• Anonym (Arg)

Soc-anmäld av skolan för barnets diagnos

Så arg att jag inte vet vad jag ska ta vägen... mitt barn har SÄ och det finns dokumenterat sen förskoleålder. Går nu i trean och är i en period där hen äter väldigt dåligt. Vi har upprepad kontakt med skolan, de har fått se utdrag ur journal etc, men trots det socanmälde de? 

Finns det någon annan som blivit anmäld för något liknande? Ja jag vet att "det är oro för barnet som anmäls, inte föräldrarna", men i praktiken är det ju vi som skolan inte anser kan ta hand om vårt barn.

• Svar på tråden Soc-anmäld av skolan för barnets diagnos
  • Anonym (D)
    Anonym (Arg) skrev 2024-01-11 12:44:36 följande:

Barnet får redan specialkost, men har perioder där det enda hen äter inte kan erbjudas i skolan (etc chips). Det här handlar inte om att skolan ska kunna göra mer, det har de gjort klart att de inte kommer.

Låter som de i praktiken soc-anmäler sig själva då...

Håller med om att ökad stress är precis motsatsen till vad ni behöver. Blir ni stressade ökar risken att ni överför stressen till barnet vilket riskerar att förvärra SÄ.

Hoppas ni får bra hjälp från experter, och att ni vet att det ofta finns goda möjligheter till förbättring när barnet blir lite äldre och lättare kan sätta ord på vad som funkar och inte funkar och oftast har lättare att hantera obehagskänslorna så länge man jobbar i små steg utan press.
  • Anonym (Arg)

Laglig skyldighet att anmäla något som är så under kontroll det kan vara?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Arg) skrev 2024-01-11 13:13:39 följande:

Ja, det är deras skyldighet om situationen inte förbättras.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Jo) skrev 2024-01-11 13:16:44 följande:
    Ja, det är deras skyldighet om situationen inte förbättras.
    Har du en aning om hur SÄ fungerar?
  • AndreaBD

Du ska inte hetsa upp dig över detta! Man måste ha klart för sig att skolan måste soc-anmäla om de är oroliga. Och det gör de även om ni bra samarbete. Det är INTE ett tecken på att de skyller på er, att ni skulle ha missat något eller så. De bara flaggar för att de är lite oroliga. 

Jag har själv barn med NPF och både jag och ex-maken är lärare. Vi fick också .... jag tror två soc-anmälan under åren. Och vi var inte oroliga över det, vi pratade med alla och samarbetade helt vanligt. Vi kände inte heller att någon kritiserade oss. 

Nej, skolan anser inte nödvändigtvist att ni inte kan ta hand om barnet. De gör detta för säkerhets skull, om de ser att barnet har det jobbigt och att det kan vara bra om man kollar om man kan hjälpa familjen på något mer sätt. 

• Anonym (Laura)

Känner de oro så är lagen skriven så, vad man än kan tycka om saken.
    Den där anmälningsplikten är inte enbart av godo, det ska gudarna veta.
  • AndreaBD

Japp. Det handlar inte om det. Det betyder inte att de inte anser att det är under kontroll. Snarare handlar det om att man inte vet om det blir bättre, trots att det är under kontroll. 
  • AndreaBD
    Anonym (Laura) skrev 2024-01-11 13:28:33 följande:
    Känner de oro så är lagen skriven så, vad man än kan tycka om saken.
    Den där anmälningsplikten är inte enbart av godo, det ska gudarna veta.
    Det händer dock inget farligt bara för att man blir soc-anmäld. Jag tror egentligen att det är rätt. Då kanske man inte missar de där det är nödvändigt. Sedan är det inte nödvändigt när det gäller de flesta. Men det vet man ju inte i början. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Arg) skrev 2024-01-11 13:19:05 följande:
    Har du en aning om hur SÄ fungerar?
    Ja, och jag är extremt insatt i lärares och skolans skyldigheter också.
  • Anonym (Catarina)

De kanske tror att barnet behöver mer hjälp än barnet får just nu? 
    Barnet kanske har gått ner i vikt pga att hen är i en sämre period just nu?
    De kanske inte litar på er förmåga att hantera barnets störning?

Det kan finnas många skäl. Det är upp till soc nu att utreda på någon nivå och sedan hitta en väg att gå vidare om det behövs. Ni kan ju inte göra mer än ni har gjort? 

• Anonym (Laura)
    AndreaBD skrev 2024-01-11 13:31:53 följande:
    Det händer dock inget farligt bara för att man blir soc-anmäld. Jag tror egentligen att det är rätt. Då kanske man inte missar de där det är nödvändigt. Sedan är det inte nödvändigt när det gäller de flesta. Men det vet man ju inte i början. 
    För att vara lite ot, bara en enda gång så jag inte förstör ts tråd.

Anmälningsplikten orsakar också att föräldrar inte vågar ta hjälp. T ex med missbruksproblem. För att de vet att det per automatik anmäls till soc. Det är inget jag skyller på anmälaren, den gör bara sin plikt.
    Men, det gör ändå att man inte vågar be om hjälp för  t ex missbruk eller psykiskt ohälsa.
  • AndreaBD
    Anonym (Laura) skrev 2024-01-11 13:39:16 följande:
    För att vara lite ot, bara en enda gång så jag inte förstör ts tråd.

Anmälningsplikten orsakar också att föräldrar inte vågar ta hjälp. T ex med missbruksproblem. För att de vet att det per automatik anmäls till soc. Det är inget jag skyller på anmälaren, den gör bara sin plikt.
    Men, det gör ändå att man inte vågar be om hjälp för  t ex missbruk eller psykiskt ohälsa.
    Men det är ju jätte-dumt! Det händer inget farligt! Det måste ju folk förstå. 
  • Anonym (Laura)
    AndreaBD skrev 2024-01-11 13:52:50 följande:
    Men det är ju jätte-dumt! Det händer inget farligt! Det måste ju folk förstå. 
    Det finns dessvärre flertalet exempel på det motsatta.

Till ts vill jag säga, var inte arg! Visa det iaf inte, det blir det inte bättre av.
    Och, sök inte hjälp på Familjeliv, här tävlar folk i elakhet.
Svar på tråden Soc-anmäld av skolan för barnets diagnos