Anonym (T) skrev 2024-02-04 10:26:14 följande:
Hej!
Min fundering är om det var hennes yttre du blev kär i när ni möttes och inte henne som person. För om det var så, så kan jag förstå hennes orkeslöshet eftersom hon i antingen medvetet eller omedvetet tillstånd kan känna att hon ej är älskad och förstådd av dig som människa.
Om man älskar en person på djupet så är inte vikten det primära på detta sätt där man visar ett missnöje över att personen inte är den man har tänkt sig.
Kanske handlar din kris om en ensamhet över att du har fäst för stor vikt vid hennes utseende och då är det inte konstigt att du har fått minskad sexlust. Du vet nästan inte vem du är tillsammans med.
Kanske befinner hon sig i en liknande kris av ensamhet för att hon känner av din distansering och tankesätt och då orkar hon inte tänka över sig själv och vad det är som skaver i er relation.
Jag vet inte hur ni hade det innan ni skaffade barn, men ibland kan barn bli en kompensation för att något känns fel i relationen och det verkar ha börjat visa sig nu.
Önskar Dig / Er all kraft i detta!
Håller inte (riktigt) med här. Kärlek mellan man och kvinna - alltså erotisk kärlek - eldas under de fruktsamma åren på av sexuell attraktion.
När man blir gammal däremot, och både sexlusten och attraktionskraften avtar i samma takt, så kan det gå bra ändå. Tillgivenheten, vanan och alla minnen, barnen och barnbarnen som man har tillsammans, boendet, vänner, släkt och hobbies och semestermål binder ihop paret ändå. Och som sagt: de gamla har inte lust till sex längre, inte med någon annan - yngre och vackrare - heller. Eller i alla fall inte så starkt att det tar upp en stor del av tankarna.
Men om en i paret upphör att vara attraktiv medan de båda fortfarande är hyfsat unga, så funkar det inte så. TS säger att han bara är 30+. Han kan inte förväntas sluta intressera sig för sex, för att hans fru har blivit för oattraktiv för att ligga med. Utan då kommer han förr eller senare söka sig till någon annan - antingen genom skilsmässa eller otrohet. Så går det alltid.