• cutepenguin

    Brännande känsla under revbenen?

    Snälla, säg att jag inte är ensam om detta. Är i vecka 19+5.


    För några dagar sen började jag bli öm strax under bygeln på BHn och tänkte kort och gott att jag blivit öm av BHn. Bytte till en annan, mjukare utan byglar. Imorse vaknade jag verkligen av en brännande känsla, lite som att något kommit i kläm, under höger bröst (ungefär där revbenen slutar mot mitten). Den här känslan har hängt i hela dagen. Har känslan i övre delen av magen, men mest på höger sida. Vad kan detta bero på?! 


    Pratade med BM idag då jag hade ultraljud och dom menade att det inte är något farligt eller att jag ska oroa mig för det. Men kunde inte svara på varför. Men jag funderar ju på VAD det är som gör ont? Det blir värre när jag sitter ner och liksom sjunker ihop med överkroppen, och känns bättre om jag sträcker ut. 


    Någon som upplevt något liknande? Jag hade förstått det mer om jag var längre gången, men livmodern är knappast så högt upp ännu och det påpekade BM också. 

  • Svar på tråden Brännande känsla under revbenen?
  • Anonym (J)

    Sitter det mest i huden?

    Jag hade problem som låter som ditt, om det sitter i huden. Det började ungefär när jag var lika långt gången som dig. Smärta på vänstersida ungefär vid revbensbågen, men i huden liksom, superlänsligt för beröring och blev värre när jag satt ihopsjunken eller låg på vänster sida. För mig blev det först lite bättre efter några veckor, för att sedan bli mycket mycket värre ungefär v 32-36, då var det enda som hjälpte att lägga ispack mot huden så det bedövades av. Hoppas VERKLIGEN inte det blir så för dig!

    Min bm sa att det förmodligen berodde på nerv/er som trasats sönder när huden sträckts ut i takt med att magen växte.

    Mot slutet av graviditeten blev det lite bättre och direkt efter förlossningen försvann det helt. 

  • Jemp

    Har du några andra symtom? Det är Ett av många symtom på havandeskapsförgiftning, men jag har nog inte hört om det så tidigt i graviditeten. 

  • cutepenguin
    Anonym (J) skrev 2024-01-11 17:01:22 följande:

    Sitter det mest i huden?

    Jag hade problem som låter som ditt, om det sitter i huden. Det började ungefär när jag var lika långt gången som dig. Smärta på vänstersida ungefär vid revbensbågen, men i huden liksom, superlänsligt för beröring och blev värre när jag satt ihopsjunken eller låg på vänster sida. För mig blev det först lite bättre efter några veckor, för att sedan bli mycket mycket värre ungefär v 32-36, då var det enda som hjälpte att lägga ispack mot huden så det bedövades av. Hoppas VERKLIGEN inte det blir så för dig!

    Min bm sa att det förmodligen berodde på nerv/er som trasats sönder när huden sträckts ut i takt med att magen växte.

    Mot slutet av graviditeten blev det lite bättre och direkt efter förlossningen försvann det helt. 


     


    Hmm svårt att avgöra. Men ja, är väldigt öm när jag drar med handen över det stället så det känns på ett sätt som det är mest i huden. 😅 Idag har det varit lite bättre igen, men antar att jag får dras med detta från och med nu.. 😅

  • cutepenguin
    Jemp skrev 2024-01-11 17:04:53 följande:

    Har du några andra symtom? Det är Ett av många symtom på havandeskapsförgiftning, men jag har nog inte hört om det så tidigt i graviditeten. 


     


    Nej, jag har inga andra symptom på det. Tog upp det med barnmorskorna på ultraljudet igår just av den anledningen att jag blev lite orolig för havandeskapsförgiftning, men de nämnde inte ens havandeskapsförgiftning utan såg mest frågande ut vad det kunde vara. Men menade att det förmodligen är nerver och absolut inget farligt. Äter dessutom blodförtunnande sen vecka 12 pga tvillinggraviditet som just ska förhindra det. Ska be BM när jag ska dit på måndag att ta blodtryck också så jag helt kan släppa tanken på att det eventuellt är havandeskapsförgiftning i alla fall 🥰 

  • PrimalTänk

    Om det inte är nervretningar i huden så kan det mycket väl vara livmodern som börjar trycka mot revbenen. Jag började lida av svår revbenssmärta tidigt i min första graviditet, i vecka 18, och det höll i sig resten av graviditeten. På slutet hade jag så ont i revbenen att jag var tvungen att använda ett bälte över magen, som en korsett typ, för att trycka ner livmodern för att lätta på trycket mot revbenen. Nu behöver du inte få det lika illa som jag hade det, men revbenssmärta är väldigt vanligt hos gravida och det är typ ingen som pratar om det.

Svar på tråden Brännande känsla under revbenen?