• Anonym (Anonym)

Melatonin AGB vid graviditet?

Hej är det någon här inne som tagit Melatonin AGB under graviditet? 

• Svar på tråden Melatonin AGB vid graviditet?
  • EpicF

Det rekommenderas inte till gravida eller de som ammar så du bör vänta. 

• Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2024-04-04 21:11:43 följande:

Det rekommenderas inte till gravida eller de som ammar så du bör vänta. 

Ja men jag bara undrade om någon tagit det under tiden.
  • Anonym (Anonym)

Har läst att vissa tagit det ändå

• EpicF

Ja, man kan ta det. Men är det värt att ta risker med sitt ofödda barn? 

Anledningen att man inte rekommenderar det är för att det finns för lite forskning. 

• Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2024-04-04 21:26:47 följande:

Anledningen att man inte rekommenderar det är för att det finns för lite forskning. 

Hade ändå inte tänkt skaffa barn just nu. Men jag ville bar veta ändå, hur andra gör/har gjort. 
  • Anonym (Anonym)

Om jag någonsin kan eller ska. Jag vill bara ställa frågan. Det kan jag väl få göra.

• Anonym (Anonym)

Puff

• Anonym (Examenia)
    EpicF skrev 2024-04-04 21:26:47 följande:

TS har frågat om någon annan har tagit det under graviditeten. Dina två svar är alltså att man bör vänta och att man "kan"?

Hur förväntas TS få reda på om någon tagit det av dessa svar?
  • EpicF
    Anonym (Examenia) skrev 2024-04-05 07:40:15 följande:
    TS har frågat om någon annan har tagit det under graviditeten. Dina två svar är alltså att man bör vänta och att man "kan"?

Hur förväntas TS få reda på om någon tagit det av dessa svar?
    Vill man utsätta sitt ofödda barn för risker så tar man melatonin under graviditeten. Man kan  alltid ta ett läkemedel under graviditeten även om läkemedel inte rekommenderas eller är säkert för gravida. 
  • Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2024-04-05 16:25:08 följande:
    Vill man utsätta sitt ofödda barn för risker så tar man melatonin under graviditeten. Man kan  alltid ta ett läkemedel under graviditeten även om läkemedel inte rekommenderas eller är säkert för gravida. 
    Mm men nu undrade jag om har någon tagit det ändå och fått ta det av vårdpersonal. Det verkar ju vara lite olika.
  • Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2024-04-05 16:25:08 följande:
    Samtidigt måste väl mamman också må bra, annars är väl det också en risk i sig. 
  • Anonym (K)

Att ta melatonin förvärrar sömnen på sikt. Den hämmar hjärnans förmåga att själv producera melatonin. Man ska bara ta det korta perioder. 

Svar på tråden Melatonin AGB vid graviditet?