• Anonym (Äntligen)

Han vill att jag ska betala allt hemma när jag nu äntligen får lön, men jag vill spara....

Hej...

Jag har precis fått ett kontorsjobb och jag är jätteglad. Har varit sjukskriven i massa år och äntligen har jag chans att inte behöva vända på varenda krona varje månad.
    Min sambo, ej gifta, (far till våra 2 barn) har under min sjukskrivning stått för de alla kostnaderna här hemma i huset, vi har delat på maten och hyfsat mycket på kläder/nöjen för barnen. Sedan har jag betalat för min bil/försäkringar mm.
    Han har trots att han betalat allt så har han kunnat spara undan pengar, åkt på semester med barnen utan mig, åkt på 2 egna semestrar helt själv varje år, äger husvagn/släp/bilar... tja... Han har haft pengar i alla fall...
    Han har rätt att gå i pension nu, men hade tänkt att jobba några år till för att pensionen inte skulle räcka till alla utgifter (låg pension). Men nu börjar han ändra sig. 
    Han tycker att får jag lön, så kan jag betala utgifterna hemma, så som han har gjort. OCH JAG FÖRSTÅR HONOM!!
    Han har ett tufft jobb, och är trött.
    Men om jag ska ta min lön och betala alla utgifter går det typ jämt upp, kommer inte kunna spara något.
    Jag hade sett möjligheten att jag kunde bygga upp en buffert, börja pensionsspara, kanske unna mig något, kanske min tur att åka på en resa...
    Stora tjejen flyttar ihop med pojkvännen till sommaren, så vi kommer bara vara 3 här hemma. Men det är inte bra mellan oss, och när minsta killen också flyttat, får vi se om det håller... Men därför vill jag också bygga upp lite kapital under några år... (jag älskar honom, men han är mest irriterad på mig känns det som)
    HUR får jag honom att fatta att jag också behöver pengar, han sitter säkert om vi går isär, men jag har ingenting förutom min bil för 40.000..
  • Svar på tråden Han vill att jag ska betala allt hemma när jag nu äntligen får lön, men jag vill spara....
  • Anonym (Hfubv)
    Anonym (Äntligen) skrev 2024-04-08 09:44:53 följande:

Han äger huset, jag flyttade in efteråt. Så får inget där.

Soffan köpte vi begagnad för 500:-, ock vitvaror som ska hålla länge har vi köpt nya.

Och om man ska räkna på GEMENSAMMA INKOMSTER så har det  ju funnits råd att spara, åka utomlands, köpa kapitalvaror och han äger 2 andra hus också som han kan sälja om han behöver få in mer pengar... Bara att allt är hans, inget är mitt...

Kommer inte ihåg exakt hur han berättat, men ungefär så här:
    Han har drivit ett företag vid sidan om hans jobb som gett pengar, men istället för pensionsspara har han köpt husen som han sedan kan avyttra för att få kapital när han är pensionerad. Men det vill han inte göra nu.

Han hade ju tänkt fortsätta jobba några år till innan han visste om att jag skulle få jobb, och nu ändrade han sig, känns som han bara vill förstöra mina chanser att kunna bli lite självständig... Bara för att jävlas.

Men visst, om han går med på att visa fakturorna för vad el,vatten,pellets mm kostar kan jag betala häften, men inte allt...

Husen är ju till för att säljas för att täcka upp pensionen, då borde han kunna sälja ett av husen nu och ta lite av de pengarna varje månad, hade han betalat in pension som vanliga människor hade han ju fått ut högre månadsbelopp. 

Du ska inte betala en enda krona för amorteringar eller renoveringar eftersom det är att se som investering/sparande för HONOM. 

Däremot halva kostnaden för drift och ränta, det kan ses som hyra. 

MEN ska man betala hälften var och inte utefter % av vad var och en tjänar så får man bo på ett sätt som passar den med lägst inkomst. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Hfubv) skrev 2024-04-13 08:08:28 följande:
    Du ska inte betala en enda krona för amorteringar eller renoveringar eftersom det är att se som investering/sparande för HONOM. 

Däremot halva kostnaden för drift och ränta, det kan ses som hyra. 

MEN ska man betala hälften var och inte utefter % av vad var och en tjänar så får man bo på ett sätt som passar den med lägst inkomst. 
    Renoveringar behövs ju dock för slitage, och TS står l för halva slitaget?

Det där med räntan är svårt. Det är en kostnad för hand investering, och den anser du ju, verkar det som, vara hans ensak. Om mannen väljer att öka lånet och ta ut mer pengar till nåt annat så blir ju räntan högre. Eller i princip samma sak: om mannen väljer att inte amortera/amortera mindre och istället använda pengarna till annat så blir räntan högre. Har han möjlighet att amortera mycket mer än han gör så hade räntan kunnat bli lägre. Och detta ska alltså TS ekonomi bli påverkad av? Jag tycker det blir svårt att se det så svartvitt som att de ska dela räntan 
  • Anonym (Hfubv)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-13 22:23:44 följande:
    Renoveringar behövs ju dock för slitage, och TS står l för halva slitaget?

Det där med räntan är svårt. Det är en kostnad för hand investering, och den anser du ju, verkar det som, vara hans ensak. Om mannen väljer att öka lånet och ta ut mer pengar till nåt annat så blir ju räntan högre. Eller i princip samma sak: om mannen väljer att inte amortera/amortera mindre och istället använda pengarna till annat så blir räntan högre. Har han möjlighet att amortera mycket mer än han gör så hade räntan kunnat bli lägre. Och detta ska alltså TS ekonomi bli påverkad av? Jag tycker det blir svårt att se det så svartvitt som att de ska dela räntan 
    Det kan ses som hyra skrev jag. 

Renovering är värdehöjande i många fall och den bör ju inte TS stå för få hon inte äger bostaden. 

Hennes del av slitaget får tas från det hon betalar i hyra. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Hfubv) skrev 2024-04-13 22:33:13 följande:
    Det kan ses som hyra skrev jag. 

Renovering är värdehöjande i många fall och den bör ju inte TS stå för få hon inte äger bostaden. 

Hennes del av slitaget får tas från det hon betalar i hyra. 
    Att ta hyra av sin partner känns lite magstarkt. hyra brukar vara något man ska tjäna på som hyresvärd. Hyr ut bostäder gör man för att tjäna pengar men det verkar ju denna osympatiska man vilja göra så det kanske passa bra här.

Renovering är i många fall också nödvändig för slitaget enbart. Renovering är inget som nödvändigtvis står sig utan det förbrukas och är då en boendekostnad.
  • Björkenli

Får klump i magen när jag läser om hur din man behandling dig. Han värdesätter dig inte för 5 öre, usch va tråkigt att läsa.  
    Du är värd att bit behandlad så mycket bättre.  Hoppas du inser det också. 

• Xenia
    Anonym (M2) skrev 2024-04-10 16:30:52 följande:
    Ja det kan jag förstå att det finns pragmatiska skäl att vara så beräknande men kvarstår ju att man döljer sina avsikter och planerar för att kunna dra fördel av hans ekonomi om det blir för tufft med egen bostadskostnaden

Tja skillnaden blir ju att hon behöver hans tillåtelse nu istället, att han går med på en fördelning där han betalar tillräckligt mycket nu så att hon kan spara till den där tandläkarräkningen eller vad nu för större utgifter som kan uppkomma i framtiden 
    Hon behöver inte hans tillåtelese, han kan inte tvinga henne att använda hela sin egen lön till hushållsavgifter. Det gäller bara att inte ge vika.

Men är det så att TS absolut inte kan tänka sig att separera från mannen så är hon i underläge. Åas undrar jag om inte han behöver henne också. Vilken annan kvinna hade gått med på detta "förhållande"? TS däremot verkar vara hjärntvättad till att tro att det är normalt.
  • Anonym (M2)
    Xenia skrev 2024-04-14 11:09:09 följande:
    Hon behöver inte hans tillåtelese, han kan inte tvinga henne att använda hela sin egen lön till hushållsavgifter. Det gäller bara att inte ge vika.

Men är det så att TS absolut inte kan tänka sig att separera från mannen så är hon i underläge. Åas undrar jag om inte han behöver henne också. Vilken annan kvinna hade gått med på detta "förhållande"? TS däremot verkar vara hjärntvättad till att tro att det är normalt.
    Nähä, hon kan väl inte tvinga honom till det heller? Om ingen av dem betalar så hamnar de ju på gatan till slut så det blir ohållbart att bara inte ge vika. Eller så kan han be henne flytta. Ska de bo ihop så måste de ju komma överens om hur de ska fördela. Och som de ser ut nu så verkar det ju som TS är beroende av honom för boendet, så jo hon behöver hans tillåtelse för att slippa betala, om hon ska bo kvar. Hon har väl ingen rättighet att leva på hans resurser, boendet är hans. Sen att man kan tycka, och det tycker jag också, att han borde hjälpa henne nu är en annan sak.
  • Xenia

Ja, han kan förstås kasta ut henne. Men frågan är om han skulle göra det om hon t ex sparade 500-1000 kr/mån men använde resten till hushållet? Vad skulle han vinna på det? Om hon flyttade ifrån honom så behöver hon inte betala honom något.

Bodde hon i egen lägenhet så har hon möjlighet att få bostadbidrag om hyran är hög, det har hon knappast nu.

Det gäller bara för TS att ha tillräckligt med is i magen för att stå på sig. Frågan är om hon har det.

• Anonym (M2)
    Xenia skrev 2024-04-14 14:30:14 följande:

Ja, han kan förstås kasta ut henne. Men frågan är om han skulle göra det om hon t ex sparade 500-1000 kr/mån men använde resten till hushållet? Vad skulle han vinna på det? Om hon flyttade ifrån honom så behöver hon inte betala honom något.

Bodde hon i egen lägenhet så har hon möjlighet att få bostadbidrag om hyran är hög, det har hon knappast nu.

Det gäller bara för TS att ha tillräckligt med is i magen för att stå på sig. Frågan är om hon har det.

Ja du tänker ju i första hand strategiskt, hur TS ska kunna utnyttja honom och situationen så mycket mycket som möjligt till sin fördel ekonomiskt.
  • Xenia
    Anonym (M2) skrev 2024-04-16 14:14:21 följande:
    Ja du tänker ju i första hand strategiskt, hur TS ska kunna utnyttja honom och situationen så mycket mycket som möjligt till sin fördel ekonomiskt.
    Har inte han utnyttjat henne också och vill utnyttja henne i framtiden för att slippa jobb trots att han äger totalt tre hus?

Det gäller snarare för TS att överleva. Betalar hon allt och han kastar ut henne en dag, så står hon ju helt på bar backe.
  • Anonym (M2)
    Xenia skrev 2024-04-16 14:57:58 följande:
    Har inte han utnyttjat henne också och vill utnyttja henne i framtiden för att slippa jobb trots att han äger totalt tre hus?

Det gäller snarare för TS att överleva. Betalar hon allt och han kastar ut henne en dag, så står hon ju helt på bar backe.
    Visst, det är väl en fråga om personlig moral och hur man försvarar det.
  • Anonym (M2)
    Xenia skrev 2024-04-16 14:57:58 följande:

att låta bli att försöka utnyttja situationen för att överleva betyder att hon måste betala allt?
  • Xenia
    Anonym (M2) skrev 2024-04-16 15:09:56 följande:
    att låta bli att försöka utnyttja situationen för att överleva betyder att hon måste betala allt?
    Ja, det är ju det han kräver och jag tycker att hon inte ska gå med på det.

En man som inte ens vore beredd att betala tandläkarräkningen i framtiden tycker jag inte TS ska lyda eller lita på. Ger hon honom allt får hon avstå från tandläkarbesök och får väl inte ens fickpengar.

När det gäller andra skulder och det blir skuldsanering så får man iaf behålla något eget men det skulle TS inte få här. Och en del av er anser det omoraliskt av TS att vilja behålla något för sin framtida trygghet?

Jag tycker det är mannen som beter sig omoraliskt här och förstår inte varför TS älskar honom.

I vanliga fall när man bor ihop så har man iaf delvis gemensam ekonomi och den som är frisk hjälper den som är sjuk och den som tjänar mer bidrar mer. Jag anser inte att TS har någon moralisk skuld till mannen. Hon har tagit det större ansvaret för barnen.
Svar på tråden Han vill att jag ska betala allt hemma när jag nu äntligen får lön, men jag vill spara....