• Anonym (Lyrisk)

Lyrica mot ångest

Hej, jag lider av stark ångest och har gjort i flera år. Jag har nu fått Lyrica utskrivet att ta 50mg x 2, morgon och kväll. Nu har jag ätit en vecka och på eftermiddagarna kommer ångesten tillbaka. Är det någon här som ätit Lyrica under lång tid som blivit hjälpt mot ångesten? 

• Svar på tråden Lyrica mot ångest
  • Anonym (C)

Vem fan skrev ut det där rävgiftet till dig?? Har du provat andra läkemedel som inte funkat optimalt. Är det sista försöket med läkemedel? Terapi tillsammans med läkemedel är den bästa lösningen. Enbart piller fungerar inte på sikt. Men att skriva ut Lyrica är riktugt dumt. Kan ha bra effekt men sjalar ett svårt beroende då den är fasansfull att sätta ut. Snälla se till att gå annat preparat. 

• Anonym (Alkoholister)

Är det inte vanligt att t.ex. alkoholister "toppar" med Lyrica för att få en "skönare fylla"? Dumt som sagt att skriva ut sådant till en människa med ångest.

• Anonym (C)
    Anonym (Alkoholister) skrev 2024-01-26 15:32:30 följande:

Är det inte vanligt att t.ex. alkoholister "toppar" med Lyrica för att få en "skönare fylla"? Dumt som sagt att skriva ut sådant till en människa med ångest.

Alkisar toppar fyllan med det mesta. Men finns en rad läkemedel som bromsar suget och andra som gör det meningslöst att dricka samt det som får den att må Urban. 

Att enbart behandla ångest med läkemedel är tandlöst. Ger bara ett beroende. Det är kombinationen som leder framåt. Lära sig om ångestens mekanismer. . 

• Anonym (Lyrica)

Lyssna inte på idioterna som svarat. 

Jag tog Lyrica under flera år och det fungerade jättebra för mig. Det låter som att du behöver höja dosen 100 mg/dag är extremt lite. 

• Anonym (C)
    Anonym (Lyrica) skrev 2024-01-27 22:48:44 följande:

Jag tog Lyrica under flera år och det fungerade jättebra för mig. Det låter som att du behöver höja dosen 100 mg/dag är extremt lite. 

Exakt så där resonerar den som är fast. Grattis om du avslutat Lyrica eftersom det kan vara tufft med utsättning som behöver ta lång tid. Byte till annat preparat går bättre. 
  • Anonym (Lyrica)
    Anonym (C) skrev 2024-01-28 09:19:08 följande:
    Exakt så där resonerar den som är fast. Grattis om du avslutat Lyrica eftersom det kan vara tufft med utsättning som behöver ta lång tid. Byte till annat preparat går bättre. 
    Det var två år sen jag slutade med Lyrica och hittills har det inte varit några problem. Vi definierar alla lång tid på olika sätt för mig tog utsättningen en månad jag tycker inte det är så fasligt länge. 
  • Anonym (Lyrisk)
    Anonym (C) skrev 2024-01-26 15:28:08 följande:

Vem fan skrev ut det där rävgiftet till dig?? Har du provat andra läkemedel som inte funkat optimalt. Är det sista försöket med läkemedel? Terapi tillsammans med läkemedel är den bästa lösningen. Enbart piller fungerar inte på sikt. Men att skriva ut Lyrica är riktugt dumt. Kan ha bra effekt men sjalar ett svårt beroende då den är fasansfull att sätta ut. Snälla se till att gå annat preparat. 

På vilket sätt är det rävgift? Har Lyrica ingen bra effekt mot stark ångest? Avtar effekten? Syftar du på att utsättningen blir jobbig? Jag har inte provat alla antidepressiva men jag har tidigare fått bensodiazepiner mot ångest och oro, men behöver något ångestdämpande att ta varje dag. Så läkaren skrev ut Lyrica utan några varningstecken öht.
  • Anonym (Lyrisk)
    Anonym (Lyrica) skrev 2024-01-27 22:48:44 följande:

Vad skönt att höra och bra att det hjälpte dig. Jag lider av väldigt stark ångest varje dag, gjorde du det med och kände du att Lyrica tog bort all ångest? Hur lång tid tog det innan du mådde bra? Avtog effekten så att du behövde höja dosen hela tiden?
  • Anonym (C)

Lyrica kommer att hjälpa dig med ångesten. Ändå märkligt att du får det som förstahandsval. Likaså att du förskrivits benso. Båda med beroendeprofil. Man borde ha provat med mildare först. Har du generaliserad ångest kommer det att funka. Men inte enbart läkemedel. Det bör ju vara i kombination med terapi och utbildning. Läkemedelsbehandling kan inte pågå för evigt och ångesten kommer inte att försvinna av sig själv. 

• Anonym (Lyrica)
    Anonym (Lyrisk) skrev 2024-01-28 22:21:54 följande:
    Vad skönt att höra och bra att det hjälpte dig. Jag lider av väldigt stark ångest varje dag, gjorde du det med och kände du att Lyrica tog bort all ångest? Hur lång tid tog det innan du mådde bra? Avtog effekten så att du behövde höja dosen hela tiden?
    Jag behövde inte höja en enda gång sen insättningen tog 200 mg/dag (maxtiden är 600mg) Nu var det så länge sen men jag har för mig att den gav effekt direkt. Jag hade också väldigt stark ångest och hade testat flera sorters antidepressiva, antihistaminer mm men inget funkade förutom Lyrica. Det var min räddning under många år medan jag tog den gick jag i terapi och kunde få ordning på mitt liv så jag så småningom kunde sätta ut den. En stor positiv bieffekt var att den tog bort all mensvärk också.  
  • Anonym (S)

Lyrica funkade mkt bra för mig en kortare period, hade utsättningsproblem under några dagar, sen var det klart. 100mg/dag.

Jämfört med Escitalopram som var ett rent litet helvete både under insättning och lite mildrare under utsättning. Rävgift för mig.

• Anonym (Lyrisk)

då jag har ångest hela tiden 24/7, är det då bättre att ta Lyrica utspritt 3 gånger om dagen, än 2 gånger dvs morgon och kväll? Effekten verkar avta efter några timmar av vad jag läst mig till, så bättre med kortare intervall?

• Anonym (S)
    Anonym (Lyrisk) skrev 2024-01-30 05:48:57 följande:

då jag har ångest hela tiden 24/7, är det då bättre att ta Lyrica utspritt 3 gånger om dagen, än 2 gånger dvs morgon och kväll? Effekten verkar avta efter några timmar av vad jag läst mig till, så bättre med kortare intervall?

Kolla halveringstiden, minns inte den längre. Har för mig att det räckte bra med 2 ggr per dag för mig.
  • Anonym (Nina)

Fick det utskrivet för 9år sedan pga diskbråck...ööö. Slängde i mig en tablett o började läsa på om medicinen. Det lät så hemskt, som att man minst blir en schizofren psykotisk mumie typ...försökte spy upp tabletten. Sen slängde jag hela lyrican o får kalla kårar bara jag hör ordet....sorry...

• Anonym (S)
    Anonym (Nina) skrev 2024-01-30 08:11:10 följande:

Fick det utskrivet för 9år sedan pga diskbråck...ööö. Slängde i mig en tablett o började läsa på om medicinen. Det lät så hemskt, som att man minst blir en schizofren psykotisk mumie typ...försökte spy upp tabletten. Sen slängde jag hela lyrican o får kalla kårar bara jag hör ordet....sorry...

Lyrica (eller pregabalin) är en fantastisk medicin mot nervsmärta från t ex diskbråck. Det och gabapentin är vad jag vet det enda som hjälper mot den sortens smärta, biverkningslistan är inte kul men jag fick inte en enda av dom av varken gabapenting eller pregabalin. Och det var en livräddare mot nervsmärta, hade inte klarat att jobba utan med diskbråck så ibland får man väga det onda mot det goda. Finns inga mediciner utan biverkningar vad jag vet, i mitt tycke och rätt många andras så är t ex ssri betydligt värre.
  • Anonym (Aldrig)

Byt ut Lyrican mot något annat. Det är rävgift.
    En potent medicin som är starkt beroendeframkallande och ger en väldigt jobbig utsättning.
    Det finns andra snällare mediciner att börja med. En del beroendeframkallande på sikt och andra t.ex Inderal är det inte.

• Anonym (Lyrica)
    Anonym (Lyrisk) skrev 2024-01-30 05:48:57 följande:

För mig verkade Lyrica 13-14 timmar så två gånger om dagen funkade bra men du får testa dig fram och se vad som är bäst för dig. 
  • Anonym (Lyrica)
    Anonym (Aldrig) skrev 2024-01-30 11:09:00 följande:

Byt ut Lyrican mot något annat. Det är rävgift.
    En potent medicin som är starkt beroendeframkallande och ger en väldigt jobbig utsättning.
    Det finns andra snällare mediciner att börja med. En del beroendeframkallande på sikt och andra t.ex Inderal är det inte.

Lyrica är inte starkt beroendeframkallande den har den lägsta narkotikaklassningen V (5) 
  • Anonym (Lyrisk)

Men funkar Inderal mot stark ångest? Är inte det mot hjärtklappning och blodtryck? Och om man tar den varje dag, blir inte kroppen van vid den också så att man måste ta den till slut? 

• Anonym (Lyrisk)

Ni som har positiv erfarenhet av Lyrica och inte haft jobbiga utsättningsymptom, tror ni att jag kan äta den hela livet i samma dos mot ångest? Så slipper jag utsättning 

Svar på tråden Lyrica mot ångest