• Anonym (Äntligen)

Han vill att jag ska betala allt hemma när jag nu äntligen får lön, men jag vill spara....

Hej...

Jag har precis fått ett kontorsjobb och jag är jätteglad. Har varit sjukskriven i massa år och äntligen har jag chans att inte behöva vända på varenda krona varje månad.
    Min sambo, ej gifta, (far till våra 2 barn) har under min sjukskrivning stått för de alla kostnaderna här hemma i huset, vi har delat på maten och hyfsat mycket på kläder/nöjen för barnen. Sedan har jag betalat för min bil/försäkringar mm.
    Han har trots att han betalat allt så har han kunnat spara undan pengar, åkt på semester med barnen utan mig, åkt på 2 egna semestrar helt själv varje år, äger husvagn/släp/bilar... tja... Han har haft pengar i alla fall...
    Han har rätt att gå i pension nu, men hade tänkt att jobba några år till för att pensionen inte skulle räcka till alla utgifter (låg pension). Men nu börjar han ändra sig. 
    Han tycker att får jag lön, så kan jag betala utgifterna hemma, så som han har gjort. OCH JAG FÖRSTÅR HONOM!!
    Han har ett tufft jobb, och är trött.
    Men om jag ska ta min lön och betala alla utgifter går det typ jämt upp, kommer inte kunna spara något.
    Jag hade sett möjligheten att jag kunde bygga upp en buffert, börja pensionsspara, kanske unna mig något, kanske min tur att åka på en resa...
    Stora tjejen flyttar ihop med pojkvännen till sommaren, så vi kommer bara vara 3 här hemma. Men det är inte bra mellan oss, och när minsta killen också flyttat, får vi se om det håller... Men därför vill jag också bygga upp lite kapital under några år... (jag älskar honom, men han är mest irriterad på mig känns det som)
    HUR får jag honom att fatta att jag också behöver pengar, han sitter säkert om vi går isär, men jag har ingenting förutom min bil för 40.000..
  • Svar på tråden Han vill att jag ska betala allt hemma när jag nu äntligen får lön, men jag vill spara....
  • Colourfulrainbow

Va? Har han åkt på semester med era barn medan du suttit hemma? Jisses. Aldrig hört något liknande. Har han inte velat ha dig med??

• Anonym (Äntligen)
    Colourfulrainbow skrev 2024-04-07 22:38:27 följande:

Va? Har han åkt på semester med era barn medan du suttit hemma? Jisses. Aldrig hört något liknande. Har han inte velat ha dig med??

Första åren de åkte orkade jag ändå inte åka med, så då var det helt okej.

Sedan några år tillbaks hade jag nog orkat om de kunnat anpassa resan lite efter mig, om vi gjort enklare saker, men han vill alltid ha jättehögt tempo, göra massa saker när de väl är där, och det fixar inte min kropp. 

Han vet att jag inte har några pengar så han frågar inte ens om jag vill med, han berättar bara när han bokat vilken vecka de kommer vara borta.

Vi har totalt skild ekonomi, jag sköter mitt och han sitt. 
  • Yllop
    Anonym (Äntligen) skrev 2024-04-07 23:00:11 följande:
    Hur gör ni med gemensamma kostnader då?
  • Yllop
  • Yllop
  • Anonym (Hmm)

Så ts "man" har alltså försörjt både henne och barnen under ett x antal år. O nu när hon får en inkomst så vill hon behålla pengarna för sig själv. 

Ja, världen är otacksam, de svenska kvinnorna är mer än så uppenbarligen. 

Ts, vart hade du stått idag vad gällande dina barn o boende och vikt och allting utan att din "man" hade funnits där och stöttat dig genom de åren som du varit sjukskriven? 

Bästa vore väl att ni kommer överens och visa lite tacksamhet tillbaka till en man som valde att stanna med någon som inte klarat av att arbeta på flera år. 

• Anonym (Äntligen)

Gemensamma kostnader delar vi lika på, som mat eller om vi campar och det är avgift på campingen om vi semestrar med husvagnen. 

Och behöver vi nya grejer till huset, typ ny soffa/tv/tvättmaskin/torktumlare så betalar jag häften.

Men huslån, amortering, el, slamtömning, sotning, pellet, försäkring till huset betalar han... Jag har inte riktigt koll på vad det blir i månaden för han vill inte berätta eftersom jag ändå inte är med och betalar.

Men jag kommer få ut ca 8500 mer än som sjukskriven, och på det kommer min bensinkostnad gå upp 2000-3000/mån för att kunna pendla... Så ca 6000 över till att betala allt, kommer det ens räcka?

VET!!!!!!! att det är fel att känna, men då är det ju ingen idé att jag jobbar, kämpar och är borta 11 timmar/dag, riskerar att bli dålig igen, och ändå inte få något för det... Som sagt, VET att man inte kan tänka så, men känner så...

Han har sin ekonomiska trygghet, han kan ta ut pengar från banken om han behöver gå till tandläkaren, bilen går sönder eller vill köpa en extra dyr sak till barnen. 
    Jag har inget, inte ens någon att låna av, och han skulle aldrig ge mig en krona. 
    Som tur är har jag ett kreditkort som jag kan nyttja om bilen går sönder, men jag sitter ju och betalar tillbaks till det hela tiden.

Jag vill också kunna få lite trygghet.

---------------?

Jag vet att han betalat allt, men hade jag kunnat hade jag också jobbat.
    Och jag har tagit större delen av hela barnuppfostran och alla problem som kommer med npf-barn, kanske hade jag kunnat jobba tidigare om han löst skolproblem/anmälningar barnet fått, men det lasset har jag dragit helt själv då han inte förstår barnets behov fullt ut...

• Jemp

Äger du hälften av huset alltså? 

Se till att få koll på kostnaderna. Hans argument duger inte längre (om nånsin), eftersom det handlar om att du ska börja betala. 

Det är solklart att du ska betala, men kanske kan ni göra en deal att du sparar första lönen alternativt nån tusenlapp första månaderna för att få ihop en buffert.

6000 kommer troligen inte räcka nej. Ni får räkna på er ihop. Har ingen av er råd får ni ju flytta. Ni behöver också sluta prioritera resor och soffor över grundläggande saker.

Hur kommer det förresten att han har så låg pension när han verkar tjänat bra? 

• Anonym (Vem äger vad?)

Du skriver att du bara äger din bil? Äger du alltså inte huset? Är huset hans enbart eller samboegendom? Rimligt är i vart fall att du tar ett större ansvar för ekonomin än vad han gör om han stått för lejonparten av familjens försörjning i flera. 

• Anonym (H)

Grattis till jobbet!

Men jag förstår inte heller. Äger du halva huset eller inte? Om du gör det har du en buffert i huset om ni skulle separera. Men det förutsätter att du vet vad huset är värt och hur stora lånen är, och det verkar du inte veta?

Räkna också rätt vad gäller kostnaderna för resor till och från jobbet. Tjänar du 2 timmar om dagen får du göra reseavdrag med brutto 25 kr/milen (minus avdrag för 11.000kr). Pengarna får du dock tillbaka efter nästa års deklaration. 

Ni nämner inga siffror i den här exvationen, men ni har inte övervägt att byta till ett billigare boende? Han önskar gå i pension och du önskar kunna spara och kanske unna dig en resa. Att minska en utgift är oftast enklare än att öka sina inkomster.

Svar på tråden Han vill att jag ska betala allt hemma när jag nu äntligen får lön, men jag vill spara....