• Anonym (Trött på att vara trött)

Vilken sjukdom har jag?

Läkarna vet inte vad som är fel med mig jag behöver er hjälp att gissa. 

Jag är jämt trött, ingen vanlig trötthet utan en dränerande trötthet. Tänk er att ha en brusten blindtarm men istället för att ha ont är du trött. Med tröttheten kommer sjukdomskänsla det känns som att jag har feber (det har jag inte) jag får sämre kondition vartefter dagen går på morgonen kan jag simma två kilometer på kvällen kan jag inte gå upp för trappan till min lägenhet utan att bli högröd i ansiktet, tvingas sätta mig för att andas och jag svettas massor. Jag känner mig som de man ser på TV i My 600lbs life som inte rest sig ur sängen på 10 år. 

Just nu har jag diagnosen utbrändhet men något stämmer inte jag mår inte psykiskt dåligt. Det här är inget jag kan vila bort heller. 

• Svar på tråden Vilken sjukdom har jag?
  • Anonym (Granbarr)

Utbrändhet/utmattningssyndrom ger exakt dom symptom du beskriver . Det är därför många som är utmattade förväxlar det med rent fysiska besvär och letar andra anledningar och avfärdar utmattningen med att skylla på sömnbrist,  dålig kondition eller "influensa" . 
    Utbrändhet tar tid att läka. Min senaste sjukskrivning pågick i 2 år innan kroppen var läkt tillräckligt för att alla symptom skulle klinga av. 

Anonym (Granbarr) skrev 2024-03-08 21:46:35 följande:

Utbrändhet/utmattningssyndrom ger exakt dom symptom du beskriver . Det är därför många som är utmattade förväxlar det med rent fysiska besvär och letar andra anledningar och avfärdar utmattningen med att skylla på sömnbrist,  dålig kondition eller "influensa" . 
    Utbrändhet tar tid att läka. Min senaste sjukskrivning pågick i 2 år innan kroppen var läkt tillräckligt för att alla symptom skulle klinga av. 

Jag har varit sjukskriven i snart 10 år. Kan inte leva såhär länge det är inget liv bara kamp för att överleva. 
  • EpicF

Man behöver inte må dåligt psykisk vid utbrändhet. 

Dina syntom är exakt de som många för av utbrändhet. 
    Varför tror du att det är något annat?

EpicF skrev 2024-03-08 22:35:20 följande:

Man behöver inte må dåligt psykisk vid utbrändhet. 

Dina syntom är exakt de som många för av utbrändhet. 
    Varför tror du att det är något annat?

För att det bara blir värre istället för bättre och jag känner inte igen mina symtom när jag läser om utbrändhet. 
  • Anonym (Ella)

Har de kollat upp dina sköld värden?
    Flera andra symtom som viktuppgång, torrt hår, avsaknad av de yttre ögonbrynen?

Anonym (Ella) skrev 2024-03-08 22:46:54 följande:

Har de kollat upp dina sköld värden?
    Flera andra symtom som viktuppgång, torrt hår, avsaknad av de yttre ögonbrynen?

Sköldkörteln har de kollat flera gånger och värdet är normalt, inte på gränsen utan en bra bit över. Jag har gått upp 20 kilo, håret är torrt och glanslöst och jag har tappat så mycket att jag har en stor kal fläck på huvudet (är drygt 30 så jag är inte nära klimakteriet) ögonbrynen är normala. 
  • Anonym (CFS)

Cfs/kroniskt trötthetssyndrom. 

• Lynx123

Har de utrett mage/tarmar ordentligt? Att bli högröd på kinderna kan vara kopplat till tunntarmen. Likaså om du har onormala vitamin/mineralvärden.

• Anonym (M)
    Lynx123 skrev 2024-03-09 07:06:27 följande:

Har de utrett mage/tarmar ordentligt? Att bli högröd på kinderna kan vara kopplat till tunntarmen. Likaså om du har onormala vitamin/mineralvärden.

Snarare att man har dålig kondition
  • Anonym (Dopamin)

Jag har en arbetskamrat som hade liknande symptom. Ganska pigg på morgonen men allteftersom dagen gick blev hon tröttare. Seg och allt gick långsamt. Läkarna letade fel länge innan en läkare kom på att hon hade en sjukdom som ledde till dopaminbrist och nu behandlas hon med en medicin mot parkinson och är helt symptomfri. 

• Anonym (Ella)
    Anonym (Trött på att vara trött) skrev 2024-03-08 22:57:38 följande:
    Sköldkörteln har de kollat flera gånger och värdet är normalt, inte på gränsen utan en bra bit över. Jag har gått upp 20 kilo, håret är torrt och glanslöst och jag har tappat så mycket att jag har en stor kal fläck på huvudet (är drygt 30 så jag är inte nära klimakteriet) ögonbrynen är normala. 

Jag förstod inte riktigt kring ditt sköldkörtel värde, normal men ligger en bra bit över?
    Ligger den över ÄR det inte bra och även en liten höjning kan vara nog för att inte må bra. Finns en variant där värdet går upp och ner och då heter det Haschimoto. 
    Du har flera symptom på att sköldkörteln inte mår bra, du har ökat i vikt och tappat hår!
    Du är dessutom trött och blir lätt utmattad.
    Ta kontakt med en ny läkare och varför inte ta kontakt med Medicheck, en nätdoktor dit många har sökt sig till då det finns läkare där som är bra på det här.
    Ge INTE upp, det finns hjälp!
    -
    Att ha ssk problem är ett helvette!
    Varför jag vet,lider av det själv.

Lynx123 skrev 2024-03-09 07:06:27 följande:

Det är inte utrett alls tack! Jag ska kolla upp det. 
    Anonym (Dopamin) skrev 2024-03-09 11:22:28 följande:

Jag har en arbetskamrat som hade liknande symptom. Ganska pigg på morgonen men allteftersom dagen gick blev hon tröttare. Seg och allt gick långsamt. Läkarna letade fel länge innan en läkare kom på att hon hade en sjukdom som ledde till dopaminbrist och nu behandlas hon med en medicin mot parkinson och är helt symptomfri. 

Det ska jag kolla upp, tack! 
    Anonym (Ella) skrev 2024-03-09 11:31:29 följande:

Jag förstod inte riktigt kring ditt sköldkörtel värde, normal men ligger en bra bit över?
    Ligger den över ÄR det inte bra och även en liten höjning kan vara nog för att inte må bra. Finns en variant där värdet går upp och ner och då heter det Haschimoto. 
    Du har flera symptom på att sköldkörteln inte mår bra, du har ökat i vikt och tappat hår!
    Du är dessutom trött och blir lätt utmattad.
    Ta kontakt med en ny läkare och varför inte ta kontakt med Medicheck, en nätdoktor dit många har sökt sig till då det finns läkare där som är bra på det här.
    Ge INTE upp, det finns hjälp!
    -
    Att ha ssk problem är ett helvette!
    Varför jag vet,lider av det själv.

Jag ligger inom normal intervallet inte precis på gränsen till normalt utan i mitten ungefär. Säg att intervallet är mellan 100-200 då ligger jag på 150. Jag ville få fram att jag inte ligger precis på gränsen jag vet att man kan ligga på gränsen och ha symtom. Värdet är kollat flera gånger och det har varit normalt alla gånger. 
Svar på tråden Vilken sjukdom har jag?