• Anonym (Trött)

Hur göra för att räcka till?

Jag har tröttnat på min situation med att ha så lite energi så att jag nätt och jämnt ror runt vardagen.

Med att ro runt vardagen menar jag att jag går till mitt jobb och sköter detta väl. Jag lagar mat till familjen eller ordnar färdigmat. Jag hjälper barnen med läxorna och ser till att de har vad de behöver. Sedan gör jag ingenting mer. Ingenting. Orkar inte. Sover.

Träffa vänner, träna, städa (utöver det allra, allra nödvändigaste), läsa, se en film, ha någon hobby hinner /Orkar jag ej.

Någon som har några bra tips hur man kan göra för att räcka till för fler saker i livet? Hur gör alla andra som lever ett liv fullt av innehåll?

• Svar på tråden Hur göra för att räcka till?
  • Anonym (Miss Me)
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-01 16:02:46 följande:
    Tack. Jag har sköldkörtelsjukdom som jag medicinerar. Men läkarna säger att värdera ligger som de ska. Jag kanske borde söka vård vid privat klinik?
    Jag skulle tipsa dig att gå med i olika sköldkörtel grupper på FB om du har den.
    Där kan man bolla massor med kunniga personer 🍀🙏
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Miss Me) skrev 2024-02-01 16:08:17 följande:
    Jag skulle tipsa dig att gå med i olika sköldkörtel grupper på FB om du har den.
    Där kan man bolla massor med kunniga personer 🍀🙏
    Tack. Ska göra detta. Hoppas det blir bättre för oss.
  • Anonym (Miss Me)
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-01 16:13:57 följande:
    Tack. Ska göra detta. Hoppas det blir bättre för oss.
    Ja heja heja på oss som kämpar🍀🙏
    Det du kan göra på direkten är att köpa Selen på hälsokosten, Green Earth och Holistic är två bra märken.
    Jag kände snabbt hur energin ökade med dessa.
    Lycka till 🌼
  • Anonym (Trött)

Stort tack agda, miss me och utbränd för bra råd.

• Anonym (Miss Me)
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-01 17:51:15 följande:

Stort tack agda, miss me och utbränd för bra råd.

Så lite så,bara tacksam att kunna hjälpa till🍀🙏
    och tack Agda för din påminnelse om vitaminerna som jag har slarvat med.
  • Agda90
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-01 15:11:01 följande:

Ingen behöver känna att de kapar tråden. Allas erfarenheter och svar på dem är intressanta

Sköldkörtelsjukdom och brister stämmer in på symtomen.

När jag läser om utmattningssyndrom och ME tänker jag ibland det är precis så jag känner mig. Men de som har de sjukdomarna kanske klarar att vara uppe ur sängen någon timma per dag. Jag orkar några fler + yrkesarbeta.

När jag var felmedicinerad kom jag inte ens ur sängen!
    Det gick bara inte. 
  • Anonym (Trött)
    Agda90 skrev 2024-02-02 08:44:20 följande:
    När jag var felmedicinerad kom jag inte ens ur sängen!
    Det gick bara inte. 
    När du var så sjuk - syntes det på prover eller var de "bra"?
  • Agda90

Mina provresultat var precis på gränsen då. Och eftersom de var inom referens så var ju allt toppen. Men mina sköldkörtelvärden var inte bra och jag hade d-vitamin brist. Grensen för d-vitamin brist i Sverige anses vara 50 och neråt. I USA är det 75 och neråt. Men optimal nivå då ska d-vitaminet ligga runt 100. 
    Jag hade 49 men eftersom det var så nära så ansåg inte läkaren att det var någon fara. Kruxet var att detta var september 2018. Den sommaren som var så fin och varm. Jag hade varit ute många timmar i solen då så mitt d-vitamin förråd borde ha varit fullt i september.  Det var en sådan enorm varningsflagga för mig. Jag lyckades tjata till mig en höjning av levaxinet då mitt ft4 var lågt även om det var inom referens men i underkant och jag började med d-vitmain från hollistic. 

I december minns jag att jag började känna igen mig själv. 

Anonym (Trött) skrev 2024-02-02 09:30:02 följande:
    När du var så sjuk - syntes det på prover eller var de "bra"?
  • Anonym (Känner igen)

Jag känner igen mig. Känner mig 
    otroligt trött i huvudet'' okoncrntrerad och får kämpa med min motivation.

Däremot känner jag mig hur pigg som helst när jag kör bil' träffar folk och åker iväg någonstans. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Känner igen) skrev 2024-02-02 12:37:37 följande:

Jag känner igen mig. Känner mig 
    otroligt trött i huvudet'' okoncrntrerad och får kämpa med min motivation.

Däremot känner jag mig hur pigg som helst när jag kör bil' träffar folk och åker iväg någonstans. 

Hoppas att de pigga stunderna blir fler och fler för dig. De är guld värda och allt jag önskar mig just nu. 
  • Anonym (lazy lady)

Tänk så olika det kan vara. Jag är högpresterande i arbetslivet och städar kanske var 6e vecka.

Vi är tre i familjen och alla kan använda en toaborste och ta undan sina tandkrämsrester i handfatet. Alla kan också torka en spis och en diskbänk, och sen hjälps vi åt att storstäda och ta undan rena tvätthögar om det kommer gäster.

Veckohandla tar 1 timme och vi turas om att planera/handla/starta mat varannan vecka.

Stryker gör jag två gånger per år- juldukar och så en samling sommarblusar.

Idag har alla ätit ordentlig lunch redan så min middag blir ost och kex och en drink, jag gör noll hushållsarbete ikväll. Övriga plockar ihop vad de vill peta i sig själva, det är bara att leta i frysen, koka några ägg eller svira ihop en nachostallrik.

Var inte f*cking hjälplös för det är extremt osexigt hos en mansperson.

Jag fattar inte vad kvinnor håller på med, de flesta verkar helt indoktrinerade på att lägga all sin tid på städning. Är det vad ni tror att ni kommer ångra på dödsbädden, verkligen? Att ni inte städade mer?

Skål! Skål

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (lazy lady) skrev 2024-02-02 19:40:49 följande:

Tänk så olika det kan vara. Jag är högpresterande i arbetslivet och städar kanske var 6e vecka.

Vi är tre i familjen och alla kan använda en toaborste och ta undan sina tandkrämsrester i handfatet. Alla kan också torka en spis och en diskbänk, och sen hjälps vi åt att storstäda och ta undan rena tvätthögar om det kommer gäster.

Veckohandla tar 1 timme och vi turas om att planera/handla/starta mat varannan vecka.

Stryker gör jag två gånger per år- juldukar och så en samling sommarblusar.

Idag har alla ätit ordentlig lunch redan så min middag blir ost och kex och en drink, jag gör noll hushållsarbete ikväll. Övriga plockar ihop vad de vill peta i sig själva, det är bara att leta i frysen, koka några ägg eller svira ihop en nachostallrik.

Var inte f*cking hjälplös för det är extremt osexigt hos en mansperson.

Jag fattar inte vad kvinnor håller på med, de flesta verkar helt indoktrinerade på att lägga all sin tid på städning. Är det vad ni tror att ni kommer ångra på dödsbädden, verkligen? Att ni inte städade mer?

Skål! Skål

Själv dricker jag högst ett par gånger per år. Min hjärna skulle inte palla det. Den lilla kognition jag har kvar måste jag vara rädd om.

Höll på att somna på jobbet framför datorn..Sen fick jag skärpa mig, ansträngde mig till max. Chefen ringde och undrade om en kollega kunde fixa lite åt mig. Okej, sa jag. Tog en chokladbit, det är ju ändå fredag. Gjorde en ansats till och blev faktiskt klar med en sak. 

Sen gick jag på stan i några affärer, kände mig helt värdelös och började känna att jag kanske inte borde ha skaffat barn. De är jättefina och duktiga, men de hade nog haft roligare i en bättre familj. Som din kanske.

Sen åkte jag hem och gjorde tacos till familjen.Jag hoppas jag går med resten av familjen på städningni helgen.

Nej, jag räcker inte till alls. Min hjärna har blivit helt överkänslig.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Känner igen) skrev 2024-02-02 20:48:47 följande:
    Själv dricker jag högst ett par gånger per år. Min hjärna skulle inte palla det. Den lilla kognition jag har kvar måste jag vara rädd om.

Höll på att somna på jobbet framför datorn..Sen fick jag skärpa mig, ansträngde mig till max. Chefen ringde och undrade om en kollega kunde fixa lite åt mig. Okej, sa jag. Tog en chokladbit, det är ju ändå fredag. Gjorde en ansats till och blev faktiskt klar med en sak. 

Sen gick jag på stan i några affärer, kände mig helt värdelös och började känna att jag kanske inte borde ha skaffat barn. De är jättefina och duktiga, men de hade nog haft roligare i en bättre familj. Som din kanske.

Sen åkte jag hem och gjorde tacos till familjen.Jag hoppas jag går med resten av familjen på städningni helgen.

Nej, jag räcker inte till alls. Min hjärna har blivit helt överkänslig.
    Ja det handlar mycket om att prioritera / välja/ välja bort..Och att hjälpas åt är bra helt klart.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-02 23:46:02 följande:
    Ja det handlar mycket om att prioritera / välja/ välja bort..Och att hjälpas åt är bra helt klart.
    Tycker att du kämpar på verkligen. Gör bra saker.
Svar på tråden Hur göra för att räcka till?