• Anonym (Ronja)

    Sjuk semester sjuk

    Jag undra en grej. Jag är sjuk sen 18onde men hade semester igår pga skulle på dop men tyvärr är fortfarande sjuk så gick aldrig dit. Jag är  fortsatt sjuk nu till resten av vecka men min semester igår ? Va händer med den ? Blir de ny period på sjukdomen eller kan man ta bort semester ?
    Tack i förhand 

  • Svar på tråden Sjuk semester sjuk
  • Anonym (Ronja)

    Jag visste ej jag skulle fortsätta må dåligt ? Jag sjukade mig idag igen veckan ut

  • EpicF
    Anonym (Ronja) skrev 2024-03-26 12:34:54 följande:

    Jag visste ej jag skulle fortsätta må dåligt ? Jag sjukade mig idag igen veckan ut


    Om du inte anmälde dig sjuk igår så är den semesterdagen förbrukad. 
  • Anonym (selma)
    Anonym (Ronja) skrev 2024-03-26 12:34:54 följande:

    Jag visste ej jag skulle fortsätta må dåligt ? Jag sjukade mig idag igen veckan ut


    Nästa gång du är sjuk på en semesterdag, så anmäl dig som sjuk. Dels får du tillbaka semesterdagen och dels bryter du inte av din sjukdomsperiod. 
  • Anonym (Fia)

    Som redan nämnts kan man avbryta semester för sjukdom men man behöver normalt anmäla redan samma dag eller inkomma med läkarintyg som visar man var sjuk (t ex om man är med om en olycka och inte kan meddela samma dag så ska man se till att få ett intyg redan från första dagen om man vill byta semester mot sjukskrivning).

    Däremot så hade det varit samma period även om du arbetat igår så du behöver nog ett läkarintyg. Tror det räknas som samma period om man blir sjuk igen inom 5 dagar, inte 100% på antalet dagar men definitivt mer än 1 dag. Det blir inte heller något nytt karensavdrag. 

  • Anonym (Ronja)

    Jag fick läkarintyg idag. Som gäller från i går till nu fredsg

Svar på tråden Sjuk semester sjuk