NIPT ultraljud vilken vecka och tillvägagångssätt
Hej.
Jag har läst igenom lite trådar men inte fått svar på detta jag undrar så frågar helt enkelt. Jag är gravid och ska göra NIPT då jag tillhör åldersgruppen som det erbjuds gratis till. Främst för att jag ska känna mig lite mer säker men jag vill också veta att fostret lever innan rutinultraljudet.
Jag har fått ultraljud inför NIPT bokat om nån vecka och kommer då vara i vecka 8+6. Enligt mig känns det ganska tidigt, undrar vilken vecka ni andra gjorde ultraljudet inför NIPT?
Själva blodprovet ska jag få remiss till och sen bli kallad till runt vecka 12 sa min bm.
Jag hann dock inte ta reda på så mycket detaljer då samtalet avslutades lite påskyndat.
Är ultraljudet inför NIPT ett vaginalt eller på magen? Ska nämligen åka direkt från jobb och vill veta om jag ska planera att vara lite kissnödig( om det är på magen så dom ser bättre) eller om jag inte vill vara kissnödig( vid vaginalt klarar jag inte av att va kissnödig för det känns som jag ska kissa ner mig då så kommer få panik. Gjorde ni andra vanligt UL eller VUL och det kanske beror på vilken vecka ?