Anonym (T2D) skrev 2024-03-30 10:03:34 följande:
Hallå,
Vad bra att du är intresserad och lär dig mer om vad som påverkar ditt blodsocker. De första två åren mätte jag mitt blodsocker så att VC satt jag fick lov att sluta, men jag undersökte hur olika saker påverkade mitt blodsocker för att veta hur jag skulle sköta min sjukdom. Det är mindre än 5 år sedan jag fick min diagnos och jag hanterar den genom den kunskap jag skaffat mig och genom att räkna/uppskatta antalet kolhydrater i det jag äter. En skiva mjukt bröd innehåller ca 20 gram kolhydrater, en skiva hårdbröd innehåller hälften så många kolhydrater då den väger mindre,
Jag tror att du kan äta nästan vad som helst, men inte hur mycket som helst eller hur ofta som helst. Det beror också på vilken medicinsk behandling du har för din sjukdom.
Det är väl lite individiellt hur våra kroppar reagerar på det vi äter. För min del är det naturligtvis vad jag äter, men också hur mycket jag rör på mig och tränar.
Sköter jag de senare sakerna regelbundet så är det det lite friare med vad jag äter. Efter 20 minuters hård träning på gymmet kan jag äta en halv pizza, men jag måste äta två pizzasallad före pizzan 2 timmar efter måltiden ligger mitt blodsocker på 5 till 6,5. Fiber före kolhydrater sänker blodsockerhöjningen,
Skulle det vara högre efter en måltid så kan 15-20 minuters rask promenad sänka mitt blodsocker med en (1) enhet.
Muskelaktivitet gör att blodsocker kan tas upp direkt av musklerna utan insulin.
Du känner säkert till att det inte bara är socker utan att alla kolhydrater och stärkelser bidrar till en snabbt stigande blodsockernivå.
Jag tror att tårta med grädde och bär istället för sylt är bättre än andra varianter av tårtor. För choklad är det de sorter med mindre kolhydrater/socker som är bättre, Lindt 90% innehåller 14% kolhydrater varav 7% socker,
Det finns en del varor där det skrivs ut att det är mindre socker i dem. Det kan vara en fälla. Stevia lättströ innehåller mest maltodextrin, det är mest majsstärkelse. Ett glas Oboy med mindre socker inheåller ungefär lika mycket socker som ett glas cocacola. Önos lågkalori jordgubbsylt innehåller nästan lika mycket kolhydrater som de mindre sockrade Oboyen.
Mtt råd är att du räknar lite på hur mycker kolhydrater tårtan innehåller och äter så mycket/lite som din kropp klarar av utan att blodsockret stiger så mycket att det är fortsatt höjt under resten av dagan, natten och nästa morgon. En rask promenad i solen är bra om det stiger för mycket.
.
Tack för ett långt svar!
Jag äter sällan godis typ i de små färdiga påsarna. Men nu vid påsk fick jag ett jätte sug av just godis. Fördökte hitta om Haribo hade sockerfria påsar. Lärde mig att en del sötningsmedel är värre för en diabetiker. Såg att Cloetta hade en sockerfri chokladkaka.
Det var sötningsmedel och jag köpte den, spg någon dag efter att det sötningsmedelet i chokladen inte var bra. Jag gillar inte mörk choklad och chokladen jag kan äta ligger i en butik ett oar mil bort enkel.
Jag tar insulin och tabletter.
Fick diagnosen i slutet av November förra året och blrjade med insulinet i början av December. Har gått ner i doserna av insulinet. Skriver ner vad jag har ätit när jag kollar värdena.
Som du skriver så är det en del saker som får sockret att skjuta i höjden och en del andra saket märks knappt.
Vid mensen kommer cravings på just choklad.
Jag dricker sällan läsk och innan diagnosen så var det mest Loka och Coca-Cola zero.
Tänkte ha sylt i ett lager då det är en tårta till min födelsedag. Tänkte ta en fuskdag då jag har nästan slutat helt med kaffebröd. Köper bara sådant som en diabetiker kan äta. Har lagt om en del av kosten för att inte förvärra saker och ting.
Det kommer även vara laktosfri grädde då en del släktingar har problem med grädde.
Tack igen för svaret och kloka råd.