• Anonym (Bumbi)

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Japp, det som är till för diabetiker. 

• Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
  • Anonym (B)

Vill bara förtydliga att jag verkligen inte bryr mig om folk tar ozempic, och varför, däremot har jag svårt för dessa som kastar det i ansiktet på oss andra som  kämpar med vikten på naturlig väg, att det bara är att käka nån viss diet (när dom tidigare aldrig lyckats gå ner själva innan dom började med ozempic) 

har svårt för hycklare. 

• Anonym (B)

Sen en fråga till, varför har folk sånt motstånd till insulin? Jag har tagit sprutor i 20 är, kort och långtids flera ggr per dag. 

i dag har jag pump. 

men vet många  typ två som säger att dom vill göra allt för att slippa, som om det vore ett gift. 

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (B) skrev 2024-02-25 01:16:25 följande:

Vad kommer sig tro? 

är du väldigt insulinresistent? 

Min bukspottskörtel producerar inte tillräckligt med insulin.  Jag är inte speciellt insulin resestent, därför är det svårt att dosera insulinet. Har Insulinkänning nästan varje dag nu. Det räcker med att jag rör mig mer än vanligt. 

Det finns många typer av TYP 2 diabetes och anledningarna är olika. För mig är det ett autoimmunt problem,  
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (B) skrev 2024-02-25 01:20:40 följande:

Sen en fråga till, varför har folk sånt motstånd till insulin? Jag har tagit sprutor i 20 är, kort och långtids flera ggr per dag. 

i dag har jag pump. 

men vet många  typ två som säger att dom vill göra allt för att slippa, som om det vore ett gift. 

Det är lättare att dosera insulin om din kropp slutat producera insulin. När man som jag har en bukspottskörtel som producerar är det inte lätt att dosera insulinet. Man har alltid risk att få insulinkänning. Därför vill man minska insulinet, helst slippa det helt. Med Ocempic /Victoza minskar behovet av insulin. Det finns de som helt slipper insulin om de får dessa läkemedel.   

Det finns också de som inte vill gå upp i vikt, något som personer med hög insulinresistens oftast gör när de insulinbehandlads. Ofta är de redan överviktiga och kämpar för att hålla vikten.  

• Anonym (B)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2024-02-25 11:09:28 följande:
    Det är lättare att dosera insulin om din kropp slutat producera insulin. När man som jag har en bukspottskörtel som producerar är det inte lätt att dosera insulinet. Man har alltid risk att få insulinkänning. Därför vill man minska insulinet, helst slippa det helt. Med Ocempic /Victoza minskar behovet av insulin. Det finns de som helt slipper insulin om de får dessa läkemedel.   

Det finns också de som inte vill gå upp i vikt, något som personer med hög insulinresistens oftast gör när de insulinbehandlads. Ofta är de redan överviktiga och kämpar för att hålla vikten.  

Jag förstår, det är sant det att det nog är lättare att dosera när man inte har nån produktion alls. Hoppas du hittar en hållbar lösning
    tack för svar 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (kvinna50+)

Är det inte så att man måste fortsätta med detta  medel resten av livet om man vill hålla vikten?

• Anonym (H)

Vad är det som är så svårt med att dra ner på kosten? Mindre portioner, mindre kolhydrater och mindre småätande? Det är väl betydligt bättre än att proppa i sig dyra tabletter som kan ge biverkningar.

• Anonym (Tess)
    Anonym (H) skrev 2024-07-29 20:13:59 följande:

Vad är det som är så svårt med att dra ner på kosten? Mindre portioner, mindre kolhydrater och mindre småätande? Det är väl betydligt bättre än att proppa i sig dyra tabletter som kan ge biverkningar.

Superenkelt i teorin men inte lika enkelt i praktiken. Så är det tyvärr. 
  • Anonym (B)

För min del är det faktiskt just så enkelt. är nere på -20 nu. Minns ej vad jag var på för vikt när jag var aktiv i denna tråd du satte liv i. 

inte just mindre kolhydrater men färre kalorier för min del. Ja kolhydrater som godis och chips undviker jag. Men jag kan äta det. Men då håller jag igen andra dagar. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Oa)

Hade det inte varit så svårt så hade andelen överviktiga inte varit så stor!!

Det är svårt, det kan till och med vara fruktansvärt svårt om man har en viss problematik!

Jag har bekanta runt mig som inte bara gått ner i vik utan för första gången också verkar kunna göra de omställningar som behövs tack vare Ozempic.

Själv är jag en av de där som lyckas utan medicin, jag har legat precis på gränsen till övervikt några gånger men med hård ansträngning får ner mig själv.
    Då tränar jag ändå betydligt hårdare än genomsnittet, äter nyttigt ( men för mycket) och sällan skräp.
    Trots att jag i grunden har till stora delar en ok livsstil krävs det mycket energi och fokus för att orka hela vägen.
    Hade jag inte vart barnfri, haft ett arbete som fungerar med att lägga mycket tid på kosten och gillat att träna hade jag aldrig orkat fokusera tillräckligt.
    Jag är medveten om att det är enda skillnaden mellan mig och de som är rejält överviktiga.
    Att inte ha förståelse för att det för Många är en kamp är korkat och oempatiskt.
  • Anonym (dh)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2024-07-30 14:24:55 följande:
    Tror du atu att kunna hålla vikten utan Ozemoic? Eller kommer du att fortsätta med det?  Blir det inte väldigt dyrt?
    Frågar du verkligen den som regelbundet spammar ner tråden med länk till osäkra läkemedel??
  • Anonym (M)
    Anonym (Ozempic) skrev 2024-07-30 14:50:25 följande:
    När man väl gått ner i vikt och nått sin målvikt så har man tillräckligt med motivation och energi för att fortsätta röra på sig och äta rätt och därmed hålla vikten utan Ozempic.
    Har man övervikt och stor aptit så underlättar Ozempic vid viktnedgång.
    Och du tror själv på det?

Väldigt få personer har lyckats med det som du tror är superlätt. 
  • Anonym (Blomma)

Hej! 

hur fick du recept till bantnings medelet?
    Vad kostade det?
    vilken fick du?
    var de från vårdcentralen el något annat ställe?
    vad vägde du och vad väger du nu?
    hur snabbt gick det?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (F)
    Anonym (Äntligen) skrev 2025-08-04 13:52:37 följande:

Väcker gammal tråd istället för att starta en ny. Jag har haft problem med vikten sedan tonåren och nu äntligen med Mounjaro så fungerar min hjärna som den ska. Det är en sådan befrielse. Det är inte bara jobbigt att vara överviktig rent fysiskt och psykiskt. Det värsta är hur kroppen jobbar mot viktnedgång. Nu går det av sig själv sakta men säkert. All den energi jag tidigare lagt på strategier och knep och misslyckanden kan jag nu lägga på roligare saker.

Det här beskrivs av vissa som mirakelmediciner inom obesitasvård. Förhoppningsvis kommer fler preparat ut på marknaden så priserna kan gå ned. 
Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!