• Anonym (Skänka)

Skänka en större summa pengar till nära vän?

Om du hade väldigt dåligt ställt, var ensamstående förälder med gamla skulder (sedan du var ung och dum) och du ofta var tvungen att låna pengar av närstående för att ekonomin inte gick ihop. Hur hade du reagerat om din vän (som har väldigt bra ställt)rent ut sagt ville ge dig en större summa pengar ca(10.000) för att hjälpa dig beta av lite skulder för att förhoppningsvis kunna bli skuldfri och få bättre ekonomi? 

Skulle det vara möjligt utan att relationen påverkas?

• Svar på tråden Skänka en större summa pengar till nära vän?
  • Anonym (Liy)

Det är en jättefint gest, men det man kan behöva fundera igenom är exempelvis om vännen därefter skulle fråga om mer pengar, eller använda pengarna till något annat än att betala av skulder - hur skulle du reagera då osv.

• Anonym (Em)

Hade det varit en barndomsvän som ville hjälpa mig, som jag känt i 25 år och fortfarande är nära vän med skulle jag tacka och ta emot. Tror att relationen skulle se likadan ut ändå. 10 000 kr är ju ändå inte jättemycket pengar, utan en rimlig summa för att hjälpa en vän om man har möjligheten. Och man kommer förhoppningsvis kunna betala tillbaka någon gång i framtiden. 

Hade det varit en nyare vän som erbjudit sig skulle det kännas konstigt. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Om vännen kan bli skuldfri av 10 tusen så är det ingen stor skuld från början.  

• Anonym (r)

Utmätning, sanering? 10 000 kommer nog inte att göra någon större skillnad.

• MsM84

1. Skulle 10000 göra en märkbar skillnad?
    2. Om personen agerar oansvarigt med pengar efteråt, hur skulle givaren reagera? 

3. Skulle mottagaren känna sig obekväm och i underläge av gåvan?

• OlgaElvira

Du har redan fått  ett par vettiga synpunkter ovan, du avgör själv om de är relevanta för dig. Något att tänka på när man ger bort en större summa pengar är att du bör skriva ett gåvobrev. Detta gör att mottagaren kan behöva visa att pengarna inte kommer från olovlig verksamhet. Banker kan ha lite olika nivå när de kräver bevis, beroende på om det är en ovanligt stor summa för just den kunde .

• Anonym (Sofia)

Jag hade kunnat ta emot pengarna OM det skulle bli en väsentlig skillnad på skuldbördan . 

Helst så att jag med den summan kan bli helt skuldfri och inte behöva be om några fler lån av vänner och familj. Att jag helt enkelt blir så pass hjälpt att jag därefter kan stå på helt egna ben,annars är inte.

Jag har varit med om att låna ut,ej skänkt, en betydligt större summa till en anhörig där det handlade om att mer eller mindre komma att behöva bo på gatan.
    Jag lånade ut så mycket som jag kunde leva utan och kanske inte kunna få tillbaka någonsin. Jag tog den risken.
    Den summan jag skänkte fick personen på fötter och slapp få skulder och efter 5 år fick jag oväntat tillbaka pengarna.
    Vår relation tog ingen som helst skada utan det kändes bara fint att kunna ha möjligheten att kunna hjälpa någon i nöd.

• Anonym (JB)

För det första: 10 000 kr anser inte jag är "en större summa pengar". 
    För det andra: Det beror på var pengarna kommer ifrån. Har vännen ärvt en massa miljoner så gör den summan verkligen ingen skillnad, men om personen jobbat ihop dem känns det verkligen inte ok. 

(Tar för givet att barnen inte var planerade...)

Svar på tråden Skänka en större summa pengar till nära vän?