• Anonym (A)

Hur ofta äta godis om man vill gå ner i vikt?

Hur ofta kan man äta godis (typ en dag per vecka eller?) om man vill gå ner i vikt? Dagen då jag äter lösgodis brukar jag knappt äta nåt annat, bara för att jag inte vill att det ska bli för mycket kalorier.

Tränar på gym flera dagar i veckan och tänker på kalorimängden. 

Funkar det att ha en dag i veckan då man får köpa en godispåse och äta, typ på helgen,eller kommer det förstöra allt, måste man utesluta sötsaker helt typ? Hur har ni andra gjort och vad har funkat för er? Jag älskar verkligen godis och sötsaker så det är svårt att utesluta det helt, men jag har verkligen dragit ner på det. Förut åt jag sånt typ varenda dag. 

• Svar på tråden Hur ofta äta godis om man vill gå ner i vikt?
  • Anonym (A)
    Anonym (Kl) skrev 2024-04-02 21:15:18 följande:

Förut körde jag inget socker alls. Fick bäst effekt med viktnedgången då.  Men det är nog roligare att köra en cheat day. Typ en gång i veckan. Och om du ska äta godis gör det efter du tränat.

Oj. Hur klarade du att hålla dig borta? Hur länge höll du dig borta från sötsaker?

Okej men varför äta det efter man tränat? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Mindre) skrev 2024-04-02 21:37:24 följande:

Har du koll på kalorierna i godiset du äter? T ex 100 gram Ahlgrens bilar innehåll ca 350 kalorier. 

Jag köper lösgodis som jag plockar ihop själv så man får väl bara försöka beräkna, det är alltså ingen färdig påse. 

Den dagen jag äter godis äter jag ingenting annat, bara för att jag inte vill att det ska bli för mycket då

• Anonym (Hur stor?)
    Anonym (A) skrev 2024-04-02 21:39:08 följande:

Jag köper lösgodis som jag plockar ihop själv så man får väl bara försöka beräkna, det är alltså ingen färdig påse. 

Den dagen jag äter godis äter jag ingenting annat, bara för att jag inte vill att det ska bli för mycket då

Du måste väl veta hur mycket du plockar ihop?

Att äta godis istället för mat låter oerhört osunt. Så viktigt är det verkligen inte. Ät mat och ett par godisar istället.
  • Anonym (Hh)

Ha en dag då du får äta vad du vill, tex fredag eller lördag. Under veckan sparar du det du vill frossa i till din cheat-day. Poängen är att har du många saker du sparat kommer du inte kunna/orka/vilja äta allt = mindre mängd än om du skulle unna dig varje dag.

Sen tycker jag du även ska äta normalt den dagen - håller blodsockret jämnare och även dig mätt längre = färre onyttigheter. 
    En dag med för många kalorier är inte hela världen och så håller du dig de andra dagarna. Tror det är lättare än att strypa allt, för om man då trillar dit är risken stor att tänka det är ändå kört skitsamma, plus att du vet att du FÅR äta det senare under veckan. 

• Anonym (Em)

Det låter ju inte normalt att inte äta något annat än godis på en hel dag. Då lär du ju äta så mycket godis att du mår illa?
    Ät lagom med godis istället och till det hälsosam mat. Jag äter choklad och tycker att runt 250 kcal/50 g är en lagom mängd att äta när jag är sugen. 

• mammabitch

Det verkar inte alls sunt att bara äta godis under en dag!

Varför inte ta hjälp av en app eller liknade för att räkna ut ditt dagsbehov och sedan vad godiset ger och då dra av det från den dagens övriga kost.
    Om du inte vräker i dig godis så borde det motsvara en smörgås, halv måltid eller liknande.

En vuxen kvinna med normal fysisk aktivitet behöver åtminstone 1500 kcal /dag utom möjligen under en kortare tid

• Anonym (Alice)

Alltså, du kommer nog få ett mer långvarigt resultat om du lär dig äta en lagom mängd godis. Att enbart äta godis en dag och inget annat kommer aldrig vara hälsosamt, oavsett hur mycket du tränar eller om du går ner i vikt. Allting handlar ju om balans liksom. 

• Anonym (sophie)

Jag tror inte på att förbjuda något i matväg. Tycker du om godis så ät godis! Men se till att det blir i små mängder så länge du försöker gå ner i vikt. 

Att äta en stor godispåse typ 300 gram och sedan hoppa över måltider för att kompensera gör att din kropp missar en massa bra näringsämnen. Då är det bättre att äta en liten måltid och en liten efterrätt. 

Tänk Frankrike, där äter de ofta efterrätt dagligen, men i mycket små mängder. Till och med 3-4 rätter till lunch och middag utan att gå upp i vikt. Jag tror man mår bra av att inte förbjuda sig något och att variera det man stoppar i munnen så mycket som möjligt för att tillfredsställa smaklökarna. Men minska på portionerna tills du ser en stadig viktnedgång på 0,5-1 kg/vecka. 0,5 kg/vecka är superbra.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-02 21:12:57 följande:
    Ja, alltså de dagar jag äter godis så brukar jag inte äta nåt annat i princip, bara för att jag vet att det blir för mycket om jag ska äta både mat och godis. Så om jag har fuskdag på en lördag så äter jag bara godis den dagen, ingenting annat 
    Kalorier är inte det enda som räknas! Du måste få i dig riktig mat även de dagar du äter godis! Inte konstigt att du inte går ner när du behandlar kroppen så där.
  • Anonym (E)
    Anonym (A) skrev 2024-04-02 21:10:51 följande:
    Vem har sagt att det inte är ok? Vad är du ute efter? Det står tydligt i trådstarten att mitt mål är att gå ner i vikt, då kanske det inte är så smart att äta godis varje dag
    Tydligen att detektera ett ätstört beteende. För du vet att det inte är så enkelt som godis eller ej och att inte äta mat när du äter godis...
    Anonym (A) skrev 2024-04-02 21:39:08 följande:

• Anonym (Klara)

Allt beror ju på hur MYCKET godis du äter.
    Det är inte bra att skippa allt annat en hel dag, väldigt hög risk att du då äter betydligt mer godis än om du ätit ordentligt på dagen.

Du försämrar också resultatet av din träning om du äter för dåligt. Lyft tungt på gymmet och ät ordentligt med många mellanmål så kan du unna dig en liten mängd godis ett par dagar i v utan att det stör viktnedgången.

Fokusera på att äta så bra det går 80% av tiden så kan du småfuska lite emellanå. betydligt lättare att orka i det långa loppet då.
    Jag brukar mixa när jag är sötsugen, en liten chokladbit ihop med exempelvis en ask blåbär och en näve nötter är väldigt mycket bättre än 4HG godis

• Anonym (Every day)

Jag äter godis eller liknande varannan dag, en liten mängd. Det var faktiskt när jg började göra det som jag också började gå ner i vikt. Innan hade jag dagar då jag inte åt annat än godis ungefär en dag i veckan och då blev det väldigt mycket. Beroende på vad som var på extrapris i affären den veckan kunde jag äta till exempel 2 paket billiga kakor, typ eldorado, 2 chokladkakor av de större sorten, 2 påsar kina puffar och en halvliter glass. På en dag. Det blir 1,5 kg sötsaker i veckan eller lite över 200 g per dag om man slår ut det. Eller, för de som gillar att räkna kalorier, kinapuffarna innehåller 540 kcal per 100 g. Ta det gånger 15. På en dag. Eller ca 1400 extra kalorier per dag. 

Nu äter jag som sagt något sött varannan dag. Idag har jag till exempel ätit en mini-magnumliknande glass. Den väger 38 gram, med pinne och plastomslag. Och jag är väldigt nöjd med det, för jag åt den som efterrätt strax efter en riktig måltid. Andra sötsaker jag har på lut är mörk choklad, hembakat av olika slag, och undangömt lösgodis. Varannan torsdag gör jag plättar, höjdpunkt. Och frysen är min bästa vän när det kommer till sött för mig. Jag gör portioner av saker jag köper och bakar och fryser. Jag plockar fram en portion av det jag vill ha samtidigt som jag lägger upp mat. Det gör att jag måste vänta på att saker blir ätbara, vilket främjar mättnadskänsla från maten, man hinner bli mätt helt enkelt.

Det här sättet är inte för alla förstås, men det funkar för mig. 

• mammatill6

Allt hänger ju på hur mycket godis det handlar om och hur många kalorier du äter i övrigt. Att inte äta annan mat alls den dagen är ju inte bra alls. Är bra balanserad kost alla dagar och se till att spara kalorier så du kan unna dig godis på helgen. Jag har själv gått ner 20 kg senaste halvåret och fortsätter neråt. Jag äter godis/sött 1-2 gånger i veckan. Men från att tidigare kunnat trycka en stor godispåse så jag nästa mådde illa äter jag idag kanske 10 godisar, sedan är jag nöjd. Jag äter runt 1700 kalorier per dag vilket är ett underskott på ungefär 500. På en vecka är det 3500 kalorier plus att jag tränar 3 gånger i veckan. Om jag då totalt äter sötsaker och godis för 1000 kalorier på en vecka har jag fortfarande ett underskott på 2500 plus det jag tränar viket ger ungefär 0,5 kilo i veckan ner.

Svar på tråden Hur ofta äta godis om man vill gå ner i vikt?