• Anonym (Mor)

Få bebis att sluta nattamma

Jag har en dotter som är 8 månader. Vi har alltid samsovit och har alltid funkat Utmärkt. Dvs sömnen har aldrig varit ett problem då hon kanske vaknat var fjärde timme, vi har då liggammat o hon har somnat om igen. På dagarna somnar hon i vagnen, när man bär eller ibland bara i famnen. De senaste veckorna har vi som vanligt ammar k sängen men jag tycker öndå hon släpper bröstet innan hon somnar helt o h vänder då sig om och det räcker att man håller handen så somnar hon. På natten sedan vaknar hon kanske 2 gånger o vill ha bröstet men släpper efter kanske någon minut bara så känns ibland som det mer är i sömnen. 

matt sluta Samsova är inget jag direkt tänkt göra. Jag vill heller inte göra något metod som går ut på att hon får skrika sig till sömns. Däremot undrar man ju lite om det hade funkat att söva utan att amma. är det något som haft på liknande sätt?
    det känns ju öndå som det blir mindre o mindre o vid vissa tillfällen har det funkat att enbart hålla om och hon har då somnat. Är det någon som har något tips ? Eller blir det bättre ju äldre de blir ? Är detta normalt vid 8 månader? Man läser ju att de ska sluta nattamma?

• Svar på tråden Få bebis att sluta nattamma
  • Fjäril kär

Är det ett problem att hon gör det hon gör eller vad är din egentliga fråga? 

Om hon självmant släpper bröstet och kan somna utan är det ju bara att låta henne fortsätta så. Kanske erbjuda napp och extra närhet? 

Vill du testa att natta henne utan bröst på kvällen så se till att hon är mätt och bara vara nära, vagga i famnen  och napp? 

• Anonym (Trebarnsmamman)

Med mina tre har intresset för amning liksom planat ut naturligt, sömnen har blivit bättre med färre uppvak, intresset för mat har ökat osv. Ni kan ju prova att ge något mål lite senare på kvällen så kanske hon sover längre på natten?

• Anonym (Flaska)

Mitt ena barn ville nattamma länge och vi ersatte succesivt med en nappflaska med vatten istället. Jo, det kommer gnällas och man får vara lite envis första nätterna men sedan lär de sig att det blir vatten och sover istället. 

Tror vi gjorde så att första uppvaknet var det vatten andra vatten. Sedan blev det bara ett uppvak och då var det bara vatten. 

Kvällsammade dock längre. 

• Anonym (Mor)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-01-23 07:51:25 följande:

Med mina tre har intresset för amning liksom planat ut naturligt, sömnen har blivit bättre med färre uppvak, intresset för mat har ökat osv. Ni kan ju prova att ge något mål lite senare på kvällen så kanske hon sover längre på natten?

Vi ammar ju betydligt mindre än förut. Intresset för mat är redan väldigt stort, däremot amning när man är nyvaken o ska sova. kag tror faktiskt vi hade klarat oss hela dagen genom att enbart ge mat. Jag ska faktiskt prova att ge gröt på kvällen o se! som jag skrev så ammar hon Kanakw bara någon minut för att sedan släppa bröstet, vrida på sig och blunda men ändå ligga o gny o då räcker det att hplla om 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Flaska) skrev 2024-01-23 09:06:56 följande:

Mitt ena barn ville nattamma länge och vi ersatte succesivt med en nappflaska med vatten istället. Jo, det kommer gnällas och man får vara lite envis första nätterna men sedan lär de sig att det blir vatten och sover istället. 

Tror vi gjorde så att första uppvaknet var det vatten andra vatten. Sedan blev det bara ett uppvak och då var det bara vatten. 

Kvällsammade dock längre. 

på ett ungefär hur många månader handlade det om ? Jag har egentligen ingen stress ahh sluta amma, men som det är nu så kommer jag behöva sova med barnet jtan att ens ha möjlighet att åka iväg eftersom hon inte somnar på annat vis
  • Anonym (Flaska)

Minns inte riktigt tyvärr 1-2 kanske, . Sedan är de inte så dumma de små liven ändå utan man kan berätta att det snart är slut. 

• Anonym (Välja strider)

Jag vet faktiskt inte om jag skulle råda någon att sluta natt-amma eftersom det är såväl tröst som ett sätt att hålla igång mjölkproduktionen. 
    .
    Aktivt föräldraskap nattetid är liksom en utmaning. Ett grinigt barn är långt mycket mer störande än en lugn sovande bebis som snuttar.

Svar på tråden Få bebis att sluta nattamma