• Bubbligoglad

Vi som genomgår IVF 2024

Hej på er! 

Den 9/1 startade vi vårt andra försök IVF. Förra försöket blev gonal-f då blev det ingen återföring då inga embryon delade sig som de skulle.

Detta försök började vi med 187,5 menopur, gick upp till 200 efter första UL därefter ner till 150. Då jag var/är i riskläget för överstimulering fick jag efter blodprov reda på att jag skulle ta Gonapeptyl istället för orvitrell 36h innan.

Idag har vi haft äggplock, mår väldigt bra och de plockade ut 18 ägg, var livrädd att det skulle bli totalfrys men idag efter äggplocket bestämde de i alla fall att det ska bli en färsk återföring och jag fick ta orvitrellaprutan efter äggplocket istället. vet i nuläget inte vilket dag det bli för återföring men hoppas hoppas att något embryo delar sig och att vi kan få uppleva en återföring!!!

• Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024
  • Anonym (Sommarbarn)

Hej!

Vi försöker barn no.2. Vi fick 3 ägoch alla befruktade.  insättning av 1 embryo idag. 2 är godkända men har fragmentation. Håll tummarna den växer och blir ett syskon!

Vad brukar man göra dagar efter återföring? Finns det någon genomgår ivf i august/sempember?

• Tivolit

Hej!

jag har en dotter med hjälp av IVF. Hon blev till på första insättningen andra stimuleringen. Vid mitt första äggplock vill jag minnas att vi fick ut 11 ägg 8 mogna. Endast 2 blev befruktade och 1 blev blastocyst som sattes in FET.
    Den gången blev ett minus och läkarna konstaterade att vi behövde göra ICSI.
    Andra omgången gick mycket bättre. 16 ägg ut, 11 befruktade och 8 blastocyst.
    Tyvärr så ?tappades? 2? aldrig hört talas om det. Sjukhuset skulle utreda sig själva efter det och sa att om ingen av dessa blir ett barn kommer du att erbjudas ytterligare ett plock kostnadsfritt.
    jag visste inte riktigt vad jag kände. Blev otroligt förvirrad och ledsen.
    Lyckligtvis blev första insättningen med FET min idag 2 år gamla dotter.
    vi har efter det testat sätta in samtliga 5 kvarvarande ägg och alla har fastnat men behövt avbrytas pga ofostrig graviditet. Otroligt ändå att min dotter var den enda friska av alla och att vi lyckades pricka henne först. Ren slump enligt läkare då man omöjligt kan se om blasto är ofostrig eller inte.
    otroligt tungt har det varit och nu är vi äntligen igång med ett privat försök.
    igår tog jag Ovitrelle och imorgon bitti väntas äggplock. Jag är sååå pirrig, nervös och förväntansfull.
    jag har tydligen svarat bra på gonal f, men är samtidigt livrädd för att det ska bli något problem med att befrukta äggen och få dom att överleva till blastocyst.
    Då jag löper stor risk för att bli överstimulerad så kommer samtliga eventuella blastos att frysas, vilket känns mer än okej. Hoppas bara så innerligt att det blir några.
    Hoppas med detta på att få lite liv igen i gruppen. Är övertygad om att vi är fler som kört igång nu efter sommaren och jag vill gärna dela tankar och känslor med er! Stor kram! 

• Anonym (Sommarbarn)
    Tivolit skrev 2024-08-27 08:07:29 följande:

Hej!

jag har en dotter med hjälp av IVF. Hon blev till på första insättningen andra stimuleringen. Vid mitt första äggplock vill jag minnas att vi fick ut 11 ägg 8 mogna. Endast 2 blev befruktade och 1 blev blastocyst som sattes in FET.
    Den gången blev ett minus och läkarna konstaterade att vi behövde göra ICSI.
    Andra omgången gick mycket bättre. 16 ägg ut, 11 befruktade och 8 blastocyst.
    Tyvärr så ?tappades? 2? aldrig hört talas om det. Sjukhuset skulle utreda sig själva efter det och sa att om ingen av dessa blir ett barn kommer du att erbjudas ytterligare ett plock kostnadsfritt.
    jag visste inte riktigt vad jag kände. Blev otroligt förvirrad och ledsen.
    Lyckligtvis blev första insättningen med FET min idag 2 år gamla dotter.
    vi har efter det testat sätta in samtliga 5 kvarvarande ägg och alla har fastnat men behövt avbrytas pga ofostrig graviditet. Otroligt ändå att min dotter var den enda friska av alla och att vi lyckades pricka henne först. Ren slump enligt läkare då man omöjligt kan se om blasto är ofostrig eller inte.
    otroligt tungt har det varit och nu är vi äntligen igång med ett privat försök.
    igår tog jag Ovitrelle och imorgon bitti väntas äggplock. Jag är sååå pirrig, nervös och förväntansfull.
    jag har tydligen svarat bra på gonal f, men är samtidigt livrädd för att det ska bli något problem med att befrukta äggen och få dom att överleva till blastocyst.
    Då jag löper stor risk för att bli överstimulerad så kommer samtliga eventuella blastos att frysas, vilket känns mer än okej. Hoppas bara så innerligt att det blir några.
    Hoppas med detta på att få lite liv igen i gruppen. Är övertygad om att vi är fler som kört igång nu efter sommaren och jag vill gärna dela tankar och känslor med er! Stor kram! 

Vi håller tummarna för dig. Jag har inge erfarenhet om ivf, min dotter kom spontant trots pcos utan ägglossnin. min oroa är min vikt som var 74kg innan jag blev gravid med dottern men nu 87kg. Det var svår graviditet i slutet och hon föddes via kejsarsnitt på grund av högt blodtryck. Nu när jag började behandling gick mitt hög blodtryck till 150. 

Jag vilar från arbete och det lönar sig och visar att gick ner till 139. 
    hoppas Vi plussar!

• Tivolit
    Anonym (Sommarbarn) skrev 2024-08-27 11:18:19 följande:

Vi håller tummarna för dig. Jag har inge erfarenhet om ivf, min dotter kom spontant trots pcos utan ägglossnin. min oroa är min vikt som var 74kg innan jag blev gravid med dottern men nu 87kg. Det var svår graviditet i slutet och hon föddes via kejsarsnitt på grund av högt blodtryck. Nu när jag började behandling gick mitt hög blodtryck till 150. 

Jag vilar från arbete och det lönar sig och visar att gick ner till 139. 
    hoppas Vi plussar!

Hej sommarbarn! 

åh vad häftigt att det tog sig för dig trots allt!
    Jag har också en del kilo plus efter min graviditet. Jag fick också ett snitt (dock akut pga gallstensanfall och att hon låg tokigt med huvudet). Läkningsprocessen var otroligt lång och svår och hoppas innerligt på en vaginal förlossning nästa gång om jag har turen att bli gravid igen.
    Jag vägde 60kg när jag blev gravid och 93 vid förlossning. Samlade på mig en extrem mängd vätska.
    nu sist på kliniken vägde jag in mig på 66kg före stimulering och just idag hela 69.9. Helt otroligt vad min kropp samlar vatten. lite orolig för att det påverkar mina chanser.. 
    wow.. sjukt! Du gör helt rätt i att lyssna på kroppen och vila!
    Håller mina tummar för att vi båda får ett plus snart! Kul om vi kan följas åt!
    uppdaterar imorgon med hur äggplocket gick :) 
    kram! 

• Anonym (Sommarbarn)

Hej Tivolit,

Hur gick äggplockning? 

Jag har så många symptom, är det progesteronet? hur fort kan man börja testa?

• Anonym (Sommarbarn)

Hej!

Jag fick ett svagt röd streck igår och idag. Jag mättade innan men var helt vit. kan jag vara gravid. Min egguttag 23/8 och återföring 26/8.

• RH93
    Anonym (Sommarbarn) skrev 2024-09-03 13:40:09 följande:

Hej!

Jag fick ett svagt röd streck igår och idag. Jag mättade innan men var helt vit. kan jag vara gravid. Min egguttag 23/8 och återföring 26/8.

Grattis det låter absolut som att du är gravid 😊 ägglossningssprutan ska inte visa något såhär långt efter och embryot bör ha hunnit fästa vid det här laget. Jag hade ägguttag och insättning exakt samma dagar men har inte testat ännu.
  • Anonym (Anonym89)

Hej allihopa, vi är äntligen färdiga med våran utredning och ska nu få besked och sätta en plan. Min fråga är kan dom starta me hormoner direkt när dom sätter en plan om det skulle passa? Och kan man börja me hormoner när mensen redan startat och pågått någon dag? Eller måste man vänta till nästa cykel då?

• Anonym (Anonym)

Hej! 

Jag har gått på Gonal-f i en vecka nu och adderade Ganirelix i onsdags. Igår torsdag, fredag och idag lördag har jag dock upplevt ägglossningsflytningar? Nån som känner igen det trots att man tar Ganirelix? Är ju orolig att jag ska ägglossa ändå nu och fucka upp stimuleringen? 

• Juliaaa100
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-14 19:15:16 följande:

Hej! 

Jag har gått på Gonal-f i en vecka nu och adderade Ganirelix i onsdags. Igår torsdag, fredag och idag lördag har jag dock upplevt ägglossningsflytningar? Nån som känner igen det trots att man tar Ganirelix? Är ju orolig att jag ska ägglossa ändå nu och fucka upp stimuleringen? 

Ja! Jag hade jättemycket tjocka flytningar precis som vi ägglossning i flera dagar när jag tog ganirelix. De höll i sig ända fram till äggplocket :)
  • LMSM
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-14 19:15:16 följande:

Hej! 

oroa dig inte allts över det! 
    Det kommer mkt ägglossningsflytningar efter den sprutan och jag har gjort det här 7 gånger nu och haft samma sak varje gång. 
  • Anonym (Anonym)

Tack för svar Juliaaa100 och LMSM Hjärta

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Sommarbarn) skrev 2024-08-26 19:10:04 följande:

Hej!

Vi försöker barn no.2. Vi fick 3 ägoch alla befruktade.  insättning av 1 embryo idag. 2 är godkända men har fragmentation. Håll tummarna den växer och blir ett syskon!

Vad brukar man göra dagar efter återföring? Finns det någon genomgår ivf i august/sempember?

Hej, vi ska påbörja ivf. Förhoppningsvis i början av okt. Men tiden går så otroligt sakta. Hur har det gått? 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Anonym89) skrev 2024-09-12 03:33:54 följande:

Hej allihopa, vi är äntligen färdiga med våran utredning och ska nu få besked och sätta en plan. Min fråga är kan dom starta me hormoner direkt när dom sätter en plan om det skulle passa? Och kan man börja me hormoner när mensen redan startat och pågått någon dag? Eller måste man vänta till nästa cykel då?

Hej. Vi är också färdiga med utredning och har varit på första besök på RMC den 3/9 fick instruktioner och alla läkemedlesrecept. Skulle få mens veckan efter. Men fick tyvärr inte starta då eftersom att kliniken hade haft sommarstängt och de som väntade innan sommaren hade förtur. Man ska starta men första sprutan dagen efter första mens dagen. Så tror man måste vänta till nästa mens. Och den väntan är lång. Ca 2 veckor kvar för oss innan vi kan börja vår första ivf resa. Hur har det gått för er? 
  • Peanut25

Hej alla!

Efter 6 månader med letrozol och ovitrelle, blev det dags för nästa steg IVF! Eftersom det blev en paus under sommaruppehållet kom min mens av sig och vi fick vänta i 7 veckor på första mens dagen. Läkaren var orolig för överstimulering, vid ultraljud upptäcktes det att de varit för oroliga då jag var understimulerad istället och de blev tvungna att höja dosen på gonal F...

Mår hyffsat bra, förutom att ganirelix sprutan gör otroligt ont, både att sticka sig med, dra ut och har en svidande känsla i två timmar efteråt. Den bieffekten glömde de berätta. Har även fått otroligt mycket flytningar efter jag började med Ganirelix. Känner ni igen er eller är jag otroligt känslig? Gonal F känner jag knappt av längre.

Det positiva är att ägguttag planeras preliminärt till dag 12 och enligt broschyren stod det att ultraljud kunde vara till dag 14. Detta innebär att om allt går som det ska, kommer jag att kunna ge familjen en överraskning i julklapp. Då vecka 12 blir 24/12.

Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024