• AndreaBD

    Badkar, hörn eller vanlig, bubbel eller inte?

    Vi har haft ett hörn-bubbel-badkar hittills. Badrummet är inrett efter det. Dvs. min man har gjutit golvet så att vattnet rinner ner åt rätt håll och det finns ju nu rör på vissa ställen och hängande toa med inbyggda tillbehör. 

    Förra veckan hade nu dottern sönder det badkaret, lämnade nog på lampan efter att ha släppt ut vattnet. Det blev för varmt, det brände små hål i badkaret. Det går nog inte att laga. Min man kollade upp det lite. Vi får slänga den.

    Vi hade köpt det ganska billigt begagnat. Men det funkade. Vi har inte använt det ofta. Jag använder det egentligen bara för att raka benen och för att lägga något i blött. Eller för att duscha av persienner eller mattor. 

    Efter den skräcken med lampan - det hade kunnat brinna i värsta fall - funderar jag på om man bör ha vanlig badkar istället. Problemet är dock att det som passar bäst där är just ett hörnbadkar. För att det är 140 cm åt båda håll. Vanliga badkar är väl minst 160? Det blir för trångt. Då är toan för nära. Vad är lösningen? Ett hörnbadkar utan bubbel? De brukar man dock inte hitta begagnade. Annars säljer folk både vanliga badkar och bubbelvarianter riktigt billigt.  Vad är bästa lösningen???

  • Svar på tråden Badkar, hörn eller vanlig, bubbel eller inte?
  • EnAnonumius

    Mitt badkar (vanligt badkar) är 148cm långt utvändigt mått.
    Mitt gamla badkar var på 165cm utvändigt mått..

    Badkar av den vanliga raka modellen kommer i olika längder.  Det finns ju även sittbadkar de är inte långa men oftast lite djupare än liggbadkar.

    Om du gör en google bildsökning så kommer du att se att badkar kommer i olika storlekar och utföranden.

    Så det finns egentligen ingen "standard" på badkar. Utan det hänger på de olika tillverkarna vilka mått det blir..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AndreaBD

    Tack alla. Då ska jag hålla utkik efter ett kortare badkar. 
    Mortisca: Har du negativa erfarenheter av bubbelbadkar? 

Svar på tråden Badkar, hörn eller vanlig, bubbel eller inte?