• presente

Hur kan Nipt vara fel?

Jag gjorde Nipt hos Vasamamman i tisdags. Har ej fått svar. Såg en tråd här om att någon fick fel resultat på nipt avseende kön och sökte vidare på det och det verkar har hänt sjukt många. 

Hur kan de blir fel? De ska ju analysera fostrets DNA? Jag bryr mig inte så mycket om könet men ifall det blir fel så kan ju även resten vara fel tänker jag, granskningen av kromosomer. 

Känner mig lite förvirrad över hur det kan bli fel. Det måste ju nästan va så att de blandar ihop resultaten med någon annans resultat? Hur kan de annars bli fel? 

Någon som vet? Får man göra om testet gratis om det visar sig att de fel kön? Då måste ju allt annat blivit fel det med? 

• Svar på tråden Hur kan Nipt vara fel?
  • presente

vill lägga till att jag gjorde nipt hos vasa mamman för 3 år sedan och då visade sig könet och resterande vara rätt. Men man blir ju väldigt fundersamt när de så många som fått fel.

• Granen123

Jag ska göra nipt hos dem på måndag. Känns inte alls bra att läsa att det är många som fått ?fel? svar? Vågar inte själv googla av rädsla att skrämma upp mig. Man betalar ju ändå mkt pengar för att få ett korrekt svar så därför borde det inte vara så många fel. Nu syftar jag främst på kromosomavikelser, inte fel svar på könet..

• Anonym (biologen)

Alla analysmetoder har en felfrekvens, det måste man förstå. Generellt är en felfrekvens på 2-5 /1000 falskt negativt resultat en väldigt låg felfrekvens i de flesta processer, och KUB har betydligt sämre noggrannhet.

Eftersom så många blir gravida årligen och väldigt många kanske betalar för NIPT så måste det alltså finnas ett antal som får fel besked, men det är det bästa man har, än så länge.

Artikel från 2017:

"Statistiskt sett får endast 2?7 av 1 000 gravida ett falskt negativt besked med NIPT jämfört med 100 av 1 000 med KUB. Risken att få ett felaktigt besked är alltså 15?50 gånger högre med KUB."

lakartidningen.se/opinion/debatt/2017/06/sfogs-nationella-riktlinjer-for-nipt-ar-oetiska/~:text=Detta%20%C3%A4r%20att%20j%C3%A4mf%C3%B6ra%20med,50%20g%C3%A5nger%20h%C3%B6gre%20med%20KUB.

• presente
    Granen123 skrev 2024-01-05 07:41:42 följande:

Jag ska göra nipt hos dem på måndag. Känns inte alls bra att läsa att det är många som fått ?fel? svar? Vågar inte själv googla av rädsla att skrämma upp mig. Man betalar ju ändå mkt pengar för att få ett korrekt svar så därför borde det inte vara så många fel. Nu syftar jag främst på kromosomavikelser, inte fel svar på könet..

Exakt. Jag bryr ju mig inte heller om könet men om könet blir fel hur ska man lita på att resten är rätt så att säga. Sedan förstår jag inte hur det går till att det blir fel. Om de analyserar barnets dna och det finns antingen en Y kromosom eller inte. Om det blir fel redan där så känns de ju som att barnets DNA ej analyseras. De måste ju va så att de blandar ihop testerna ? 

Något jag funderade på när jag var där var att de hade streckkoder som användes för att identifiera ens prov. De satte en streckkod på blanketten man fyllde och en på provröret, men på bordet hade hon lagt 3 streckkoder. Tänker om alla tre verkligen var samma? Jag vet inte bara en fundering, håll utkik på det om det även händer dig så kanske du kan fråga varför det finns 3 streckkoder? De ju lätt att blanda ihop. 

• presente
    Anonym (biologen) skrev 2024-01-05 08:36:30 följande:

Alla analysmetoder har en felfrekvens, det måste man förstå. Generellt är en felfrekvens på 2-5 /1000 falskt negativt resultat en väldigt låg felfrekvens i de flesta processer, och KUB har betydligt sämre noggrannhet.

Eftersom så många blir gravida årligen och väldigt många kanske betalar för NIPT så måste det alltså finnas ett antal som får fel besked, men det är det bästa man har, än så länge.

Artikel från 2017:

"Statistiskt sett får endast 2?7 av 1 000 gravida ett falskt negativt besked med NIPT jämfört med 100 av 1 000 med KUB. Risken att få ett felaktigt besked är alltså 15?50 gånger högre med KUB."

lakartidningen.se/opinion/debatt/2017/06/sfogs-nationella-riktlinjer-for-nipt-ar-oetiska/~:text=Detta%20%C3%A4r%20att%20j%C3%A4mf%C3%B6ra%20med,50%20g%C3%A5nger%20h%C3%B6gre%20med%20KUB.

Ja, självklart kan det bli fel. Är bara överraskad över att så många fått fel enligt familjeliv. 

Som jag skrev ovan jag bryr mig inte om könet ej stämmer men exempelvis om det är en pojke och man ej lyckats identifiera att det finns en Y kromosom då känns det ju som att de analyserat fel blod eller fel DNA. Hur kan de annars bli fel. Eller tvärtom om det är en tjej och man hittar Y kromosom, hur går det till rent tekniskt? mamman är kvinna barnet är kvinna hur kan man hitta Y kromosome? de känns ju som att proven blandats ihop med någon annans.
  • Tusse89

Är de NIPT som visat fel verkligen gjort hos vasamma då? :) Finns ju alltid en felmarginal såklart men jag gjorde mitt förra nipt där och upplevde dem som väldigt kompetenta och säkert. Har sett att det finns flera olika nipt och att det också är olika sorter, vasamma har väl harmony nipt och så finns det vanadis nipt?

• Anonym (X)
    presente skrev 2024-01-05 09:40:37 följande:
    Ja, självklart kan det bli fel. Är bara överraskad över att så många fått fel enligt familjeliv. 

Som jag skrev ovan jag bryr mig inte om könet ej stämmer men exempelvis om det är en pojke och man ej lyckats identifiera att det finns en Y kromosom då känns det ju som att de analyserat fel blod eller fel DNA. Hur kan de annars bli fel. Eller tvärtom om det är en tjej och man hittar Y kromosom, hur går det till rent tekniskt? mamman är kvinna barnet är kvinna hur kan man hitta Y kromosome? de känns ju som att proven blandats ihop med någon annans.
    NIPT har en felmarginal som främst ligger i två orsaker, dels om du fått ett organ transplanterat eller nyligen fåt blod, då detta påverkar resultatet. Men det vet man ju om själv.
    Vad man däremot inte vet själv är om man bär extra DNA, sk chimärisk, och det  kan då visa fel hos NIPT. Men det är en lite procent och de största sannolikheten för felvisningar är den mänskliga faktorn att labbpersonal blandat ihop proverna. Ta det lugnt, gör ditt test, det finns inget annat du kan kontrollera.
  • Anonym (Josefin)

Det enklaste svaret är att alla NIPT analyserar foster DNA som till stor del kommer från moderkakan. För det mesta har moderkakan samma DNA som själva fostret men ibland har den annorlunda DNA. Så för att bli 100% säker måste man ta fostervattenprov.

• Anonym (Josefin)
    Tusse89 skrev 2024-01-05 14:11:33 följande:

Är de NIPT som visat fel verkligen gjort hos vasamma då? :) Finns ju alltid en felmarginal såklart men jag gjorde mitt förra nipt där och upplevde dem som väldigt kompetenta och säkert. Har sett att det finns flera olika nipt och att det också är olika sorter, vasamma har väl harmony nipt och så finns det vanadis nipt?

Vasamamman har bara Panorama NIPT. Analys sker i USA.
Svar på tråden Hur kan Nipt vara fel?