• Anonym (Turkos)

Spridd Äggstockscancer i tonåring

En tonåring har blivit opererad för äggstockscancer som hade spridit sig åtminstone överallt i magen också. Tarmen (vet inte vilken del) fungerar inte efteråt så hon kan inte äta eller dricka och får dropp och näring istället.

Jag vet inte hur långt cancern har spridit sig men minst i magen. Hur allvarligt är det med tarmen? Jag vet inte exakt när hon opererades. Jag läste att det kan vara normalt att tarmen inte funkar efter en magoperation men jag vet som sagt inte hur länge sen operationen var och om det hoppet är ute nu att den ska börja fungera. Jag vet inte heller vilken del av tarmen som avses men kan det vara ändtarmen om man inte kan äta och dricka? Den kan man väl klara sig utan i värsta fall med en stomipåse?

Jag svamlar och är orolig för flickan. Berätta vad ni vet om ämnet, litet eller stort.

• Svar på tråden Spridd Äggstockscancer i tonåring
  • Anonym (Turkos)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-17 21:18:10 följande:
    Ingen kan veta säkert, men det är ju inte bra så klart. Sedan om det beror på cancer eller bara ändå kan man inte heller veta. Tarmar går alltid att fixa på ett eller annat sätt om de inte fungerar som de ska. Nu förstår jag inte vad du menar med att hon inte kan äta eller dricka, får hon IV-näring då eller?
    Hon får IV-näring och ligger fortsättningsvis på sjukhus. Stackars tjej.
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-17 21:20:04 följande:

Alltså, tarmar går alltid att fixa om det inte är cancer för då måste man veta mer om läget. Stomipåse kanske behövs t ex om hon har vanliga problem.

Tror du att det finns hopp om att kunna få igång alla tarmar som behövs eller att by-passa tarmarna så att hon kan leva utan dom? Hemskt för henne förstås men bättre än vad jag antar är alternativet. Jag vet att det kompliceras av cancern och jag har inte alla svar men rent teoretiskt går det att göra som jag skrev?

• Anonym (M)
    Anonym (Turkos) skrev 2024-01-18 15:09:09 följande:
    Hon får IV-näring och ligger fortsättningsvis på sjukhus. Stackars tjej.
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-17 21:20:04 följande:

Alltså, tarmar går alltid att fixa om det inte är cancer för då måste man veta mer om läget. Stomipåse kanske behövs t ex om hon har vanliga problem.

Tror du att det finns hopp om att kunna få igång alla tarmar som behövs eller att by-passa tarmarna så att hon kan leva utan dom? Hemskt för henne förstås men bättre än vad jag antar är alternativet. Jag vet att det kompliceras av cancern och jag har inte alla svar men rent teoretiskt går det att göra som jag skrev?

Fråga föräldrarna istället.ä! Och visa respekt! Man diskuterar inte en allvarlig sjukt barn/ungdom på ett forum! 

Och nej, man klarar inte att leva utan tarmar. 
  • Agda90

Vad är din relation till det här barnet?
    Du hänger ut henne och hennes familj på ett öppet forum. Det är inte ok!
    Om du känner så stark oro för barnet så sök hjälp! Prata med någon professionell istället !

• Anonym (Turkos)

Lägg av att försöka läxa upp mig! Jag frågar vad fan jag vill här. Det finns INGET som identifierar den här flickan för er och det finns INGEN risk att ni känner henne eller hennes familj. Det finns inte heller någon risk i hela helvetet att hennes familj ser det här. Jag upprepar: I-N-G-E-N  R-I-S-K så tagga ner lite.

• Agda90
    Anonym (Turkos) skrev 2024-01-18 15:32:36 följande:

Lägg av att försöka läxa upp mig! Jag frågar vad fan jag vill här. Det finns INGET som identifierar den här flickan för er och det finns INGEN risk att ni känner henne eller hennes familj. Det finns inte heller någon risk i hela helvetet att hennes familj ser det här. Jag upprepar: I-N-G-E-N  R-I-S-K så tagga ner lite.

Alltså nu är det du som bör tagga ner en aning. 

Du vet aldrig vem som befinner sig på vilket forum. Att utgå ifrån att det aldrig skulle hända är bra naivt. 

• Anonym (Turkos)
    Agda90 skrev 2024-01-18 15:35:08 följande:

Alltså nu är det du som bör tagga ner en aning. 

Du vet aldrig vem som befinner sig på vilket forum. Att utgå ifrån att det aldrig skulle hända är bra naivt. 

Jaså är det?! Och det vet du hur? Vet du någonting alls om den här familjen?
  • Anonym (M)
    Anonym (Turkos) skrev 2024-01-18 15:37:51 följande:
    Jaså är det?! Och det vet du hur? Vet du någonting alls om den här familjen?
    Hennes föräldrar, syskon, släkt, vänner etc kan mycket väl vara på familjeliv och se tråden. Känna igen allt. 

Det är inte så vanligt att man som tonåring får spridd äggstockscancer och har problem med tarmarna efter operation. 

Så du bör sluta hänga ut denne ungdomen. Det är respektlöst. 

Och ja, det är respektlöst även om familjen bor i utlandet. 
  • Anonym (Turkos)
    Anonym (M) skrev 2024-01-18 15:46:57 följande:
    Hennes föräldrar, syskon, släkt, vänner etc kan mycket väl vara på familjeliv och se tråden. Känna igen allt. 

Det är inte så vanligt att man som tonåring får spridd äggstockscancer och har problem med tarmarna efter operation. 

Så du bör sluta hänga ut denne ungdomen. Det är respektlöst. 

Och ja, det är respektlöst även om familjen bor i utlandet. 
    Det finns ingen i hennes närhet som kan se det här eller känna igen det. Det är totalt omöjligt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Turkos) skrev 2024-01-18 15:49:39 följande:
    Det finns ingen i hennes närhet som kan se det här eller känna igen det. Det är totalt omöjligt.
    Bara lägg ner. Det är med all sannolikhet inte fler än en tonåring i Sverige med det här tillståndet just nu. Visa lite respekt mot henne och hennes familj. Du behöver INTE veta detaljer om hennes tarmar eller något annat. 

Vi talar om någon som är mycket allvarligt sjuk. 
  • Anonym (Turkos)
    Anonym (Nej) skrev 2024-01-18 15:58:33 följande:
    Bara lägg ner. Det är med all sannolikhet inte fler än en tonåring i Sverige med det här tillståndet just nu. Visa lite respekt mot henne och hennes familj. Du behöver INTE veta detaljer om hennes tarmar eller något annat. 

Vi talar om någon som är mycket allvarligt sjuk. 
    Och du vet att hon bor i Sverige och talar svenska?
  • Agda90
    Du gör som du vill, självklart. Men om jag som förälder hade fått reda på att någon hade hängt ut mitt barn så här på ett forum så hade jag vridit nacken av den personen. 
  • Anonym (Nej)
    Det spelar ingen roll. Du står uppenbarligen inte tillräckligt nära henne eller hennes familj för att få alla detaljer. Det är snaskigt att spekulera om andras hälsotillstånd, särskilt när de är såpass allvarligt. 
  • Anonym (lll)
    Anonym (Turkos) skrev 2024-01-18 16:02:15 följande:
    Och du vet att hon bor i Sverige och talar svenska?

Märkligt att uthängda personer aldrig talar svenska.

Men vad det än är... Du kommer inte bli lugnare av dessa detaljer som FL enbart kan diskutera allmänt.

Svar på tråden Spridd Äggstockscancer i tonåring