Anonym (A) skrev 2024-01-05 13:00:15 följande:
Kan inte sjukvården svara på det?
Det kan de så klart, bara att jag inte vill fråga dem (varför framgår nedan)
Anonym (... ...) skrev 2024-01-05 13:00:49 följande:
Varför vill du ha drycken så? Kan du inte dricka?
Det vill jag inte! Jag vill veta om det finns en risk att jag blir sondad om jag vägrar dricka... Men om det finns en risk att jag kan bli sondad är det ju inte lönt att vägra; då har jag ju bråkat helt i onödan. Samtidigt blir det ju fel om jag först frågar mina vårdgivare; om jag först frågar blir min vägran ju inte mycket värd, eftersom de då vet att jag är beredd att ta den under vissa premisser (nämligen ifall den går att ge via sond).
Mantrasina skrev 2024-01-05 13:02:16 följande:
Ja det kan man absolut. Man kan få vatten och andra flytande näringslösningar i sonden. Sondmaten är specifikt utformad för att vara komplett näring, men kompettering med vatten och näringsdrycker är helt okej och vanligt.
/Ssk
Anonym (Mamma till knapp-barn) skrev 2024-01-05 13:43:10 följande:
Du gissar fullständigt fel. Ja, man kan ge andra saker i sond, och jag skulle snarare säga att man faktiskt just gör så.
Det finns anledningar till att just använda sond-näring, utifrån att detta är fullvärdig näring, men sondanvändare fokuserar ju på att använda sonden till det den är till för.
Vi använder barnets knapp tämligen lite och har av den anledningen faktiskt inte sondnäring hemma. När vi sondar blandar vi annan fullnäring med vatten för rätt konsistens. Detta p.g.a att vi helt enkelt inte vill ha massa "mat" som blir gammal.
Enstaka gånger sondar vi även med tämligen näringsfattiga saker, utifrån att behålla hunger i perioder då vi annars skulle hamna i en ond cirkel. Knappen hjälper alltså till att stötta med undernäring.
Och gällande hygien så har man väl alltid det varesig det är sond, eller annan mat.
Fan helvetes jävla skit. Aja, inte mycket att göra då antar jag.
Tack så jättemycket för era svar!!