• Anonym (Medicin)

Medicin mot ångest/gad

Har testat sertralin men gav för mkt biverkningar som inte gav med sig.
    vad finns det mer för mediciner mot gad/ångest? 

önskar endast svar på frågan.
    andravtips o dyl undanbedes.

• Svar på tråden Medicin mot ångest/gad
  • Anonym (Quetiapin)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-09 20:41:42 följande:

Hur stor dos quetiapin tar du? 

tar du den snabbverkande? Eller depot? tar du den morgon eller kväll?

jag har testat den en gång men vill minnas att det kröp i benen av det? så vågade inte fortsätta. 

150mg morgon+kväll, depot. Snabbverkande har jag på recept oxascand (eller om den heter sobril, vet ej) och även stilnoct för sömnen. men då jag tidigare missbrukat bland annat just den typen av tabletter vill jag inte ha dem så jag har fått theralen och alimemeazin (stavning?) istället.

Anledningen att jag fått benzo trots tidigare missbruk är att jag har ganska kraftig ångest och insomnia, men jag har liksom alltid haft det och bara jag får åtminstone lite sömn är det ok för mig.  
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Quetiapin) skrev 2024-02-09 22:09:24 följande:
    150mg morgon+kväll, depot. Snabbverkande har jag på recept oxascand (eller om den heter sobril, vet ej) och även stilnoct för sömnen. men då jag tidigare missbrukat bland annat just den typen av tabletter vill jag inte ha dem så jag har fått theralen och alimemeazin (stavning?) istället.

Anledningen att jag fått benzo trots tidigare missbruk är att jag har ganska kraftig ångest och insomnia, men jag har liksom alltid haft det och bara jag får åtminstone lite sömn är det ok för mig.  
    Du tar alltså en rätt så hög dos quetiapi. 
    ok om jag frågar om du har en annan diagnos än ?bara? ångrst och sömnproblem?
    har du några biverkningar? Känner du av kryp i benen/kroppen av dom? 
  • Anonym (Quetiapin)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-10 07:59:50 följande:
    Du tar alltså en rätt så hög dos quetiapi. 
    ok om jag frågar om du har en annan diagnos än ?bara? ångrst och sömnproblem?
    har du några biverkningar? Känner du av kryp i benen/kroppen av dom? 
    Ja, jag har EIPS som diagnos. Histrionisk störning med men det har jag inte diagnos på. Även en del autistiska drag (jag är utredd för det och har inte det, men jag blir ofta kallad det så jag antar att jag beter mig lite så). även samma med ADHD (har ofta fått höra att jag är adhd, damp osv men utredning sa nej) Biverkningar känns inte för mig som kryp i benen utan mer som benhinneinflammation (sån man får på sidan av smalbenen när man vart lat och sedan går ut för hårt direkt med löpning) men det känns som det delvis sitter mentalt...jag känner det mindre nu när jag mår bättre än när jag var singel. Det känns som jag blivit lite stelare, men eftersom jag fortfarande kan göra samma saker rörlighetsmässigt (split, spagat, pretzel, gå på händer osv) så känner jag mig bara stelare jag är faktiskt inte stelare.
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Quetiapin) skrev 2024-02-10 08:29:16 följande:
    Ja, jag har EIPS som diagnos. Histrionisk störning med men det har jag inte diagnos på. Även en del autistiska drag (jag är utredd för det och har inte det, men jag blir ofta kallad det så jag antar att jag beter mig lite så). även samma med ADHD (har ofta fått höra att jag är adhd, damp osv men utredning sa nej) Biverkningar känns inte för mig som kryp i benen utan mer som benhinneinflammation (sån man får på sidan av smalbenen när man vart lat och sedan går ut för hårt direkt med löpning) men det känns som det delvis sitter mentalt...jag känner det mindre nu när jag mår bättre än när jag var singel. Det känns som jag blivit lite stelare, men eftersom jag fortfarande kan göra samma saker rörlighetsmässigt (split, spagat, pretzel, gå på händer osv) så känner jag mig bara stelare jag är faktiskt inte stelare.
    Hur tar sig EIPS uttryck? Vad är det, om du fick förklara lite närmare? :)
  • Anonym (Quetiapin)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-10 08:42:26 följande:
    Hur tar sig EIPS uttryck? Vad är det, om du fick förklara lite närmare? :)
    Väldigt förenklat en humörsvängningsstörning där man har väldigt svårt att vara lite glad eller lite ledsen. Man måste spela teater för att imitera mer dämpade sansade känslor. Ett svartvitt tänkande där andra människor antingen är bäst eller sämst, väldigt sällan är någon ganska kass eller rätt bra.(men det går att öva upp, jag kan tycka lite illa om folk tex. istället för att hata dem, jag kan även uppskatta någon litegrann utan att behöva anse att denne är fantastisk) 

För mig är det även ett stort behov av uppmärksamhet, bli älskad och bekräftelse. Jag har svårt att må bra i mig själv utan måste hämta det från min fästman. Tex. jag har svårt att känna att jag är bra på något sätt utan jag behöver få det bekräftat av honom. Han ger mig väldigt mycket bekräftelse så det är inte ett problem så sett.

Jag kan även känna starkt vad jag hade känt om *något dåligt* hade hänt och den känslan blir nästan som på riktigt och det där självplågar jag mig med. Svartsjukekänslor oftast för mig. Tex. litar jag på att min fästman är trogen till 110% finns liksom inte på kartan att han skulle vänstra. Men jag kan ändå tänka att OM han skulle vänstra, föreställa mig det, med vem, hur det hade gått till, sett ut, vad de hade gjort och göra mig själv svartsjuk på det sättet.
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Quetiapin) skrev 2024-02-10 09:12:02 följande:
    Väldigt förenklat en humörsvängningsstörning där man har väldigt svårt att vara lite glad eller lite ledsen. Man måste spela teater för att imitera mer dämpade sansade känslor. Ett svartvitt tänkande där andra människor antingen är bäst eller sämst, väldigt sällan är någon ganska kass eller rätt bra.(men det går att öva upp, jag kan tycka lite illa om folk tex. istället för att hata dem, jag kan även uppskatta någon litegrann utan att behöva anse att denne är fantastisk) 

För mig är det även ett stort behov av uppmärksamhet, bli älskad och bekräftelse. Jag har svårt att må bra i mig själv utan måste hämta det från min fästman. Tex. jag har svårt att känna att jag är bra på något sätt utan jag behöver få det bekräftat av honom. Han ger mig väldigt mycket bekräftelse så det är inte ett problem så sett.

Jag kan även känna starkt vad jag hade känt om *något dåligt* hade hänt och den känslan blir nästan som på riktigt och det där självplågar jag mig med. Svartsjukekänslor oftast för mig. Tex. litar jag på att min fästman är trogen till 110% finns liksom inte på kartan att han skulle vänstra. Men jag kan ändå tänka att OM han skulle vänstra, föreställa mig det, med vem, hur det hade gått till, sett ut, vad de hade gjort och göra mig själv svartsjuk på det sättet.

Ok, så vad gör medicinen för dig? på vilket sätt hjälper quetiapin? 

hoppas ok att jag frågar :)

• Anonym (Medicin)
    Anonym (Nej) skrev 2024-02-09 20:04:05 följande:
    Ja, jag håller med Det var väldigt obehagligt i huvudet när jag tog dem. För att inte tala om utsättningssymtomen. Vidrigt. Man får väl tyvärr göra en avvägning om vad som är värst tyvärr.
    Inte meningen du skulle ta illa upp. :) 
    såg att fibrerna svarat tidigare och blev lite konfunder när jag fick svar igen.

på vilket sätt tyckte du att det blev obehagligt i huvudet när du tog dom? Vill du utveckla lite? :)
  • Anonym (Quetiapin)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-10 09:17:11 följande:

Ok, så vad gör medicinen för dig? på vilket sätt hjälper quetiapin? 

hoppas ok att jag frågar :)

Dämpar mitt ältande och hjälper mig att skilja på humör som är riktiga eller som jag fantiserat mig till att känna. Hjälper mig med att sluta ha "teatraliska humör" (det är mer histrioniskt än eips. Tänk mer att du tvångsmässigt simulerar att du har eips-humör än att du har ett eips-humör. Verkar lika utåt sett men är olika) där jag inte vet själv om jag spelar teater eller faktiskt känner så. Får mig att bete mig mer uthärdligt för omgivningen och bli mindre dramatisk. När jag agerar mindre dramatiskt får jag mindre ångest. Mitt eget beteende skapar ångest och med dels medicin och dels en bättre tillvaro i livet så beter jag mig betydligt bättre.
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Quetiapin) skrev 2024-02-10 09:36:03 följande:
    Dämpar mitt ältande och hjälper mig att skilja på humör som är riktiga eller som jag fantiserat mig till att känna. Hjälper mig med att sluta ha "teatraliska humör" (det är mer histrioniskt än eips. Tänk mer att du tvångsmässigt simulerar att du har eips-humör än att du har ett eips-humör. Verkar lika utåt sett men är olika) där jag inte vet själv om jag spelar teater eller faktiskt känner så. Får mig att bete mig mer uthärdligt för omgivningen och bli mindre dramatisk. När jag agerar mindre dramatiskt får jag mindre ångest. Mitt eget beteende skapar ångest och med dels medicin och dels en bättre tillvaro i livet så beter jag mig betydligt bättre.
    Ok. Tack för svar :)
    Äter du nån annan medicin oxå?
  • Anonym (Anx)

Jag säger bara Buspiron. Den har räddat mig efter 15år+ med hemsk ångest.

• Anonym (Medicin)
    Anonym (Anx) skrev 2024-02-10 11:44:39 följande:

Jag säger bara Buspiron. Den har räddat mig efter 15år+ med hemsk ångest.

Hur stor dos tar du då?
  • Anonym (Quetiapin)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-10 09:50:34 följande:
    Ok. Tack för svar :)
    Äter du nån annan medicin oxå?
    Nej. jag vill leva så rent som möjligt, så lite medicin som möjligt. Ingen alkohol, inget koffein. Helst inga kosttillskott heller utan försöker få i mig  nästan allt via kosten.men periodvis använder jag ett kosttillskott som heter kreatin som undantag till det.
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Quetiapin) skrev 2024-02-10 12:51:09 följande:
    Nej. jag vill leva så rent som möjligt, så lite medicin som möjligt. Ingen alkohol, inget koffein. Helst inga kosttillskott heller utan försöker få i mig  nästan allt via kosten.men periodvis använder jag ett kosttillskott som heter kreatin som undantag till det.
    Men om jag förstår rätt så var inte gad/ångest sitt primära problem men du tycker att den även dämpar din ångest? Du fick medicinen främst för din EIPS? Att hantera känslor överlag? 
  • Anonym (M)

Det finns många mediciner som är effektiva mot ångest/gad. Problemet är att de flesta inte längre skrivs ut i Sverige. Som patient ska du plöja igenom alla möjliga ssri/snri, antihistaminer och atypiska mediciner innan du möjligen får testa något starkare.

T ex tricykliska antidepressiva och MAO-hämmare kan fungera betydligt bättre när patienten lider av både depression och ångest. Bensodiazepiner samt strukturellt liknande mediciner (lyrica, gabapentin mm) är också mycket effektiva mot ångest.

Visst - det är gamla mediciner som kan ha allvarliga biverkningar. Samtidigt borde man väga in vilken livskvalitet personen får. Det är fruktansvärt att leva med kraftig ångest och dessvärre pågår det något av en hetsjakt på allt som kan vara beroendeframkallande i dagens medicin.

• Anonym (Quetiapin)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-10 14:56:28 följande:
    Men om jag förstår rätt så var inte gad/ångest sitt primära problem men du tycker att den även dämpar din ångest? Du fick medicinen främst för din EIPS? Att hantera känslor överlag? 
    Ja. Men det där flyter ihop för mig. Vad är ångest och vad är ett väldigt dåligt humör/känsloutbrott? Det är inte så att jag kan skilja på det helt. Jag vet inte heller alltid när jag agerar så och spelar/överdriver eller när det är äkta. Även det flyter ihop.  
  • Anonym (Anx)

Jag tar 20mg på morton och 20mg på kväll. Prövade ett tag att ha en dag på dagen på 5mg men den blev jag lite skakig av så jag tog bort den. Så 40 mg är den perfekta dosen för mig.

Detta är ingen benzo utan bara en bra GAD-medicin.

• Anonym (Joy)
    Anonym (Joy) skrev 2024-02-11 01:30:42 följande:

Testa inderal. 

Varför tummen ner? Inderal kan vara jättebra mot ångest. Jag tar den själv och den har förändrat hela mitt liv. Den är snabbverkande, den är inte beroendeframkallande och gör inte att man blir dåsig, slö i huvudet eller trött. Man kan ta den både regelbundet eller vb. 
Svar på tråden Medicin mot ångest/gad