• Anonym (anställd)

Ni som kombinerar distansarbete med arbete på kontor - vad har er arbetsgivare för avtal?

Ni som arbetar på arbetsplatser där arbetsgivaren medger distansarbete men kräver en viss mängd närvaro på kontoret - vad har ni för avtal? Dvs hur mycket distans kontra hur mycket på kontoret? 

Vet ni om det pågår diskussioner om att förändra till mer eller mindre?

Speciellt intresserad av större statliga myndigheter.

Jag arbetar på Försäkringskassan och här har det varit 49/51 procent på årsbasis och är nu på väg att förändras till 60/40 (krav på 60 procent närvaro på kontoret per vecka) på veckobasis. 

• Svar på tråden Ni som kombinerar distansarbete med arbete på kontor - vad har er arbetsgivare för avtal?
  • daljian

Är nu egen och gör som jag vill.
    Innan dess var jag anställd och gjorde som jag ville (IT-branchen).

• Jemp

Efter pandemin hade vi 3 obligatoriska dagar per vecka, nu har vi 2 ?men gärna fler?.

• Anonym (C)

Jobbar på ett stort företag. På plats minst två dagar i veckan och på anmodan.  Innebär att vissa möten och likande måste man vara på plats.

En hel del flexibilitet finns.

• Jemp

Ej myndigjet

Jemp skrev 2024-02-25 17:24:55 följande:

Efter pandemin hade vi 3 obligatoriska dagar per vecka, nu har vi 2 ?men gärna fler?.

Ej myndighet utan privat. Jag tror mina vänner på myndighet har lite mer fysisk närvaro. Själv bytte jag därifrån redan innan pandemin 
  • Anonym (M)

Jobbar också statligt, 2 dagar hemma per vecka. 

Vid snöoväder t ex inga problem att utöka. 

• Anonym (Konsult)

Jag är konsult så jag får anpassa mig efter kundernas avtal. Där jag är just nu är det 3 dagar i veckan på kontoret. De fast anställda hade faktiskt det i sina anställningsavtal redan innan pandemin. Det är privat sektor. 

På mitt förra uppdrag, som startade under pandemin, så var det mot slutet meningen att vi skulle tillbaka till kontoret en dag i veckan. Men alla, inklusive chefen, verkligen ogillade det kontoret så vi var där en gång i månaden bara för att visa att vi fanns. Det var offentlig sektor. 

• Anonym (My)

Jobbar statligt och får jobba 40%hemifrån. Vi har två fasta kontorsdagar och en valfri. 

• Anonym (Staten)

Anställd på en av Sveriges största myndigheter Vi har 2 dagar hemma på veckobasis (går ej att spara) och har haft så sen pandemin tog slut. Inte hört om några planera på att det ska ändras (jobbar inom it och vi skulle aldrig kunna rekrytera folk om det Snävades åt mer). 

• Anonym (anställd)
    Anonym (Staten) skrev 2024-02-25 19:40:27 följande:

Anställd på en av Sveriges största myndigheter Vi har 2 dagar hemma på veckobasis (går ej att spara) och har haft så sen pandemin tog slut. Inte hört om några planera på att det ska ändras (jobbar inom it och vi skulle aldrig kunna rekrytera folk om det Snävades åt mer). 

Men hur fungerar det om ni tex är förkylda en vecka och jobbar hemma hela veckan pga det eller pga barns sjukdomar odv, behöver ni jobba ikapp det? 
  • Anonym (111)

Myndighet, 3 dagar kontor, 2 dagar hemma i veckan. Hemmadagarna valfria, om det inte är något särskilt. Avdelningsmötesdagen obligatorisk på plats.

Svar på tråden Ni som kombinerar distansarbete med arbete på kontor - vad har er arbetsgivare för avtal?