• Anonym (A)

Ska man inte rengöra vid blodprov?

Var på ett lab nyss och lämnade blodprover. Sköterskan satte bara på remmen och började leta kärl. innan hon stack mig - två gånger eftersom jag är svårstucken . (Det händer nästan varje gång.)

Jag har för mig att sköterskan vanligtvis rengör armvecket först med någon form av desinficering. Det kändes lite skumt att hon bara började sticka. 

Hon var överlag otrevlig mot mig och sina kollegor. När jag sa att de alltid kör med butterfly på mig eftersom jag har små, rullande kärl så började hon argumentera emot. Det händer aldrig annars utan de plockar helt enkelt fram en butterfly. 

När jag skulle opereras stack de mig ungefär sju gånger eftersom det nästan är omöjligt att sätta infarter på mig. Det var flera sköterskor som försökte, inklusive narkossjuksköterskor, och de fick sätta dropp enbart för att hålla kärlet öppet.

Så knepiga är mina kärl så jag orkar inte dividera om det. Jag har dessutom stött på den här sköterskan förut när hon lyckades spräcka ett kärl och skyllde på mig fast jag satt helt still och gjorde som hon sa. 

Det blev lite extra rant men min fråga är alltså om det är ett normalt förfarande? 

Jag funderar på att lämna ett klagomål och undrar om det är något att ta upp. 

• Svar på tråden Ska man inte rengöra vid blodprov?
  • EpicF
    Anonym (Lova) skrev 2024-01-19 20:29:58 följande:

Skulle inte vilja och det har aldrig hänt att de inte har spritat huden före blodprov på mig. Skulle de inte göra det så skulle jag säga till, annars inget blodprov. 
    Någon skrev om synlig smuts, jisses, bakterier som ev kan finnas på huden syns inte. 

Vad tror du skulle hända om man inte spritar före? 
  • Anonym (Lova)
    EpicF skrev 2024-01-19 20:41:17 följande:
    Vad tror du skulle hända om man inte spritar före? 
    Det kan komma in bakterier i blodet. Det är inget man ska chansa om.
  • Anonym (A)

Tack för svar! Där lärde jag mig något nytt. 

Jag är alltid svårstucken oavsett tillstånd. Jag är inte ens stressad för jag är så van. Minst två stick brukar det bli och en del grävande med nålen. 

Flera i min familj har det här problemet, inklusive min son tyvärr. Jag har tydligen små kärl som lätt spricker och rullar undan. 

De flesta lyssnar när jag säger det och inser att det stämmer när de börjar undersöka mig. 

Jag vet att många säger att de är svårstuckna men jag är verkligen det, vilket även erfarna narkossköterskor har noterat. 

Jag är inte sjuklig och lämnar blod väldigt sällan. Jag har väl bara kassa gener. 

• EpicF

Anonym (Lova): Nej, så länge man är helt normal och har ett helt normal immunförsvar så händer inget om det nu skulle komma in bakterier i blodet. Vilket är en otroligt minimal risk förövrigt. 

• Anonym (gammal kärring)

Jag har aldrig på 50 år lämnat blodprov utan att de har torkat med desinficerande, så detta måste vara något nytt påfund.

• Anonym (Nja?)
    Anonym (gammal kärring) skrev 2024-01-20 15:59:00 följande:

Jag har aldrig på 50 år lämnat blodprov utan att de har torkat med desinficerande, så detta måste vara något nytt påfund.

Länken jag såg och postade var från 2015 om jag inte minns fel och då hade de hållit på i tio år.
  • EpicF
    Anonym (Nja?) skrev 2024-01-20 16:08:41 följande:
    Länken jag såg och postade var från 2015 om jag inte minns fel och då hade de hållit på i tio år.
    Jag var färdig grundutbildad sjuksköterska för drygt 17 år sedan och redan då var det många som inte spritade innan blodprov. 
  • Anonym (GBG)

Jag har tagit ett femitiotal blodprov de senaste åren i Göteborg, tror aldrig de spritat innan!

• Aniiee

Bara två stick? Lyllo... bara 7? Herre, jag är avundsjuk! Jag är extremt jävla svårtstucken och till och med akutsköterskor som brukar vara bra på sånt har fått ge upp. Jag har bl ivit stucken både gul och bå och kolsvart. Ska de ta blodprover på mig blir jag inlagd över dagen så de kan operera in en, jag antar att det är en kateter, på undersidan av överarmen, haha.

Hon låter inte trevlig, den där sjuksköterskan. Klaga vet jag inte om du kan göra dock. Men säg åt dem nästa gång att göra en anteckning i din journal så det faktiskt finns på pränt att du är svårstucken.

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Nja?)
    Aniiee skrev 2024-01-20 19:12:55 följande:

Bara två stick? Lyllo... bara 7? Herre, jag är avundsjuk! Jag är extremt jävla svårtstucken och till och med akutsköterskor som brukar vara bra på sånt har fått ge upp. Jag har bl ivit stucken både gul och bå och kolsvart. Ska de ta blodprover på mig blir jag inlagd över dagen så de kan operera in en, jag antar att det är en kateter, på undersidan av överarmen, haha.

Hon låter inte trevlig, den där sjuksköterskan. Klaga vet jag inte om du kan göra dock. Men säg åt dem nästa gång att göra en anteckning i din journal så det faktiskt finns på pränt att du är svårstucken.

Men stackare!! Trodde jag hade det besvärligt.
  • EpicF
    Anonym (Nja?) skrev 2024-01-20 19:14:24 följande:
    Men stackare!! Trodde jag hade det besvärligt.
    Jag är också extremt svårstucken men jag har turen att kunna sticks mig själv och även sätts venflon. Så det för jag göra eftersom  ingen annan lyckats. 
  • Anonym (Stucken)

Jag tar blodprov flera gånger per pr och har gjort så de senaste 15 åren. De senaste åren har det blivit vanligare och vanligare att man inte spritat innan man sticker. Det här har hänt på olika mottagningar, så jag anar någon form av rutinskifte. 

• Cathariiina

Man ska självklart sprita. Där gjorde hon fel. Men om man glömmer bort det brukar det gå bra ändå... Ibland faller en uppgift som egentligen är självklar bara bort ur minnet, det är skumt det där.

• EpicF
    Cathariiina skrev 2024-01-21 04:53:11 följande:

Man ska självklart sprita. Där gjorde hon fel. Men om man glömmer bort det brukar det gå bra ändå... Ibland faller en uppgift som egentligen är självklar bara bort ur minnet, det är skumt det där.

Nej, det är ingen självklarhet att sprita. Det är en gammal rutin som i många regioner är borttagen sedan länge då man upptäckt genom forskning att det inte är nödvändig att sprita före blodprov. 
  • Cathariiina
    EpicF skrev 2024-01-21 13:58:49 följande:
    Nej, det är ingen självklarhet att sprita. Det är en gammal rutin som i många regioner är borttagen sedan länge då man upptäckt genom forskning att det inte är nödvändig att sprita före blodprov. 
    Jaså? Ja, nu är det ett antal år sedan jag arbetade inom vården. Då var det kanske inte så hemskt ändå, de där gångerna då jag kom på mig själv med att ha glömt att sprita. Fast jag tycker ändå att det låter konstigt. Man trycker ju i så fall ner bakterier ifrån huden (det finns alltid bakterier på huden) i patientens vävnader och blodådror..? Jag skulle nog sprita för säkerhets skull, oavsett vad det stod i rutinerna, om jag skulle återgå till mitt gamla yrke.
  • Anonym (Ronja)

har hört/läst att man inte behöver sprita innan egentligen. Men tänker att det skadar ju inte heller. 

/ undersköterska

• Anonym (Stucken)
    Anonym (Ronja) skrev 2024-01-22 10:14:19 följande:

har hört/läst att man inte behöver sprita innan egentligen. Men tänker att det skadar ju inte heller. 

/ undersköterska

Gäller detsamma när man ger sprutor? Både i fjol och i år, fick jag ingen sprittuss innan de gav influensavaccinet. 
  • EpicF
    Anonym (Stucken) skrev 2024-01-22 10:19:28 följande:
    Gäller detsamma när man ger sprutor? Både i fjol och i år, fick jag ingen sprittuss innan de gav influensavaccinet. 
    Ja, det gäller samma. 
Svar på tråden Ska man inte rengöra vid blodprov?