• Anonym (E)

    Lättare att må dåligt som gravid

    Är det så eller vad anser ni? Vad har ni för erfarenhet. jag mår alltid sämre när jag är gravid. Ångesten blir starkare och blir mer sårbar. Allt jobbigt har alltid brutit ut just under graviditeten. Vet att det är mycket hormoner och det påverkar såklart. Vad har ni andra för åsikt? 

  • Svar på tråden Lättare att må dåligt som gravid
  • Zaro

    Jag är gravid för första gången och känner mig väldigt psykiskt stabil trots stora komplikationer. Däremot har jag utöver komplikationerna åkt på den enda inflammationen/infektionen etc efter den andra.

  • Räkan77

    Jag mådde toppen under alla mina tre graviditeter bortsett från illamåendet i början. Men jag mår generellt psykiskt bra. 

    Men det är ju inte så konstigt om vissa börjar må sämre då det är en stor förändring att bli förälder samtidigt som det händer massor i kroppen. 

  • Anonym (Tre)

    Tre graviditeter (varav en nu) och har varit så lätt sårbar varenda gång,.känner inte igen mig själv. Men har gått över ca 2 veckor efter förlossning.

    Kan säga såhär, hade jag mått såhär psyskit normalt hade det inte varit normalt. Läskigt och jobbigt. 

    Har dock inga andra klassiska symtom som illamående osv. Vet ärligt inte om det hsdr varit enklare med som istället för att vara såhär ledsen hela tiden..

  • OlgaElvira
    Anonym (E) skrev 2024-02-19 22:25:14 följande:
    Lättare att må dåligt som gravid

    Är det så eller vad anser ni? Vad har ni för erfarenhet. jag mår alltid sämre när jag är gravid. Ångesten blir starkare och blir mer sårbar. Allt jobbigt har alltid brutit ut just under graviditeten. Vet att det är mycket hormoner och det påverkar såklart. Vad har ni andra för åsikt? 


    Vid min första  graviditet mådde jag väldigt dåligt, hade då en historia av psykiska problem. Allt gammalt kom upp igen. Under min andra graviditet mådde jag betydligt bättre. Jag tror att det varierar från person till person. Några av oss är känsligare för hormonstormarna än andra. 
  • Zaro

    Man är olika tåliga också. Jag har haft mycket illamående och lågt järn = därmed trötthet samt grav sömnbrist men rest i jobbet ändå osv men vissa blir sjukskrivna omgående. Man har ju lite olika motståndskraft och krav på sig själv. Jag visste inte ens att man kunde bli sjukskriven i en graviditet eftersom det inte är en sjukdom.

Svar på tråden Lättare att må dåligt som gravid