• Snäckan88

    Känner mig mobbad av svärmor

    Jag skulle gärna vilja höra vad andra har för råd och vad ni hade gjort i mitt ställe.

    Jag har en sambo sen 11 år tillbaka. Vi har det väldigt bra tillsammans men hans mamma bestämde sig för att hata mig sedan första gången hon träffade mig. 
    Hon har visat tydligt med att skicka mördarblickar vid matbordet, spydiga kommentarer, släppa dörrar till affärer så de stängs för mig om jag har gått bakom henne. Ignorerar mig när jag pratar, svarar inte mig när jag pratar om enkla saker som vädret osv.
    Men värst var när jag förra året blev gravid med vårt första barn. Hon hälsade på och kunde inte titta på mig, se min gravidmage. Hon pratade inte till mig och när jag försökte fråga henne hur det känns att bli farmor så ryckte Hon på axlarna och svarade med nonchalant ton att "Det känns ingenting". 
    Jag kände mig förnedrad och det kändes som om jag var något billigt smuts som bar min sambos barn. Jag lämnade köket där vi satt och stängde in mig i sovrummet. Min jag hörde att de tjafsade, sen skrek min sambo. När jag gick ut i köket så hade sambon slängt ut sin mamma. Han sa att hon är helt knäpp. Fick aldrig veta vad de sa.

    Nu är vår lilla pojk 6 månader och sambon fyller år. Hans mamma vill komma och min sambo har bjudit in henne. 
    Jag mår skit över tanken om att hon ska komma hit. Har brutit ihop, legat vaken om natten och mår allmänt sjukt pga detta. 
    Ovanpå det hela så sover jag dåligt, vår son vaknar ofta om nätterna, jag helammar och han har tandsprickning. Så jag är sjukt trött och känner inte att jag orkar med sådana här mentala "belastningar".

    Vi har satt kalaset till 3 timmar för att jag ska kunna amma och passa på att sova när bebis sover. Men det känns ändå väldigt jobbigt att hans mamma ska komma hem till oss och att jag ska behöva sitta där. Dessutom att hon ska träffa vår bebis och ännu värre kanske vilja hålla honom.

    Vad säger ni om detta? Följdfrågor? Tips? Hur ska jag hantera situationen? Hur ska jag tänka för att orka med?

  • Svar på tråden Känner mig mobbad av svärmor
  • nihka
    Anonym (Skärpning) skrev 2024-03-24 14:56:34 följande:

    Absolut ! Fast alla goda råd är inte nödvändigtvis att stryka en osäker mänska medhårs.


    En infallsvinkel är att ts svärmor inte kan ha hatat henne redan första gången de träffades. varför skulle en mänska göra det innan man ens träffats. Låter inte trovärdigt mer imbecillt och en efterkonstruktion. Allt annat ts skriver kan också silas igenom ett filter av en gigantisk osäkerhet hos henne själv snarare än att svärmor nödvändigtvis skulle mena särskilt illa med något av detta som beskrivs. 
    jag tror ts är överkänslig för signaler och intryck och att det filtreras in hos hennes själv som negativiteter som enbart har med hennes eget mående att göra. Sambon vet inte vad han ska göra, mamma / farmor ser hur de far illa och försöker vara behjälplig men det pressar familjen ännu mer så är den onda spiralen igång. farmor försöker lägga sig i Tycker man. nÄr hon kanske bara vill stötta. För hon ser att de inte har det bra. Hennes son har det inte bra. att ha en liten där hemma nu har förstärkt detta. Och då lägger man all aversion man har i sin frustration i omställningen att ha blivit föräldrar på en person man inte tycker vara så viktig för en nämligen svärmor. Men det är inte svärmors fel. Faktiskt. 


    Är det din relation med din svärdotter som du beskriver här?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Skärpning)
    nihka skrev 2024-03-24 16:19:39 följande:
    Är det din relation med din svärdotter som du beskriver här?

    Har ingen svärdotter .. men jag är svärdotter själv. Jag behandlar mina svärmor vänligt och vi har en bra relation. Ibland trycker hon på mina knappar, men jag väljer aktivt att ha överseende med vissa saker. Hon är
    mamma till min man. Och måste därför behandlas med respekt. Det är viktigt för hans mående. Och våra barn mår bra av att vi anstränger oss att ha bra relationer till mänskor i vår närhet och inte avkräver perfektion. de menar inte illa. de vill väl. Vissa saker får gå in i ena örat och ut genom andra. Likaså med min egen mamma. 


    när mina barn blir vuxna får jag vid gudarna hoppas att mina svärbarn inte ska vara känslokalla Meghans. 
    Jag tror jag sagt det jag hade att tillföra i ämnet. 

  • nihka
    Anonym (Skärpning) skrev 2024-03-24 16:27:29 följande:

    Har ingen svärdotter .. men jag är svärdotter själv. Jag behandlar mina svärmor vänligt och vi har en bra relation. Ibland trycker hon på mina knappar, men jag väljer aktivt att ha överseende med vissa saker. Hon är
    mamma till min man. Och måste därför behandlas med respekt. Det är viktigt för hans mående. Och våra barn mår bra av att vi anstränger oss att ha bra relationer till mänskor i vår närhet och inte avkräver perfektion. de menar inte illa. de vill väl. Vissa saker får gå in i ena örat och ut genom andra. Likaså med min egen mamma. 


    när mina barn blir vuxna får jag vid gudarna hoppas att mina svärbarn inte ska vara känslokalla Meghans. 
    Jag tror jag sagt det jag hade att tillföra i ämnet. 


    Känslokalla Meghans? Nu galloperar det återigen iväg med omdömen tycker jag.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • molly50
    Anonym (Skärpning) skrev 2024-03-24 14:00:25 följande:

    Så Nikha i en ev rättegång där en part anklagar den andra så är det tillräckligt att den ene hörs, konflikt kollegor emellan på jobbet så är det tillräckligt att chefen lyssnar på en part men inte den andre, konflikt syskon emellan där behöver föräldern endast lyssna på det ena barnet för att kunna bedöma vem som har rätt eller fel. Den ena sidan av storyn är tillräckligt för att fälla utslag ? 
    Det vi har för handen är ännu en svärdotter som gnäller över sin svärmor. en i raden av ett oändligt antal svärdöttrar som inte gör annat än hittar fel på mannens mamma.


    Fast det här är ju ingen rättegång utan ett diskussionsforum.
    Och eftersom vi bara har TS version att gå på så är det den vi får hålla oss till och diskutera istället för att komma med egna spekulationer.
    Ska vi vänta på att få bådas versioner så skulle det antagligen inte ens bli en diskussion.
    Vilket,som sagt,är andemeningen med ett diskussionsforum. Att diskutera.
  • molly50
    Anonym (Skärpning) skrev 2024-03-24 16:27:29 följande:

    Har ingen svärdotter .. men jag är svärdotter själv. Jag behandlar mina svärmor vänligt och vi har en bra relation. Ibland trycker hon på mina knappar, men jag väljer aktivt att ha överseende med vissa saker. Hon är
    mamma till min man. Och måste därför behandlas med respekt. Det är viktigt för hans mående. Och våra barn mår bra av att vi anstränger oss att ha bra relationer till mänskor i vår närhet och inte avkräver perfektion. de menar inte illa. de vill väl. Vissa saker får gå in i ena örat och ut genom andra. Likaså med min egen mamma. 


    när mina barn blir vuxna får jag vid gudarna hoppas att mina svärbarn inte ska vara känslokalla Meghans. 
    Jag tror jag sagt det jag hade att tillföra i ämnet. 


    Jag har också haft svärmödrar som jag inte har klickat så bra med.
    Mina nuvarande svärföräldrar är däremot helt underbara.
    Och då känner man också en större lust att jobba på relationen än om de hade betett sig så som TS beskriver.
    Om det TS skriver stämmer så är det inte en person som jag hade velat ha kontakt med heller.
    Ska man visa respekt för andra så tycker jag att man kan förvänta sig respekt tillbaka.
    Hade hon velat träffa barnet så hade hon fått göra det ensam med min man eller ensam med barnet när det är större.
    Man måste inte umgås med någon som beter sig illa.
  • Agda90
    Anonym (Skärpning) skrev 2024-03-24 14:56:34 följande:

    Absolut ! Fast alla goda råd är inte nödvändigtvis att stryka en osäker mänska medhårs.


    En infallsvinkel är att ts svärmor inte kan ha hatat henne redan första gången de träffades. varför skulle en mänska göra det innan man ens träffats. Låter inte trovärdigt mer imbecillt och en efterkonstruktion. Allt annat ts skriver kan också silas igenom ett filter av en gigantisk osäkerhet hos henne själv snarare än att svärmor nödvändigtvis skulle mena särskilt illa med något av detta som beskrivs. 
    jag tror ts är överkänslig för signaler och intryck och att det filtreras in hos hennes själv som negativiteter som enbart har med hennes eget mående att göra. Sambon vet inte vad han ska göra, mamma / farmor ser hur de far illa och försöker vara behjälplig men det pressar familjen ännu mer så är den onda spiralen igång. farmor försöker lägga sig i Tycker man. nÄr hon kanske bara vill stötta. För hon ser att de inte har det bra. Hennes son har det inte bra. att ha en liten där hemma nu har förstärkt detta. Och då lägger man all aversion man har i sin frustration i omställningen att ha blivit föräldrar på en person man inte tycker vara så viktig för en nämligen svärmor. Men det är inte svärmors fel. Faktiskt. 


    Jodå, det finns folk som hatar bara för att. Jag hade en sån i min närhet. Hatobjektet var min pappa och den som hatade var min mormor. Så i det fallet var det svärson svärmor men hatet var äkta. Så säg inte att man inte kan hata någon innan man har träffat personen, det förekommer.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-24 16:02:06 följande:
    Fast det där är ju fria spekulationer och inte något du vet.
    Håller med om det. 

    Där är inget i texten som sipprar igenom att TS är angriparen av svärmodern, man brukar kunna identifiera någonting då, där är absolut ingenting. 

    Till TS:s tröst vill jag väl bara tillägga att har man oturen att få en sån här svärmor så finns där andra som hon också behandlar på det här sjukt dåliga sättet, tids nog kommer det fram. Jag har råkat ut för en sådan individ och försökte allt och lite till för att kunna mötas halvvägs, men det var en omöjlighet då jag hade att göra med en sjuk individ. Visade sig att även om den här sjuke personen spelade favoriter, så gick det inte att hålla det spelet för alltid, till slut när man började öppna sig och berätta om det här besynnerliga problemet började andra också avslöja samma dilemma. Alla hade känt sig ensamma, förvirrade i det, vad de skulle göra. De som var halvblinda var de som var vuxna barn till den här individen, medberoende som till exempel vuxna barn till narcissisten/narcissister blir. 

    Om jag fått höra att vi väntar barn betydde hos en svärmor "ingenting" hade det varit spiken i kistan för mig, jag förstår att TS:s sambo fick nog där och då. Det jag lärt mig är att vuxna barn/medberoende till sådana här sjuka föräldrar kan ibland se klart på en situation vad som händer, men tyvärr inte alltid. För det behövs någon terapi, eller att de själva läser på/studerar vad medberoende är. 

    Det är viktigt att TS och hennes sambo står enade i detta, för det här kommer nog tyvärr bara vara början om den här svärmodern kan sätta igång med sitt sjuka spel igen. Denna gång kan hon till och med lyckas splittra dem åt. Hon kommer fortsätta med samma sjuka spel, form av maktmissbruk, manipulation, av barnbarnet också. Att tro att barnbarnet ska lämnas utanför är bara naivt. Det är bara en ny början för henne. 

    Kommunikationen mellan TS och hennes sambo är superviktigt här, vad som verkar ha hänt är att sambon förhastat tagit ett beslut, eller att TS först gett vika för hans skull och nu börjar må dåligt över det, har en ond aning om vad som komma skall, och vet inte hur hon ska klara av det. Där är en klar ton av förtvivlan hos henne. 

    Jag hoppas de löser det, jobbar tillsammans på svärmorsproblemet som det par och lilla familj de är. 

    Jag har varit i situationen där jag var rädd för att säga något då jag trodde (fel) att min pojkvän då skulle hamna i mitten och lida mest, inte kunna välja, och bli manipulerad/övertalad att se mig ifrån sin (misstänkt narcissistiska?) förälder. Alla de här konstiga sakerna TS beskriver är inte normalt för en vuxen kvinna, svärmor, att behandla någon på bara för hon inte tycker hon inte duger. Det är något riktigt creepy hos denna kvinna. 

    Tanken slog mig medan jag fortsatte offra mig/hålla ut/inte säga något så min pojkvän inte skulle hamna i mitten, hur självisk och sjuk föräldern var som var villig för sin egen del, för sin egen sjuka vinnings del, sätta min pojkvän i mitten, för att han skulle dras itu, action, drama, allt som föräldern kunde då slicka i sig, för allt handlade om den här sjuke förälderns behov, inte barnet. En normal förälder får inte för sig att göra så här mot sin son, tänker på sonens bästa, tänker att även om kemin inte stämmer eller vad det nu kan vara, ska man ändå själv föregå med gott exempel. Jag ville inte ha han i mitten, för jag älskade honom mer, var mer rädd om honom än hans egen förälder! 

    Han har sagt åt mig senare att han bara önskat jag sagt som det var från början när det här började hända, för han sa det var inget som den här föräldern kunnat säga, göra för att påverka honom, få honom att ändra sin bild av mig, han älskade mig, han kände mig. Han hade en mer nära känslomässig relation till mig än till den här själviska föräldern. Jag kan tänka mig att det är så för TS:s sambo här med, att om föräldern alltid betett sig så här själviskt och sjukt, finns inte den nära känslomässiga relationen. Det kommer vara TS:s styrka, deras gemensamma styrka, det som ska ena dem. Resten, manipulationen, medberoendet, är ett arbete som ligger framför honom. Jag har också fått läsa på om det här, lärt mig om det, och hur jag ska förhålla mig bäst till en sådan individ, som typ den bilden av svärmodern som vi fått beskrivet till oss. Vi uppför oss, men vi sätter gränser, vi har "utgångar", vi har "restriktioner", vi gör oss inte sårbara, och också skönt för oss att veta att vi är inte ensamma i det, vi får alla göra så här, vi stöttar varandra. Om barn i bilden låter de inte vistas ensamma. Alltid någon av oss vuxna som är med. Det spelet som spelats innan är över, är förlorat. Kan inte skada oss mer.

    De här sjukt barnsliga sätten som TS:s sambos mamma visar upp för sin svärdotter, tittar inte, svarar inte, tittar bort, låter dörren gå i ansiktet på TS, är tecken på något betydligt mer sjukare/allvarligare i hennes karaktär, det är inte så en normal vuxen kvinna uppför sig mot någon annan även om de skulle ligga i en konflikt, är inte så man behandlar eller löser en konflikt på, det borde om inget annat en kvinna i den åldern veta. 
  • Snäckan88

    Oj så många svar! Jag har läst allt men tyvärr inte hunnit sitta ner och skriva. 

    Vi har haft kalaset och tycker att vi hanterade det på bästa möjliga sätt tack vare era tips här.

    Jag måste passa på att vända mig direkt till anonym skärpning medan jag har tid att sitta här och skriva. Du läser mitt inlägg, bestämmer dig sedan för att anta att jag ljugit ihop allt. Sedan lägger du all denna energi på att skriva ihop en historia om mig, hur jag är som person, hur min sambo är och hur våra familjer är och behandlas av oss? WOW... du vet ingenting om mig, mitt liv eller hur vår situation ser ut, mer än den jag berättar... och om du har en så stark misstro till det jag gjort inlägg om här så behöver du inte lägga all den energin till att försöka gro samma misstankar hon andra som väljer att läsa det jag skrivit och svarat till mig. Lägg tiden åt att skriva en bok? Det hade gett dig mer och jag hade gärna läst den, för du är grym på att gestalta och iscensätta!

    Med det sagt så vill jag förklara mer bakgrunden till varför jag mår så sjukt dåligt över min svärmor, vem vet. Kanske får jag mer pepp och mer råd om hur jag kan hantera hela situationen framåt också!? Jag kommer skriva detta lite senare när jag har tid. Vissa av er har rört vid de som problemen bottnar i känner jag.

  • Snäckan88

    Nu får vi se hur länge gossen sover. Men jag passar på att klargöra några saker först.


    - Jag kallar inte min sambos mamma för svärmor. Det skriver jag här för att det är kortare och lättare och det är tydligt vem jag menar. Jag tror INTE att hon hade gillat att jag kallade henne för svärmor och jag har absolut inget behov av det heller. 


    - Min sambo är ingen mentalt svag typ. Jag har varken manipulerat eller hotat min sambo till att tycka eller göra val som han inte velat.. då hade jag inte suttit här idag kan jag säga. Och anledningen till att han bjöd hem sin mamma på sin födelsedag var för att han inte trodde att jag mådde så här dåligt över att träffa henne. Jag insåg inte det heller förrän han berättade att hon skulle komma på kalaset, då började jag må skit över det. Så han har inte "kört över mig". Hade han visst hur dåligt jag mådde över detta så hade han aldrig bjudit in henne, utan åkt till henne och firat separat med enbart henne. 


     


    Så jag börjar från början:


    Jag och min sambo träffades när vi var 20 någonting. Jag hade eget boende sedan typ 5-6 år och han bodde hos sin mamma. Han jobbade och hjälpte henne ekonomiskt. När vi började dejta blev det naturligt att vi "hängde" hos mig, mer ensamtid om man säger så. Han tyckte om att vara hos mig, det var inte så roligt för honom att bjuda in mig till sitt lilla rum hos mamma. 


    Jag följde med honom hem och han presenterade oss för varann, märkte lite kylighet redan då men inget jag reflekterade över. Mer att hon inte var så intresserad av mig. 
    Andra gången jag träffade henne var när hon ringer på dörren till mitt hem och säger att hon trillat med sin cykel, hon hade ett litet skrapsår på hakan.. Hon visste inte var jag bodde, utan kollade upp min adress och tog sig dit. Hon kom in och ville ha smärtstillande. Inget jag reflekterade över som konstigt då, nu fattar jag ju att hon kollat upp min adress och ringde på min dörr för att hon ville se om hennes son var där och även kolla hur jag bodde. 


    Jag och sambon flyttade snabbt ihop. Han var sugen på att flytta hemifrån samtidigt som vi trivdes väldigt bra ihop. Så vi skaffade annat boende tillsammans, jag flyttade från min bostad och han flyttade från sin mamma. 

    Det var här som saker och ting eskalerade mellan svärmor, mig och sambo. Vi började märka att om hon skrev till min sambo och han inte hade tid att svara DIREKT, så kunde hon komma hem till oss och vara sur. Jag ska ge ett exempel. Vi har kväll, klockan är över 23 på kvällen och han har inte sett att hans mamma skrivit. Han ser att hon skrivit, svarar henne och då får han ett kallt svar tillbaka. Han säger till mig att han missat att läsa hennes meddelande och att hon verkar ha blivit sur... Sedan ringer det på dörren. Jag öppnar och hon trampar rakt in i vårt hem utan att fråga om det är för sent eller om det passar. Hon skriker till sambon att hon vill ha sin hemnyckel tillbaka. Han ger henne den och hon muttrar något på vägen ut som vi inte hör och drämmer igen dörren så väggarna skakar. 


    Här är hon redan avig mot mig. Jag försöker prata, intressera mig för hennes intressen osv. Men jag märker att hon inte vill vara vänskapligt inställd mot mig. En gång gick vi över till henne och spelade sällskapsspel. Jag sitter och ler mot henne för att jag känner mig allmänt glad. Och när hon möter min blick och ser att jag ler så spänner hon ögonen i mig och ger mig en sådan blick att hon hade strypt mig med blicken om hon kunnat.... 


    Vi åkte utomlands tillsammans... där hon ordnade biljetter (jag betalade min resa). Där var två platser bredvid varann och två skilda (vi var 4 st). Hon lät inte oss sitta tillsammans, utan satte sig med sin son och jag fick sitta på en plats långt ifrån honom. Trots att sambon sa att han ville sitta med mig. Under semestern var hon tvär, sa emot allt jag sa... om jag tyckte om något så tyckte hon inte om det, om jag hade en åsikt så var hennes tvärtemot osv. Hon gick ofta framför mig och släppte dörrar på mig så att jag fick vara snabb med att "ta fatt i dörren" för att inte få den på mig. Det var väldigt tydligt för min sambo och mig att hon inte ville att jag skulle vara en del av deras familj. Jag var den som åkte med dom... den enda som inte var familj. 


    Massa andra saker har hänt genom åren. I början var min sambo tyst och "snäll" men han själv tröttnade på sin mammas beteende och sa till henne. I början sa han till henne och det gav ingen effekt. Vi gav henne chanser och han sa till henne varje gång. Till slut sa han upp kontakten med henne och menade på att om hon inte kan respektera att han lever ett vuxet liv med partner så kan hon hålla sig borta. 


    Efter kanske ett halvår sa vi gemensamt att vi kan prova träffa henne igen.. men efter några gånger har det varit på G igen... Han har sagt till henne att om hon får vårt förhållande att spricka så kommer han flytta långt härifrån och han kommer säga upp kontakten med henne permanent, för han är lycklig i sitt liv och förhållande och att hon borde vara glad över det. Han har även talat om för henne att den som tar mest skada här är han.. 


    Det har inte hjälpt... Hon har fortsatt och sambon har valt att säga upp kontakten igen. Så här har det hållit på... När vi skaffade hund så bestämde vi gemensamt att när vi hämtar valpen så är vi ensamma de första dagarna för att få valpen hemmastadd och att vi ska ha lugn och ro... Den som trotsar vårt gemensamma beslut är svärmor som igen dyker upp vid dörren, säger att hon inte har värktabletter och har migrän. Hon bjuds in och får värktabletter och stannar i över 3 timmar. Då tappar jag det för första gången och skäller ut henne... 


    Men efter det har jag till och med sagt till henne att jag inte har något emot henne... för att försöka få det till det bättre! Men det hjälpte inte.

    Min sambo höll upp kontakten med henne länge. Men när jag var gravid så åkte han hem till henne och berättade att han skulle bli pappa. Han kom då hem och berättade att hon inte verkat glad utan mer "chockad". 

    Min sambo fyllde år under min graviditet och hon ville gratta honom. Hon kom hem till oss och det var då hon betedde sig som jag berättade i startinlägget.

    Jag tycker min sambo har skött det bra. Han har stått upp för vårt förhållande samtidigt som han har varit lugn, sansad och sagt öppet och ärligt till sin mamma. 
    Vi har dock olika tankar om varför hon håller på så här. Min sambo är övertygad om att hon vill vara centern i hans liv, att hon inte vill dela med sig av sin son till en annan kvinna och han har sagt sedan länge att det inte har med just mig att göra utan att det inte hade spelat någon roll vem han träffade.
    Jag däremot tror att det är just mig som hon är emot.

    Vill avsluta med att säga att kalaset gick bra. Svärmor fick hålla barnbarnet. När hon tog honom ifrån mig så la hon en onödig kommentar "skit i henne" vilket jag får anta var en klumpig kommentar utan någon ful tanke bakom. Men tycker att hon efter allt skit kunde tänka mer på vad hon väljer att säga... jag fick tillbaka sonen fort för han ville inte vara hos henne. Jag pratade med övrigt sällskap och tackade för mig och sonen en stund innan kalaset ämnade att avslutas. Hon åkte strax efter alla andra. 

  • Snäckan88
    Anonym (nej) skrev 2024-03-25 21:03:21 följande:
    Håller med om det. 

    Där är inget i texten som sipprar igenom att TS är angriparen av svärmodern, man brukar kunna identifiera någonting då, där är absolut ingenting. 

    Till TS:s tröst vill jag väl bara tillägga att har man oturen att få en sån här svärmor så finns där andra som hon också behandlar på det här sjukt dåliga sättet, tids nog kommer det fram. Jag har råkat ut för en sådan individ och försökte allt och lite till för att kunna mötas halvvägs, men det var en omöjlighet då jag hade att göra med en sjuk individ. Visade sig att även om den här sjuke personen spelade favoriter, så gick det inte att hålla det spelet för alltid, till slut när man började öppna sig och berätta om det här besynnerliga problemet började andra också avslöja samma dilemma. Alla hade känt sig ensamma, förvirrade i det, vad de skulle göra. De som var halvblinda var de som var vuxna barn till den här individen, medberoende som till exempel vuxna barn till narcissisten/narcissister blir. 

    Om jag fått höra att vi väntar barn betydde hos en svärmor "ingenting" hade det varit spiken i kistan för mig, jag förstår att TS:s sambo fick nog där och då. Det jag lärt mig är att vuxna barn/medberoende till sådana här sjuka föräldrar kan ibland se klart på en situation vad som händer, men tyvärr inte alltid. För det behövs någon terapi, eller att de själva läser på/studerar vad medberoende är. 

    Det är viktigt att TS och hennes sambo står enade i detta, för det här kommer nog tyvärr bara vara början om den här svärmodern kan sätta igång med sitt sjuka spel igen. Denna gång kan hon till och med lyckas splittra dem åt. Hon kommer fortsätta med samma sjuka spel, form av maktmissbruk, manipulation, av barnbarnet också. Att tro att barnbarnet ska lämnas utanför är bara naivt. Det är bara en ny början för henne. 

    Kommunikationen mellan TS och hennes sambo är superviktigt här, vad som verkar ha hänt är att sambon förhastat tagit ett beslut, eller att TS först gett vika för hans skull och nu börjar må dåligt över det, har en ond aning om vad som komma skall, och vet inte hur hon ska klara av det. Där är en klar ton av förtvivlan hos henne. 

    Jag hoppas de löser det, jobbar tillsammans på svärmorsproblemet som det par och lilla familj de är. 

    Jag har varit i situationen där jag var rädd för att säga något då jag trodde (fel) att min pojkvän då skulle hamna i mitten och lida mest, inte kunna välja, och bli manipulerad/övertalad att se mig ifrån sin (misstänkt narcissistiska?) förälder. Alla de här konstiga sakerna TS beskriver är inte normalt för en vuxen kvinna, svärmor, att behandla någon på bara för hon inte tycker hon inte duger. Det är något riktigt creepy hos denna kvinna. 

    Tanken slog mig medan jag fortsatte offra mig/hålla ut/inte säga något så min pojkvän inte skulle hamna i mitten, hur självisk och sjuk föräldern var som var villig för sin egen del, för sin egen sjuka vinnings del, sätta min pojkvän i mitten, för att han skulle dras itu, action, drama, allt som föräldern kunde då slicka i sig, för allt handlade om den här sjuke förälderns behov, inte barnet. En normal förälder får inte för sig att göra så här mot sin son, tänker på sonens bästa, tänker att även om kemin inte stämmer eller vad det nu kan vara, ska man ändå själv föregå med gott exempel. Jag ville inte ha han i mitten, för jag älskade honom mer, var mer rädd om honom än hans egen förälder! 

    Han har sagt åt mig senare att han bara önskat jag sagt som det var från början när det här började hända, för han sa det var inget som den här föräldern kunnat säga, göra för att påverka honom, få honom att ändra sin bild av mig, han älskade mig, han kände mig. Han hade en mer nära känslomässig relation till mig än till den här själviska föräldern. Jag kan tänka mig att det är så för TS:s sambo här med, att om föräldern alltid betett sig så här själviskt och sjukt, finns inte den nära känslomässiga relationen. Det kommer vara TS:s styrka, deras gemensamma styrka, det som ska ena dem. Resten, manipulationen, medberoendet, är ett arbete som ligger framför honom. Jag har också fått läsa på om det här, lärt mig om det, och hur jag ska förhålla mig bäst till en sådan individ, som typ den bilden av svärmodern som vi fått beskrivet till oss. Vi uppför oss, men vi sätter gränser, vi har "utgångar", vi har "restriktioner", vi gör oss inte sårbara, och också skönt för oss att veta att vi är inte ensamma i det, vi får alla göra så här, vi stöttar varandra. Om barn i bilden låter de inte vistas ensamma. Alltid någon av oss vuxna som är med. Det spelet som spelats innan är över, är förlorat. Kan inte skada oss mer.

    De här sjukt barnsliga sätten som TS:s sambos mamma visar upp för sin svärdotter, tittar inte, svarar inte, tittar bort, låter dörren gå i ansiktet på TS, är tecken på något betydligt mer sjukare/allvarligare i hennes karaktär, det är inte så en normal vuxen kvinna uppför sig mot någon annan även om de skulle ligga i en konflikt, är inte så man behandlar eller löser en konflikt på, det borde om inget annat en kvinna i den åldern veta. 
    Detta är så jag och sambon upplever det och jag har i många år just hållit ut för sambons skull, för att han inte ska hamna i kläm. Han var varit otroligt sårad och ledsen genom åren pga denna situationen och det är jag så ledsen över. Men nu kan jag inte en se på henne längre, inte efter det hon visade när jag var gravid... Och vi är rädda om vår son. Vi vill inte att hon börjar pränta in sina tankar och ideer i hans huvud. Fattas bara att hon snackar illa om mig när han börjar förstå mer...
  • Anonym (nej)
    Snäckan88 skrev 2024-03-26 14:32:09 följande:
    Detta är så jag och sambon upplever det och jag har i många år just hållit ut för sambons skull, för att han inte ska hamna i kläm. Han var varit otroligt sårad och ledsen genom åren pga denna situationen och det är jag så ledsen över. Men nu kan jag inte en se på henne längre, inte efter det hon visade när jag var gravid... Och vi är rädda om vår son. Vi vill inte att hon börjar pränta in sina tankar och ideer i hans huvud. Fattas bara att hon snackar illa om mig när han börjar förstå mer...
    Jag är ledsen för din och er skull. 

    Innan jag kom i den här situationen var jag med om en familj där det skurit sig (över något som jag kan tycka hade kunnat ordna sig). Resultatet av det var att han sa upp kontakten med sin familj, och hans tjej verkade inte bry sig (hon var mycket svart-och vitt tänk, my way or the high way, måste jag säga, jag tror inte han hade det alltför lätt med henne), bara hon "vann". Han fick stöd i att igen ta kontakt med sin familj (från andra i hennes familj, som led med honom!, som visste hur hon var). Den här gången gick det bättre. Jag hade han i mina tankar när jag då kom i situationen där jag inte hade något annat val än att inse att min s.k svärförälder (Varför finns det inget annat namn, förresten? I dagens Sverige lever många som sambos och särbos, svärmor/svärfar blir det enklaste, sambmor/sambfar ;) ?) såg mig som något mobboffer. 

    Jag gick ut på nätet och läste psykolog-tips om hur man ska hantera konflikter med svärförälder. Bara det att de tipsen är riktat mot mer eller normala konflikter i relationer överlag, med mer eller någorlunda normala människor, och inget av det här skulle fungera, jag provade allt, då jag hade att göra med en person som inte var normal, någorlunda normal.  Alla andra har också försökt med allt genom åren och det ger ingenting i utbyte. Normalt sätt om man inte tycker om någon, någon typ av konflikt tar vid, brukar en normal människa rannsaka sig själv, rannsaka situationen, komma igen, komma till ett resultat, en lösning. Ingen vinner  på det här. Bara det att har man med någon med en typ av störning, så i dennes sjuka värld vinner den. Den har inte heller förmågan, det djupet, att göra någon självrannsakan. Den kan mycket väl säga ordet förlåt, men den vet inte vad det betyder. Den känner ingen ånger. Känner inte den har gjort något fel, inte ens om det så är pyttelitet fel. 

    Jag känner igen det TS beskriver, mycket av det som har hänt mig har hänt när andra inte bevittnade det eller  uppmärksammade det, svärföräldern gör detta medvetet, en av knepen, att andra inte ska se, andra ska inte höra, det ska ske snabbt. Samma sjuka taktik har svärföräldern gjort mot andra också. TS nämner inga syskon till sambon eller andra familjemedlemmar. Är där fler och de tar in sina partners i familjedynamiken borde de förr eller senare också falla offer för samma taktiker. Då kan man hitta stöd i varandra, som vi gjort. Det gick för lång tid bara innan vi gjorde det, vi hade behövt öppna upp oss om det innan. 

    Min partner har sagt att jag hade ingen rätt att hålla det här ifrån honom, att det var hans val. Han visste att något var fel, men i hans mardrömstänk var det att jag skulle lämna honom. Jag å andra sidan var rädd att han inte skulle tro mig eller hitta på ursäkter åt sin förälders vägnar. Jag visste att om jag berättade det, och jag vet med mig att jag saknar vittnen, att då kommer bara svärföräldern kunna säga Nej, det har jag aldrig sagt! 
    Andra sa efter jag berättade att de varit rädda för precis samma sak, för vem tror på något sånt här? 

    Jag känner med TS - jag vet hur det känns när man vet man ska träffas. Det är en ohälsosam situation som tar ut sin rätt efter lång tid, ens kropp, ens hjärna minns, man vill inte gå in i en sådan situation. Det är av vikt att man känner efter var ens egna gränser går. Jag har haft stunder då jag har klarat av det, och andra stunder då jag har sagt att jag gör inte det (träffar svärföräldern eller bjuder över svärföräldern). 

    Det vi märkt är att svärföräldern kan spela normal för att i nästa stund säga, göra något sjukt, och det är de här snabba förändringarna, manipulationen, som inte är lämplig för någon vuxen, men ännu mindre ett barn. Vi som vuxna föräldrar har som ansvar, skyldighet att i de stunder vi kan välja andra vuxna som är lämpliga att vara med barnet, eller runt barnet. Det är inte en rättighet morföräldrar eller farföräldrar har. Det är ett beslut som föräldrarna har rätt till. Det känns fel i modershjärtat eller fadershjärtat att sätta sitt barn i en sårbar situation med en annan vuxen som utgör en fara, psykologisk fara, vet man hur den personen är måste man se till att om den ska vara med barnet ska där finnas skydd i form av andra vuxna och ständig tillsyn. Det låter helvrickat, men det är det alternativet som gäller eller att kontakten sägs upp. Det är inte alla familjekonstellationer som har det så att om jag säger upp kontakten bara med den så förlorar jag inte kontakten med de andra. Det är helt olika hur familjerna ser ut, vad priset kan bli av det. Barnets bästa måste komma först. 

    Jag känner mig trygg idag hur vi har det (upplagt). Jag hoppas du/ni kan hitta ett alternativ också som gör att du som mamma kan känna dig trygg i det. Barnet får inte bli någon marionettdocka för en oförbätterlig, sjuk mor- eller farförälder, som förälder måste man säga stopp. Det är tragiskt och hemskt om det ska behöva komma till den punkten, men om man gjort allt, den andra är för sjuk för att förstå, samarbeta, förbättra sig, då går det inte. 

    I normala fall var jag innan av tron att när barnbarnen kommer så läkts eventuella repor/skador som tidigare varit mellan föräldrar- och barn. Man blir mer familjeorienterad. Tänker sig flytta till exempel närmare mor- och farföräldrar, man kommer in i de banorna i livet igen. Detta ska vara en glädjefylld tid, inte en oändlig tid av meningslösa konflikter med en mentalt rubbad människa, iklädd rollen som svärförälder, mor- eller farföräldern. 

    I och med att vi är nöjda idag med hur det ser ut, vi har löst det, lägger vi nu inte någon mer energi på det. Tidigare var det som att vi alla vände oss ut och in, och förlorade viktig energi rätt ner i ett svart hål, till ingen som helst nytta för någon frisk (bara den som var sjuk). Jag hoppas ni också kommer hitta er lösning för er och ert barn skull, som gör att ni kan må bra igen. 

    //Kram
  • Anonym (nej)

    Hej TS,
    förlåt mig, jag var lite halvt förvirrad (höll på att kolla maten samtidigt) som jag skrev innan, jag förstod inte det var du som skrev till mig utan trodde det var någon annan som jag svarade! Förlåt mig :)

    Vill också bara ge rådet till er i och med ni provat allting annat (och kommer ingenstans) att studera hur man ska behandla relationer med någon som har narcissism eller annan typ av störning. Din svärmor har hållit på för länge, konstant i över tio år, det är liksom inte tal om någon tillfällig sjukdomsbild, inget som kommer i perioder, utan är så hela tiden. 

    Bästa infon jag har fått är från de som är psykologer inom det (studerandet av narcissism), någon få youtubare som själv varit offer för det (men oftast är de traumatiserade själva, finns gott och dåligt i det, när man ska ta emot infon. Jag har också märkt med mig själv, jag håller inte på med någon youtube, men när jag kommit i situationer då jag ska redogöra att jag "hackar"). Vanliga sätt att hantera "svåra" svärföräldrar på funkar på de sätt de rekommenderar, men när det inte fungerar (och det gör det inte här) då tycker jag man ska gå över till hur man ska behandla narcissister på, få förhållningssätt, för oss har detta fungerat bäst. Det andra var bara slöseri. Gav inget. 

    Det du pekat ut är inga "småsaker", det är en del av störningens-spel, taktiker. För utomstående som inte har egna erfarenheter av det kan det se ut som "småsaker", skärpning! gick på som om det fanns ingen morgondag, men jag vet att det inte är det (jag har också i en tidigare relation varit tillsammans med en man som de trodde/visste? hade psykopati, dåligt val av mig, jag var på rebound, om jag får ursäkta mig med det och var ung, jag tog mig ut. Pga den erfarenheten, som jag trodde jag lagt bakom mig, kände jag igen vissa saker gemensamt, det här började göra sig påmint, trodde jag aldrig mer skulle få bli tvungen att hantera ännu en person med en misstänkt störning. Vill bara påpeka att det var inte jag som först sa att mitt ex var en psykopat eller någon annan utan en psykolog!.  De skilde sig åt mycket också, var mitt ex inte önskade dra till sig uppmärksamhet till exempel, var kusligt lugn i situationer där svärföräldern inte skulle ha klarat av det, misstänker olika störningar, ger olika uttryck, men störningar detsamma). Jag har alltid kallat pojkväns, partners, sambos föräldrar för svärföräldrar, förresten, tror du är långt från ensam om det :) Blir för långt att säga min pojkväns mamma...Alla fattar ändå. De som vill fatta dvs. Som inte försöker spela lustiga. 

    Det som jag känner igen från de med narcissism eller drag av narcissism är
    Lite det jag känner igen är:
    -Inbillningssjuka. Gör sig sjuk för att få uppmärksamhet. Plåster på hakan. Trillat. Huvudvärk, Tabletter. Tyck synd om mig. Se mig. Måste ha omedelbar uppmärksamhet. Finns där inget - skapar de det. 
    -Blir väldigt stort drama över ingenting, småsak, som att missa ett sms en kväll kl.23.00- då barkar över, ställer till med egen show, ska ha nyckeln tillbaka.
    -Det här stirrandet, de snabba spelen, också hänt mig. Handlar om hot: Kräver uppmärksamhet, kräver att du ska bli rädd, du ska huka dig, ingen ska se, försvaga dig... 

    Jag tog det mycket personligt när det hände mig, det jag vet idag är att det handlar om att den med störningen vill få ett övertag, makt, känner sig osäker (kan inte redogöra, kännas vid det själv, får impulser underifrån, men kan inte processa detta som en normal människa kan). Då handlar det om att du har setts som ett hot, en rival.  Ju mer stark du är desto mer vill en sån person få ner dig. Det har inte med hela dig att göra, hela din personlighet, hur du ser ut, var du kommer ifrån...Du är precis som du ska vara: Du är den kvinna din sambo älskar, du ska vara stolt över dig själv.  De är i regel mer snälla mot de som de kan manipulera lättare, men de är inte skyddade för det, det kan de bara glömma, de ingår också i spelet, det finns ingen som sparas. 

    //Kram & lycka till, hoppas nåt jag skriver kan vara till hjälp/verktyg :)

     

Svar på tråden Känner mig mobbad av svärmor