• misstomuchthoughts

    Han jag dejtar betalar inte tillbaka

    Jag har lånat ut pengar till en jag dejtar pga att han är i en knepig situation i livet. 

    Nu har jag fått veta att han köpt en massa oviktiga saker hit och dit, som tillsammans lätt skulle vara värt den summa han är skyldig mig..

    Är det inte respektlöst av honom att lägga dem pengarna på oviktiga saker istället för att betala av mig så fort som möjligt? Eller tänker jag fel? 

  • Svar på tråden Han jag dejtar betalar inte tillbaka
  • Tecum

    Kräv pengarna tillbaka och dumpa honom sen. Vad ska du med en oansvarig parasit till?

  • Me Myself

    En nära vän som jag regelbundet lånat ut till, som har betalat tillbaka hela tiden innan, har nu senaste månaderna slutat betala. Vi gjorde upp att det skulle betalas vid senaste lön, men bara ursäkter och inga pengar.

    Tydligen är lite pengar mer värt än vår vänskap och då förstår man hur mycket den var värd. Oerhört respektlöst, fräckt och lögnaktigt.

  • Auditanne

    En av de rödaste av redflags. Dejta aldrig någon som ber om pengar. Detsamma med vänskap i ett tidigt skede.

    En vuxen människa klarar att sköta sin egen ekonomi. Bilda relationer med vuxna personer.

  • Goneril

    Det finns ett sätt som folk i allmänhet inte känner till. Skicka en faktura, bra om du har lite underlag, belopp, tidpunkt etc. Sätt ett sista betalningsdatum, några veckor framåt förslagsvis. Har du inte fått betalt skickar du fakturan till Kronofogden som betalningsföreläggande. Det kostar några hundra, men det kan det ju vara värt. Jag skulle skicka en kopia av kravet till hans arbetsplats. Att du ska göra slut är givet, den här killen kommer att skörta upp dig så mycket det går. När du gjort slut kommer han att hitta någon annan att lura. Varför blev du ihop med honom överhuvudtaget?

  • Goneril

    Tilllägg: (Memyself) borde också skicka krav via Kronofogden, betalningsföreläggande. TS kille befann sig i en kritisk situation, de gör alltid, dessa killar. Hur många trådar har inte funnits på FL som handlar om just detta, killar som lurar snälla godtrogna tjejer? 

  • November Rain
    Goneril skrev 2024-03-21 19:54:38 följande:

    Tilllägg: (Memyself) borde också skicka krav via Kronofogden, betalningsföreläggande. TS kille befann sig i en kritisk situation, de gör alltid, dessa killar. Hur många trådar har inte funnits på FL som handlar om just detta, killar som lurar snälla godtrogna tjejer? 


    Det här gäller en kvinna och så långt går jag inte. Tyvärr kan jag inte ursäkta det beteendet, och jag har fortfarande inte sett röken av pengarna. Men pengarna är tydligen viktigare än en god vän.
Svar på tråden Han jag dejtar betalar inte tillbaka