• Anonym (anställd)

Ni som kombinerar distansarbete med arbete på kontor - vad har er arbetsgivare för avtal?

Ni som arbetar på arbetsplatser där arbetsgivaren medger distansarbete men kräver en viss mängd närvaro på kontoret - vad har ni för avtal? Dvs hur mycket distans kontra hur mycket på kontoret? 

Vet ni om det pågår diskussioner om att förändra till mer eller mindre?

Speciellt intresserad av större statliga myndigheter.

Jag arbetar på Försäkringskassan och här har det varit 49/51 procent på årsbasis och är nu på väg att förändras till 60/40 (krav på 60 procent närvaro på kontoret per vecka) på veckobasis. 

• Svar på tråden Ni som kombinerar distansarbete med arbete på kontor - vad har er arbetsgivare för avtal?
  • Anonym (M)
    Anonym (Arbetsförmedlingen) skrev 2024-02-26 18:13:35 följande:
    Orättvis för dem som inte får jobba hemma. Då måste de sjukanmäla sig. Men ni på FK är ju iof kända för att vara orättvisa.

Nu är det i och för sig Arbetsförmedlingen jag jobbar på och inte Försäkringskassan. Men det har inget med min specifika myndighet utan det är så det ser ut på många arbetsplatser där man kan jobba på distans. 

Denna ojämlikhet uppmärksammades under pandemin då alla skulle vara hemma för minsta lilla symptom. Då slopade man ju karensdagen men den är ju tillbaka. 

Ja, det är ekonomiskt fördelaktigt för mig att kunna jobba hemifrån när jag är förkyld. Men det är också samhällsekonomiskt fördelaktigt eftersom staten annars måste betala ut sjuklön till mig. 
    Nu betalar ju staten både lön och sjuklön till dig, så i ditt fall spelar det mindre roll. De som arbetar privat får sjuklönen av arbetsgivaren de första 14 dagarna så det belastar inte staten. 
  • Mrs Moneybags

Jobbar på myndighe och har samma deal - 49/51. Men i praktiken är jag på kontoret 2 dagar i veckan om det inte är något särskilt. Vår chef gör likadant och är dessutom där till kl 2-3 på sina kontorsdagar. 

Vi har det väldigt flexibelt men tisdagar är vi där allihop. 

Det kommer nog inte förändras framöver pga vi ska flytta ihop några hundra individer till ett mindre hus. Jag ser inte hur vi alla skulle få plats utan att fortsätta på den här banan och kanske t.o.m. utöka hemarbetet. 

• Anonym (Ida)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-27 14:04:47 följande:

Jobbar på myndighe och har samma deal - 49/51. Men i praktiken är jag på kontoret 2 dagar i veckan om det inte är något särskilt. Vår chef gör likadant och är dessutom där till kl 2-3 på sina kontorsdagar. 

Vi har det väldigt flexibelt men tisdagar är vi där allihop. 

Det kommer nog inte förändras framöver pga vi ska flytta ihop några hundra individer till ett mindre hus. Jag ser inte hur vi alla skulle få plats utan att fortsätta på den här banan och kanske t.o.m. utöka hemarbetet. 

Samma på "min" myndighet. Enheter ska samlokaliseras och man kommer tappa 75-80% av medarbetarna som inte kan pendla till ett annat kontor utan där man kommer behöva vara generös i de enskilda överenskommelserna. Och på de andra orterna finns det inte heller plats. 
  • Anonym (Privata sektorn)
    Anonym (L) skrev 2024-02-26 19:24:17 följande:

Ni som sitter hemma och "jobbar" har ju inget riktigt jobb. 

Vi är ca 16 pers på vårt kontor.
    När jag är på plats är det massa som alltid ska fråga och ha hjälp med allt. 

Fredagar när jag sitter hemma upplever jag att dem drar sig för att ringa.

Jag kan jobba utan att bli störd och får massa gjort.
    Brukar rivs av så mycket mail jag bara kan den dagen.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Privata sektorn) skrev 2024-02-27 17:50:29 följande:

Vi är ca 16 pers på vårt kontor.
    När jag är på plats är det massa som alltid ska fråga och ha hjälp med allt. 

Fredagar när jag sitter hemma upplever jag att dem drar sig för att ringa.

Jag kan jobba utan att bli störd och får massa gjort.
    Brukar rivs av så mycket mail jag bara kan den dagen.

Upplever detsamma. Och det är ju både bra och dåligt känner jag.
    Det mellanmänskliga och det man löser tillsammans av att just vara tillsammans är ju grymt! Och det saknar jag när jag sitter hemma. Tröskeln av att behöva ringa någon eller boka ett konkret möte för att lösa saker är högre än att bara "slinka förbi" eller fånga någon i korridoren. 
    Och det märktes inte lika mkt innan pandemin när alla i princip var på plats alla dagar. Då spreds de där störningarna ut och man påverkades inte lika mycket, i alla fall kände jag så. 
    Men nu tycker jag också att det kan bli störande om jag är där EN enda dag och har avsatt den dagen för saker som jag inte kan lösa på egen hand hemifrån. Det vore en vinst om man var mer på kontoret, att man fick igång det där samarbetet mellan teamen/enheterna igen. Så att jag kände att dessa samarbeten gav mer än de tog.
  • Anonym (Abcde)

Jag jobbar också på Arbetsförmedlingen och har 49/51, men vi har ett par fasta kontorsmöten varje vecka som är obligatoriska och på plats. Kan man inte dyka upp för att man är förkyld får man sjukskriva sig de dagarna. Det är därmed inte möjligt att jobba på distans en hel vecka i taget förutom under semesterperioden då APT o dyl inte hålls. 

I övrigt har produktiviteten ökat och sjuktalen minskat sedan distansavtalet infördes så jag hoppas inte de börjar återgå till gamla arbetssättet.

• Anonym (Konsulten)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-27 11:48:12 följande:
    Om man orkar jobba hemifrån med en förkylning så gör man det. Men långt ifrån alla orkar det. 
    Ok. Men vad är det med en förkylning som gör det jobbigt att arbeta? Jag har svårt att förstå det. Och då jobbar jag själv med utveckling av algoritmer och komplexa system som kräver väldigt mycket fokus. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-02-27 23:42:29 följande:
    Ok. Men vad är det med en förkylning som gör det jobbigt att arbeta? Jag har svårt att förstå det. Och då jobbar jag själv med utveckling av algoritmer och komplexa system som kräver väldigt mycket fokus. 
    Ibland har man ju feber och frossa, hosta mm, då bör man vara sjukskriven tycker jag. 

Har man nästäppa så är det ju en annan sak. 
  • Anonym (Ida)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-28 09:39:05 följande:
    Ibland har man ju feber och frossa, hosta mm, då bör man vara sjukskriven tycker jag. 

Jag tycker också att det är av omsorg om andra.
    Det skulle kännas väldigt ofräscht att sitta och vara jättesnorig på kontoret eller om någon annan gjorde det. Man kan ju vara pigg i övrigt så att man klarar sina timmar av aktivt arbete så att säga. 
    Eller om man hostar. Man kanske inte ens har möten utan jobbar i olika system hela dagarna eller så får man sätta på mute om man måste hosta eller snyta sig. 
    Men mycket är omsorg om andra. Jag kan fixa en förkylning.  Min skrivbordsgranne kanske inte gör det.  Eller hens barn, äldre släktingar etc.
  • Anonym (M2)

Anonym (Konsulten): Feber, huvudvärk, täppt näsa och trötthet som många kan få av förkylning gör att man inte orkar jobba hemifrån. 

• Anonym (Konsulten)
    Anonym (Ida) skrev 2024-02-28 10:49:28 följande:
    Jag tycker också att det är av omsorg om andra.
    Det skulle kännas väldigt ofräscht att sitta och vara jättesnorig på kontoret eller om någon annan gjorde det. Man kan ju vara pigg i övrigt så att man klarar sina timmar av aktivt arbete så att säga. 
    Eller om man hostar. Man kanske inte ens har möten utan jobbar i olika system hela dagarna eller så får man sätta på mute om man måste hosta eller snyta sig. 
    Men mycket är omsorg om andra. Jag kan fixa en förkylning.  Min skrivbordsgranne kanske inte gör det.  Eller hens barn, äldre släktingar etc.

I detta fall handlade det om att arbeta hemifrån istället för att sjukskriva sig :)

Anonym (M2) skrev 2024-02-29 09:36:19 följande:

Anonym (Konsulten): Feber, huvudvärk, täppt näsa och trötthet som många kan få av förkylning gör att man inte orkar jobba hemifrån. 

Visst men då skulle jag inte kalla det för förkylning. Det passar mer in på influensa. Då kan jag förstå att man sjukskriver sig.

• Anonym (M2)
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-02-29 10:06:18 följande:

I detta fall handlade det om att arbeta hemifrån istället för att sjukskriva sig :)

Visst men då skulle jag inte kalla det för förkylning. Det passar mer in på influensa. Då kan jag förstå att man sjukskriver sig.

Influensa? Det är betydligt värre än en kraftig förkylning. 

Men poängen är att alla människor inte orkar jobba när de är förkylda, oavsett var mycket/lite de är förkylda. Detta oavsett om de kan arbeta hemifrån vid sjukdom eller inte. 
  • Anonym (K)

Jag älskar min mix av att jobba på kontoret och hemma. Är på kontoret 2-3 dagar i veckan. Har ganska lång restid men tillgång till en massa bra träningsanläggningar i samband med resorna och får mycket vardagsmotion de dagarna. Parat med sovmorgon de dagar jag jobbar hemma och sparar 3h restid den dagen.
    Det går att sköta jobbet helt remote, det fungerade väldigt bra under pandemin men blir olidligt tråkigt i längden.

Jag kan förstå att de som inte kan jobba hemma tycker det är orättvist att man kan sitta hemma och jobba lite småförkyld och inte behöver sjukskriva sig. Men förstår inte varför livet och samhället skulle bli så mycket bättre av att hemmajobbarna sjukskrev sig istället för att faktiskt utföra det jobb man kan. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-29 10:53:46 följande:

Men poängen är att alla människor inte orkar jobba när de är förkylda, oavsett var mycket/lite de är förkylda. Detta oavsett om de kan arbeta hemifrån vid sjukdom eller inte. 
    Jag håller med!
  • Anonym (Privata sektorn)

En annan aspekt av att jobba hemma när man är förkyld är att man kanske har mycket att göra.
    Vi är få på vår arbetsplats med mycket att göra och även om vi vill så går det inte att jobba för 2. 

Det innebär att om jag är sjuk 1-2 dagar har jag 1-2 dagars jobb som väntar på mig när jag är frisk. 

Då river jag Helle av så mycket jag kan hemma och flexar ut lite tidigare om jag inte orkar hela dagen.

• Anonym (Konsulten)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-29 10:53:46 följande:

Vi är väl alla olika. Jag tränar regelbundet och har bra kondis. Har varit sjukskriven i snitt en dag vartannat år de senaste 18 åren. Jobbar till och med bättre hemifrån sjuk än på kontoret där folk stör en hela tiden. Det är när man ska planera saker som det fungerar bättre att jobba från kontoret... 
  • Anonym (H)

Jobbar i ett medieföretag, sitter i kontorslandskap, så jag gör lite som jag vill. De dagar jag jobbar ostört hemifrån är jag mkt mer produktiv än när jag sitter på jobbet och störs av ljud (telefonprat främst från kontorsgrannen en meter ifrån, han pratar i telefon hela dagarna). Började i en ny grupp på jobbet vid årsskiftet, där vi gemensamt bestämt att vi gör som det passar oss, innan fick man jobba hemifrån en dag i veckan, såvida man inte hade särskilda skäl. Nu under vintern är det många fler som jobbat hemifrån för att slippa ge sig ut i trafiken, väldigt skönt att det går. Sen att jag hinner slänga i en tvätt, köra diskmaskinen etc. är helt klart en bonus.

• Anonym (Anno Nym)

Jobbar inom statlig myndighet och det är som hos de flesta företag.

Konsulter måste vara på plats i stort sett sitta på en stol mellan 8-17 eller vad man nu har för arbetstider.

Anställda kommer och går som dom vill, det är varierat en del kan koppla upp sig på morgonen vilket är rätt vanligt, man är grön och online kl 8-10 och inte helt ovanligt att man är "borta" fram till 14-15 tiden då det pysslas med annat helt dött efter 14:30 vardagar.

Jag personligen föredrar hybridmodellen, jag vill vara på plats ibland och även att andra ska vara det då vissa diskussioner och möten ska tas på plats och inte över teams eller liknande.

Svar på tråden Ni som kombinerar distansarbete med arbete på kontor - vad har er arbetsgivare för avtal?