Anonym (samma lika) skrev 2024-01-16 07:44:11 följande:
Det hade kunnat vara jag som skrivit detta, det var exakt vad som hände mig när jag bestämde mig för att lämna mitt tidigare förhållande. Om man redan tidigare tagit upp det man sett som allvarliga problem i relationen, vilket du, jag och ts gjort, har man inget att förebrå sig själv.
Tack, ja så är det.
Jag tycker det är anmärkningsvärt de som påstår att de inte sett det komma, de som till sist blivit lämnade. Såvida de inte varit tillsammans med en person som har en personlighetsstörning så förstår jag inte hur man kunnat undvika att se varningsflaggorna. De förhållande jag haft som gått i stöpet där har jag kunnat förutse det innan då det blivit sämre, det har bara varit en tidsfråga. Det har varit som ett spänt band, jag vetat att det kommer snärta snart.
Det är orättvist att den som lämnar oftast får skulden att den är boven i allt. Man lämnar av en anledning eller anledningar. Man har försökt allt. Och lite till. Den här extra tiden TS:s tjej eller exsambo ser sig som berättigad till - den har hon redan fått, det kan jag ge mig fan på att hon har. Det kan också bli så att det är en brist i den som blir lämnad att den saknar självinsikt, egenansvar, och då har den inte brytt sig vad den andre sagt och flaggat för innan, och så fortsätter den med precis samma attityd då den blir lämnad. Jag har redogjort exakt varför jag gett upp och lämnat, jag har gjort det innan, mer än en gång, och jag har gjort det när jag lämnade. Det är inget diffust mysterium. Hur många chanser ska en person få när den inte visar ett enda framsteg när chansen, kärleken, fortfarande fanns där?
Även de tjejkompisar jag har som blivit lämnade och på dem har det låtit som när de ska förklara det för utomstående att det kommit som en blixt från klar ovan har haft det dåligt länge med sina ex, men de har bara levt i det, inte tagit till hjälp såsom familjerådgivning, eller gjort något annat. Till sist går det bara inte. Det säger stopp. Den gränsen är såklart individuell. Jag har känt det som att de försökt psyka mig till att vara kvar i relationen, inte bara exet utan exets familj också, som om jag gjorde slut med dem med (ironiskt). Det har varit som att enda godtagbara anledningar varför jag skulle lämna skulle ha med otrohet att göra eller misshandel. Som om de skulle bestämma de reglerna. Det blir också smått löjligt när familjemedlemmar blandar sig då man vet om att de bor inte ens i närheten och vet inte hur man haft det, och har faktiskt inte med det att göra. En relation måste väl ändå för böveln vara frivillig.
Man kan inte fängsla någon fast. Jag förstår det inte - hade jag blivit dumpad så hade jag sagt varsågod och gå. Jag hade aldrig försökt hålla kvar. Den personen vill ju gå - så gå, men kom inte tillbaka.
Det hade varit totalt meningslöst för mig att fortsätta vara i en relation där jag vetat om att alla mina känslor är döda, varit döda länge nu, de kommer inte tillbaka, där är inget hopp, jag vill inte. Jag har gjort mitt. Låt mig gå bara. Det är över. Jag vet med mig att jag har haft precis samma sorg och vrede som den som jag lämnat, jag har förlorat precis samma dröm. Jag har blivit lämnad i förhållandet, jag var redan övergiven, redan själv i det, det var bara det att jag fick göra det fysiskt.
Jag tycker de som blir lämnade ska tänka på varför de blir det och om det är rimligt att de blivit det. Det kan också vara så att man inte gjort något fel, utan man är olika bara, på punkter där det inte går att man är olika. Jag hade ett ex som var helt till sig att umgås med människor hela tiden och hoppa runt och ha sig på allt möjligt, jag är själv inte sån, jag har mindre behov av det, vi hade ju aldrig hållit. Vi var olika. Man kan vilja leva olika liv. Då tycker jag man ska komma till den insikten att vi är inget bra team, vi kommer bara stå i varandras väg och lycka, det vi har gemensamt är inte tillräckligt, vi måste släppa varandra.