• Anonym (Vitaminen)

Vad är bra vitaminer för tänderna?

Jag har mycket problem med mina tänder trots att jag verkligen tar hand om dom. Nu läste jag att magnesium på kvällen kan hjälpa att sluta gnissla tänder. Vidare såg jag att Kalcium med vitamin D också är bra för tänderna i stort och kan hjälpa en att inte gnissla tänder. Jag läste att järn och zink också är bra.

Stämmer det här? Är det skadligt att ta en tablett på morgonen och en annan på kvällen inklusive en "En om dagen" vitamin som har allt möjligt i sig. Jag tänkte ta zink som en kur tills burken är slut och sen sluta med den och köra järn tills den är slut och varva så var tredje månad. Så det enda jag skulle ta året om är "En om dagen" och Kalcium med vitamin D. Dom andra skulle jag alltså bara boosta under en period två gånger om året.

Jag är vegetarian och även om jag äter bra mat så brukar jag ligga lågt på zink och jag kan tänka mig att jag inte får i mig tillräckligt med kalcium och kanske inte heller järn. Tillräckligt för att inte hamna under gränsvärden men inte tillräckligt för att ligga högt och bra.

Men framför allt undrar jag om dessa vitaminer hjälper mina tänder?

• Svar på tråden Vad är bra vitaminer för tänderna?
  • Anonym (B)

du behöver ej kalcium tillskott om du istället äter en skål yogurt eller fil per dag. 

Tugga flux tuggummi efter varje mål då det innehåller xyiol.

Det viktigaste för tänderna är att ej småäta eftersom det varje gång vi äter eller dricker bildas syra attack. Undvik att dricka annat än vatten. 

• TvillingmammaVästgöte

Om du gnisslar tänder brukar det bero på stress , snarare än vitaminbrist. Bäst är avslappningsövningar men tandläkaren kan skriva ut en bettskena. 

Vitamin D är nog också viktigt för tänderna, särskilt om du är vegetarian .

• Anonym (Vitaminen)
    Anonym (B) skrev 2024-03-21 16:33:21 följande:

du behöver ej kalcium tillskott om du istället äter en skål yogurt eller fil per dag. 

Tugga flux tuggummi efter varje mål då det innehåller xyiol.

Det viktigaste för tänderna är att ej småäta eftersom det varje gång vi äter eller dricker bildas syra attack. Undvik att dricka annat än vatten. 

Men räcker verkligen så lite yoghurt eller fil? Spelar det någon roll vilken fetthalt det har? Hur mycket pratar vi 1 eller 2 eller fler deciliter?
    Tuggummi får jag inte tugga för tandläkaren pga mina problem med tänderna.

• Anonym (B)
    Anonym (Vitaminen) skrev 2024-03-21 16:36:15 följande:
    Men räcker verkligen så lite yoghurt eller fil? Spelar det någon roll vilken fetthalt det har? Hur mycket pratar vi 1 eller 2 eller fler deciliter?
    ? Mjölk och de flesta mjölkprodukter är naturligt rika på kalcium. En portion mjölk, fil eller yoghurt (2,5 dl) ger dig nästan 40% av dagsbehovet. ?
    källa Arla
  • Anonym (Vitaminen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-21 16:34:03 följande:

Om du gnisslar tänder brukar det bero på stress , snarare än vitaminbrist. Bäst är avslappningsövningar men tandläkaren kan skriva ut en bettskena. 

Vitamin D är nog också viktigt för tänderna, särskilt om du är vegetarian .

Om du visste hur många bettskenor jag har haft från flera olika tandläkare dessutom. Bettskenorna verkar bara göra saker värre i mitt fall så jag har faktiskt fått rådet att sluta med bettskena av en av mina tandläkare. Jag får jätteont i tänderna av bettskena medans om jag är utan bettskena gör det oftast inte ont mer än i ett par timmar när jag vaknar.

Stressad är jag inte så jag vet inte varför jag gnisslar tänder så mycket. Men det är ett stort problem för mig och jag är så rädd om mina tänder.
  • Anonym (B)

Jag var också inne på kalcium tillskott pga svag emalj. Sedan läste jag hur lätt det var att få i sig tillräckligt. Ost är även bra

• Anonym (Vitaminen)
    Anonym (B) skrev 2024-03-21 16:38:49 följande:
    ? Mjölk och de flesta mjölkprodukter är naturligt rika på kalcium. En portion mjölk, fil eller yoghurt (2,5 dl) ger dig nästan 40% av dagsbehovet. ?
    källa Arla
    Tack för det! Så mycket får jag verkligen inte i mig. Får se hur jag skulle kunna börja få i mig mer dagligen.
  • TvillingmammaVästgöte
    Vad har du  för problem med tänderna ? Tuggummi brukar vara bra om det är xylitol i det. Fetthalten spelar ingen roll för tänderna. Du kan läsa på förpackningen så ser du hur mycket kalcium det är i youghurten. 
  • Anonym (Vitaminen)
    Anonym (B) skrev 2024-03-21 16:40:33 följande:

Jag var också inne på kalcium tillskott pga svag emalj. Sedan läste jag hur lätt det var att få i sig tillräckligt. Ost är även bra

Jag ska se närmare på det som erbjuds i affären. Hur har det gått med din emalj sen dess? Vad hade du för problem pga svag emalj?
  • Anonym (Vitaminen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-21 16:42:52 följande:
    Vad har du  för problem med tänderna ? Tuggummi brukar vara bra om det är xylitol i det. Fetthalten spelar ingen roll för tänderna. Du kan läsa på förpackningen så ser du hur mycket kalcium det är i youghurten. 
    Hade en grekisk yoghurt hemma och den hade bara 10% av dagliga rekommendationen. Mjölken stod det 25% på om man dricker 240 ml men det gör jag inte. Grädde hade ingen kalcium alls stod det.
    Jag kan konstatera att jag verkligen inte får i mig all kalcium jag behöver och gör rätt i att ta kosttillskott.

Frågan är om jag ska boosta nu i början och köra två tabletter då en tablett innehåller 62% och det står att man ska ta 1-2 om dagen? På "Kvinna" vitaminen stod det att en tablett har 27% (tror jag, har glömt vad jag läste för 3 minuter sen haha) så det blir ju inte ens 100% tillsammans på en dag.

• Sanna43
    Anonym (Vitaminen) skrev 2024-03-21 16:55:31 följande:
    Hade en grekisk yoghurt hemma och den hade bara 10% av dagliga rekommendationen. Mjölken stod det 25% på om man dricker 240 ml men det gör jag inte. Grädde hade ingen kalcium alls stod det.
    Jag kan konstatera att jag verkligen inte får i mig all kalcium jag behöver och gör rätt i att ta kosttillskott.

Frågan är om jag ska boosta nu i början och köra två tabletter då en tablett innehåller 62% och det står att man ska ta 1-2 om dagen? På "Kvinna" vitaminen stod det att en tablett har 27% (tror jag, har glömt vad jag läste för 3 minuter sen haha) så det blir ju inte ens 100% tillsammans på en dag.
    Grönsaker innehåller också kalcium 
  • Goneril

Googla på "vegetarianer och tänder" så har du svaret. Den kosten innebär stort slitage på tänderna. Veganism är ännu värre. 

• Tom Araya
    Kör på en bra munskölj efter maten istället då.
Svar på tråden Vad är bra vitaminer för tänderna?