• Ellerhur001

    Ni som har gjort planeratsnitt!

    Hej! 
    Jag ska ha läkarsamtal om att eventuellt få planerat snitt, då jag har gått igenom ganska mycket under min graviditet och vill bara känns en trygghet i min förlossning. 


    Min fråga är till er som gjort ett planerat snitt, hur det har gått och känts, samt läkningsprocessen 

    Jag vet att läkaren  bara kommer prata nackdelar med mig kring snitt och jag vill verkligen inte bli övertygad och rädd samtidigt. 

    skulle bli så glad om ni skrev era upplevelser! 

  • Svar på tråden Ni som har gjort planeratsnitt!
  • Ellerhur001
    Anonym (Fjärde) skrev 2024-03-27 06:21:52 följande:

    Jag har gjort 3 planerade snitt och en vaginal förlossning (nr 2)
    ska göra mitt fjärde o sista planerade snitt nu med en liten sladdis.
    det har gått bra för mig alla gånger. klart det gör ont efter, sista gjorde mest ont pga att eftervärkarna blir värre för varje barn. Haft en del problem med magen efteråt vid för hård träning, förmodligen pga sammanväxningar. Men finns ju många som får bestående med av vanliga förlossningar också. 
    jag personligen hade nog valt vaginal förlossning då min gick bra, trots att den blev lite långdragen. Nu har jag inte möjlighet att välja det. O då kommer ju det här att bli jättebra känner jag 😊
    lycka till 


    Hej du! :) 
    skönt att de flesta snitt gick bra, jag förstår ju självklart att både vaginal och planerat kan ge komplikationer. Men kändes dina två första snitt snabba att återhämta sig ifrån? 
    jag tror nämligen jag bara vill ha två barn framöver. 


    tacksam för svar! :) 

  • Anonym (Fjärde)
    Ellerhur001 skrev 2024-03-27 09:47:09 följande:

    Hej du! :) 
    skönt att de flesta snitt gick bra, jag förstår ju självklart att både vaginal och planerat kan ge komplikationer. Men kändes dina två första snitt snabba att återhämta sig ifrån? 
    jag tror nämligen jag bara vill ha två barn framöver. 


    tacksam för svar! :) 


    Ja men det tycker jag. klart det känns efteråt. Men min kropp har egentligen återhämtat sig fint efter alla graviditeter o snitt
  • trollhona
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-26 14:08:56 följande:
    Fast nu låter det som du talar utan kunskap alls här, vilket du ändå verkar ha eftersom du gjort ett snitt själv. Det finns absolut inget sjukhus i Sverige som erbjuder både förlossning/kejsarsnitt och tummy tuck samtidigt, därför skulle samtal om detta vara helt irrelevanta. Vad som erbjuds och försiggår i usa har inget med den svenska vården att göra. Samtalen är INTE till för att försöka upptäcka dessa pimpinettor utan för att prata om hur det går till, vilka risker som finns, vad man ska tänka på och liknande. Det är en stor bukoperation och att ha ett samtal innan är naturligtvis standard Inför alla typer av operationer. 
    Tror du missförstår, det finns en generation av unga som har fått all sin info från USA och influencers och tror att det ser likadant ut här. De som vill ha ett kejsarsnitt och sedan inte fattar att man inte får "välja dag" som man kan göra i USA. 
    Samtalen är till för att informera, att diskutera risker och vård, men det finns också fall där personen i fråga bedöms inte behöva ett snitt och därmed nekas eftersom den sortens sjukvård ska prioriteras de som har behov och inte för att man inte har förstått vad en förlossning kontra snitt egentligen innebär i verkligheten.
  • trollhona
    Ellerhur001 skrev 2024-03-25 19:40:23 följande:

    Hej Trollhona :) 
    Gud va tråkigt att det hände dig, att ha smärta som man inte kan hantera är verkligen dränerande. 

    Jag har dock så många omkring mig som gått igenom hemska vaginala förlossningar så jag ser verkligen riskerna åt båda hållen. 


    Ja, planerad igångsättning är ju lite mer kontrollerat, men har hört att det är extremt långdraget samt att värkarna nästan blir värre när de ?framkallas? men jag kan ha fel. 

    Tack för tips och ditt svar :) 


    Självklart finns det risker i alla sammanhang, men tänker man statistiskt så är sjukvården mer erfaren gällande vaginala förlossningar än de är gällande snitt, och därmed bättre på att minimera dem.

    Självklart är mitt fall bara ett i mängden, men eftersom det är en operation med snitt så kan de inte heller redovisa för precis allt som kan gå fel utan man får informera sig själv.

    Planerad igångsättning uppfattats som längre eftersom man vet exakt när allting startar. I en naturlig förlossning kan det ta timmar innan man ens märker att något är på gång. Så det är ingen skillnad i tid. Snarare kan det kännas som en trygghet att man redan är på plats och det finns personal runtomkring hela tiden. Att det skulle kännas mer tror jag också är individuellt.

    Men det bästa är nog att prata med sjukvården och få ta del av deras kunskap. Och att oavsett hur din förlossning blir att det går snabbt och att bebis kommer ut välbehållen. Har du fått tips om att skriva förlossningsbrev?
  • Anonym (Igångsättning)

    Jag vill bara kommentera och slå ett slag för igångsättning som kom upp som alternativ.

    Ja, igångsättning är lite långdraget, men det är ju för att det ska likna den naturliga förlossningen så mycket som möjligt. Ja, värkarna kan upplevas som starkare för att det går lite fortare än naturligt, men personalen har noggrann kontroll på hur starka och täta och långa värkarna faktiskt är. 

    Jag ska ha bevakad, planerad, igångsättning och kommer att vara på plats på sjukhus under hela förlossningsförloppet. Det känns som ett bra alternativ mittemellan naturlig födsel och kejsarsnitt.

    Det är mer naturligt än kejsarsnitt och fler fördelar för barnet och färre risker för komplikationer, men man slipper fortfarande stressen och ovetandet och väntandet på att förlossningen ska dra igång.

    Dessutom är man redan på plats på sjukhus omgiven av personal redan från början, så det är en stor trygghet i det. 

  • Anonym (Fia)

    Jag har gjort ett palerat snitt pga säte och därefter en vaginal förlossning. För mig var snittet enklast.
    Lite obehag vid ryggbedövningen då de hade svårt att hitta rätt men sen flöt allt på. Lite konstig känsla när de tar ut barnet men inte ont eller obehagligt. Jag fick upp sonen till bröstet direkt. Hade så klart ont efteråt men inget som inte gick att hålla i schack med vanliga smärstillande. Min vaginala förlossning fick fort men jag fick skador i slidan som behövde sys. Hade värk ganska lång tid efteråt.

    För barnen var det det omvända. Vid planerat snitt föds ju barnet i förtid vilket märkes på min son. Han hade svårt att amma, fick gulsot och vi fick ligga kvar på sjukhuset flera dagar. Även sen var amningen svår vilket gjorde att han behövde stödmatas med ersättning. Det var mycket oro första veckorna över hans viktkurva. Det tog tid innan han kom underfund med ett bra grepp so ledde till att jag fick smärtor i brösten och mjölkstockningar. Först framåt 3 månader började amningen funka bra.

    Son nummer två var större och starkare vid födseln. Amningen funkade från dag ett, han växte och var en pigg och glad bäbis. Jag kunde helamma honom sex månader vilket jag är tacksam för. 


    Så, för- och nackdelar med båda sätten för mig. 

  • Anonym (Hm)
    trollhona skrev 2024-03-27 14:23:36 följande:
    Tror du missförstår, det finns en generation av unga som har fått all sin info från USA och influencers och tror att det ser likadant ut här. De som vill ha ett kejsarsnitt och sedan inte fattar att man inte får "välja dag" som man kan göra i USA. 
    Samtalen är till för att informera, att diskutera risker och vård, men det finns också fall där personen i fråga bedöms inte behöva ett snitt och därmed nekas eftersom den sortens sjukvård ska prioriteras de som har behov och inte för att man inte har förstått vad en förlossning kontra snitt egentligen innebär i verkligheten.
    Du har helt rätt! Jag missförstod dig! Ursäkta min lite syrliga kommentar!
  • TvillingmammaVästgöte

    Mina tvillingar föddes med planerat snitt och det var en jättefin upplevelse. Jag blev väldigt väl omhändertagen, min man var med förstås och barnsjuksköterskor tog hand om barnen när de föddes. 

    Det gjorde lite ont tror jag första dygnet men jag fick först lite morfin  och sen Alvedon, så det tog bort smärtan. 


    Läkningen gick snabbt och bra. Stygnen togs efter en vecka. Jag tror det var en rekommendation om att inte lyfta något tyngre än barnen de första veckorna. 

  • 19977
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-26 22:51:08 följande:
    Det var nog jag som skrev det! Vart i landet bor du? Jag gjorde mina snitt på sös i Stockholm och visst var jag uppkopplad, men jag hade ändå en hand och arm fri att hålla mitt barn med. Hon låg ju på bröstet och några gånger vad dom mig ta ner armen för att någon mätningsgrej skulle kunna fungera korrekt, men annars höll jag henne hos mig direkt när hon kom ut. visst var mage, rygg och ben paralyserade men inte mer än så. Så tråkigt det måste kännas att bli snuvad på den stunden. Förstår att den upplevelsen av snitt måste kännas kass! 
    Ja okej! Mitt snitt var på Östra i Göteborg. Men det kanske hade mer å göra med min kropp snarare än själva processen av snittet. Jag var väldigt nöjd med personalen och hade ändå en bra upplevelse för att vara kejsarsnitt, men jag blev helt väck under operationen (antagligen pga att jag förlorade en del blod, lite mer än normalt men ändå inte överdrivet mycket) så jag kände mig svag också, jag kunde liksom ha ena handen på bebisen när hon kommit till bröstet men hade inte styrkan att hålla kvar henne, så därför fick pappan hålla henne på plats åt mig, så hon inte skulle ramla ned.
  • 19977
    Anonym (Fjärde) skrev 2024-03-27 06:21:52 följande:

    Jag har gjort 3 planerade snitt och en vaginal förlossning (nr 2)
    ska göra mitt fjärde o sista planerade snitt nu med en liten sladdis.
    det har gått bra för mig alla gånger. klart det gör ont efter, sista gjorde mest ont pga att eftervärkarna blir värre för varje barn. Haft en del problem med magen efteråt vid för hård träning, förmodligen pga sammanväxningar. Men finns ju många som får bestående med av vanliga förlossningar också. 
    jag personligen hade nog valt vaginal förlossning då min gick bra, trots att den blev lite långdragen. Nu har jag inte möjlighet att välja det. O då kommer ju det här att bli jättebra känner jag 😊
    lycka till 


    Hur startade din andra förlossning (den vaginala)? Var det spontan start eller igångsättning? Jag är nyfiken i och med att du blev snittad vid första förlossningen. :)
  • Anonym (Fjärde)
    19977 skrev 2024-03-27 19:20:29 följande:
    Hur startade din andra förlossning (den vaginala)? Var det spontan start eller igångsättning? Jag är nyfiken i och med att du blev snittad vid första förlossningen. :)

    Den vaginala startade med en liten vattenavgång 39+5. sen startade värkarna 40+0 av sig självt men var pinvärkar som knappt gav resultat alls. Så vi åkte in o dom satte in värkstimulerande dropp. Jag fick lite feber förmodligen pga vattenavgången, sen föddes sonen 40+1 tillslut. Men allt gick bra 😊
    första barnet blev snitt pga säte
    andra snittet var pga komplext hjärtfel hos barnet
    o tredje pga 2 tidigare snitt. 


    o nu också då pga att jag gjort så många snitt så livmodern var väldigt tunn vid senaste snittet 
    men sen är barnfabriken stängd här 😂

  • Ellerhur001

    Tack för alla svar och erfarenheter! 


    Jag vet inte varför jag ej kan svara individuellt, men ang förlossningsbrev så har jag ej ännu inte haft möjlighet att prata om det. Fokus har legat på hur jag ska föda.


    Kan man ha förlossningsbrev om man gör kejsarsnitt? 
    vore så skönt om jag kunde undvika misstag som jag läst om hos många. så otroligt viktigt för mig med tydlig information, varm och inte stressad personal. Samt att jag blir hörd :) 

  • Anonym (Hm)
    Ellerhur001 skrev 2024-03-28 11:17:01 följande:

    Tack för alla svar och erfarenheter! 


    Jag vet inte varför jag ej kan svara individuellt, men ang förlossningsbrev så har jag ej ännu inte haft möjlighet att prata om det. Fokus har legat på hur jag ska föda.


    Kan man ha förlossningsbrev om man gör kejsarsnitt? 
    vore så skönt om jag kunde undvika misstag som jag läst om hos många. så otroligt viktigt för mig med tydlig information, varm och inte stressad personal. Samt att jag blir hörd :) 


    Visst kan du det :) kejsarsnitt är ju ett Supervanligt alternativ. Du kan inte bestämma något om själv operationen, men du kan ju beskriva rädslor, tankar, oro, vad du önskar för stöd innan och efter, tex med amningen. 
  • Kammen320

    Fick snitt med första pga av säte. Skulle fått planerat men fick akut pga att vattnet gick. Hade väl lite ont efter, men inte så farligt. Man skulle äta Alvedon o ipren rätt länge efter, men behövde det inte pga smärtan. Men tänkte att eftersom dom sa att jag skulle ta så gör jag det, kanske hat med infektionsrisken att göra eller nåt? Var uppe på benen o gick o kissade efter typ 6-7 timmar. Det som gjorde ondast var när dom satte kateter (om det heter så? För urinen iaf) innan operation och tog bort den sen.
    Andra barnen var vaginal förlossning,  det var värre. Hade första kommit vaginalt hade det nog bara blivit ett barn 😁

  • Ellerhur001
    Kammen320 skrev 2024-03-28 17:16:26 följande:

    Fick snitt med första pga av säte. Skulle fått planerat men fick akut pga att vattnet gick. Hade väl lite ont efter, men inte så farligt. Man skulle äta Alvedon o ipren rätt länge efter, men behövde det inte pga smärtan. Men tänkte att eftersom dom sa att jag skulle ta så gör jag det, kanske hat med infektionsrisken att göra eller nåt? Var uppe på benen o gick o kissade efter typ 6-7 timmar. Det som gjorde ondast var när dom satte kateter (om det heter så? För urinen iaf) innan operation och tog bort den sen.
    Andra barnen var vaginal förlossning,  det var värre. Hade första kommit vaginalt hade det nog bara blivit ett barn 😁


    Gud skönt och höra ännu en bra upplevelse :) 
    Opererades du i Stockholm eller i någon annan stad? 
    och hade du några önskemål inför snittet med tanke på att det gick så bra :) 
  • Kammen320
    Ellerhur001 skrev 2024-03-28 18:47:09 följande:
    Gud skönt och höra ännu en bra upplevelse :) 
    Opererades du i Stockholm eller i någon annan stad? 
    och hade du några önskemål inför snittet med tanke på att det gick så bra :) 
    Yes, det var på Sös 2017, så några år sen. Nej, jag var mest glad att jag fick snitt, för dom försökte verkligen övertala mig att försöka föda i säte. Förstod ju varför när jag väl blev snittad, för det är ju mycket personal inblandad i snitt jämfört med vid en förlossning. Så är nog en ekonomisk fråga. Men det gick fort o fick ha bebisen på bröstet medan dom sydde ihop mig. Möjliga att det tog lite längre tid att få igång amningen ordentligt än vid andra barnet, men det gick bra till slut också.
Svar på tråden Ni som har gjort planeratsnitt!