerad) skrev 2024-01-03 15:06:37 följande:
    Nej, det har jag inget intresse av. Vill du hitta all information får du göra jobbet. 
    Jag har gjort det, begärt ut underlag från folkhälsomyndigheten, läkemedelsverket och letat efter forskningrapporter utomlands för att få en nyanserad info. 

De flesta har bildat sig sin uppfattning om vad de tycker. Bara för att man inte följer flocken betyder det inte att man har fel...
    Tror du kryssade alla boxar för en anti vaccinations-nisse här.
  • whitestar

Jag har blivit mer sjuk efter coviden kom och upplever att andra i min omgivning också blivit sjukare. Däremot vet jag inte om jag är oftare sjuk nu men jag blir sjukare varje gång jag är krasslig. Förr hade jag lite hosta och snuva och nästan aldrig feber. Nu blir jag jättedålig med feber, ont i kroppen, ofta luftvägsinfektioner i samma veva. Problem med andning o.s.v . Min mamma påpekade att vi behövde äta mer nyttigt och börja leva mer hälsosamt,  sen blev hon oxå sjuk. Nu har hon varit sjuk i flera veckor och pratar inte längre om att leva mer hälsosamt..

• TvillingmammaVästgöte
    whitestar skrev 2024-01-05 09:51:41 följande:

Jag har blivit mer sjuk efter coviden kom och upplever att andra i min omgivning också blivit sjukare. Däremot vet jag inte om jag är oftare sjuk nu men jag blir sjukare varje gång jag är krasslig. Förr hade jag lite hosta och snuva och nästan aldrig feber. Nu blir jag jättedålig med feber, ont i kroppen, ofta luftvägsinfektioner i samma veva. Problem med andning o.s.v . Min mamma påpekade att vi behövde äta mer nyttigt och börja leva mer hälsosamt,  sen blev hon oxå sjuk. Nu har hon varit sjuk i flera veckor och pratar inte längre om att leva mer hälsosamt..

Äter din mamma vitamin d?  Vitamin D motverkar luftvägsinfektioner. Man kan testa sig och se om man har optimala nivåer vitamin D, detfinns mångafirmor som gör blodtester. Min man testade sig precis på Werlab och han hade optimala nivåer av vitamin D. Det stod i resultatet att det var väldigt ovanligt att ha det. Så nu äter han med glädje vitamin D tabletterna som han tidigare också åt, på min uppmaning, men med mindre förtjusning. 
  • Anonym (Bella)

Personligen har jag inte märkt ngn skillnad. 

• whitestar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-05 09:59:19 följande:
    Äter din mamma vitamin d?  Vitamin D motverkar luftvägsinfektioner. Man kan testa sig och se om man har optimala nivåer vitamin D, detfinns mångafirmor som gör blodtester. Min man testade sig precis på Werlab och han hade optimala nivåer av vitamin D. Det stod i resultatet att det var väldigt ovanligt att ha det. Så nu äter han med glädje vitamin D tabletterna som han tidigare också åt, på min uppmaning, men med mindre förtjusning. 
    Min mamma är väldigt hälsosam så det gör hon säkert redan. Dock jag som har problem med just luftvägsinfektioner
  • Spucks

Patetisk hur antivaxxare använder tråden för att sprida sin trams.

• Anonym (Men...)
    Core skrev 2024-01-03 22:32:52 följande:

Blir aldrig sjuk. Det här kanske låter skevt, men jag har aldrig brytt mig om att tvätta händer eller liknande, förutom efter toaletten då. 

Jag kan gå och ta på allt i en mataffär, för att sedan plocka in en portionssnus utan tanke sen. Brydde mig inte under coronan heller, och nånstans tror jag många bröt med sitt immunförsvar under pandemin, men all överdriven hygien. 

Ja, fast nu handlade det ju inte om bara dig under den värsta pandemin... (Eller annars heller) Man kan ju vara försiktig och ta hänsyn till de som faktiskt inte har så bra immunsystem som du har! Jag jobbar inom vården och har sett många kämpa för att klara sig men inte lyckats...
  • Anonym (Olika)

Inte för egen del, blir sällan sjuk överhuvudtaget. Däremot är två av barnen mer sjuka än innan. 12-åringen hade nog flera sjukdagar varje månad hela hösten. Före pandemin var han i stort sett aldrig sjuk.

• Anonym (ABC)

Ingen skillnad före pandemin eller efter

• Anonym (ABC)
    Core skrev 2024-01-03 22:32:52 följande:

Blir aldrig sjuk. Det här kanske låter skevt, men jag har aldrig brytt mig om att tvätta händer eller liknande, förutom efter toaletten då. 

Jag kan gå och ta på allt i en mataffär, för att sedan plocka in en portionssnus utan tanke sen. Brydde mig inte under coronan heller, och nånstans tror jag många bröt med sitt immunförsvar under pandemin, men all överdriven hygien. 

Tack och lov för hygien och handhygien, vilken smitta det skulle bli utan den.
  • Core
    Anonym (Men...) skrev 2024-01-05 13:37:00 följande:
    Ja, fast nu handlade det ju inte om bara dig under den värsta pandemin... (Eller annars heller) Man kan ju vara försiktig och ta hänsyn till de som faktiskt inte har så bra immunsystem som du har! Jag jobbar inom vården och har sett många kämpa för att klara sig men inte lyckats...

Vart skriver jag att det handlade om mig? Vaccinerade mig och höll avstånd, undvek mina gamla. Bra många mer präktiga idioter som predikade på Facebook hur man skulle bete sig, som smittade sina släktingar kan jag lova dig.

Jag säger bara för egen del har jag aldrig öht brytt mig, har inte haft magsjuka under småbarnsåren med två på förskola, förkylningarna kan jag räkna på lillfingret. 

Min poäng är att noggrann hygien är ofta samma sak som att bryta ned sitt immunförsvar. 

F.ö är jag hygienisk där det spelar roll, med duschar etc. Jag har alltid tagit hand om ungarna när de blivit sjuka, oavsett om det varit magsjuka eller flunsan, för att frun ( som ofta blir sjuk) är motvillig till bakterier 

• Anonym (Trötter)
    Core skrev 2024-01-05 20:24:29 följande:

Vart skriver jag att det handlade om mig? Vaccinerade mig och höll avstånd, undvek mina gamla. Bra många mer präktiga idioter som predikade på Facebook hur man skulle bete sig, som smittade sina släktingar kan jag lova dig.

Jag säger bara för egen del har jag aldrig öht brytt mig, har inte haft magsjuka under småbarnsåren med två på förskola, förkylningarna kan jag räkna på lillfingret. 

Min poäng är att noggrann hygien är ofta samma sak som att bryta ned sitt immunförsvar. 

F.ö är jag hygienisk där det spelar roll, med duschar etc. Jag har alltid tagit hand om ungarna när de blivit sjuka, oavsett om det varit magsjuka eller flunsan, för att frun ( som ofta blir sjuk) är motvillig till bakterier 

Vad betyder det att hygienen spelar roll med duschar etc. men att handtvätt är irrelevant? Uppriktigt intresserad.
  • Core
    Anonym (Trötter) skrev 2024-01-05 21:15:26 följande:
    Vad betyder det att hygienen spelar roll med duschar etc. men att handtvätt är irrelevant? Uppriktigt intresserad.
    Jag vill inte vara ofräsch och lukta illa, jag vill ha fräscht lättfixat hår, däremot är jag av skolan som ser bakterier som en del av det ekosystem vi har i våra kroppar, de behövs för att stärka motståndskraften. 
  • Anonym (Virus inte bakterier)
    Core skrev 2024-01-05 20:24:29 följande:

Influensa och calici (magsjuka) är virussjukdomar.
  • Anonym (Virus inte bakterier)

Har inte varit sjuk sedan 2019, varesig förkylning eller influensa eller magsjuka. Tvättar mina händer, har barn, samt jobbar inom vården. Busspendlar 5*2 mil per dag. Får vaccin mot Covid och influensa varje år. 
    Tränar, håller mig undan folk som hostar när jag kollektivpendlar. Undviker bufféer generellt - och köpcentra under nov-februari om jag kan.  

Svar på tråden Är ni sjukare nuförtiden?