• sausen123

    Hjärtklappningar/rusningar

    Hej. Är kille på 21 år som studerar.
    Får konstanta hjärtklappningar / rusningar. Händer under hela dagarna men blir mer frekvent under kvällarna. Händer även rätt ofta att hjärtat inte slår under någon sekund för att sedan ta ikapp med ett  par riktigt snabba och kraftiga slag.

    Har gått så långt att jag inte litar på mig själv längre med att vara ensam. Är detta något man bör kolla upp? Eller ska tidens tand lösa dessa livsbekymmer?

    Sannolikt irrelevant information men kan addera att mina ögonvitor blir gulaktiga om jag inte dricker mycket vatten.

    Tack i förhand för all eventuell information man kan få!

  • Svar på tråden Hjärtklappningar/rusningar
  • Core

    Klart du ska kolla upp det. Men det låter som oro. Gula ögonvitor dyker inte upp lite titt som tätt!

    Jag har ofta dubbelslag och korta rusningar, har haft hela livet, man har inte hittat något fel.

  • Markus89

    Har haft hög vilo puls trots hyfsat kondition dubbelslag plötsliga rusningar hjärtklappningar hela mitt liv varit på undersökning ultraljud men inte hittat någon anledning

  • Upptaget

    Hjärtrusningar är obehagligt. Haft det i 20 år. Oftast ofarligt. En läkare sa att alla har det, men vissa känner av det extra mycket. Sen har jag märkt att mina blir värre om jag oroar mig för att få det.
    Kolla upp det! Troligtvis helt ofarligt, men kan vara skönt att ha kollat det.

  • sausen123

    Tack för alla svar! Som #5 nämnde så kan jag nog märka av de "vanliga" ofarliga dubbelslagen mer eftersom jag på senaste analyserat mycket kring detta. Får lägga is på nerverna och avvakta för att se om något förändras framöver. Har avvaktat ett bra tag med att kolla upp detta pga rädsla för att få något dåligt konfirmeratCool. Lycklig är den som lever i ignorans! Tack för allt!

  • Knastret

    Har sen 3 månader samma sak. Hjärtklappning med tunga snabba hjärtslag och ibland kombinerat med dubbelslag. 
    Har dragit ner på kaffe och stressar mindre på jobbet, vilket hjälpt en del. Har även en yngre släkting ned samma problem. Jag har varit hos vc och läkaren på sjukhuset, gjort långtids-ekg. De kan se dubbelslag och att min puls är ca. 80 vilket är ok. Inget allvarligt även om det känns obehagligt. 

  • Upptaget
    sausen123 skrev 2024-02-13 00:37:00 följande:

    Tack för alla svar! Som #5 nämnde så kan jag nog märka av de "vanliga" ofarliga dubbelslagen mer eftersom jag på senaste analyserat mycket kring detta. Får lägga is på nerverna och avvakta för att se om något förändras framöver. Har avvaktat ett bra tag med att kolla upp detta pga rädsla för att få något dåligt konfirmerat // Cool. Lycklig är den som lever i ignorans! Tack för allt!


    Det kommer förmodligen komma perioder där du har mer hjärtrusningar och sedan uppehåll för att sedan komma igen. Därför är det bra du kollar upp det så du slipper den stress och panik som kan komma när dom dyker upp. Som sagt, i de flesta fall är det ofarligt. Lika bra att få det bekräftat. Så blir du inte lika orolig när dom kommer, och där med slipper den onda spiralen att dom eskalerar i oron. 
  • Tukt

    Ett knä eller en fotvårta kan man vänta med att kolla upp. Men vill man verkligen det med "pumpen"? Blir man inte mer stressad och med större chanser till olika symptom om du inte kollar upp det?
    Betänk också att det lär ta ett tag att få ett färdigt utlåtande, med tanker på vårdköer och liknande.

  • sausen123
    Knastret skrev 2024-02-13 02:41:36 följande:

    Har sen 3 månader samma sak. Hjärtklappning med tunga snabba hjärtslag och ibland kombinerat med dubbelslag. 
    Har dragit ner på kaffe och stressar mindre på jobbet, vilket hjälpt en del. Har även en yngre släkting ned samma problem. Jag har varit hos vc och läkaren på sjukhuset, gjort långtids-ekg. De kan se dubbelslag och att min puls är ca. 80 vilket är ok. Inget allvarligt även om det känns obehagligt. 


    Tänker också lite på koffeinet. Får väl i mig ca 200mg/dag i nuläget vilket man bör dra ner på. Vilopulsen brukar ligga på 55(+-5) men har under sömn gått ner till 38 ett par gånger. Även om min kondition är hyfsat bra, känns 38 lite väl lågt(?).
Svar på tråden Hjärtklappningar/rusningar