• Anonym (Crazy in love)

    Får en lärare inleda en relation med sin (vuxna) elev?

    Någon som vet hur det ligger till här? 


    Jag har nämligen fått en väldigt fin kontakt med min lärare på Yrkeshögskolan där jag studerar. Jag är 6 år äldre, så är inte i nån beroendeställning rent åldersmässigt. 


    Vi har verkligen klickat på det personlighetsmässiga planet. Det började med att vi fick till många och långa diskussioner då vi bondade över ett intresse vi har gemensamt. Detta direkt efter lektionstid. Sen satt vi och lunchade ihop vid två tillfällen, varav ett var en annan studerande också med. Det ledde sen till många mejl som eskalerat och jag vet liksom inte om vi ens får hålla på och skriva såhär mycket som vi gör (absolut inget sexuellt). Han är åt det aspiga hållet och jag har alltid varit den där snygga kamouflerade nörden som överraskar genom helt andra intressen och åsikter än man kan tänka sig vid första anblicken. Han är precis den typen av man jag brukar falla för och det är alltså det jag har gjort. 🙈 

    Man brukar kunna känna av om det är ömsesidigt och jag är rätt övertygad om att så är fallet här. Han beter sig dock alltid korrekt i klassrummet och jag har inga fördelar där. 

  • Svar på tråden Får en lärare inleda en relation med sin (vuxna) elev?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Crazy in love) skrev 2024-01-31 21:28:06 följande:

    Ja. 


    Påverkar det något att han endast är där på uppdrag, eller hur man nu ska uttrycka det? Alltså han är inte anställd på skolan egentligen utan på ett annat ställe, han är liksom inhyrd. Är det en fördel eller nackdel i sammanhanget? 


    Kan du inte lugna dig tills kursen är klar?

    För hans skull menar jag, fast även din.
  • Anonym (Mimmi)

    Det finns ju föräldrar på högstadiet och gymnasiet som har sina barn i klassen och måste betygssätta dem. Det finns kanske en lösning de gör där.

    Det är ju inte förbjudet för två vuxna människor att inleda ett förhållande, en vuxen elev är ju inte beroendeställning med sin lärare i den bemärkelsen.

    För den säkra sidan kan ni ju antingen ligga lågt och dejta när kursen är slut.
    Eller så pratar han med rektorn och så kanske går att lösa det att en kollega till honom kollar över dina arbeten och sätter betyget. 

  • Anonym (Crazy in love)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-01-31 21:33:37 följande:
    Kan du inte lugna dig tills kursen är klar?

    För hans skull menar jag, fast även din.
    Jag har inte sagt nåt annat. Man kan väl få ställa frågor här ändå? 
  • Anonym (Crazy in love)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-31 21:42:46 följande:

    Det finns ju föräldrar på högstadiet och gymnasiet som har sina barn i klassen och måste betygssätta dem. Det finns kanske en lösning de gör där.

    Det är ju inte förbjudet för två vuxna människor att inleda ett förhållande, en vuxen elev är ju inte beroendeställning med sin lärare i den bemärkelsen.

    För den säkra sidan kan ni ju antingen ligga lågt och dejta när kursen är slut.
    Eller så pratar han med rektorn och så kanske går att lösa det att en kollega till honom kollar över dina arbeten och sätter betyget. 


    Att nån annan sätter betyget kommer inte gå. Han är inhyrd konsult pga att ingen annan lärare på skolan behärskar detta ämne. 
  • OlgaElvira

    Klokt av dig TS, att kolla upp lite innan du tar ett initiativ. Om andra gjort liknande skulle de ha sluppit många problem. 


    Lycka till med utbildningen och med den eventuellt kommande relationen.

  • Anonym (LA)
    Anonym (Crazy in love) skrev 2024-01-31 18:59:25 följande:
    Jag är kär i honom, tror du att en dildo ersätter det? 
    Ja inte fan vet jag?? Du är tänd på karln, du vill knulla, detta handlar inte om intellektuell stimulation i så fall hade det ju räckt med de pratstunder ni redan har. Nej, du vill ta på han, suga in han, sätta på han. Och män, tja, män är män. Dvs idioter. De kan inte stå emot free candy hur mycket de än vet hur skadligt det är för deras framtida liv och karriärer. 

    Som sagt, du kommer väl inte studera i 30 års tid i gubbens klass? Kan du inte bara slutföra denna klass och SEN knullar du på han. Motherchicken, hur jävla svårt kan den va? 
  • Anonym (Casanova)

    Bara att tuta och köra och ser vart det hamnar.

    Så länge slutstationen inte är Kronoberg så är det lugnt för min del! Lycka till! :)

  • Anonym (Ligg lågt)

    Läraren kan råka illa ut om någon fattar misstanke om att er relation påverkar betyget. Ligg lågt ett tag.
    (Och ligg desto mer sen ;) )

    Det kan ju också vara så att du missuppfattat hans signaler och då är det också klokast att inte göra något förrän kursen är slut och betygen satta. 

    Jag vet två par som träffades på vuxenutbildning (studerande/undervisande). Det gick bra för både studierna och äktenskapen. Dock var läraren i det ena paret inte betygsättande. I båda fallen blev det lite skum stämning på lärosätena när gränsen mellan de studerande och de som undervisade plötsligt blev otydlig. Men vad jag vet blev paren inte motarbetade. Och eftersom du inte ska få mer undervisning (väl?) av honom när kursen är slut så blir inte heller det något problem. 


    Hur länge till pågår kursen? 

  • Sunflora

    Det är inte olagligt (han hamnar alltså inte i straffregistret) men det är olämpligt och han riskerar att få sparken. Lugna ner dig och gör inget förrän kursen är slut. 

  • Anonym (Crazy in love)

    Nu har det hänt. 🙈🙈


    Jag har haft min praktik på samma ställe som han arbetar på och vi har varje dag i två veckor haft sällskap både till och från arbetsplatsen eftersom vi åker 45 min kollektivt åt samma håll båda två och har samma tider. Så vi har verkligen umgåtts intensivt. Så igår tog vi en skogspromenad under lunchen och då säger han att han behöver berätta nåt som han inte riktigt vet hur han ska hantera eftersom det är rätt olämpligt. Sen säger han att sättet vi har kontakt på gör att det känns mer än vänskapligt för honom. Jag sa att jag kände samma sak och sen stod vi där och kramades en lång stund och till slut kysstes vi. 

    Vi har dock sagt att vi måste hålla låg profil med det här. Jag har honom inte som lärare just nu, men kommer att ha under två månader i höst och sen inget mer efter det. 

  • PetitLamm2
    Anonym (Crazy in love) skrev 2024-03-10 07:46:27 följande:

    Nu har det hänt. 🙈🙈


    Jag har haft min praktik på samma ställe som han arbetar på och vi har varje dag i två veckor haft sällskap både till och från arbetsplatsen eftersom vi åker 45 min kollektivt åt samma håll båda två och har samma tider. Så vi har verkligen umgåtts intensivt. Så igår tog vi en skogspromenad under lunchen och då säger han att han behöver berätta nåt som han inte riktigt vet hur han ska hantera eftersom det är rätt olämpligt. Sen säger han att sättet vi har kontakt på gör att det känns mer än vänskapligt för honom. Jag sa att jag kände samma sak och sen stod vi där och kramades en lång stund och till slut kysstes vi. 

    Vi har dock sagt att vi måste hålla låg profil med det här. Jag har honom inte som lärare just nu, men kommer att ha under två månader i höst och sen inget mer efter det. 


    Ja, då kanske det blir lite mindre spännande nu dårå och rinner ut i sanden. 
  • Anonym (Crazy in love)
    PetitLamm2 skrev 2024-03-10 15:11:11 följande:
    Ja, då kanske det blir lite mindre spännande nu dårå och rinner ut i sanden. 
    Varför skulle det? Vi är båda vuxna och vet vad vi säker i en relation. Tror du verkligen att det bara handlar om åtrå när jag skriver att vi verkligen klickar personlighetsmässigt? Det är något jag tycker är svårt att hitta faktiskt, inget man skakar fram på Tinder bara sådär. 
  • PetitLamm2
    Anonym (Crazy in love) skrev 2024-03-10 17:30:22 följande:
    Varför skulle det? Vi är båda vuxna och vet vad vi säker i en relation. Tror du verkligen att det bara handlar om åtrå när jag skriver att vi verkligen klickar personlighetsmässigt? Det är något jag tycker är svårt att hitta faktiskt, inget man skakar fram på Tinder bara sådär. 
    Tycker bara att det låter så barnsligt, blev kär (kåt) i läraren. Som att du inte kan kontrollera dig. Hur ska det gå sen i livet, ska du någonsin uppföra dig professionellt?
  • Anonym (Bara en man)

    Ni lärde er i skolan att det klickade bra med varandra. Då hoppas jag att ni får det bra med varandra även sen när ni inte behöver hålla låg profil. Grattis till er! :)

Svar på tråden Får en lärare inleda en relation med sin (vuxna) elev?