• Anonym (Elvira)

Folk vill verkligen vara elaka

När jag va 19 år fick jag alltid Höra att jag va 14, jag hatade det. När jag va 25 fick jag alltid höra att jag va 19 år? nu som 30 åring tror folk att jag är 35, trots att jag bara är 152 cm och väldigt smal ? har dessutom babyface ljus röst, ungdomlig klädsel, lite små omogen fortfarande? känner mig less, känns som folk vill vara elaka?. kan omöjligt åldrats 10 år på bara 5 år? när jag dessutom levt hälsosamt . Känner ett stort agg emot mänskligheten. Alltid fått höra att jag är smal utan former och ser ut som ett barn, medans nu gäller de inte helt plötsligt???

• Svar på tråden Folk vill verkligen vara elaka
  • Lynx123

Men snälla....STRUNTA i vad andra tycker. Om de tycker att du ser äldre ut så gör de   skit samma. Det är inte som att de tycker att du har två huvuden. 

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Liknande problem) skrev 2024-03-08 14:42:15 följande:
    Om han tycker jag ser ut som ett barn och vill se leg på att jag är 15(!!!) och efter det gärna vill dejta så betyder det att han vill dejta någon som han tycker ser ut som ett barn. Aka pedo.

Nu kanske han inte var så dömande utan kunde ha överseende med utseendet. Men ville vara på det säkra att han inte gjorde något brottsligt.

Sen betyder pedofil att man gillar förpubertala barn. Så det blir ju även att kalla honom för pedofil.

• Anonym (Brist på fett i ansiktet)
    Anonym (Elvira) skrev 2024-03-08 15:22:52 följande:

Släkt, vänner och min partner tycker jag ser ut som 20-25 år. det har varit kollegor som tyckt att jag ser äldre ut. Men börjar undra om det kan bero på att dom redan vet eller fått reda på min ålder och vill trycka ner mig. Är några st som sagt det minns inte exakta antalet. när Jag köpte busskort så frågade dom reducerat eller Fullt pris. Jag tycker att jag ser väldigt ung ut men oftast kanske de är svårt att se sånt själv ingen aning . Har även lugg vilket ofta gör att man ser yngre ut, samt undervikt. Men tydligen har inte det hjälpt 

Om du har undervikt så är det inte alls konstigt att ansiktet börjar åldras snabbare efter en viss ålder. Det som gör ansiktet mindre insjunket och rynkigt är.. tada underhudsfett!

Varför bryr du dig ens om vad några få säger när andra säger motsatsen?
    Är det så mycket lättare att ta åt sig av några få negativa kommentarer än vad det är att ta emot komplimanger från dom man älskar? Trist för din partner.
  • Anonym (Q)

Brukar du fråga folk om hur gammal du ser ut till att vara? För jag antar att det är människor som inte känner dig som gissar din ålder. Nu antar jag att det är olika människor, som inte känner till din riktiga ålder, som har svårt att gissa hur gammal du är. Då är svaret enkelt. Människor har olika åsikter om hur gammal en människa kan vara. Om jag visar ett foto för tre olika människor, så kan svaret om ålder ibland variera mycket. 

Detta är inte att vara elak eller att såra. Vissa människor har svårt att avgöra ålder. Jag kan erkänna att jag en gång blev lite sårad. Det var en brandman som delade ut serietidningar till barn. Han frågade mig om jag ville ha en om jag hade ett barnbarn. Jag var drygt 30-35 år. Sen tyckte jag att han var dum i huvudet eller blind. Så fel har aldrig någon gissat på min ålder. Oftast har folk trott att jag varit yngre. 

• Anonym (Ego)

Av det du skriver om vad tex kollegor eller släkt tycker låter det som att du frågar folk hur gammal de tycker att du ser ut. Dina närmaste gissar säkert snällare. Hur det än är med den saken tycker jag också att man ska vara snäll, samtidigt som att det faktiskt inte gör något att se äldre ut än man gör. Vi ska alla bli äldre...om vi har tur...men hur vi ser ut på insidan är mycket viktigare.

• Anonym (Gymrumpan)
    Anonym (Elvira) skrev 2024-03-08 07:45:17 följande:
    Folk vill verkligen vara elaka

Ja, tyvärr Rynkar på näsan
  • Kvittning
    Anonym (Elvira) skrev 2024-03-08 15:22:52 följande:

Släkt, vänner och min partner tycker jag ser ut som 20-25 år. det har varit kollegor som tyckt att jag ser äldre ut. Men börjar undra om det kan bero på att dom redan vet eller fått reda på min ålder och vill trycka ner mig. Är några st som sagt det minns inte exakta antalet. när Jag köpte busskort så frågade dom reducerat eller Fullt pris. Jag tycker att jag ser väldigt ung ut men oftast kanske de är svårt att se sånt själv ingen aning . Har även lugg vilket ofta gör att man ser yngre ut, samt undervikt. Men tydligen har inte det hjälpt 

Om det är kollegor som tror att du är äldre så beror det säkert på att du träffar dom i ett annat sammanhang. 

När jag var i din ålder så var det många jag jobbade med som trodde jag var äldre, samtidigt som folk jag träffade privat trodde jag var yngre.

Det kom helt enkelt ifrån att mina kollegor var äldre och vi var "jämlikar" så de utgick från att jag var i liknande ålder som de var. Inget konstigt alls.

Nu är jag 45 och det diffar säkert 15 år på hur gammal folk tror jag är beroende på i vilket sammanhang vi ses och hur gamla de själva är. Yngre personer tror jag är yngre och äldre tror jag är äldre. 
  • Freddie K

Jag har alltid fått höra att jag ser mycket yngre ut än vad jag är. Nu är jag 40 och får fortfarande höra att jag ser yngre ut. Jag har inte en enda rynka i ansiktet. Förut störde jag mig på det, men det gör jag inte längre.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Kvittning

En sak till, jag tror du behöver börja snälltolka vad folk säger istället för att direkt misstänka att det finns någon form av negativt motiv bakom. Om någon på jobbet tror du är äldre så kanske det är för att de tycker du utstrålar erfarenhet som påverkar deras bedömning. 

Jag har alltid tagit felaktiga åldersgissningar som en komplimang, oavsett vilket håll de gissar fel åt. Att direkt tolka felaktiga åldersgissningar att de skulle vara medvetet elaka känns som en ganska långtgående anklagelse mot dina medarbetare och du mår nog generellt bättre i livet om du inte tolkar in negativa saker i vardagliga händelser. 

T.ex. Någon gissar du är yngre "de måste tycka jag har mycket energi/är rynkfri/är ungdomlig" eller annat som känns som det kan passa. Och om någon gissar du är äldre "de måste tycka jag har pondus/utstrålar erfarenhet/är kompetent". 

• Anonym (Elvira)
    Kvittning skrev 2024-03-09 13:01:04 följande:

En sak till, jag tror du behöver börja snälltolka vad folk säger istället för att direkt misstänka att det finns någon form av negativt motiv bakom. Om någon på jobbet tror du är äldre så kanske det är för att de tycker du utstrålar erfarenhet som påverkar deras bedömning. 

Jag har alltid tagit felaktiga åldersgissningar som en komplimang, oavsett vilket håll de gissar fel åt. Att direkt tolka felaktiga åldersgissningar att de skulle vara medvetet elaka känns som en ganska långtgående anklagelse mot dina medarbetare och du mår nog generellt bättre i livet om du inte tolkar in negativa saker i vardagliga händelser. 

T.ex. Någon gissar du är yngre "de måste tycka jag har mycket energi/är rynkfri/är ungdomlig" eller annat som känns som det kan passa. Och om någon gissar du är äldre "de måste tycka jag har pondus/utstrålar erfarenhet/är kompetent". 

Tack behövde höra det. Tack att du skrev <3
  • Kvittning
    Anonym (Elvira) skrev 2024-03-09 13:08:09 följande:
    Tack behövde höra det. Tack att du skrev <3
    Hoppas du blir glad över alla felaktiga åldergissningar i framtiden och bara tänker på vilka tecken om din egen grymhet det ger dig  Hjärta
  • Core

Rent generellt kan väldigt smala se härjade ut rätt fort. Svårt att säga om det gäller dig dock

• Reclaimyourself
    Anonym (Gymrumpan) skrev 2024-03-08 12:36:34 följande:
    Nej, det behövs fler som mig. Som har empati och förståelse för andra människor.
    Kaffedraken, jag är på din sida! 😉
  • Anonym
    Reclaimyourself skrev 2024-05-19 04:15:23 följande:
    Kaffedraken, jag är på din sida! 😉
    Du gör alltså det, ja. Söker efter trådar som innehåller "elak".
Svar på tråden Folk vill verkligen vara elaka