• Anonym (Ts)

Får man sjukskriva sig pga sömnbrist?

Är småbarnsförälder till två små och ja, sömnen är haveri. 

Inget av barnen sover bra. Stora på 3 år har aldrig sovit bra och nästan aldrig en hel natt. Lilla på 4 mån helammar och vaknar ofta och längepå natten. Tvärvägrar flaska och bara skriker.

Vi föräldrar har delat upp oss med varsitt barn för att iaf bara väckas av ett barn var. Men,  dst börjar kännas ohållbart. Har sovit bara 3-4 h per nstt några v nu, delst på två omgångar sömn. Däremellan ammar barnet eller är r vaket. 

Sova dagtid är svårt då lilla bara sover i sele eller rullande vagn/bil.

Jsg är så trött att jag kräkts på morgonen och känner mig fysiskt svagare. 

Mannen kan vila på pendlingen tor jobb men är också väldigt trött eftersom stora barnets sömn blivit sämre sen lilla kom. Innan hade vi sett att det blivit långsamt bättre men när syskonet kom backade stora flera steg i sömn.

Vi har ingen släkt som kan avlasta.

Vad gör man? Tar dubbeldagarna? Sjukskriver nig så mannen kan vara FL? Vi har försökt ta en dag i taget men sömnbrist är inte att leka med efter ett tag.

• Svar på tråden Får man sjukskriva sig pga sömnbrist?
  • Macks

Vården har ju en tendens att sprida felaktiga fakta om FK...

Jag är föräldraledig och har fått sjukanmäla mig och söka sjukpenning tre gånger de senaste två månaderna; magsjuka x 2 (!!) och en förkylning. Varje gång har jag fått ange i min ansökan vilken sjukdom jag har samt varför jag på grund av den inte kan ta hand om mitt barn. Alltså ingen uppsats, men jag behöver ju ange kort. Inga konstigheter med det, det är väl rätt självklart? Det är ju en myndighet som ska betala ut skattepengar, så naturligtvis måste jag tala om av vilken anledning jag söker ersättning. Precis som med vilken försäkring som helst.

• Anonym (Info)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-01-18 16:12:57 följande:
    Nej, det måste man inte. 

Ang vilka dagar man kan då sjukpenning istället för fp är däremot korrekt. Likställs med att man enbart får sjukpening/sjuklön för de dagar man jobbar. 
    Men ge dig. Du sprider felaktig information. Jag har jobbat sen 2010 på FK och handlagt tusentals föräldralediga som söker sjukpenning.
    Och om det inte räcker så säger lagen såhär:

27 kap. 52 § socialförsäkringsbalken
    Vid prövning av rätt till sjukpenning för tid när den försäkrade annars skulle ha fått
    föräldrapenning, ska arbetsförmågan anses nedsatt endast i den utsträckning som den försäkrades förmåga att vårda barn är nedsatt på grund av sjukdom.

Hur skulle man kunna bedöma förmågan nedsatt om man inte vet vilka besvär man har? Tala gärna om det, du sjuksköterska som trots att du inte alls har med bedömning av rätten till sjukpenning att göra, vet bättre?
  • SmulanFnulan
    Anonym (Ssk) skrev 2024-01-18 15:48:52 följande:
    Uska? 
    Nej, ssk står för sjuksköterska. Och dessutom är varken jag eller mina sjuksköterskor kollegor överbetald. Däremot så är vi underbetalda och även undersköterskorna är det. 

Och fakta är att alla barn inte tar flaskan. Har du problem med så säk hjälp. 
    Ja, du är en överbetald usk:a som dessutom sprider felaktig information till höger och vänster. Pinsamt. Men å andra sidan skriver du inga sjukintyg utan det gör dem som är de riktiga vårdgivarna.
  • Anonym (Ssk)
    SmulanFnulan skrev 2024-01-18 19:24:12 följande:
    Ja, du är en överbetald usk:a som dessutom sprider felaktig information till höger och vänster. Pinsamt. Men å andra sidan skriver du inga sjukintyg utan det gör dem som är de riktiga vårdgivarna.
    Är fortfarande varken uska eller överbetald. Och jag kan regleran och ger rätt information. 

Vad gör du egentligen?

Sjukintyg skrivs av läkare. Och nej, läkare är jag inte. Är överhuvudtaget inte intresserad av den  inte  om vården.  Trivs bättre med patienterkontakten än alla administrativa uppgifter, som ex att skriva sjukintyg. 
  • Anonym (Ssk)

Anonym (Info): Du har jobbar på fk men ändå så kan du inte reglerna?

27 kap. 52 § socialförsäkringsbalken handlar om efter de 7 dagarna. Och har du helt rätt, men även jag. 

Jag kan uppenbarligen både googla och läsa tex. Även lagtexter. Och bara källkritisk. 

• Mimosa86
    Anonym (Ja) skrev 2024-01-10 23:14:01 följande:

Ja det får man!! Men säg inte att det är orsaken, sjukskriv dig bara. Säg att du är sjuk.

Nej man kan bli sjukskriven i sin föräldraledighet om man håller på att krackelera. Jag sov sammanhängande 1 h om gången per natt i 4 månaders tid. Barnmorskan insisterade på att sjukskriva mig så maken kunde ta över.

det vände dock innan jag hann bli det
  • Anonym (Info)

SSK- Nej, det gäller samtliga dagar. Är du verkligen på riktigt? Exakt var i den lagparagrafen står det att det inte gäller de första sju dagarna? Jag kan reglerna, men inte du. Du hittar ju bara på saker som du inte har några som helst belägg för. Pinsamt. Du ser väl vad även andra skriver, som faktiskt ansökt om sjukpenning som fl? Alla som kan lösa ser ju att det står nada om några sju dagar i den lagparagrafen. 

• Macks
    Anonym (Ssk) skrev 2024-01-18 20:08:45 följande:

Anonym (Info): Du har jobbar på fk men ändå så kan du inte reglerna?

27 kap. 52 § socialförsäkringsbalken handlar om efter de 7 dagarna. Och har du helt rätt, men även jag. 

Jag kan uppenbarligen både googla och läsa tex. Även lagtexter. Och bara källkritisk. 

Du påminner väldigt mycket om en annan person på forumet som också är sjuksköterska och totalt faktaresistent, det spelar ingen roll vad ämnet är, hon kan alltid mest om allt. Riktigt otäck typ som hävdar att hon minsann har rätt oavsett vad folk som har betydligt mer kunskap än hon säger, vad lagen säger eller vas andras erfarenheter säger. Jag slår vad om att du är hon. Fruktansvärt obehagligt med sjuksköterskor som beter sig på det här viset, hade aldrig velat träffa dig/er.
  • Anonym (Betty)

Jag undrar precis som någon ovan varför 3-åringen får flaska på natten? Små barn (som eran 4 månaders) behöver oftast ammas med några timmars mellanrum dygnet runt men ett barn som är 3 år ska varken äta på natten eller ha flaska. Är han hungrig på natten så får ni börja ge nån kvällsmat innan han somnar. Varför har ni vant honom med flaska mitt i natten? Ha ett glas vatten vid sängen. Vaknar han på natten och vill ha nåt så är det vatten som gäller som redan är förberett så man slipper gå upp och vakna ännu mera. 

Spädbarn är ofta skrikiga och vill ha mat flera ggr på natten. Det är därför det är välkänt att småbarnsfamiljer får lite sömn. Det är inte unik för er. Jag var också svintrött när dottern var liten och skulle amma varannan timme. Hade inte hjälpt om min sambo sjukade sig en vecka. Hade ju varit lika dant direkt efter. 

Du känns imun mot alla råd. Vad folk än skriver så går det absolut inte. Men nu får du väl ge dig fanken  på att saker ska funka istället. Gör om rutinerna. Sluta med flaska till 3 åringen nu direkt. Sluta att gå upp och ut ur sovrummet när barnen skriker mitt i natten. Låter det få bli några dagar när allt först blir värre då. Men i slutändan får ni bättre rutiner som funkar bättre för alla.

Och era 4 månaders kan minsann bara sova om man gör si eller så. Men snälla. Ingen 4 månaders är vaken dygnet runt. Tillslut måste hon ju så klart somna på ett eller annat vis. Som att du säger att hon minsann bara kan sova i sele eller rullande vagn. Jag kan ändå inte riktigt tro det. Så du menar att om hon inte fick sele eller rullande vagn så skulle hon ALDRIG somna? Vara vaken flera dygn? Känns som du har snöat in på ett visst sätt och möjligt attt du provat nåt annat nån enstaka gång. Men det kanskeninte funkade direkt och därför sitter du hör nu och skriver att nej det funkar inte på dina barn. 

Inget råd du får hör så skriver du "ja ok jag kanske ska prova det igen tack för tipset". Utan allt är negativt. Det funkar inte på dina barn. Så kan ni inte göra hemma hos er. 

Tänkt på att nya rutiner för banken kanske inte funkar för att du har provat dem en endaste gång. Det kanske måste tragglas och nötas längre. 

Sover 3-åringen på dagarna? Kanske dags att han slutar med det i så fall så att han sover bättre på.natten isället. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Betty) skrev 2024-01-18 22:43:18 följande:

Jag undrar precis som någon ovan varför 3-åringen får flaska på natten? Små barn (som eran 4 månaders) behöver oftast ammas med några timmars mellanrum dygnet runt men ett barn som är 3 år ska varken äta på natten eller ha flaska. Är han hungrig på natten så får ni börja ge nån kvällsmat innan han somnar. Varför har ni vant honom med flaska mitt i natten? Ha ett glas vatten vid sängen. Vaknar han på natten och vill ha nåt så är det vatten som gäller som redan är förberett så man slipper gå upp och vakna ännu mera. 

Spädbarn är ofta skrikiga och vill ha mat flera ggr på natten. Det är därför det är välkänt att småbarnsfamiljer får lite sömn. Det är inte unik för er. Jag var också svintrött när dottern var liten och skulle amma varannan timme. Hade inte hjälpt om min sambo sjukade sig en vecka. Hade ju varit lika dant direkt efter. 

Du känns imun mot alla råd. Vad folk än skriver så går det absolut inte. Men nu får du väl ge dig fanken  på att saker ska funka istället. Gör om rutinerna. Sluta med flaska till 3 åringen nu direkt. Sluta att gå upp och ut ur sovrummet när barnen skriker mitt i natten. Låter det få bli några dagar när allt först blir värre då. Men i slutändan får ni bättre rutiner som funkar bättre för alla.

Och era 4 månaders kan minsann bara sova om man gör si eller så. Men snälla. Ingen 4 månaders är vaken dygnet runt. Tillslut måste hon ju så klart somna på ett eller annat vis. Som att du säger att hon minsann bara kan sova i sele eller rullande vagn. Jag kan ändå inte riktigt tro det. Så du menar att om hon inte fick sele eller rullande vagn så skulle hon ALDRIG somna? Vara vaken flera dygn? Känns som du har snöat in på ett visst sätt och möjligt attt du provat nåt annat nån enstaka gång. Men det kanskeninte funkade direkt och därför sitter du hör nu och skriver att nej det funkar inte på dina barn. 

Inget råd du får hör så skriver du "ja ok jag kanske ska prova det igen tack för tipset". Utan allt är negativt. Det funkar inte på dina barn. Så kan ni inte göra hemma hos er. 

Tänkt på att nya rutiner för banken kanske inte funkar för att du har provat dem en endaste gång. Det kanske måste tragglas och nötas längre. 

Sover 3-åringen på dagarna? Kanske dags att han slutar med det i så fall så att han sover bättre på.natten isället. 

Du är elak. Menar du stt jag ska låta bebisen skrika sig till sömns inne? Det är resultatet om jsg inte kör vagn eller bil nu. Igår skrek barnet 1 h i sele utsn sömn. Vsgn var enda alternstivet. Nu har vi varit vakna i 2 h och kl är 05. Hsr ammat, lagt ned, vyssjat. Gått runt och burit, hsft på vitt brus. Inget sov.

storasyskonet hade som sagt fått bättre nätter innsn bebis kom  men det blev en rejäl setback då. Vatten på natten vägras, då slänger bsrnet flaskan över hela rummet ibland i frustration. Vatten i glas skulle hsmna i sängen på 1 sekund.
  • Anonym (Ts)

Problemet nu för er som tror jag bsra överdtiver är ju att bebis då varit vaken 2 h, somnar nu mån gång 0530. Storssyskonet vaknsr 0630 och kommer springandes  in till oss och väcker bebis Och mig. 

Hur skulle ni göra där??

• Agda90
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-19 05:16:35 följande:

Problemet nu för er som tror jag bsra överdtiver är ju att bebis då varit vaken 2 h, somnar nu mån gång 0530. Storssyskonet vaknsr 0630 och kommer springandes  in till oss och väcker bebis Och mig. 

Hur skulle ni göra där??

Jag hade aktivt jobbat på att ändra 3 åringens attityd och rutiner. Mat äter man på dagarna. Den tuggas och äts. Flaska är för bebisar och ingen över 8 månader behöver mat på natten. 

Låter elakt, ja mycket möjligt, men jag hade dött om jag inte hade haft ordentliga regler till mina barn när de var små.

Om din bebis skriver som den gör så är något annat tokigt. Har du funderat på att bebisen kanske inte tåler mjölkprotein och skriker pga den har ont i magen?
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Info) skrev 2024-01-18 13:00:17 följande:

Hahaha- vad menar du? Som föräldraledig, vilket är vad tråden handlar om, är det naturligtvis FK man söker sjukpenning från direkt, arbetsgivaren betalar inte sjuklön. 

HAN ( pappan ) kan sjukskriva sej en vecka så är dom två som är lediga och
    kan turas om att sova och sköta barn.
  • Anonym (Info)
    Anonym (Hahaha) skrev 2024-01-19 13:18:05 följande:
    HAN ( pappan ) kan sjukskriva sej en vecka så är dom två som är lediga och
    kan turas om att sova och sköta barn.
    Aha, du menade så. Då förstår jag. 
  • Anonym (Ts)
    Agda90 skrev 2024-01-19 09:25:04 följande:
    Jag hade aktivt jobbat på att ändra 3 åringens attityd och rutiner. Mat äter man på dagarna. Den tuggas och äts. Flaska är för bebisar och ingen över 8 månader behöver mat på natten. 

Låter elakt, ja mycket möjligt, men jag hade dött om jag inte hade haft ordentliga regler till mina barn när de var små.

Om din bebis skriver som den gör så är något annat tokigt. Har du funderat på att bebisen kanske inte tåler mjölkprotein och skriker pga den har ont i magen?

Bebis har inte mp-allergi. Det är på inget vis den typen av skrik, det är bara att vi får vakentider på typ 2-3 h i natten, och en bebis som absolut  inte vill ligga kvar i sängen om den inte är trött. 

Sen detta ang mat på natten  håller jag väl inte med dig om egentligen som en definition, eftersom jag själv, 35+, kan vakna på natten och vara både törstig och hungrig. Har alltid en vattenflaska vid sängen och har ibland fått gå upp för en smörgås. Och då äter jag verkligen inte lite på dagen, tee mål mat, två mellis och ett kvällsfika/mål. Och dricker bra med vätska. Men ja, jag diggar ju inte heller att somna om om jag är törstig eller magen kurrar. Men det vore skönt om det äldre barnet kunde komma dithän att det kanske var nog med just stt ha en vattenflaska vid sängen iaf.

• Anonym (Betty)
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-19 05:07:01 följande:
    Du är elak. Menar du stt jag ska låta bebisen skrika sig till sömns inne? Det är resultatet om jsg inte kör vagn eller bil nu. Igår skrek barnet 1 h i sele utsn sömn. Vsgn var enda alternstivet. Nu har vi varit vakna i 2 h och kl är 05. Hsr ammat, lagt ned, vyssjat. Gått runt och burit, hsft på vitt brus. Inget sov.

storasyskonet hade som sagt fått bättre nätter innsn bebis kom  men det blev en rejäl setback då. Vatten på natten vägras, då slänger bsrnet flaskan över hela rummet ibland i frustration. Vatten i glas skulle hsmna i sängen på 1 sekund.
    Jag förespråkar inte att bebisa ska ligga ensamma i ett rum och skrika sig till sömns. Är barnet ledset och skriker vill jag vara nära. Men jag skulle absolut vänja av med saker som att bara kunna sova i sele eller rullande vagn. Nu är ju problemet att du inte får sova. Och du kan inte sova på dagen när bebis sover för bebis kan bara sova om du rullar konstant  vagnen. Hör du inte själv att det är ohållbart? Det skulle väl kunna vara mysigt med en ny rutin där du och bebis kan sova tillsammans på dagen? Men då måste ju så klart själva rullandet bort. 

Läs själv igenom tråden igen och alla dina svar så hör du hur otroligt negativ du är och slår ner på alla bra förslag. Du reflekterar ju inte över nåt som någon skriver. 

Ett exempel. Nu är vi flera som skrivit att 3 åringen varken ska ha mat eller flaska på natten. Ett glas vatten bredvid sängen är ok. Då hade du kunnat skriva "ja jag ska tänka på det där med mat, prova att ge mer mat innan läggdags och bara ge vatten när han vaknar". Men nej då, istället så har du en utläggning om att du minsann också måste äta på natten och han ska intr vara hungrig osv. Men snälla. Ham svälter inte om han inte äter på natten. Och det är fortfarande nåt tok om ham måste äta på natten. En majoritet går ju ändå inte upp. Inte bra för hans tänder heller. De ska vila från syraattcker på natten. 

Och att han går upp och ska äta är ju en av alla saker som stör eran nattsömn så varför vill du inte vänja av honom med det? Nej men fortsätt med det då och allt annat ni gör. Verkar ju gå så himla bra för er som ni gör nu eller hur? Så dumt att försöka ändra nåt utifrån  alla tips ni får här eller hur? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Betty) skrev 2024-01-19 14:53:54 följande:
    Jag förespråkar inte att bebisa ska ligga ensamma i ett rum och skrika sig till sömns. Är barnet ledset och skriker vill jag vara nära. Men jag skulle absolut vänja av med saker som att bara kunna sova i sele eller rullande vagn. Nu är ju problemet att du inte får sova. Och du kan inte sova på dagen när bebis sover för bebis kan bara sova om du rullar konstant  vagnen. Hör du inte själv att det är ohållbart? Det skulle väl kunna vara mysigt med en ny rutin där du och bebis kan sova tillsammans på dagen? Men då måste ju så klart själva rullandet bort. 

Läs själv igenom tråden igen och alla dina svar så hör du hur otroligt negativ du är och slår ner på alla bra förslag. Du reflekterar ju inte över nåt som någon skriver. 

Ett exempel. Nu är vi flera som skrivit att 3 åringen varken ska ha mat eller flaska på natten. Ett glas vatten bredvid sängen är ok. Då hade du kunnat skriva "ja jag ska tänka på det där med mat, prova att ge mer mat innan läggdags och bara ge vatten när han vaknar". Men nej då, istället så har du en utläggning om att du minsann också måste äta på natten och han ska intr vara hungrig osv. Men snälla. Ham svälter inte om han inte äter på natten. Och det är fortfarande nåt tok om ham måste äta på natten. En majoritet går ju ändå inte upp. Inte bra för hans tänder heller. De ska vila från syraattcker på natten. 

Och att han går upp och ska äta är ju en av alla saker som stör eran nattsömn så varför vill du inte vänja av honom med det? Nej men fortsätt med det då och allt annat ni gör. Verkar ju gå så himla bra för er som ni gör nu eller hur? Så dumt att försöka ändra nåt utifrån  alla tips ni får här eller hur? 
    Det kan ju också, Betty, vsra sp att jag är extremt  trött, och blir det sämre så kommer jag krascha NU. På nivån nu hankar jag mig ju fram. Och jag är rädd stt kraschs By, och energin stt ändra finns liksom inte om den rädslan finns. Kan du ha sympati för det?

ang vatten och mat innan: vi äter precis innan läggdags och han kastar bort vatten på natten. ok? Vad ska vi göra då? (Och ja, vi hsr testat att ära innan och stt ära längre innsn läggdags) 

Det enda jsg ser är just stt ta nätter där vi inte kommer sova alls och barnet skriker till det somnar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-20 10:10:45 följande:
    Det kan ju också, Betty, vsra sp att jag är extremt  trött, och blir det sämre så kommer jag krascha NU. På nivån nu hankar jag mig ju fram. Och jag är rädd stt kraschs By, och energin stt ändra finns liksom inte om den rädslan finns. Kan du ha sympati för det?

ang vatten och mat innan: vi äter precis innan läggdags och han kastar bort vatten på natten. ok? Vad ska vi göra då? (Och ja, vi hsr testat att ära innan och stt ära längre innsn läggdags) 

Det enda jsg ser är just stt ta nätter där vi inte kommer sova alls och barnet skriker till det somnar.
    Och förlåt stavfel. Skriver med en hand.
  • Anonym (Bra sömn)
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-20 10:10:45 följande:

Men återigen lyssnar du ju inte på förslag. 
    Varför har ni inte börjat ta ut dubbeldagar, så ni kan vila upp er lite på dagen och sedan ta tag i grundproblemet. 

Jag säger som jag sa innan, man måste inte springa in till ett barn som skriker direkt. Speciellt inte till 3 åringen. Fokusera på att 3 åringen får rätt rutiner. 4mån får ni nog stå ut med ett tag till, men sluta med rutiner som sele och barnvagn, ni vänjer ju bara ungen till dåliga sovruriner (och framförallt dåliga och ohållbara rutiner för er). 
Svar på tråden Får man sjukskriva sig pga sömnbrist?