• Anonym (Olycklig Ensamvarg)

Hur blir man av med sexdriften?

Jag är vad många här skulle anse som en riktig looser. Nämligen en man på 40+ som dessutom är långtidssjukskriven. Mitt utseende är inte till min fördel, inte heller min personlighet. Många skulle nog beskriva mig som en ensamvar.
    Pga tidigare erfarenheter har jag extremt svårt att lita på andra människor och släppa dem in på livet. Rädslan att bli dömd, avvisad eller sårad är allt för stor.
    Mitt självförtroende och min självkänsla kördes i botten redan i unga år och trots idogt arbete under många år har jag inte klarat av att resa mig och gå vidare sedan dess. 

Jag lever ett ensamt och tillbakadraget liv utan några nära vänner. Och som ni förstår finns jag inte heller på Tinder eller någon annan mötesplats för singlar. Jag har haft två längre förhållanden men inser nu att loppet är kört, jag har ingenting att erbjuda en blivande partner.
    Ensamheten och avsaknaden av närhet är periodvis blytung, men man lär sig att leva med det. Men sexdriften gör mig deprimerad på riktigt. Den är förknippa med så mycket frustration och en stark känsla av ensamhet, ångest och misslyckande. En känsla som jag inte kommer orka bära i ytterligare 30 år. 

Därför är frågan: Kan man på något sätt minska, eller allra helst bli av med sexdriften?

Innan diskussionerna går heta vill jag bara poängtera ett par saker:
    Jag bär inte på något kvinnohat. Jag betraktar mig inte som en incel och jag anser mig inte heller som något offer.
    Jag hoppas att någon har tips att delge, samt att tråden inte spårar ur till att bli en diskussion om icels och kvinnohat som så många andra trådar på FL. 

• Svar på tråden Hur blir man av med sexdriften?

Ska vi tala om elefanten i rummet så att den frågan blir utredd en gång för alla? Om antagandet som tidigare antytt att en medelålders man tillfredställer sig själv 2-3 gånger i veckan så hör jag till undantaget då det lätt kan gå över en vecka mellan varje tillfälle. 

• Tusselina
    Anonym (Olycklig Ensamvarg) skrev 2024-01-20 16:06:20 följande:
    Jag önskar att det vore så lätt som du beskriver det, att bara kunna ignorera en mänskligt behov. 
    Fast den som svarade har rätt, det gör en enorm skillnad om man "göder" den eller inte (och det fungerar åt båda hållen!). 
    Det grundläggande mänskliga behovet ligger mest i beröring, varför t ex massage är en ganska bra idé (finns även taktil massage som inte är hård och knådande om man inte uppskattar det). 

Men ja förutom mediciner som har det som biverkan så är det absolut mest effektiva för att drastiskt få ner sexdrift att undvika så mycket som möjligt som triggar det. 

Däremot så bör män av prostatahälsoskäl få regelbundna utlösningar (orgasm och utlösning är inte detsamma dock även om det oftast sker samtidigt - men mest värdelös extra information i sammanhanget) - men det brukar kroppen ordna automatiskt nattetid om man går alltför länge. För att vara på den säkra sidan är 1 gång i veckan dock tillräckligt med god marginal. Hoppa över allt var porr och liknande heter, inte heller några långa fantasifulla sessioner, en snabbis i duschen och att låta det vara så rent fysiskt som möjligt bäst val. Är argumentet att du inte "kan" så, ja då har det inte gått tillräckligt länge om mer stimulans behövs. 

Det går ju naturligtvis inte att ställa om det hela på ren nolltid dock. 

Något annat som hjälper om man har svårt att hålla sexuella tankar ur huvudet är att medvetet betinga det till något annat (nog inte att rekommendera i allmänhet om man nu vill ha tillbaka lusten senare dock....) - varje gång en sexuell tanke dyker upp så tänker man aktivt på något "äckligt" och avtändande (hade ett ex som tänkte på broccoli för att snabbt få ner en erektion haha, men vill man ha verklig effekt mer långsiktigt bör man nog gå mycket äckligare än så, typ kräkframkallande), det går även att lägga till exempelvis smärta med att nypa sig och snärta gummiband och liknande om man är 100% säker på att inte ha minsta koppling mellan smärta och njutning. 

Lite extremt dock, för de flesta går det kraftigt ner om man inte göder instinkten och vanan. 
    Tusselina skrev 2024-01-20 16:37:33 följande:. 

Något annat som hjälper om man har svårt att hålla sexuella tankar ur huvudet är att medvetet betinga det till något annat (nog inte att rekommendera i allmänhet om man nu vill ha tillbaka lusten senare dock....) - varje gång en sexuell tanke dyker upp så tänker man aktivt på något "äckligt" 
    Du menar alltså att jag ska tillämpa samma taktik som man tidigare använde för att försöka omvända homosexuella? Du är medveten om att den metoden inte fick så goda resultat som man önskat?
    Jag vet inte vad jag ska tänka om detta?
  • Anonym (SSRI)
    Anonym (Olycklig Ensamvarg) skrev 2024-01-20 18:28:12 följande:
    Du menar alltså att jag ska tillämpa samma taktik som man tidigare använde för att försöka omvända homosexuella? Du är medveten om att den metoden inte fick så goda resultat som man önskat?
    Den metoden används ju för en hel massa oönskat beteende. Vad skulle vara så fel?
  • Tusselina
    Anonym (Olycklig Ensamvarg) skrev 2024-01-20 18:28:12 följande:
    Anledningen till att den användes var att den formen av aversionsterapi fungerar på andra saker och det är en ganska signifikant skillnad mellan att försöka byta läggning till att minska lust till något. Problemet där var den falska premissen att homosexualitet är orsakat av en "felaktig" lust till det egna könet och att minskar man bara den nog mycket så kommer "den rätta" "naturliga" lusten till det motsatta att ta över, men grejen är ju att den inte finns, alltså skapas mest ett obehag och komplicerat förhållande till ens sexualitet. Det är alltså inte riktigt samma sak. Tänk lite mer antabus än konvertionsterapi. 

Men huvudpoängen var att ju mindre du tänker på sex, desto mer går sexdriften ner, det är en vana och inte för inte det påpekas att hjärnan är det största sexuella organet vi har. Oftast går det rätt bra att gradvis dra ner det utan att ta till extremer om man bara är medveten om det. På samma sätt går det att öka lusten genom att med flit tänka mer och oftare på det, medvetet ladda tankarna med sexuella fantasier och situationer. 
    Men ja, tvingar du dig själv att också tänka på säg lik närhelst det dyker upp sexuella tankar kommer de högst troligt dämpa det mesta av effekten att sexuella tankar föder ytterligare sexuella tankar, det är inte en betingning jag skulle vilja ha dock, men vore jag desperat nog kanske det vore ett alternativ. Försvinna helt tror jag inte är möjligt förutom medicinskt. 

Det står dig fritt att tro på det eller inte tro på det, men ägnat ganska många år åt lust manipulation åt olika håll i D/s sammanhang och du frågade om hjälp. Och det finns inte så jättemånga olika alternativ och du har uteslutit de övriga av olika anledningar. 

Lust är lite speciellt i och med att det är både en fysisk och en mental komponent och man behöver separera de två lite om man vill göra någon större påverkan. En snabb runk utan mycket tanke i duschen tar hand om det fysiska sexuella behovet utan att föda den lustfyllda spiralen och associationerna (vilka ju också är det som triggar det du beskriver om förstärkningen av ensamhetskänslan), tillsammans med oxytocinet som kan fås från massage kan det lösa det mesta av det fysiska behovet. Den mentala delen är inte riktigt ett behov på samma sätt och något man kan använda till att både öka och minska hur mycket behov man upplever att man har. 

Men med det du skriver så tror jag inte du faktiskt så mycket vill bli av med lusten, men det känns som lättare om det fanns ett piller så du kunde ignorera problemet än det mycket jobbigare med att arbeta med självkänslan och situationen. För vore du mer ok med den situationen och ok med dig själv vore lusten inte ett problem och det kännas som mer ok att acceptera din sexualitet med dig själv (det finns ju de som gör med onani och leksaker etc.). Problemet är att det inte finns en lätt "off-knapp" som ger dig den enkla lösningen. Det är möjligt men inte så super enkelt. Du har ju ändå levt med den mentala vanan i runt 30 år i alla fall? Det ändrar man inte på i en handvändning. Naturen "vill" ju att vi ska "knarka sex" och få förstärkning på det beteendet. 
  • Cathariiina
    Mimosa86 skrev 2024-01-20 09:03:55 följande:
    Du får boka tid hos en gynekolog. De är experterna på hormoner och drift
    Nej. Gynekologer är bara för kvinnor. En endokrinolog i så fall. Det är de som sköter s.k. kemisk katrering för pedofiler, och det skulle ju bli samma för TS i så fall fast han har en normal sexualitet inställd på kvinnor. 

TS: rent medicinskt går detta att göra, men jag tror inte att någon läkare kommer att göra det. Behandlingen kommer med vissa biverkningar, den är inte riskfri. Och män som går igenom det, brukar säga att de tappar livslusten på samma gång. Kamplusten, ambitionerna. Ingenting känns viktigt. Jag tror att läkaren skulle rekommendera psykologisk behandling i stället. 
  • Anonym (C)

Jag skulle föreslå att du försöker hitta fler intressen och aktivera dig så att du kommer på andra tankar. Då blir det kanske också lättare att träffa andra människor. Motion är också bra för att bli av med en del frustration.

• Anonym (Love Import)

Jag tror att en tjej från Thailand skulle vara rätt lösning på problemet för din del. Åtminstone i två år tills hon får permanent.  Då går du importera ny

Cathariiina skrev 2024-01-21 08:06:37 följande:
    Och män som går igenom det, brukar säga att de tappar livslusten på samma gång. Kamplusten, ambitionerna. Ingenting känns viktigt.
    Man kan inte förlora något som man inte har.
    Anonym (Love Import) skrev 2024-01-21 09:24:40 följande:

Jag tror att en tjej från Thailand skulle vara rätt lösning på problemet för din del. Åtminstone i två år tills hon får permanent.  Då går du importera ny

Nej tack. Det är inte kärlek, det är kohandel. Det får proffsen (politikerna) ägna sig åt. 
  • Tink
    Anonym (Olycklig Ensamvarg) skrev 2024-01-20 16:22:25 följande:

Ska vi tala om elefanten i rummet så att den frågan blir utredd en gång för alla? Om antagandet som tidigare antytt att en medelålders man tillfredställer sig själv 2-3 gånger i veckan så hör jag till undantaget då det lätt kan gå över en vecka mellan varje tillfälle. 

Elefanten i rummet är inte frekvensen på din onani, utan din självkänsla som tycks vara mycket låg, på gränsen till obefintlig och där du nu önskar att kunna radera det sista av din existens, din sexualdrift.

Du definierar dig själv i starkt nedsättande termer, som att du inte har något att ge. Vem är du som kan bedöma vad du kan och inte kan ge? Det är inte din uppgift.

Alla människor har något vackert i sin själ som de kan använda för att göra livet lite bättre för någon annan. Det har du också, hur mycket du än försöker att förneka det. Men du måste sluta tänka på dig själv.

Du markerar på flera ställen att du är en ensamvarg, men du skriver samtidigt att din ensamhet är blytung. Så det där med ensamvarg låter mer som en normalisering av din situation. Du kanske klarar dig på egen hand och kanske till och med gillar ensamheten ibland, men det betyder inte att du inte skulle kunna fungera i ett socialt sammanhang. Du kanske inte har vänner eller ens kompisar, men du låter inte direkt som en lycklig eremit. 

Jag vet inte, kanske är det livet som har kastat omkull dig. Men när du nu ligger där i diket, är det upp till dig att välja att antingen ligga kvar i leran, eller försöka resa dig upp, Kan du inte gå, så kan du försöka krypa.

Fundera: vad kan du göra för att få den här världen till en vackrare plats? Bestäm att du ska göra åtminstone en enda människa lite gladare varenda dag. Hitta ett behov hos någon och fyll det behovet. Det kan vara litet eller stort, det är upp till dig. Vad du kommer att märka är att det återspeglas på dig. Du kommer att växa och märka att världen förändras omkring dig. Det låter som klichéer, men tro mig, jag har sett detta på extremt nära håll, så jag vet exakt vad jag talar om.

Det är så du suddar ut elefanten i rummet, istället för dig själv.
  • Anonym (JF)

Hej, 

jag tror du behöver träffa någon som kan hjälpa dig med dina problem, nogon slags psykolog el liknande, du behöver hjälp att komma igång med ditt liv, inte bara sexlusten som du behöver vägledning med, ring o boka tid hos någon lämplig på orten du bor i,,

• Anonym (JF)
    Tusselina skrev 2024-01-20 19:16:22 följande:
    Anledningen till att den användes var att den formen av aversionsterapi fungerar på andra saker och det är en ganska signifikant skillnad mellan att försöka byta läggning till att minska lust till något. Problemet där var den falska premissen att homosexualitet är orsakat av en "felaktig" lust till det egna könet och att minskar man bara den nog mycket så kommer "den rätta" "naturliga" lusten till det motsatta att ta över, men grejen är ju att den inte finns, alltså skapas mest ett obehag och komplicerat förhållande till ens sexualitet. Det är alltså inte riktigt samma sak. Tänk lite mer antabus än konvertionsterapi. 

Men huvudpoängen var att ju mindre du tänker på sex, desto mer går sexdriften ner, det är en vana och inte för inte det påpekas att hjärnan är det största sexuella organet vi har. Oftast går det rätt bra att gradvis dra ner det utan att ta till extremer om man bara är medveten om det. På samma sätt går det att öka lusten genom att med flit tänka mer och oftare på det, medvetet ladda tankarna med sexuella fantasier och situationer. 
    Men ja, tvingar du dig själv att också tänka på säg lik närhelst det dyker upp sexuella tankar kommer de högst troligt dämpa det mesta av effekten att sexuella tankar föder ytterligare sexuella tankar, det är inte en betingning jag skulle vilja ha dock, men vore jag desperat nog kanske det vore ett alternativ. Försvinna helt tror jag inte är möjligt förutom medicinskt. 

Det står dig fritt att tro på det eller inte tro på det, men ägnat ganska många år åt lust manipulation åt olika håll i D/s sammanhang och du frågade om hjälp. Och det finns inte så jättemånga olika alternativ och du har uteslutit de övriga av olika anledningar. 

Lust är lite speciellt i och med att det är både en fysisk och en mental komponent och man behöver separera de två lite om man vill göra någon större påverkan. En snabb runk utan mycket tanke i duschen tar hand om det fysiska sexuella behovet utan att föda den lustfyllda spiralen och associationerna (vilka ju också är det som triggar det du beskriver om förstärkningen av ensamhetskänslan), tillsammans med oxytocinet som kan fås från massage kan det lösa det mesta av det fysiska behovet. Den mentala delen är inte riktigt ett behov på samma sätt och något man kan använda till att både öka och minska hur mycket behov man upplever att man har. 

Men med det du skriver så tror jag inte du faktiskt så mycket vill bli av med lusten, men det känns som lättare om det fanns ett piller så du kunde ignorera problemet än det mycket jobbigare med att arbeta med självkänslan och situationen. För vore du mer ok med den situationen och ok med dig själv vore lusten inte ett problem och det kännas som mer ok att acceptera din sexualitet med dig själv (det finns ju de som gör med onani och leksaker etc.). Problemet är att det inte finns en lätt "off-knapp" som ger dig den enkla lösningen. Det är möjligt men inte så super enkelt. Du har ju ändå levt med den mentala vanan i runt 30 år i alla fall? Det ändrar man inte på i en handvändning. Naturen "vill" ju att vi ska "knarka sex" och få förstärkning på det beteendet. 
    jag tror trådskaparen är på fel spår när han vill kväva det sista levande som verkar finnas hos honom,,han måste gå en annan väg o försöka få tillbaka lite glädje i livet,,det spåret han är inne på nu att ta död på sexlusten är troligen destruktivt,,
    Anonym (JF) skrev 2024-01-21 15:52:10 följande:

Hej, 

jag tror du behöver träffa någon som kan hjälpa dig med dina problem, nogon slags psykolog el liknande, du behöver hjälp att komma igång med ditt liv, inte bara sexlusten som du behöver vägledning med, ring o boka tid hos någon lämplig på orten du bor i,,

Tack för din uppmuntran. Men som jag skrev i det inledande inlägget har jag jobbat med dessa problem under många år utan att komma någonstans.
    Tink skrev 2024-01-21 11:31:17 följande:
    Elefanten i rummet är inte frekvensen på din onani, utan din självkänsla som tycks vara mycket låg, på gränsen till obefintlig och där du nu önskar att kunna radera det sista av din existens, din sexualdrift.
    Exakt så. 
Svar på tråden Hur blir man av med sexdriften?