Jag äter godis eller liknande varannan dag, en liten mängd. Det var faktiskt när jg började göra det som jag också började gå ner i vikt. Innan hade jag dagar då jag inte åt annat än godis ungefär en dag i veckan och då blev det väldigt mycket. Beroende på vad som var på extrapris i affären den veckan kunde jag äta till exempel 2 paket billiga kakor, typ eldorado, 2 chokladkakor av de större sorten, 2 påsar kina puffar och en halvliter glass. På en dag. Det blir 1,5 kg sötsaker i veckan eller lite över 200 g per dag om man slår ut det. Eller, för de som gillar att räkna kalorier, kinapuffarna innehåller 540 kcal per 100 g. Ta det gånger 15. På en dag. Eller ca 1400 extra kalorier per dag.
Nu äter jag som sagt något sött varannan dag. Idag har jag till exempel ätit en mini-magnumliknande glass. Den väger 38 gram, med pinne och plastomslag. Och jag är väldigt nöjd med det, för jag åt den som efterrätt strax efter en riktig måltid. Andra sötsaker jag har på lut är mörk choklad, hembakat av olika slag, och undangömt lösgodis. Varannan torsdag gör jag plättar, höjdpunkt. Och frysen är min bästa vän när det kommer till sött för mig. Jag gör portioner av saker jag köper och bakar och fryser. Jag plockar fram en portion av det jag vill ha samtidigt som jag lägger upp mat. Det gör att jag måste vänta på att saker blir ätbara, vilket främjar mättnadskänsla från maten, man hinner bli mätt helt enkelt.
Det här sättet är inte för alla förstås, men det funkar för mig.