• Anonym (- ... -)

Blivit underkänd på allt....

Jag har blivit underkänd på två examinationer. Håller på med en uppgift nu som ska in på måndag, vilken jag hoppas jag kan bli godkänd på.

Problemet är, att jag tror att jag inte har tillräckligt många poäng för att få gå vidare i programmet och/eller kunna fortsätta få mer studiemedel.

Ska jag kontakta om möjligheten att hoppa av nu, eller ska jag kämpa vidare till efter sommaren?

Känner att jag inte vill hantera det här genom att "ge upp"; vilket jag ofta gör när något går mig emot, utan jag vill försöka rätta till allt nu.
    Planen blir väl då att försöka få sommar- och extrajobb... och så hoppas att jag kan få in mer poäng på omtenta/kompletteringar.

Jag blir så slut av att misslyckas, jag dömer mig själv så hårt och känner instinktivt för att "ge upp" ALLT, men det vore ju kontraproduktivt. 
    Kan någon ge mig peppning, tips?

• Svar på tråden Blivit underkänd på allt....
  • Anonym (Mia)

Var inte rädd för att misslyckas! Är det här något du vill, så är misslyckandet viktig feedback om att du måste lägga om din strategi för hur du pluggar så att det blir mer effektivt (en gammal goding som håller i alla lägen
    ">hittar du här
    ). Är det här å andra sidan något som du kanske inte längre känner att du är menad att göra så är misslyckandet ett första steg på vägen till att hitta rätt för dig. Det är en värdefull erfarenhet oavsett - aldrig bortkastad tid. 

Våga känna efter hur det känns och var inte rädd för dina känslor - de är viktiga, men låt dem inte ta över. Att misslyckas är en nödvändig del i att utvecklas och lära sig nya saker.

Och så en liten sång för dig:

">

• Anonym (Utbildning)

Vilken utbildning läser du? Vilken respons har läraren gett på examinationen? Kan du se examinationernas kunskapskrav? 

• Jemp

Hoppa inte av nu utan fokusera först på måndagens inlämning, och sikta så småningom på omtentor. 

Studenthälsan/motsvarande bör ha kurs eller stöttning i studieteknik, har du kollat upp det? 

• Anonym (- ... -)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-04 14:00:09 följande:

Var inte rädd för att misslyckas! Är det här något du vill, så är misslyckandet viktig feedback om att du måste lägga om din strategi för hur du pluggar så att det blir mer effektivt (en gammal goding som håller i alla lägen
    ">hittar du här
    ). Är det här å andra sidan något som du kanske inte längre känner att du är menad att göra så är misslyckandet ett första steg på vägen till att hitta rätt för dig. Det är en värdefull erfarenhet oavsett - aldrig bortkastad tid. 

Våga känna efter hur det känns och var inte rädd för dina känslor - de är viktiga, men låt dem inte ta över. Att misslyckas är en nödvändig del i att utvecklas och lära sig nya saker.

Och så en liten sång för dig:

">

Tack så mycket för ditt inlägg. Väldigt uppmuntrande och hjälpsamt på samma gång. :) 
  • Anonym (Beatrice)

Jag tycker du ska kämpa på, satsa på att komma ikapp i sommar och se om du kan skriva omtentor i samband med terminsstarten. 

Du måste komma fram till varför du misslyckas också är det för att du inte pluggat tillräckligt, har du dålig studieteknik eller har du dyslexi eller liknande. Kanske behöver du extra hjälp och stöd. 

• Anonym (- ... -)
    Anonym (Beatrice) skrev 2024-04-07 13:03:22 följande:

Jag tycker du ska kämpa på, satsa på att komma ikapp i sommar och se om du kan skriva omtentor i samband med terminsstarten. 

Du måste komma fram till varför du misslyckas också är det för att du inte pluggat tillräckligt, har du dålig studieteknik eller har du dyslexi eller liknande. Kanske behöver du extra hjälp och stöd. 

Jag vet att jag pluggar för lite. Jag har säkert dålig studieteknik, men framför allt så har jag svårt att fokusera för att jag känner mig trött och liksom orkeslös ständigt. och OROLIG.

Dyslexi har jag definitivt inte, men min trötthet och ångest/oro gör att jag inte lyckas lägga ner så mycket tid och energi som jag behöver på uppgifterna. 
  • Anonym (M)

Tror du att du kan ha ADD? Läs på om du känner igen dig. Det är lite svårare att upptäcka än ADHD.

• Anonym (- ... -)
    Anonym (M) skrev 2024-04-08 16:32:19 följande:

Tror du att du kan ha ADD? Läs på om du känner igen dig. Det är lite svårare att upptäcka än ADHD.

Kanske.
    Något är det ju... jag är väldigt klumpig, har svårt att fokusera och organisera saker. Men samtidigt kan jag ibland uppfattas som väldigt ordningsam av andra. 

Vet inte riktigt... jag tycker att det beror lite på vad det gäller för uppgifter, hur jag mår i övrigt osv- hur jag presterar.
    Jag skulle nog säga att jag presterar väldigt ojämnt vad gäller allt... 
    Jag har läst om ADD och ADHD förut, många gånger, så jag vet vad det innebär. :)

Vet inte riktigt vad som är hönan och ägget, presterar jag dåligt på grund av ADD/ADHD eller liknande- som i sin tur ger sömnsvårigheter och ångest och depression, eller har jag ångest/depression av andra anledningar (PTSD) som sedan ger upphov av symptom som påminner om ADD/ADHD....
  • Anonym (M)

Det låter som att du skulle behöva hjälp med att reda ut vad det är. Tycker du ska söka vård och be om utredning. Vad det än är kanske du behöver stöd och hjälp för att det ska bli bättre. Det är ju tufft att studera och skitjobbigt när det misslyckas. Var inte för hård mot dig själv! 

• Anonym (- ... -)
    Anonym (M) skrev 2024-04-09 08:54:09 följande:

Det låter som att du skulle behöva hjälp med att reda ut vad det är. Tycker du ska söka vård och be om utredning. Vad det än är kanske du behöver stöd och hjälp för att det ska bli bättre. Det är ju tufft att studera och skitjobbigt när det misslyckas. Var inte för hård mot dig själv! 

Sant, det är ju ytterligare en aspekt. Att jag är väldigt hård mot mig själv, som gör att jag skjuter upp av rädsla att misslyckas, att jag övertänker saker och så. 
Svar på tråden Blivit underkänd på allt....