Vad är bra vitaminer för tänderna?
Jag har mycket problem med mina tänder trots att jag verkligen tar hand om dom. Nu läste jag att magnesium på kvällen kan hjälpa att sluta gnissla tänder. Vidare såg jag att Kalcium med vitamin D också är bra för tänderna i stort och kan hjälpa en att inte gnissla tänder. Jag läste att järn och zink också är bra.
Stämmer det här? Är det skadligt att ta en tablett på morgonen och en annan på kvällen inklusive en "En om dagen" vitamin som har allt möjligt i sig. Jag tänkte ta zink som en kur tills burken är slut och sen sluta med den och köra järn tills den är slut och varva så var tredje månad. Så det enda jag skulle ta året om är "En om dagen" och Kalcium med vitamin D. Dom andra skulle jag alltså bara boosta under en period två gånger om året.
Jag är vegetarian och även om jag äter bra mat så brukar jag ligga lågt på zink och jag kan tänka mig att jag inte får i mig tillräckligt med kalcium och kanske inte heller järn. Tillräckligt för att inte hamna under gränsvärden men inte tillräckligt för att ligga högt och bra.
Men framför allt undrar jag om dessa vitaminer hjälper mina tänder?