• Anonym (Anonym)

Tidig 40årskris?

Hej

Man 30+ år här. Har hamnat i ett läge där jag inte alls tänder på min fru längre. Hoppades att hon skulle återgå till den kropp hon hade innan vi fick barn men istället har hon gått längre och längre bort i från den. Hon gör inget för att vilja gå ner i vikt, varken träning äta rätt eller så. Själv gymmar man nästan varje dag är vältränad och äter nyttigt. jag går gärna ut en joggingrunda eller går och boxas. Hon sitter helst och kollar tv medan jag fixar här hemma med städning, tvätt mat etc och behöver alltid plocka undan efter henne trots att jag också jobbar . vill vara rak och ärlig när hon frågar varför jag aldrig är sugen.. Vill bara ha en kvinna som är smal och feminin. 

Fler som hamnat i denna situation? Varför gör kvinnor så här?

• Svar på tråden Tidig 40årskris?
  • Agda90

Så du har sagt åt henne att träna men inte mer än så. Ja, vad ska man säga... Suck.... Inte så där jättebra på att kommunicera och visa att du bryr dig alltså. 

• Anonym (Liknande)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-02-01 11:48:36 följande:

@Anonym Liknande

har känt såhär egentligen i 4-5 år men som jag känner nu kan jag inte lämna pga barnen. Själv då? Hade du kunnat lämna?

off topic hur besvarar man ett inlägg här inne:)

Du besvarar inlägg genom att klicka på det lilla kugghjulet högst upp till vänster på det inlägg du vill besvara och därefter citera. 😊

För oss har det varit såhär de senaste 4 åren skulle jag säga och liksom du är jag inte där mentalt än pga barnen. Till stor del handlar det nog också om att jag är så blodigt envis och verkligen inte vill kasta in yxan. Tycker liksom inte om att ge upp. Jag vill så gärna att barnen har en kärnfamilj. 

• Thebossss
    Anonym (Liknande) skrev 2024-02-01 12:39:13 följande:

Du besvarar inlägg genom att klicka på det lilla kugghjulet högst upp till vänster på det inlägg du vill besvara och därefter citera. 😊

För oss har det varit såhär de senaste 4 åren skulle jag säga och liksom du är jag inte där mentalt än pga barnen. Till stor del handlar det nog också om att jag är så blodigt envis och verkligen inte vill kasta in yxan. Tycker liksom inte om att ge upp. Jag vill så gärna att barnen har en kärnfamilj. 

Nu så:) ja vi tänker exakt likadant, även om situationen har gjort att man kollar omkring men absolut inte mer än så.
    Vill du fortsätta skriva privat så gör gärna det
  • Anonym (HemmaPappa)

Är i exakt samma situation. Pappa med barn som är 5-10 år nu. Mamman har gått upp från 70 när vi träffades till 110 nu och vill absolut aldrig göra något annat än facebook chips och tv soffan. Försöker också uppmuntra till motion, gym etc. Jag vägrar sex Vilket känns tråkigt, men inte intressant i nuläget. Jag försöker hålla mig iform fixa så att barnen får en fin barndom. Det får vara så livet är för tillfället. Ingen mening att hänga läpp det kunde varit värre! Men det känns inte som att jag vill leva såhär för evigt.

• KimLinnefeldt

Att kvinnan blir lite rundare är bara trevligt, tycker jag.

Att hon inte bidrar i hushållet utan bara är lat, det är avtändande. Det betyder att hon inte bryr sig lika mycket om dig längre, och då slocknar lätt lågan.

• Anonym (grrrrrrrrr)

Jag dör av irritation på min man som bara skryter om att han ökat 1 cm i bröstmått och nacke på att träna, men aldrig blir mindre om sin runda buk.

När han sitter i soffan så det blir glipa i midjan där degmagen tittar ut vill jag skiljas. Jag har sagt åt honom att det är mindre smickrande men han fortsätter ändå.

• Anonym (korven)

Låter som din fru är deprimerad..

• Anonym (korven)

Att hon bara sitter och tittar på tv etc.

• Anonym (XXX)

Det är väl inte bara kvinnor som gör så? Det är vanligt att män också går ner sig, och inte alls är lika snygga, smärta, vältränade, fräscha och snyggt klädda jämt efter några år, som de var när man först träffades. 

Om jag ska gå till mig själv, så fick jag mindre tid att träna efter första barnet, och efter andra gav jag upp det. Tiden och orken gick åt ändå så att säga, träning var inte prioriterat längre, man fick vara glad om man någon gång hann sitta ner vid datorn eller TV:n för lite egentid. Och sedan när barnen blir större och man får mer tid igen, så kan det kännas för deprimerande att upptäcka hur mycket man har förfallit, och att det ändå aldrig skulle gå att komma tillbaka dit man var före barnen. Så man ger upp.

Dessutom får vissa kvinnor sådana problem med bäckenet (foglossning som aldrig läker riktigt), bäckenbottnen och bukmuskulaturen efter graviditet och förlossning, att det är rent fysiskt omöjligt att träna som förr. 

Slutligen så kommer man med tiden in i ett tänk, att man åldras ändå och kan inte vara så snygg som man var förr, och man vet att detta bara kan bli värre och värre för varje år... Så man måste försöka sluta tänka på ytan och hitta andra värden. 

Med detta sagt förstår jag dig också. Men tar du så mycket av arbetet med barnen och hushållet, att din fru har någon rimlig möjlighet att komma ut och träna? Som sagt: ofta vill man inte använda den lilla egentid man får till att träna, utan i så fall måste det finnas egentid BÅDE för träning OCH "roliga" saker (som för henne verkar vara TV-tittande).

Svar på tråden Tidig 40årskris?