• Monalisaslugg

NIPT ultraljud vilken vecka och tillvägagångssätt

Hej. 
    Jag har läst igenom lite trådar men inte fått svar på detta jag undrar så frågar helt enkelt. Jag är gravid och ska göra NIPT då jag tillhör åldersgruppen som det erbjuds gratis till. Främst för att jag ska känna mig lite mer säker men jag vill också veta att fostret lever innan rutinultraljudet. 

Jag har fått ultraljud inför NIPT bokat om nån vecka och kommer då vara i vecka 8+6. Enligt mig känns det ganska tidigt, undrar vilken vecka ni andra gjorde ultraljudet inför NIPT? 
    Själva blodprovet ska jag få remiss till och sen bli kallad till runt vecka 12 sa min bm. 

Jag hann dock inte ta reda på så mycket detaljer då samtalet avslutades lite påskyndat.
    Är ultraljudet inför NIPT ett vaginalt eller på magen? Ska nämligen åka direkt från jobb och vill veta om jag ska planera att vara lite kissnödig( om det är på magen så dom ser bättre) eller om jag inte vill vara kissnödig( vid vaginalt klarar jag inte av att va kissnödig för det känns som jag ska kissa ner mig då så kommer få panik. Gjorde ni andra vanligt UL eller VUL och det kanske beror på vilken vecka ? 

• Svar på tråden NIPT ultraljud vilken vecka och tillvägagångssätt
  • MagganTop

Det låter mer som du fått tid för KUB där blodprov och ultraljud görs vid olika tillfällen? NIPT görs först ett ul för att säkerställa graviditetsvecka och sedan tas ett blodprov. Tidigast v 10+0 och då göra det på magen.

• Anonym (Elin79)

Ultraljudet vid nipt handlar främst om att datera graviditeten. Så att man vet att blodprovet som tas sen, tas under "rätt" veckor.
    I själva nipt-analysen finns inget som bygger på ultraljud.
    När jag gjorde nipt så hade vi redan gjort dels ett tidigt ul (jag var osäker på hur långt jag gått) och ul i samband med KUB. Så vi behövde inte göra ytterligare ett ul på kliniken där vi gjorde nipt eftersom graviditeten var väl daterad. 

• Monalisaslugg

Okej nej min region erbjuder inte KUB utan endast NIPT istället. Barnmorskan sa "Vill du göra NIPT- Testet? och när jag svarade ja sa hon okej då måste vi boka in ett ultraljud här. Så fick jag den tiden. 

Kanske är annorlunda mot hur andra regioner gör det för jag har också hört att många gör ultraljud samma dag och på samma ställe som blodprov tas. Kanske skiljer sig en del åt då beroende på vart man bor. Jag ställer in mig på att det kan bli antingen vul eller ul och så får jag se vad dom säger när jag gjort det om detta bara var för att kontrollera veckan.
    Tack för era svar :) 

• Anonym (Elin79)
    Monalisaslugg skrev 2024-01-08 08:33:11 följande:

Okej nej min region erbjuder inte KUB utan endast NIPT istället. Barnmorskan sa "Vill du göra NIPT- Testet? och när jag svarade ja sa hon okej då måste vi boka in ett ultraljud här. Så fick jag den tiden. 

Kanske är annorlunda mot hur andra regioner gör det för jag har också hört att många gör ultraljud samma dag och på samma ställe som blodprov tas. Kanske skiljer sig en del åt då beroende på vart man bor. Jag ställer in mig på att det kan bli antingen vul eller ul och så får jag se vad dom säger när jag gjort det om detta bara var för att kontrollera veckan.
    Tack för era svar :) 

När jag gjorde tidigt ul i vecka 8 (7+) så var det vanligt ul, VUL behövdes inte. Lycka till!
  • GuldKvinnan

Ja verkligen intressant att det är så olika i olika regioner, får jag fråga i vilken region du bor i? :) Jag skulle iaf gissa att UL sker utanpå magen. Jag gjorde ett privat tidigt UL i vecka 7+2 och även då gjordes det utanpå :) Lycka till! 

• ems1991

När vi gjorde Nipt tror jag att jag var i vecka 10. Först gjorde läkaren ett ultraljud på magen sen tog han blodprov. Han hörde sedan av sig om resultatet någon vecka senare. Du kan även få reda på könet då om du vill. Det gjorde vi.

• Monalisaslugg
    GuldKvinnan skrev 2024-01-08 09:15:58 följande:

Ja verkligen intressant att det är så olika i olika regioner, får jag fråga i vilken region du bor i? :) Jag skulle iaf gissa att UL sker utanpå magen. Jag gjorde ett privat tidigt UL i vecka 7+2 och även då gjordes det utanpå :) Lycka till! 

Jag bor i Blekinge. Där erbjuds NIPT till alla som är över 32. Mina andra barn har jag inte gjort varken NIPT eller KUB utan endast rutinultraljudet då det var det enda som erbjöds mig så jag kan ingenting om hur NIPT går till. Jag var under 30  när jag väntade alla mina andra barn :). 
    Okej då kanske det endå blir utanpå magen, jag får se helt enkelt. Tack :)
  • GuldKvinnan
    Monalisaslugg skrev 2024-01-08 10:16:12 följande:
    Jag bor i Blekinge. Där erbjuds NIPT till alla som är över 32. Mina andra barn har jag inte gjort varken NIPT eller KUB utan endast rutinultraljudet då det var det enda som erbjöds mig så jag kan ingenting om hur NIPT går till. Jag var under 30  när jag väntade alla mina andra barn :). 
    Okej då kanske det endå blir utanpå magen, jag får se helt enkelt. Tack :)
    Vilken bra region :) Jag är gravid med mitt första barn och är nyss fyllda 36 år. Jag får KUB (men det får alla andra i Sthlm också) och bara gratis NIPT ifall det behövs efter KUB. Ska på KUB-ultraljud i eftermiddag. Så nervös! 
  • Anonym (Kubnipt)

Hej, 

Nipt-test kan man ta först i v.10+0 - så gissningsvis är du inbokad på ett ultraljud för att konstatera hur långt gången du är och när nipt-testet ska göras. Dem som gör nipt-testet samma dag som deras ultraljud kan ju möjligen vara 10+0 eller mer och därför genomför det direkt. Nipt-testet tar därefter upp emot 14 dagar att få resultat. 

I skåne erbjuds vi ett KUB-test efter v.12+0. Jag som tidigare haft foster med Trisomi-21 blev automatiskt erbjuden ett Nipt-test efter mitt KUB-test och sitter i skrivande stund och väntar på resultatet (extremt jobbig väntan Förövrig). 

lycka till med allt. 

• Monalisaslugg

Uppdatering!
    Jag tänkte bara uppdatera om någon mer hittar tråden och har samma frågor som jag.
    Det visade sig att ultraljudet i vecka 9`/10 var ett tidigt ultraljud som jag blev inbokad på bara för att jag tackade ja till att göra NIPT. Det blev ett vaginalt ultraljud och gjordes för att kolla att fostret levde och hur många foster. Där berättade även läkaren om vad NIPT innebar och hur allt skulle gå till. Jag fick remissen till blodprovet och även en tid till det riktiga NIPT- ultraljudet som skulle göras i vecka 13/14.
      Därefter stack jag i vecka 12 in och tog blodprov och veckan efter åkte jag till ultraljudet som gjordes på en annan klinik. Det var ett grundligt och noggrannt ultraljud där de gick igenom allting och även daterade graviditeten mer exakt. 
    Så så gick det till. =)

Svar på tråden NIPT ultraljud vilken vecka och tillvägagångssätt