• RahRah

    Ta bort hår inför förlossnings dagen

    Hur i hela friden ska jag med min stora magen raka mig nu?


    Det är min första förlossning och är beräknad nästa vecka MEN jag kommer inte åt den som är under magen, eftersom magen är i vägen!!!! 
    hur har ni andra kvinnor som fött barn vaginalt gjort med busken där nere? 

  • Svar på tråden Ta bort hår inför förlossnings dagen
  • Anonym (Fillippa)

    ..och eftersom jag aldrig rakat fiffi i hela mitt liv var det orakat även under mina förlossningar. 

  • Anonym (Angela)

    Min barnmorska rekommenderar sina patienter att INTE raka sig inför förlossningen.

      Helt enkelt för att man vill inte ha en infektion i fiffi under  förlossningen om man rakat sig och fått skärsår tex för att man inte ser ordentligt.  En kladdig förlossning kommer ju dessutom göra allt värre om det finns sår av olika slag. 

    När hon berättade det för mig blev det ju självklart logiskt. 

  • Anonym (ta det lugnt :))

    Det är som redan nämnt, onödigt att raka dig där. Du kommer inte ha tid att frisera de nedre regionerna ändå på ett tag. Men om du verkligen vill göra det, så gå till salong och fixa det. De kommer ju åt överallt där du inte når.

    Tro mig när jag säger att barnmorskorna inte kollar in din musfrisyr! De är där för att jobba för dig och ditt barn. 

  • Nässelfjärilen

    Jag har helt enkelt inte rakat mig.

    När väl barnafödandet sätter igång så brydde jag mig inte om NÅGONTING annat än att få ut barnet. Allt annat, som jag varit orolig för innan, blev oviktigt. 

  • FtS70

    Hos oss, i USA, står det en stor uppmaning att inte raka efter v 36. Detta för att inte öka riskerna vid ett ev snitt.

  • cosinus

    Jag rakade, tror väl jag använde en spegel för att se.

    Inte så att det behövde vara precis innan vi åkte till förlossningen men jag ogillar kombinationen blod och hår så jag ville ha så lite där som möjligt när avslaget och stora bindor skulle till.

  • Anonym (va)
    FtS70 skrev 2024-04-10 10:14:23 följande:

    Hos oss, i USA, står det en stor uppmaning att inte raka efter v 36. Detta för att inte öka riskerna vid ett ev snitt.


    Detta fattar jag öht inte. På viket sätt skulle rakning av könet öka riskerna vid ett eventuellt snitt?

    Däremot fattar jag inte heller behovet av att raka sig.
  • Cathariiina
    Anonym (va) skrev 2024-04-10 11:50:45 följande:
    Detta fattar jag öht inte. På viket sätt skulle rakning av könet öka riskerna vid ett eventuellt snitt?

    Däremot fattar jag inte heller behovet av att raka sig.
    Det blir ofta små infektioner när man rakar sig, och man vill inte att bakterierna ska dras ner i buken när man gör snittet. Kan bli bukhinneinflammation, sepsis och död av det. Så onödigt.
  • Cathariiina
    cosinus skrev 2024-04-10 10:43:14 följande:

    Jag rakade, tror väl jag använde en spegel för att se.

    Inte så att det behövde vara precis innan vi åkte till förlossningen men jag ogillar kombinationen blod och hår så jag ville ha så lite där som möjligt när avslaget och stora bindor skulle till.


    Ja, alla vi andra som inte rakade oss fullkomligt ÄLSKAR ju kombinationen av blod och hår! Det är så härligt när det riktigt HÄNGER koagel i tofsarna! Drömmer

    (Förlåt jag kunde inte låta bli.)
  • Anonym (Suck)

    Vem tror du bryr sig? De har sett allt och lite till på förlossningen.

    Helvete vad jag hatar vad skönhetsindustrins reklamhjärntvätt för att öka konsumtionen har gjort med många av er. Så lurade, så icke tänkande...

Svar på tråden Ta bort hår inför förlossnings dagen