• 19977

Tuffa, hårda, coola flicknamn

Låt oss skapa en lista för tuffa, hårda, coola flicknamn! Tänker att denna lista ska vara till hjälp för folk som har svårt att hitta ett namn till sin dotter, och därav bör inte de vanligaste namnen (som finns högt upp på alla topplistor) vara med.

Generella riktlinjer:
    - Tänk: en flicka med detta namn kommer ingen gulligulla med.
    - Inga namn med ändelsen a eller i då dessa namn ofta låter gulliga (finns så klart undantag)
    - Ursprung spelar ingen roll, nordiska, engelska osv, allt är välkommet!
    - Namn där man blir osäker på om det är en pojk eller flicka är välkomna! Gärna unisex!

Jag börjar:
    - Hedvig
    - Miriam
    - Lynn
    - Nour
    - Juliette
    - Charlotte
    - Odette
    - Leonor
    - Lovis
    - Isolde
    - Rakel
    - Alex
    - Signe
    - Idun
    - Regina (slutar på A men låter ändå hårt)
    - Tekla / Hekla (samma som ovan)

• Svar på tråden Tuffa, hårda, coola flicknamn
  • Anonym (Jenna)

löjligt, det är ju helt vanliga namn. eller menar ni att det är hårda, unisex-namn som man inte vet könet på? 

• Cathariiina
    Anonym (Kgkg) skrev 2024-08-22 08:15:45 följande:

Men Juliette och Idun är väl gulliga namn om nåt? 

Jonna (en tjej i skolan hette så och var helt galen, ingen lekte med henne). Åsa. Sara. Linn. 

En tjej som är dömd för mord på sin rival och sitter på Hinsan, heter också Jonna. Jag har även personliga dåliga erfarenheter av tjejer med det namnet. 
  • Mia448
    Anonym (Jenna) skrev 2024-08-22 08:30:24 följande:

löjligt, det är ju helt vanliga namn. eller menar ni att det är hårda, unisex-namn som man inte vet könet på? 

Fast du känner väl skillnad på tex My och Märta. De mjukare namnet låter mer gulliga och de hårdare mer allvarliga typ. 
  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-08-22 09:02:34 följande:
    En tjej som är dömd för mord på sin rival och sitter på Hinsan, heter också Jonna. Jag har även personliga dåliga erfarenheter av tjejer med det namnet. 
    Usch jag med. Hade en mobbare i skolan som hette det namnet. Hemskt människa 
  • Anonym (Kgkg)

Hon jag känner till som heter Jonna bytte namn senare. Men ja, det är ett hårt namn om nåt.

• Anonym (Noa)

Fler namn jag kom på: Mira, Rita, Carita, Catrin.

Anglosaxiska namn som är könsneutrala: Blake, Blair, Sam, Bree, Ash, Imogen, Ferris. Finns hur mycket som helst egentligen.

• Anonym (Rigmor!)

Rigmor måste vara det barskaste namnet nånsin. Jag tänker mig en typisk Rigmor som lågstadielärarinna i en skola i en mindre ort, det är kanske 1990-tal, men för Rigmor är det 1930. Rigmor gillar bara pojkar, "pojkar kommer vara pojkar" "det är naturligt för pojkar att busa, stoja och leka". Men hon avskyr flickor, blir högröd i ansiktet, tappar humöret, skriker, drar en i håret/örat, och rentav örfilar en när hon tappar det fullständigt. 180cm 120kg Rigmor med händer stora som stekpannor och en örfil så hård att man trillar av stolen och blöder ur näsan, örat och tappar en tand.

Rigmor är ingen man sticker upp mot. Jag vill nominera namnet Rigmor.

• Anonym
    Anonym (Mor till Potterhead) skrev 2024-08-22 07:35:47 följande:
    Harry Potter. En del Potter-heads glömner att större delen av världen inte kretsar kring honom. :) 
    Haha, ok. Hade ingen aning, det enda HP jag känner till är Hawlett Packard. Glad
  • Anonym (Xxx)

Berit
    Boel
    Berta
    Karla
    Ragnhild
    Roxanna
    Rugby
    Gertrud
    Gudrud
    Gry
    Roberta

• Anonym (Xxx)
    Anonym (Xxx) skrev 2024-08-23 01:42:16 följande:

Berit
    Boel
    Berta
    Karla
    Ragnhild
    Roxanna
    Rugby
    Gertrud
    Gudrud
    Gry
    Roberta

Gudrun och Ruby och
    Inte Gudrud och Rugby
  • Cathariiina
    Anonym (Xxx) skrev 2024-08-23 01:44:32 följande:
    Gudrun och Ruby och
    Inte Gudrud och Rugby
    Gudrun är förstört av Gudrun Schyman. Det behöver gå flera decennier tills hon har glömts bort, innan Gudrun blir ett möjligt namn igen. Tycker jag, även om jag i princip gillar fornnordiska namn - det är viktigt att de bevaras. 

Ruby får mig att tänka på Ruby Gillis i Anne på Grönkulla. Hon var inte tuff eller hård, men rätt cool var hon nog... Mycket vacker och medveten om det, alltid spelande på sin skönhet, och ytlig. Förutom på slutet när hon skulle dö av TBC, då hon började grubbla över hur himmelriket skulle bli för henne, för det skulle bli så olikt mot vad hon var van vid... då hon bara hade levt för de ytliga tingen.
Svar på tråden Tuffa, hårda, coola flicknamn